Deelscooter vermindert bij jongere behoefte aan eigen auto
Het gebruik van deelscooters kan op termijn zorgen voor minder autobezit onder jongeren. Dit wijst onderzoek van Nick Knoester (Over Morgen) en Bert Berkers (UTwente) naar de behoeften en voorkeuren van de nieuwe generatie deelscootergebruikers uit.
Ruim 40% van de stedelijke deelscooterrijders geeft aan in de komende 5 jaar geen eigen auto aan te zullen schaffen, als er een goed aanbod van deelmobiliteit is. Driekwart van hen denkt deelauto’s net als de deelscooters ‘freefloatend’ te kunnen gebruiken, oftewel voor enkele ritten.
De reden dat Knoester samen met Berkers het gedrag van jonge deelscootergebruikers onderzocht was dat hij 2, wat hij zelf noemt, ‘mythes’ rondom deelmobiliteitgebruikers zag. Knoester: “Het vaak geschetste beeld van ‘de deelautogebruiker’ komt vooral voort uit inmiddels wat gedateerde onderzoeken. Enkele jaren terug werd Greenwheelsgebruikers gevraagd wat men van ‘standplaatsgebonden’ auto’s vond. De toenmalige gebruikers van Greenwheels hechtten grote waarde aan die vaste plek. Daardoor zijn we nu geneigd beleid te maken gericht op behoefte van die subgroep, terwijl er nu misschien een geheel nieuwe generatie komt met andere wensen en gedrag.”
Knoester constateerde in zijn eigen wijk (Amstelkwartier, Amsterdam) dat de freefloatingsystemen van Sixt, Fetch, ShareNow, maar ook de MyWheels-zonefloating auto (geen vaste plek in de wijk, maar weg voor een retourtrip) veel vaker gebruikt werden dan de Greenwheelsauto in de straat. Het zette hem aan het denken. “Waarom willen we alles op vaste plekken, terwijl floating-concepten vaker lijken te worden gebruikt?” Daarom besloten Knoester en Berkers de voorkeur van de jonge generatie scooterrijders te onderzoeken. “Die scooterjonkies snappen wat freefloating inhoudt, namelijk het voor een enkele rit gebruiken en het vertrouwen hebben dat er altijd aanbod in de buurt is. Zij schatten dit concept daardoor beter op waarde dan een hub-deelauto”. Hun onderzoek onder Haagse en Rotterdamse scooterrijders bevestigt deze hypothese. 75% maakt liever gebruik van freefloating deelauto’s.
De andere aanname is dat er vooral jonge mensen op de deelscooter zitten, die in de ogen van de meeste mobiliteitsambtenaren ‘gewoon lekker moeten gaan fietsen’. “Ik zie vaak genoeg jonkies op zo’n scooter zitten, waarvan ik ook denk: ga toch fietsen. Maar gedragsverandering gaat niet over één nacht ijs”, stelt Knoester. Hij was betrokken bij meerdere Low Car Diet gedragscampagnes, waardoor hij de finesses kent van mensen om krijgen. “Bij de Low Car Diet-campagnes nam het aantal inschrijvers altijd toe op het moment dat men in een Tesla kon gaan rijden – toen nog redelijk uniek. Vervolgens gingen ze ook andere dingen proberen. Je hebt dus een trigger nodig om mensen ‘in je systeem te krijgen’. Een deelscooter kan ook zo’n rol vervullen voor deelmobiliteit in de breedte. Die jongeren beginnen met een scooterritje voor de lol en stappen daardoor veel makkelijker ook in een deelauto of op een deelbakfiets.” Het onderzoek toont aan dat wel 40% van de jongeren verwacht bij een goed aanbod van deelmobiliteit en OV prima zonder auto te kunnen leven de komende jaren. Of ze het daadwerkelijk gaan doen? De tijd zal het leren. Knoester gelooft er in ieder geval wel in: “Met een beetje sturend parkeerbeleid en een divers aanbod moet het aantrekkelijker zijn om te blijven delen.”
Laat een reactie achter