Vierde Landelijke Kennisdelingsdag City Deal Kennis Maken

Het jaar 2019 is voor de City Deal Kennis Maken opnieuw een jaar van kennis delen. Twee keer per jaar organiseren wij een landelijke kennisdelingsdag vol inspirerende workshops, demonstraties en lezingen. Graag nodigen wij u hierbij officieel uit voor de vierde kennisdelingdag op vrijdag 01 november.
Toonaangevende sprekers in hun vakgebied leveren een bijdrage te leveren. Zo vertelt onder andere Deputy Vice Chancellor Guy Orpen (University of Bristol) over hun unieke aanpak van samenwerking met de stad Bristol, illustreert hoogleraar Marjolein Zweekhorst hoe zij stelselmatig Community Service Learning invoert binnen alle Masteropleidingen aan de VU, vertellen senior onderzoekers Sue-Yen Tjong Tjin Tai en Katja Rusinovic over de nieuwste onderzoeken naar verbinding met de samenleving vanuit het Rathenau Instituut en Erasmus+ beurzen.
13 November City Deal Kennis Maken Landelijke Kennisdelingsdag in ’s-Hertogenbosch
Wij nodigen u graag uit voor de landelijke City Deal Kennis Maken kennisdelingsdag op maandag 13 november bij de HAS green academy en Koning Willem 1 College in ‘s-Hertogenbosch. Tijdens deze extra feestelijke editie zullen we met demissionair minister Dijkgraaf het officiële startschot geven voor de komende drie jaar van de City Deal Kennis Maken. Daarnaast is de dag gevuld met inspirerende workshops en excursies. De dag is zowel bedoeld voor leden van het CDKM-netwerk als voor alle geïnteresseerden in onderwijs- en onderzoeksinnovatie.
Aanmelden voor de dag kan via deze link: https://forms.gle/3zqXefU1tRMFDKsPA
Hiernaast kunt u het volledig programma inzien: Programma CDKM Landelijke Kennisdelingsdag 13 november
Een scala aan sprekers heeft reeds toegezegd een bijdrage te leveren. Zo kunt u tijdens de deelsessies onder ander in gesprek met Laila Konijn (Avans) Imke van Gaal en Willem van de Plas van Impakt over het Zichtbaar Maken van Impact in uw projecten. Kom meer te weten over de bijzondere dubbelrol die Studentambtenaren spelen of schuif aan bij lokale innovatieve projecten zoals Beet! (Brabant eet), MIEC DATA (MBO Innovatie en Expertise Centrum) en het Talent Atelier. Ga in gesprek met Herman Peppelenbos (HAS), Jeroen van de Ven (Gemeente Den Bosch) en Laila Konijn (Avans) over de activiteiten van hun onderzoeksgroep SPRONG Gezonde Leefomgevingen, of leer meer over Citizen Science met onder andere Margaret Gold (Nationaal Programma Open Science / Citizen Science Lab Leiden).
In de middag bent u van harte uitgenodigd voor excursies naar het T-Huiz of het Innovatiekwartier. Tijdens de afsluitende netwerkborrel worden de resultaten gepresenteerd van de Hackathon: studenten van diverse kennisinstellingen op de Onderwijsboulevard in ‘s-Hertogenbosch hebben zich gedurende de gehele dag gebogen over de opgave hoe het Westerpark onderdeel te maken van de Onderwijsboulevard voor studenten en medebewoners.
Een vooruitblik op het tijdschema:
09:30 – 10:00 Inloop en ontvangst
10:00 – 10:30 Welkom door Liz Chermin, lid CvB, HAS
Dialoog tussen demissionair minister Dijkgraaf en studenten, gemodereerd door Henny Wibbelink, Strategisch adviseur, Gemeente ‘s-Hertogenbosch
10:50 – 12:00 Sessies ronde 1 (vier parallelle sessies)
12:00 – 13:10 Lunchpauze bij Koning Willem 1 College
13:10 – 14:20 Sessies ronde 2 (vier parallelle sessies)
14:30 – 16:00 Excursies en borrel: Twee thematische excursies in de stad en een Hackathonpresentatie
Schrijf snel in
Via de link hieronder kunt u zich vanaf nu inschrijven. U bent vrij om deze uitnodiging door te sturen aan andere geïnteresseerden.
https://forms.gle/3zqXefU1tRMFDKsPA
Ter inspiratie een terugblik op de vorige kennisdelingdag in Amsterdam: https://vimeo.com/834706279/45a33fa3f8?share=copy
Locatie
HAS green academy: Onderwijsboulevard 221, 5223 DE ‘s-Hertogenbosch
Koning Willem 1 College: (Lunch) Vlijmense weg 2, 5223 DE ‘s-Hertogenbosch, Gebouw G
Koning Willem 1 College: (Sessie Talent Atelier): Onderwijsboulevard 3, 5223 DE ‘s-Hertogenbosch
Kennisdelingsdag Nijmegen: ‘Welke kansen bieden MDT en CDKM voor onderwijs in en met de stad?’

Tijdens de landelijke CDKM-dag op 13 november in ‘s-Hertogenbosch, was MDT via een interactieve stand en deelsessie goed vertegenwoordigd. Ben je nieuwsgierig hoe Maatschappelijke Diensttijd en de City Deal Kennis Maken elkaar verder kunnen elkaar versterken? Kom dan op 21 december a.s. naar Nijmegen!
Op 21 december a.s. vindt in Nijmegen de allereerste editie van de MDT City Take Over plaats. Dit is een initiatief van de Gemeente Nijmegen, ROC Nijmegen en het Kernteam MDT (ministerie van OCW). Tijdens de City Take Over nemen duizend jongeren de stad over en zetten zij zich in voor maatschappelijke activiteiten. Zo hebben jongeren op één dag massaal een enorme positieve impact op de stad. En om hen hiervoor te bedanken, wordt de dag afgesloten met een groots feest. De MDT City Take Over heeft tevens tot doel om zichtbaarheid en bekendheid voor MDT te genereren.
Graag nodigen we zowel het landelijke netwerk van de City Deal Kennis Maken als de lokale netwerkorganisaties Ieder Talent Telt, Groen Gezond en in Beweging en RVN@ uit om kennis te maken met dit vrij nieuwe fenomeen. We heten je van harte welkom op 21 december bij de kennisdelingssessie ‘Welke kansen bieden MDT en CDKM voor onderwijs in en met de stad?’.
Na ontvangst met een lunch is er een interactieve kennisdelingssessie met het ministerie van OCW en CDKM en kun je in een pressure cooker zelf al direct ideeën voor je eigen stad bedenken. Daarna maken we een stadswandeling langs de activiteiten die studenten in de stad organiseren én bezoeken we het Glazen Huis van 3FM Serious Request. Het zal bruisen in de binnenstad! Bij terugkomst in de Lindenberg neem je een kijkje bij de Challenges waar mbo-hbo-en wo-studenten samen werken aan een stadscamping of een stadspark. Zij pitchen hun ideeën voor professionals en de wethouder zal hun werk in ontvangst nemen. We sluiten af met een netwerkborrel.
Locatie: De Lindenberg, in het centrum. Meer info over bereikbaarheid.
Programma: Het volledige programma is hier te vinden.
Inschrijven: We hebben plaats voor max. 50 deelnemers. Meld je snel aan via dit formulier.
Tot ziens in Nijmegen!
Uitnodiging Informatiebijeenkomst Financiële Regeling CDKM & Verkenning Comenius beurs

11:30-12:45 Informatiebijeenkomst Financiële Regeling CDKM
12:45-13:15 Lunchmoment met Comeniusbeurswinnaars
13:15-14:45 Informatiebijeenkomst Verkenning Comeniusbeurs
U kunt zich aanmelden voor één of meerdere onderdelen van deze dag via de volgende link: https://forms.gle/
Kennis Maken
De inzet van de City Deal Kennis Maken is om een versnelling tot stand te brengen in het oplossen van maatschappelijke opgaven van steden door onderzoekers, docenten en studenten hierbij grootschalig te betrekken. De deelnemende steden, kennisinstellingen en andere partners beschouwen dit enerzijds als een vorm van kennisbenutting en anderzijds als het aanbieden van de stad als leeromgeving voor studenten en onderzoekers. Centraal in deze City Deal staan talentontwikkeling, ondernemerschap én het stimuleren van maatschappelijke betrokkenheid. Anno 2023 maken maar liefst 20 steden en hun kennisinstellingen actief deel uit van de City Deal Kennis Maken.
De City Deal heeft drie doelen voor ogen:
- Het versterken van de kennisverbinding tussen stadbestuur en kennisinstellingen rond grootstedelijke thema’s.
- Het creëren van een rijke leeromgeving voor studenten, docenten en onderzoekers. Hierbij staat de diversiteit van samenwerkingsverbanden centraal: van multidisciplinaire en multilevel (mbo, hbo en wo) teams tot triple helix verbanden. Zij worden beter voorbereid op de opgaven van morgen en de binding van talent aan stad en regio wordt versterkt.
- Het versneld oplossen van maatschappelijke opgaven in steden, door onderzoekers, docenten en studenten grootschalig te betrekken. Verankering van succesformules, kennisuitwisseling en monitoring van de voortgang. De City Deal moet uitgroeien van een ambitiedocument naar een bewezen en zichtbaar succesvolle werkwijze waarbij wordt voortgebouwd op elkaars innovaties, pilots en projecten.
Bekijk Staatscourant (see Government Gazette).
Voor meer informatie over de City Deal Kennis Maken kunt u contact opnemen met programmamanagers Christiaan Seemann (+31 6 51975776) en Roselinde Wijnands (+31 6 83493006)
7 Juni – City Deal Kennis Maken Landelijke Kennisdelingsdag in Groningen

Op 7 juni vindt de eerste kennisdelingsdag van het City Deal Kennis Maken netwerk in 2024 plaats in het fraaie Forum Groningen.
Tijdens de twee jaarlijkse kennisdelingsdagen, delen de 20 CDKM-steden kennis, expertise en inspirerende voorbeelden met iedereen die geïnteresseerd is in de kennisverbinding tussen lokale overheid en kennisinstellingen en in het snijvlak van maatschappelijke opgaven en innovatief onderwijs en onderzoek. Docenten, onderzoekers, studenten, beleidsmakers, bestuurders en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom voor een programma vol workshops en excursies waarin rijke voorbeelden uit Groningen en de andere CDKM-steden de revue zullen passeren.
Let op: deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht via https://forms.gle/LvvbnCsFUynzyf8i6
Mede namens de Groningse CDKM-partners: Hanze, Rijksuniversiteit Groningen, Alfa-college, Noorderpoort, WIJ Groningen en Gemeente Groningen: graag tot ziens op 7 juni!
Programma Landelijke CDKM-dag Groningen
10:00 – 10:45 Inloop en ontvangst
10:45 – 11:00 Plenair: Welkomstwoord door Wethoude Carine Bloemhoff
11:00 – 11:30 Plenair: Kennismaking met het Groningse kennisecosysteem en WIJS
11:30 – 11:40 Pauze
11:40 – 12:50 Sessies ronde 1
12:50 – 13:40 Lunchpauze
13:40 – 14:50 Sessies ronde 2
14:50 – 15:00 Pauze
15:00 – 16:30 Excursies
16:30 – 17:00 Netwerkborrel
Sessie 1: Studentensteunpunten
Bewoners van de stad Groningen zitten soms met grote of kleine vragen waar ze zelf niet direct een antwoord op weten. Voor die vragen staat WIJS voor hen klaar. Op maandag tot en met donderdag kunnen ze voor kleinschalige vragen terecht bij een van de steunpunten van WIJS. Steunpunten zijn locaties waar studenten van verschillende opleidingen zich inzetten om bewoners ondersteuning te bieden bij uiteenlopende vraagstukken. Zo zetten meer dan 70 studenten (mbo, hbo en wo) zich wekelijks in om bewoners met o.a. financiële, juridische, digitale of ondernemersvragen uit de brand te helpen. Op deze steunpunten geeft WIJS studenten in Groningen de kans om van betekenis te zijn voor de stad en zich tegelijk te ontwikkelen als professional door het inzetten van hun kennis en expertise. De input van bewoners is daarbij onmisbaar! Hoe werkt dat precies? En waar lopen we tegenaan?
Tijdens deze workshop vertellen Guillaume Maat (Coördinator Steunpunten) en Karst Dekkema (Projectmedewerker Wijs) hoe de studentensteunpunten zijn ingericht, hoe samenleving en onderwijs gezamenlijk optrekken in de inrichting van deze Steunpunten en kun je met coördinatoren en studenten in gesprek.
Sessie 2: Meet-o-Theek, de bibliotheek voor meetinstrumenten
Citizen Science, of burgerwetenschap, wordt al een geruime tijd ingezet als een manier om burgers actief in te zetten in de dataverzameling voor wetenschappelijk onderzoek. Maar tegelijkertijd kan burgerwetenschap ook ingezet worden als instrument voor wetenschapscommunicatie, om deelnemers inzicht te geven in het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek en tegelijkertijd de wetenschap en de samenleving met elkaar te verbinden.
Precies deze twee doelen probeert het burgerwetenschapsprogramma ‘CurioUs?’ van Rijksuniversiteit Groningen en Forum Groningen te combineren door
1. het uitvoeren van burgerwetenschapsprojecten op basis van wetenschappelijke vragen van wetenschappers
2. de Meet-o-Theek, een uitleenloket voor meetapparatuur die nieuwsgierige bewoners in staat stelt om zelf aan de slag te gaan met hun eigen vragen.
Niels Alberts (Coördinator Wetenschapswinkel) geeft in deze workshop een korte introductie over burgerwetenschap en het CurioUs -programma, leer je hoe CurioUs burgerwetenschap inzet en ga je uitzoeken hoe je burgerwetenschap interessant maken voor zowel burger als wetenschapper. CurioUs is een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen en het Forum Groningen.
Sessie 3: Strategische Kennisallianties
Het Akkoord van Groningen is het strategisch samenwerkingsverband van Groningse kennisinstellingen, het Martini Ziekenhuis, de provincie Groningen en de gemeente Groningen. Dit verband stimuleert onderwijs, onderzoek en innovatie, essentiële motoren van de kenniseconomie en maatschappelijke oplossingen. De interactie tussen onderzoekers, beleidsmakers, studenten, docenten en bestuurders floreert, hoewel samenwerking en programma-opzet niet altijd soepel verlopen. Strategische afstemming tussen kennisinstellingen en lokaal bestuur is cruciaal om de aanwezige kennis optimaal en duurzaam te benutten. In Amsterdam is een vergelijkbare samenwerking gaande binnen het nationaal programma Samen Nieuw West, een van de twintig nationale programma’s. Hier bouwt een kenniscoalitie, inclusief de kennisinstellingen aan “Werkend Leren,” waarbij studenten, docenten en onderzoekers zich verbinden aan vijf maatschappelijke opgaven.
Deze sessie belicht de vormgeving en duurzame verbinding van onderwijs-en onderzoeksactiviteiten van mbo, hbo, en wo aan maatschappelijke opgaven door Bert Oosterkamp (Beleidsadviseur UMCG), Eva Dekker (Senior bestuurssecretaris Noorderpoort), Nadia Amraoui (Adviseur Akkoord van Groningen) en Rob Andeweg (Programmamanager HvA in de Stad).
Sessie 4: Stadslabs & Hybride Leeromgevingen
In de twintig steden van het City Deal Kennis Maken netwerk, zijn diverse leeromgevingen te vinden. Soms fysiek aanwezig in de wijk, zoals buurtcampussen en stadslabs, soms in een gemengde vorm. Welke methodieken kunnen worden gebruikt bij het samenbrengen van maatschappij en kennisinstellingen, van bewoners en studenten? Diverse voorbeelden en werkwijzen worden in deze workshop gedeeld. Allereerst door Marcel Kesselring, programmamanager bij het bruisende Urban Living Lab Breda dat in de loop der jaren gegroeid is van experimenteren en leren samenwerken richting een duurzame strategische alliantie tussen onderwijsinstellingen, gemeente Breda en stadsbrede programma’s. Daarnaast zal Barbara Winkelhuijzen, Projectleider en Kennismakelaar CDKM bij Fontys delen hoe in Eindhoven en Tilburg maar liefst 131 Hybride Leeromgevingen (HLO’s) onderwijs, onderzoek en leren in de praktijk samen brengt.
Sessie 5: Wederkerig leren in de Waaier
Wijkinzet Jongeren en Studenten (WIJS) draait sinds dit jaar drie Ateliers, ‘multilevel’ onderwijsprogramma’s in wijkcentra in Groningen en Hoogezand. In deze Ateliers gaan studenten mbo, hbo en universiteit gezamenlijk met een vraagstuk uit de wijk aan de slag. Wat zijn de kernprincipes van deze ateliers? En op welk didactisch framework zijn ze gestoeld? Hoe zorg je voor een effectief programma, waar zowel de studenten mbo, hbo en wo als de bewoners uit de wijk wat aan hebben? Vincent Hazelhoff (Projectleider CDKM Groningen) en Tabatha Ros (student-assistent RUG) vertellen meer over wederkerig leren in ‘de waaier’, de krachten, maar ook de dilemma’s rondom deze onderwijsvormen.
Sessie 6: De Wetenschapswinkelmethode
Hoe verbind je kennis en inzichten van de wetenschap en het maatschappelijke domein met elkaar? En hoe zorg je dat de universiteit kan bijdragen en het oplossen en agenderen van verschillende maatschappelijke uitdagingen? In deze interactieve sessie laat Yorick Karseboom (voorzitter Wetenschapswinkels RUG) zien hoe de wetenschapswinkels van de RUG samenwerken met verschillende lokale initiatieven om op deze manier maatschappij en wetenschap te verbinden. Via de wetenschapswinkels wordt onderzoek gedaan voor maatschappelijke organisaties, van buurtgroepen tot grotere non-profit; vaak door studenten onder begeleiding van wetenschappelijke staf. Omdat de studenten er studiepunten voor krijgen, is deze service gratis. Zo kan elke organisatie er gebruik van maken. De student leert, de organisatie krijgt onderzoekscapaciteit, de onderzoeker krijgt data en kan wellicht publiceren en de universiteit creëert een directe impact. Daarnaast brengt het de burger op een andere manier in aanraking met wetenschap.
Tijdens deze workshop wordt de wetenschapswinkelmethode uitgelicht, alsmede verschillende geslaagde projecten met lokale partners. Daarnaast denken we samen na over de verschillende uitdagingen die komen kijken bij het navigeren tussen de wetenschap en de samenleving.
Sessie 7: Werken in netwerkorganisaties
Veel opgaven uit het onderwijs en de maatschappij overstijgen de grenzen van één organisatie. Zo ook de opgave van WIJS: Studenten en inwoners in Groningen met elkaar verbinden, zodat ze van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen versterken. WIJS bestaat daardoor uit meerdere partijen uit de samenleving en het onderwijs die hun krachten bundelen om zo domein overstijgend samen te werken. Dit wordt ook wel een netwerkorganisatie genoemd. Dit klinkt mooi, maar hoe doe je dat nu echt? Want deelname aan een netwerkorganisatie als WIJS betekent dat je automatisch werkt aan de doelen en belangen van andere betrokkenen. Een fundamentele kernactiviteit van WIJS is daarom samenwerken vanuit de waarden: gelijkwaardigheid, gedeelde verantwoordelijkheid en wederkerigheid.
Pascal de Jong (Projectmanager Gemeente Groningen) en Anne Kraanen (Projectleider Wij Groningen) delen hoe je deze drie waarden op kan nemen in je dagelijkse organisatie en samenwerking. We gaan met elkaar: bespreken hoe je ambities en belangen helder krijgt, oefenen hoe halen en brengen in evenwicht kan blijven en do’s en dont’s.
Sessie 8: Masterplan Campussen – Vitaliteitscampus
Onze leefomgeving wordt steeds sneller en ingewikkelder. Tegelijkertijd stijgt onze levensverwachting en hebben we andere, soms zelfs nieuwe vaardigheden en levenshoudingen nodig om actief te blijven meedoen. De Vitaliteitscampus draagt bij aan de kwaliteit van leven in onze samenleving en loopt voorop in de realisatie van een vitale regio. In de Vitaliteitscampus werken overheden, bedrijfsleven en onderwijs samen met elkaar aan vitaliteitsvraagstukken in Groningen en Drenthe. De Vitaliteitscampus is één van de aangewezen locaties voor ontwikkeling tijdens de pilotfase van Masterplan Campussen.
Het doel van de Vitaliteitscampus is het realiseren van wendbaar en toekomstbestendig mbo-onderwijs dat breed opgeleide professionals aflevert of bijschoolt. Dit om nóg beter aan te sluiten bij de vragen uit de praktijk en de behoefte en vraagstukken vanuit de samenleving. Leer meer over de rollen, ambities en totstandkoming van de Vitaliteitscampus van Ineke Yska (Directeur Innovatie & Strategie Alfa-college) en Jasper van Buiten (Programmamanager Vitaliteitscampus Alfa-college).
Excursie 1: CrossWise
CrossWise is een omvangrijk en langjarig samenwerkingsprogramma in Noord-Nederland tussen vier noordelijke onderwijsinstellingen (Alfa-college, Noorderpoort, NHL Stenden Hogeschool en Hanze Groningen), SPOT en de gemeente Groningen. Deze samenwerking is gericht op de toekomstbestendigheid van de deelnemende partijen. Zo werken we aan de aansluiting van het onderwijs op de praktijk, leiden we jonge talenten van uiteenlopende beroepsopleidingen op tot professionals in de podium- en evenementenbranche en bereiden we SPOT (De (nieuwe) Oosterpoort en de Stadsschouwburg) voor op toekomstige ontwikkelingen.
CrossWise doet dit door in De Oosterpoort een bruisende experimenteer- en praktijkomgeving te bieden, waar studenten en docenten van de verschillende onderwijsinstellingen én cultuurprofessionals van SPOT samen leren en innoveren. Dat gebeurt onder andere in innovatielabs, tijdens projecten en stages. Tijdens deze excursie maak je meer kennis met CrossWise via een interactieve presentatie en een korte rondleiding door SPOT.
Excursie 2: stadswandeling
Leer het bruisende Groningen beter kennen tijdens een stadswandeling! Startend vanuit het Forum, een van de bekendste landmarks van de stad, brengt een stadsgids de geschiedenis van de Stad tot leven. De stadswandeling leidt je door de sfeervolle straten en interessante gebouwen die Groningen te bieden heeft. Zo ontdek je de geschiedenis van Groningen, maar ook de nieuwste ontwikkelingen, zoals de recentelijke herinrichting van de Grote Markt.
Leermiddag Opschaling
Om het CDKM netwerk zo goed mogelijk te ondersteunen in de zoektocht rond het relatief nieuwe thema “Opschaling”, bieden wij het komende jaar vier leermiddagen aan. Elke leermiddag wordt begeleid door opschalingsexperts en behandelt per editie andere thema’s. Daarbij wordt voor iedere leermiddag lesmateriaal voorbereid: een document van 3 tot 5 pagina’s met relevante ideeën, theorieën en (wetenschappelijke) publicaties, waarbij deze worden verbonden aan relevante voorbeelden en ervaringen uit de praktijk. Het lesmateriaal zal ook een leeslijst bevatten met (academische) publicaties als voorbereiding en naslagwerk.
In januari volgt een formele uitnodiging. Aan het einde van het traject brengen we alle inzichten samen in een publicatie. De publicatie combineert inzichten uit het lesmateriaal met ervaringen en geleerde lessen van de deelnemers, en wordt gepresenteerd op de CDKM dag van vrijdag 11 november.
Leermiddag Opschaling
Om het CDKM netwerk zo goed mogelijk te ondersteunen in de zoektocht rond het relatief nieuwe thema “Opschaling”, bieden wij het komende jaar vier leermiddagen aan. Elke leermiddag wordt begeleid door opschalingsexperts en behandelt per editie andere thema’s. Daarbij wordt voor iedere leermiddag lesmateriaal voorbereid: een document van 3 tot 5 pagina’s met relevante ideeën, theorieën en (wetenschappelijke) publicaties, waarbij deze worden verbonden aan relevante voorbeelden en ervaringen uit de praktijk. Het lesmateriaal zal ook een leeslijst bevatten met (academische) publicaties als voorbereiding en naslagwerk.
In januari volgt een formele uitnodiging. Aan het einde van het traject brengen we alle inzichten samen in een publicatie. De publicatie combineert inzichten uit het lesmateriaal met ervaringen en geleerde lessen van de deelnemers, en wordt gepresenteerd op de CDKM dag van vrijdag 11 november.
15 november – City Deal Kennis Maken Landelijke Kennisdelingsdag in Utrecht

Op 15 november vindt de tweede kennisdelingsdag van het City Deal Kennis Maken netwerk in 2024 plaats in Sport College Utrecht – ROC Midden Nederland: Herculesplein 285, 3584 AA Utrecht
Tijdens onze kennisdelingsdagen, delen de 20 CDKM-steden kennis, expertise en inspirerende voorbeelden met iedereen die geïnteresseerd is in de kennisverbinding tussen lokale overheid en kennisinstellingen en werkzaam is op het snijvlak van maatschappelijke opgaven en innovatief onderwijs & onderzoek. Docenten, onderzoekers, studenten, beleidsmakers, bestuurders en andere geïnteresseerden zijn van harte welkom voor een programma vol workshops en excursies waarin rijke voorbeelden uit Utrecht en de andere CDKM-steden de revue zullen passeren (zie hieronder voor meer informatie over de sessies en sprekers).
Let op: deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht via: City Deal Kennis Maken Landelijke Kennisdelingsdag Utrecht
Mede namens de Utrechtse CDKM-partners, graag tot ziens op 15 november!
Programma Landelijke CDKM-dag Utrecht
09:00 – 10:00 Inloop en ontvangst
10:00 – 10:40 Plenaire opening:
10:40 – 10:45 Pauze
10:45 – 11:55 Sessies ronde 1
11:55 – 13:00 Lunchpauze
13:00 – 14:10 Sessies ronde 2
14:10 – 14:30 Pauze
14:30 – 16:00 Excursies
16:00 – 17:00 Netwerkborrel
Opening
Kennismaking met het Utrechtse ecosysteem met dagvoorzitter Noortje Braaksma. De panelleden bestaan uit:
- Ronald Venderbosch – Lid van de directieraad en concerndirecteur Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen, Gemeente Utrecht
- Tamara Madern – Directeur Instituut voor Recht en lector schuldpreventie, Hogeschool Utrecht
- Nicoline Meijer – Directeur Marketing & Communicatie, ROC Midden Nederland
- Jorg Huijding – Hoogleraar Maatschappelijke betrokkenheid in het hoger onderwijs en Directeur masteropleiding Pedagogische wetenschappen, Universiteit Utrecht
Sessie – Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden: Samenwerken in de tussenruimte (ronde 1)
In deze sessie wordt het programma Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden gepresenteerd. Dit programma stimuleert vernieuwende vormen van opleiden en professionaliseren, met daarbij de focus op de domeinoverstijgende samenwerking tussen het educatieve, sociale en pedagogische domein. We bespreken hoe er in een “tussenruimte” gewerkt wordt – waar professionals van verschillende vakgebieden samenkomen en elkaar versterken. Het project Bruggenbouwers & Grensverleggers wordt uitgelicht en we tonen het waartoe van domeinoverstijgende samenwerking. Daarnaast zal het belang van “boundary crossing”, ofwel het leren samenwerken over domeingrenzen heen, toegelicht worden. Tot slot bespreken we hoe deze samenwerkingen toekomstbestendig kunnen worden gemaakt en welke rol de City Deal Kennis Maken hierin kan spelen.
Drie belangrijke initiatieven binnen de stad Utrecht vormen de inkadering van deze sessie: de Utrechtse Onderwijsagenda, Utrecht Leert, en Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden. Samen vormen deze programma’s een katalysator voor vernieuwende vormen van onderwijs en samenwerking in de stad, waarbij de focus ligt op het bouwen van gemeenschappen die de grenzen van educatieve, sociale en pedagogische domein overstijgen.
Sprekers in deze sessie:
- Anton Boonen – Lector Duurzame Gemeenschappen en Programmamanager Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden, Hogeschool Utrecht
- Bart Selten – Teamleider Welzijn College, ROC Midden Nederland
- Noëlle Mabesoone – Student, Universitaire pabo
Sessie – Samen de stad maken (ronde 1)
De gemeente Utrecht wil meer jongeren betrekken bij de ontwikkeling van de stad. Zowel door meer het geluid van jongeren op te halen, als initiatieven te stimuleren. Daarnaast zijn frisse blikken nodig voor een frisse kijk op de uitdagingen in de steden. Maar hoe geef je zo’n samenwerking goed vorm? Niet incidenteel, maar structureel. En met impact voor de studenten én voor de stad? Daarover gaan we met elkaar in gesprek! Met voorbeelden uit Utrecht en vanuit de groep.
Sprekers in deze sessie:
- Jennifer Rack-Lekkerkerker – Beleidsadviseur Kinderrechten, Vreedzaam & Jeugdparticipatie, Gemeente Utrecht
- Jasper Stoorvogel – Projectleider Participatie en Initiatief, Gemeente Utrecht
- Jorg Huijding – Hoogleraar Maatschappelijke betrokkenheid in het hoger onderwijs en Directeur masteropleiding Pedagogische wetenschappen, Universiteit Utrecht
Sessie – Inner Development Goals: een routekaart voor niet-reguliere vaardigheden? (ronde 1)
Welke vaardigheden hebben studenten nodig om écht impact te maken in een snel veranderende wereld? Tijdens deze deelsessie duiken we in de Inner Development Goals (IDG’s) als raamwerk om niet-reguliere vaardigheden – zoals veerkracht, kritisch denken en zelfbewustzijn – zichtbaar en ontwikkelbaar te maken. Na een introductie over de IDG’s gaan we in gesprek met CDKM-trajectleiders en het publiek. Hoe helpen CDKM-projecten studenten om deze unieke vaardigheden op te doen? En kunnen de IDG’s fungeren als routekaart om deze waardevolle skills concreet te benoemen?
Sprekers van deze sessie:
- Ingrid Paalman-Dijkenga – Lector goede onderwijsprakijken, Hogeschool Viaa
- Christiaan Seemann – Landelijk programmamanager CDKM
Sessie – Gemeentelijke opgaven verbinden aan vervolgonderwijs (ronde 1)
Samenwerken aan maatschappelijke opgaven. Het klinkt eenvoudig. We willen graag dat studenten maatschappelijk betrokken zijn en we weten dat ze meer leren door aan de slag te zijn met ‘echte’ vraagstukken. De realiteit is echter complex, zeker in een grootstedelijke context. Want hoe verhouden gemeentelijke opgaven zich tot wijkinitiatieven en -agenda’s? Hoe ga je om met inbedding in de curricula van de verschillende kennisinstellingen, die allemaal al bomvol zitten? In deze sessie gaan we kort in op de methodiek die we in Utrecht ontwikkelen om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Daarna gaan we met elkaar aan de slag, er is immers veel van elkaar te leren!
Sprekers in deze sessie:
- Lizet van Ewijk – Onderzoeker/Postdoc, Hogeschool Utrecht
- Tamara Rosenbach – Innovatiemakelaar, Gemeente Utrecht
Sessie – Samen leren in de volle breedte: de kracht van diversiteit in het onderwijs. (ronde 2)
Deelnemers hebben een helder beeld van de kansen en dilemma’s rondom leren in de waaier tussen mbo-, hbo- en wo-studenten. Welke concrete stappen zet Utrecht om werelden te verbinden en anders te kijken naar talent? Vanuit de MBO Uitvoeringsagenda heeft Utrecht de campagne ‘Van selectie- naar talentenmaatschappij’ gelanceerd. Met de Talentenmaatschappij maakt Utrecht een statement voor het ‘waaierdenken’: het waarderen van alle talenten. In deze workshop gaan we met elkaar leren, halen we schotten weg en brengen we (letterlijk!) muziek in de talentenmaatschappij.
Sprekers in deze sessie:
- Nicoline Meijer – Directeur Marketing & Communicatie, ROC Midden Nederland
- Esther Marskamp – Programmamanager Gezond Stedelijk Leven, ROC Midden Nederland
Sessie – Futures thinking: een blik in de toekomst van de City Deal Kennis Maken (ronde 2)
Hoe kunnen we strategisch nadenken over de toekomst en voorbereid zijn op wat nog moet komen? In deze interactieve deelsessie nemen we je mee in de wereld van Futures Thinking, een methodiek die helpt om vooruit te kijken en voorbereid te zijn op verschillende scenario’s. Na een inspirerende uitleg over de methodiek passen we het meteen toe op een praktijkvoorbeeld: de toekomst van CDKM. Samen onderzoeken we mogelijke ontwikkelingen en uitdagingen, en ontdekken we welke stappen nu al gezet kunnen worden om klaar te zijn voor morgen.
Sprekers in deze sessie:
- Tanja de Bie – Chair Dienstraad Life Long Learning & Education Policy Support, Universiteit Leiden
- Marieke van Haaren – Projectmanager ‘Leren met de stad’, Universiteit Leiden
Sessie – Maatschappelijke Diensttijd: verbinden verschillend talent aan opgaven in de stad/regio (ronde 2)
‘Daar waar je talent en wat de wereld nodig heeft elkaar kruizen, daar ligt je roeping’. Dit is een uitspraak van filosoof Aristoteles. Verschillende talenten betrekken bij de maatschappelijke uitdagingen. Vanuit deze missie zijn er verschillende manieren om dit doel te bereiken. Zo is City Deal Kennis Maken een mogelijkheid, maar bijvoorbeeld ook de MDT (Maatschappelijke Dienstijd). In deze sessie gaan we in gesprek hoe we verschillende talenten met verschillenden achtergronden kunnen laten bijdragen aan maatschappelijke opgaven en tegelijk ook hun talent verder kunnen ontwikkelen. We doen dit aan de hand van een aantal voorbeelden. Welke andere voorbeelden zijn er vanuit de deelnemers? Wat kunnen we van elkaar leren? welke andere verbindingen kunnen we maken? Alleen ga je sneller, maar samen komen we verder.
Sprekers van deze sessie:
- Remco Janssen – Lid Expertteam Maatschappelijke Dienstijd (MDT), Ministerie van OCW
- Arjen van Ree – Initiatiefnemer van onder andere bij Project-O en Fietshub Utrecht
Excursie 1 – NOA
NOA staat voor Natuurlijk, Open en Aandachtig. Op deze bijzondere locatie in de Utrechtse wijk Overvecht bundelen zes organisaties hun krachten: het Leger des Heils, ROC Midden Nederland, UW Bedrijven, Voedselbank Overvecht, Werkwinkel en WIJ 3.0. Samen bieden zij bewoners in Overvecht steun en perspectief op het gebied van (nood)hulp, zingeving en begeleiding naar werk en opleiding. Door onder één dak te werken, kunnen zij meer mensen bereiken en beter inspelen op individuele behoeften.
Excursie 2 – Vitaliteitslab Sportcollege ROC Midden Nederland
Het Vitaliteitslab van ROC Midden Nederland is een leeromgeving gericht op gezondheid, beweging en welzijn. Hier komen studenten, docenten en professionals samen om praktijkervaring op te doen en kennis te delen rond thema’s zoals sport, voeding, leefstijl en preventieve zorg. De hub biedt innovatieve faciliteiten waar studenten kunnen leren door middel van praktijkopdrachten en workshops, en het is een plek waar samenwerking met zorg- en welzijnsorganisaties centraal staat.
Excursie 3 – Fietshub De Maarschalk
Met Heel Utrecht Fietst werken verschillende partijen in Utrecht, zoals Sport Utrecht en de Fietsersbond, onder begeleiding van Project O samen aan een programma om fietsen te stimuleren en voor alle Utrechters mogelijk te maken. Dit gebeurt onder meer in verschillende Fietshubs in de stad, waarvan er een zich vlakbij stadion Galgenwaard bevindt. Fietshubs zijn plekken waar de fiets centraal staat. Bij Fietshubs kunnen mensen goedkoop een fiets aanschaffen, leren om (beter) te fietsen of hun fiets zelf te onderhouden maar ook om samen te fietsen in de verschillende fietsclubs. Een plek van, voor en door de fietser. Project O betrekt heel nadrukkelijk ook het onderwijs bij de Fietshubs. Tijdens deze excursie hoor je hoe studenten vanuit MBO en HBO betrokken zijn en worden bij de ontwikkeling van de Fietshub, onder meer via de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) Utrecht.