15 november – City Deal Kennis Maken Landelijke Kennisdelingsdag in Utrecht

Locatie: Sport College Utrecht - ROC Midden Nederland: Herculesplein 285, 3584 AA Utrecht
15 november
09:00 - 17:00
Georganiseerd door City Deal City Deal Kennis Maken

Op 15 november vindt de tweede kennisdelingsdag van het City Deal Kennis Maken netwerk in 2024 plaats in Sport College Utrecht – ROC Midden Nederland: Herculesplein 285, 3584 AA Utrecht

Tijdens onze kennisdelingsdagen, delen de 20 CDKM-steden kennis, expertise en inspirerende voorbeelden met iedereen die geïnteresseerd is in de kennisverbinding tussen lokale overheid en kennisinstellingen en werkzaam is op het snijvlak van maatschappelijke opgaven en innovatief onderwijs & onderzoek. Docenten, onderzoekers, studenten, beleidsmakers, bestuurders en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom voor een programma vol workshops en excursies waarin rijke voorbeelden uit Utrecht en de andere CDKM-steden de revue zullen passeren (zie hieronder voor meer informatie over de sessies en sprekers).

Let op: deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht via: City Deal Kennis Maken Landelijke Kennisdelingsdag Utrecht

Mede namens de Utrechtse CDKM-partners, graag tot ziens op 15 november!

Programma Landelijke CDKM-dag Utrecht

09:00 – 10:00  Inloop en ontvangst

10:00 – 10:40  Plenaire opening:

10:40 – 10:45  Pauze

10:45 – 11:55  Sessies ronde 1

11:55 – 13:00  Lunchpauze

13:00 – 14:10  Sessies ronde 2

14:10 – 14:30  Pauze

14:30 – 16:00  Excursies

16:00 – 17:00   Netwerkborrel

Opening

Kennismaking met het Utrechtse ecosysteem met dagvoorzitter Noortje Braaksma. De panelleden bestaan uit:

  • Ronald Venderbosch – Lid van de directieraad en concerndirecteur Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen, Gemeente Utrecht
  • Tamara Madern – Directeur Instituut voor Recht en lector schuldpreventie, Hogeschool Utrecht
  • Nicoline Meijer – Directeur Marketing & Communicatie, ROC Midden Nederland
  • Jorg Huijding – Hoogleraar Maatschappelijke betrokkenheid in het hoger onderwijs en Directeur masteropleiding Pedagogische wetenschappen, Universiteit Utrecht

Sessie – Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden: Samenwerken in de tussenruimte (ronde 1)

In deze sessie wordt het programma Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden gepresenteerd. Dit programma stimuleert vernieuwende vormen van opleiden en professionaliseren, met daarbij de focus op de domeinoverstijgende samenwerking tussen het educatieve, sociale en pedagogische domein. We bespreken hoe er in een “tussenruimte” gewerkt wordt – waar professionals van verschillende vakgebieden samenkomen en elkaar versterken.  Het project Bruggenbouwers & Grensverleggers wordt uitgelicht en we tonen het waartoe van domeinoverstijgende samenwerking. Daarnaast zal  het belang van “boundary crossing”, ofwel het leren samenwerken over domeingrenzen heen, toegelicht worden. Tot slot bespreken we hoe deze samenwerkingen toekomstbestendig kunnen worden gemaakt en welke rol de City Deal Kennis Maken hierin kan spelen.

Drie belangrijke initiatieven binnen de stad Utrecht vormen de inkadering van deze sessie: de Utrechtse Onderwijsagenda, Utrecht Leert, en Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden. Samen vormen deze programma’s een katalysator voor vernieuwende vormen van onderwijs en samenwerking in de stad, waarbij de focus ligt op het bouwen van gemeenschappen die de grenzen van educatieve, sociale en pedagogische domein overstijgen.

