Succesvolle deelmobiliteit volgens ontwikkelaar AM

Groepsportret van vier mensen van projectontwikkelaar AM in Delft die poseren met een eletrische fiets en een bakfiets voor vrachtvervoer, waar één van de vier geportretteerden is gaan zitten

Een van de nieuwkomers in de City Deal Elektrische Deelmobiliteit is gebiedsontwikkelaar AM. We vroegen projectmanager duurzaamheid Maarten Markus kort wat te vertellen over hun project in de Delftse nieuwbouwwijk Schoemaker Plantage. Daar wist AM, ondanks de hoge parkeernorm in Delft (1.7), de inwoners enthousiast te krijgen over de deelauto.

Hoe is dat gelukt?

“Bij de start van de ontwikkeling was deelmobiliteit eigenlijk niet meegenomen. Maar omdat we de ambitie hebben de meest duurzame wijk van Delft te ontwikkelen, ontwikkelden we steeds meer duurzame oplossingen. Daar is de deelmobiliteitshub er één van. Wat hier helpt, is dat veel van de bewoners bewust kiezen voor deze wijk vanwege de duurzame kwaliteiten. Dit zijn ook mensen die open staan voor nieuwe oplossingen.

Uit een enquête bleek dat mensen bereid zijn om geen tweede auto te kopen, of deze zelfs weg te doen, als er een goed alternatief is met deelmobiliteit. De behoefte aan deelmobiliteit komt dus voort vanuit de doelgroep die weer aangetrokken wordt door de hoge duurzaamheidsambities van het project.

Voor de volgende fase nemen we deelmobiliteit veel integraler mee, ook in de marketing en communicatie. De boodschap wordt steeds meer dat je bij een gezinswoning één eigen parkeerplek krijgt en dat je de tweede auto deelt. In Delft blijkt dat dat een ambitieuze maar haalbare ambitie is.”

Welke lessen nemen jullie uit Delft mee naar andere projecten?

“Bewoners noemen drie belangrijke punten die we nu meenemen in het verder ontwikkelen van deelmobiliteit in gebiedsontwikkeling. Deze gebruiken we ook in onze selectiecriteria voor mobiliteitspartners op nieuwe projecten:

  1. Zekerheid: Er moet een bepaalde mate van garantie zijn dat de deelauto’s beschikbaar zijn. Dat kan met een reserveringsmodel in de app, door het gebruik goed te monitoren en door tijdig op te schalen wanneer de behoefte toeneemt.
  2. Diversiteit: Elke mobiliteitsbehoefte kent een ander doel en dus een ander vervoersmiddel of type auto. Het is belangrijk dat er ook een betaalbare kleine auto wordt aangeboden, een elektrische bakfiets en een zogenaamd ‘Multi Purpose Vehicle’ waar veel spullen of mensen in passen.
  3. Zichtbaarheid: Deelmobiliteit moet je zichtbaar maken, dan wordt het veel laagdrempeliger. Onze mobiliteitspartner Hely heeft activiteiten georganiseerd om mensen kennis te laten maken met de elektrische fietsen, bakfietsen en auto’s. Dat hebben ze echt goed gedaan. Er zijn zelfs bewoners van elders in Delft die naar de projectlocatie komen om een auto of bakfiets te gebruiken, dat hadden we niet voorzien.

 

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *