Sfeerimpressie werkconferentie Agenda Stad
De werkconferentie van Agenda Stad in de Fabrique in Utrecht had een hoge opkomst. Ruim vijfhonderd bestuurders, beleidsmakers van het Rijk en steden, bedrijven, sociale ondernemers, wetenschappers en pioniers uit de stedelijke praktijk gingen met elkaar in debat over de stad. Dat ze enthousiast waren bleek wel uit het doorlopende getwitter. De tag #AgendaStad was acht uur lang een ‘trending topic’. Hieronder een sfeerimpressie van de werkconferentie.
Minister Ronald Plasterk van BZK benadrukte dat steden met elkaar moeten samenwerken, in plaats van elkaar te beconcurreren. Ook de burgemeester van Utrecht, Jan van Zanen benadrukte dit: “We kunnen het niet alleen maar moeten met partners uit de regio samenwerken.” Burgemeester van Amsterdam en boegbeeld van de denktank Eberhard van der Laan gaf aan dat we niet langer moeten polderen maar kiezen. Ook hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans gaf hiervoor een helder signaal: “We hebben inspirerend leiderschap nodig, moeten radicaal kiezen en er moet ruimte zijn voor ondernemers. Onderdanen worden overdanen.”
Het is hard nodig dat het besef groeit dat het niet gaat om die ene stad maar om de stad als schakel in het geheel. Een sterke schakel werkt beter dan een losse parel.
Leen Verbeek, CdK Flevoland en voorzitter Deltametropool
Het onderwerp ‘fietsen’ kwam opvallend veel ter sprake. Nederland als fietsstad van Europa. Dat er vele initiatieven zijn, bleek ook tijdens de workshop Stad en Vervoer. In Groningen is een speciaal plan hiervoor geschreven. De combinatie van openbaar vervoer en de fiets werd gezien als de oplossing voor de toekomst. Wel met goede stadstoegangen waar ook de auto neergezet kan worden.
Ook data speelt een grote rol in de ontwikkeling van de stad. Bijvoorbeeld om de haalbaarheid van duurzame woningrenovaties inzichtelijk te maken. Of door het gebruik van hoogwaardige 3D-kaarten, die een goed beeld kunnen geven van zowel de boven- als ondergrondse omgeving.
De ‘battle of the brains’ win je alleen als je werelden bij elkaar brengt. Daar moet je als kennisinstelling en stad gezamenlijk op inspelen.
Marieke Wolthuis, beleidsmedewerker TU Delft, bezig met campusontwikkeling en de relatie met de stad
Er was ruimte voor de presentatie van kleine interessante initiatieven, zoals bijvoorbeeld Bandopspanning. Dit is een sociaal werkgelegenheidsproject waarbij mensen autobanden oppompen in wagenparken. Dit bespaart kosten in benzineverbruik en fijnstofuitstoot en dit initiatief zou groter kunnen groeien door samenwerking met de overheid.
De lancering van de Challenge Stad van de Toekomst bracht wat discussie met zich mee. Hoe kunnen we verschillende inkomensgroepen hierbij betrekken? De burgerparticipatie begint bij de georganiseerde burger en de politiek denkt nog vaak in de gebaande structuren. Men gaf aan dat er behoefte is aan plekken in de stad die mensen nieuwsgierig maken en die mensen binden. Daar zouden de ideeën en de initiatieven vanzelf ontstaan.
Bij het bespreken van de verdere onderbouwing van Agenda Stad, ging het over dat niet alleen de economische kant interessant is, maar ook de leefbaarheid. Verschillende sprekers reflecteerden hierop, waaronder Rinske van Heiningen van AkzoNobel, en lid van de stuurgroep Agenda Stad en het EU verbond Smart Cities and Communities. “Ook grote bedrijven hebben baat bij een welvarende stad. Hier liggen kansen.”
Maak de toekomst van de stad bottom up. Laat het groeien en geef initiatieven de ruimte.
Vincent Offermans, initiatiefnemer Creative Corridor in Heerlen, een plek voor startende ondernemers in de (digitale) creatieve sector.
Duidelijk is dat de overheid meer kan doen om de innovatiekracht van de individuele mensen te borgen en te beschermen. Dat kwam ter sprake in de workshop ‘Maatschappelijk initiatief naar een next level’ . Projecten die het minstens zo goed doen als reguliere oplossingen, zouden dezelfde financiële middelen moeten krijgen als bestaande partijen.
De fotoreportage van de werkconferentie is hieronder te downloaden.
Meer over de werkconferentie is ook te lezen op de website van de Innovatie-Estafette en op de website van Steden in Transitie.
Laat een reactie achter