Meer achtergelaten weesfietsen krijgen voortaan nieuwe eigenaar
Gemeenten verwijderen ieder jaar honderdduizenden fietsen die ergens te lang of fout geparkeerd staan. Jaarlijks belanden naar schatting 350.000 fietsen in de fietsdepots. Daarvan worden ruim 100.000 goede fietsen nooit door hun eigenaar opgehaald. City Deal Fietsen voor Iedereen slaat met haar partners de handen ineen om een groter deel van deze fietsen een nieuw leven te geven door ze te schenken aan mensen die zich geen fiets kunnen veroorloven. Dat staat in het vandaag gepresenteerde Weesfietsenplan.
Fiets belangrijk om deel te nemen aan maatschappij
Van de 350.000 fietsen wordt ongeveer 60% opgehaald door de eigenaar. Van de niet opgehaalde fietsen is een deel in te slechte staat om weer gebruikt te worden. Deze worden gerecycled. De resterende ruim 100.000 bruikbare fietsen kunnen worden opgekocht. Zo’n 5 procent hiervan wordt gedoneerd aan (lokale) maatschappelijke doelen. Dat percentage kan – en moet – omhoog, vindt de City Deal.
Staatssecretaris Jansen (Openbaar vervoer en milieu): “Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is een van de initiatiefnemers van de City Deal en dan ook groot fan van dit Weesfietsenplan. We staan er niet dagelijks bij stil maar het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om een fiets te hebben. Maar een fiets geeft je de vrijheid om goedkoop en gezond naar je werk of school te gaan, of om vrienden en familie op te zoeken. Het helpt daarmee mensen deel te nemen aan de maatschappij. Met dit initiatief zorgen we dat deze achtergelaten fietsen een mooie tweede leven krijgen in de handen van anderen.”
Weesfietsenplan
De City Deal heeft een verkenning uitgevoerd naar fietsdepots. De belangrijkste conclusie van de verkenning is dat er een grote behoefte is aan donorfietsen voor mensen die zelf geen fiets kunnen betalen maar dat wel willen. Gemeenten benadrukken daarnaast het belang van circulariteit en de kansen die het doneren van fietsen biedt. Het opknappen van weesfietsen, bijvoorbeeld in een sociale werkplaats of leerwerkplaats, zorgt voor werkgelegenheid en het delen van gewilde vakkennis. Het stroomlijnen van ophalen, registeren en uitstromen van fietsen verdient echter aandacht. En daar komt het Weesfietsenplan om de hoek kijken. Uit de verkenning volgen een aantal aanbevelingen voor het vergroten van gedoneerde weesfietsen uit fietsdepots.
Ambassadeurs Weesfietsenplan
Met het Weesfietsenplan committeren de partners in de City Deal zich tot het uitwerken van de kansen en uitdagingen die het onderzoek blootlegt.
“In Maastricht zijn we al enige tijd bezig met het Ambachtscentrum. De resultaten dragen op verschillende wijze bij aan een betere omgeving. Met het opknappen en terug leveren van overbodige fietsen draagt het Ambachtscentrum bij aan circulariteit. Hiermee zetten alle partners samen mooie stappen in een duurzamer Maastricht. Daarnaast zijn mensen bij wie zwerffietsen in de straat staan, blij dat deze worden weggehaald. De mensen die de fietsen repareren zijn blij met hun werkervaringsplaat. En de mensen die vervolgens een fiets ontvangen zijn blij omdat ze op hun fiets kunnen meedoen in de samenleving. Een opeenvolging van voordelen”, aldus wethouder John Aarts van de gemeente Maastricht. “
Jet Boomgaardt, directeur services bij NS: “Een reis maak je vaak niet alleen met de auto, fiets of trein, maar met een combinatie van vervoermiddelen. Bijna 40% van onze reizigers komt met de fiets naar het station. De fiets maakt het reizen met de trein dan ook aantrekkelijker. Voor reizigers is het belangrijk om hun fiets makkelijk en snel te kunnen stallen. Samen met ProRail en gemeenten zetten wij ons in voor nette en toegankelijke fietsenstallingen met zoveel mogelijk beschikbare plekken. Weesfietsen die in de stallingen achterblijven houden onnodig parkeerplekken bezet en dat hindert andere reizigers. Tegelijk kunnen deze fietsen een tweede leven krijgen. We begrijpen dan ook de wens om een herbestemming te vinden voor weesfietsen. ”
“Fietsen is voor iedereen een duurzame en gezonde manier om je te verplaatsen. In Arnhem stimuleren we de fiets bij zoveel mogelijk inwoners. Zo knappen we achtergelaten fietsen op en geven die aan Arnhemmers die geen fiets hebben. Bijvoorbeeld omdat ze die niet kunnen betalen, of zelfs nooit fietsen geleerd hebben. Het Arnhemse fietsdepot AFAC, kringloopwinkel 2Switch, leerwerkbedrijf Scalabikes, Stichting Leergeld en het ANWB Kinderfietsenplan werken samen om de ‘weesfietsen’ op te knappen, zodat ze een tweede leven krijgen. Ook verzorgen we fietslessen voor inwoners die dat nooit geleerd hebben. Hoe mooi is dat! Een fiets biedt vrijheid, iets waar iedereen recht op heeft. Ik ben er trots op dat we als gemeente ons inzetten voor dit doel via de City Deal Fietsen voor Iedereen. Zo maken we Arnhem toegankelijker en duurzamer voor iedereen én helpen we inwoners om beter mee te kunnen doen in de maatschappij”, aldus wethouder Nermina Kundić van de gemeente Arnhem.
Wethouder mobiliteit Arjen Kapteijns van de gemeente Den Haag: “Fietsen biedt niet alleen vrijheid, maar opent ook deuren naar deelname aan de samenleving voor iedereen. Het Weesfietsenplan gaat ons helpen onbenutte fietsen uit onze depots een nieuw leven geven en toegankelijk maken voor degenen die zich geen fiets kunnen veroorloven. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat niemand aan de kant blijft staan. Door samen te werken zorgen we voor een inclusieve fietscultuur in Den Haag waar fietsen weer vanzelfsprekend wordt voor iedereen!”
*City Deals zijn samenwerkingsverbanden tussen gemeenten, de rijksoverheid, private partijen, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties. In een City Deal verzamelen de partners zich rond één gezamenlijke maatschappelijke opgave. De opgave staat centraal en partners leren en experimenteren om zo tot inzichten en innovatieve oplossingen te komen. De deelnemende partijen aan de City Deal Fietsen voor Iedereen zijn: Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Enschede, Haarlem, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Maastricht, Rotterdam, Utrecht en Zwolle (gemeenten). De provincies Utrecht en Gelderland en de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De andere partners zijn: Nederlandse Spoorwegen, ANWB, BOVAG, Beweegalliantie, Fietsersbond, Platform 31, Stichting Leergeld, Stichting Innovam, Decathlon en Heijmans. City Deals zijn een initiatief van het interbestuurlijke innovatieprogramma Agenda Stad. Volg de City Deal Fietsen voor Iedereen op LinkedIn.
Laat een reactie achter