Sprekers in deze sessie:

  • Anton Boonen – Lector Duurzame Gemeenschappen  en Programmamanager Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden, Hogeschool Utrecht
  • Bart Selten – Teamleider Welzijn College, ROC Midden Nederland
  • Noëlle Mabesoone – Student, Universitaire pabo

Sessie – Samen de stad maken (ronde 1)

De gemeente Utrecht wil meer jongeren betrekken bij de ontwikkeling van de stad. Zowel door meer het geluid van jongeren op te halen, als initiatieven te stimuleren. Daarnaast zijn frisse blikken nodig voor een frisse kijk op de uitdagingen in de steden. Maar hoe geef je zo’n samenwerking goed vorm? Niet incidenteel, maar structureel. En met impact voor de studenten én voor de stad? Daarover gaan we met elkaar in gesprek! Met voorbeelden uit Utrecht en vanuit de groep.

Sprekers in deze sessie:

  • Jennifer Rack-Lekkerkerker – Beleidsadviseur Kinderrechten, Vreedzaam & Jeugdparticipatie, Gemeente Utrecht
  • Jasper Stoorvogel – Projectleider Participatie en Initiatief, Gemeente Utrecht
  • Jorg Huijding – Hoogleraar Maatschappelijke betrokkenheid in het hoger onderwijs en Directeur masteropleiding Pedagogische wetenschappen, Universiteit Utrecht

Sessie – Inner Development Goals: een routekaart voor niet-reguliere vaardigheden? (ronde 1)

Welke vaardigheden hebben studenten nodig om écht impact te maken in een snel veranderende wereld? Tijdens deze deelsessie duiken we in de Inner Development Goals (IDG’s) als raamwerk om niet-reguliere vaardigheden – zoals veerkracht, kritisch denken en zelfbewustzijn – zichtbaar en ontwikkelbaar te maken. Na een introductie over de IDG’s gaan we in gesprek met CDKM-trajectleiders en het publiek. Hoe helpen CDKM-projecten studenten om deze unieke vaardigheden op te doen? En kunnen de IDG’s fungeren als routekaart om deze waardevolle skills concreet te benoemen?

Sprekers van deze sessie:

  • Ingrid Paalman-Dijkenga – Lector goede onderwijsprakijken, Hogeschool Viaa
  • Christiaan Seemann – Landelijk programmamanager CDKM

Sessie – Gemeentelijke opgaven verbinden aan vervolgonderwijs (ronde 1)

Samenwerken aan maatschappelijke opgaven. Het klinkt eenvoudig. We willen graag dat studenten maatschappelijk betrokken zijn en we weten dat ze meer leren door aan de slag te zijn met ‘echte’ vraagstukken. De realiteit is echter complex, zeker in een grootstedelijke context. Want hoe verhouden gemeentelijke opgaven zich tot wijkinitiatieven en -agenda’s? Hoe ga je om met inbedding in de curricula van de verschillende kennisinstellingen, die allemaal al bomvol zitten? In deze sessie gaan we kort in op de methodiek die we in Utrecht ontwikkelen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Daarna gaan we met elkaar aan de slag, er is immers veel van elkaar te leren!

Sprekers in deze sessie:

  • Lizet van Ewijk – Onderzoeker/Postdoc, Hogeschool Utrecht
  • Tamara Rosenbach – Innovatiemakelaar, Gemeente Utrecht

Sessie – Samen leren in de volle breedte: de kracht van diversiteit in het onderwijs. (ronde 2)

Deelnemers hebben een helder beeld van de kansen en dilemma’s rondom leren in de waaier tussen mbo-, hbo- en wo-studenten. Welke concrete stappen zet Utrecht om werelden te verbinden en anders te kijken naar talent? Vanuit de MBO Uitvoeringsagenda heeft Utrecht de campagne ‘Van selectie- naar talentenmaatschappij’ gelanceerd. Met de Talentenmaatschappij maakt Utrecht een statement voor het ‘waaierdenken’: het waarderen van alle talenten. In deze workshop gaan we met elkaar leren, halen we schotten weg en brengen we (letterlijk!) muziek in de talentenmaatschappij.

Sprekers in deze sessie:

  • Nicoline Meijer – Directeur Marketing & Communicatie, ROC Midden Nederland
  • Esther Marskamp – Programmamanager Gezond Stedelijk Leven, ROC Midden Nederland

Sessie – Futures thinking: een blik in de toekomst van de City Deal Kennis Maken (ronde 2)

Hoe kunnen we strategisch nadenken over de toekomst en voorbereid zijn op wat nog moet komen? In deze interactieve deelsessie nemen we je mee in de wereld van Futures Thinking, een methodiek die helpt om vooruit te kijken en voorbereid te zijn op verschillende scenario’s. Na een inspirerende uitleg over de methodiek passen we het meteen toe op een praktijkvoorbeeld: de toekomst van CDKM. Samen onderzoeken we mogelijke ontwikkelingen en uitdagingen, en ontdekken we welke stappen nu al gezet kunnen worden om klaar te zijn voor morgen.

Sprekers in deze sessie:

  • Tanja de Bie – Chair Dienstraad Life Long Learning & Education Policy Support, Universiteit Leiden
  • Marieke van Haaren – Projectmanager ‘Leren met de stad’, Universiteit Leiden

Sessie – Maatschappelijke Diensttijd: verbinden verschillend talent aan opgaven in de stad/regio (ronde 2)

‘Daar waar je talent en wat de wereld nodig heeft elkaar kruizen, daar ligt je roeping’. Dit is een uitspraak van filosoof Aristoteles. Verschillende talenten betrekken bij de maatschappelijke uitdagingen. Vanuit deze missie zijn er verschillende manieren om dit doel te bereiken. Zo is City Deal Kennis Maken een mogelijkheid, maar bijvoorbeeld ook de MDT (Maatschappelijke Dienstijd). In deze sessie gaan we in gesprek hoe we verschillende talenten met verschillenden achtergronden kunnen laten bijdragen aan maatschappelijke opgaven en tegelijk ook hun talent verder kunnen ontwikkelen. We doen dit aan de hand van een aantal voorbeelden. Welke andere voorbeelden zijn er vanuit de deelnemers? Wat kunnen we van elkaar leren? welke andere verbindingen kunnen we maken? Alleen ga je sneller, maar samen komen we verder.

Sprekers van deze sessie:

  • Remco Janssen – Lid Expertteam Maatschappelijke Dienstijd (MDT), Ministerie van OCW
  • Arjen van Ree – Initiatiefnemer van onder andere bij Project-O en Fietshub Utrecht

Excursie 1 – NOA

NOA staat voor Natuurlijk, Open en Aandachtig. Op deze bijzondere locatie in de Utrechtse wijk Overvecht bundelen zes organisaties hun krachten: het Leger des Heils, ROC Midden Nederland, UW Bedrijven, Voedselbank Overvecht, Werkwinkel en WIJ 3.0. Samen bieden zij bewoners in Overvecht steun en perspectief op het gebied van (nood)hulp, zingeving en begeleiding naar werk en opleiding. Door onder één dak te werken, kunnen zij meer mensen bereiken en beter inspelen op individuele behoeften.

Excursie 2 – Vitaliteitslab Sportcollege ROC Midden Nederland

Het Vitaliteitslab van ROC Midden Nederland is een leeromgeving gericht op gezondheid, beweging en welzijn. Hier komen studenten, docenten en professionals samen om praktijkervaring op te doen en kennis te delen rond thema’s zoals sport, voeding, leefstijl en preventieve zorg. De hub biedt innovatieve faciliteiten waar studenten kunnen leren door middel van praktijkopdrachten en workshops, en het is een plek waar samenwerking met zorg- en welzijnsorganisaties centraal staat.

Excursie 3 – Fietshub De Maarschalk

Met Heel Utrecht Fietst werken verschillende partijen in Utrecht, zoals Sport Utrecht en de Fietsersbond, onder begeleiding van Project O samen aan een programma om fietsen te stimuleren en voor alle Utrechters mogelijk te maken. Dit gebeurt onder meer in verschillende Fietshubs in de stad, waarvan er een zich vlakbij stadion Galgenwaard bevindt. Fietshubs zijn plekken waar de fiets centraal staat. Bij Fietshubs kunnen mensen goedkoop een fiets aanschaffen, leren om (beter) te fietsen of hun fiets zelf te onderhouden maar ook om samen te fietsen in de verschillende fietsclubs. Een plek van, voor en door de fietser. Project O betrekt heel nadrukkelijk ook het onderwijs bij de Fietshubs. Tijdens deze excursie hoor je hoe studenten vanuit MBO en HBO betrokken zijn en worden bij de ontwikkeling van de Fietshub, onder meer via de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) Utrecht.