Portretreeks ‘Trekkers fysieke rijke leeromgevingen’
Vanuit de City Deal Kennis Maken spraken we met een aantal trekkers van fysieke (en soms virtuele) rijke leeromgevingen in verschillende steden. Hoe verbinden zij kennisinstellingen met de stad? Wat is daarvoor nodig? Lees de interviews:
Ga de stad in! De zeven lessen van stedelijke verbinder Rob Andeweg
Rob Andeweg is al ruim tien jaar programmamanager van ‘De HvA in de stad’. Doel van dit programma is het verbinden van de hogeschool aan de stad. In de afgelopen jaren heeft Rob veel kennis en ervaring opgedaan over het verbinden van een grote kennisinstelling zoals de Hogeschool van Amsterdam met een grootstedelijke omgeving. In dit interview deelt hij zijn zeven belangrijkste lessen voor het verbinden van onderwijs, onderzoek en stad. Lees meer.
De meerwaarde van virtuele leeromgevingen
Max Louwerse, professor cognitieve psychologie en kunstmatige intelligentie van de Universiteit van Tilburg doet onderzoek naar de leeropbrengsten van rijke leeromgevingen. Zijn onderzoek reikt verder dan het fysieke, want binnen het project Mindlabs wil hij weten hoe virtuele leeromgevingen leren nuttiger en leuker kunnen maken. Want, zo zegt hij zelf, je leert zwaartekracht het beste begrijpen, als je het uitzet! Lees meer.
WIJS: samenwerken in de wijk
‘Gewoon doen, maar wel met zijn allen!’ Dat is de boodschap van Harald Hilbrants, één van de oprichters van WIJS in Groningen. Het mes bij WIJS snijdt aan twee kanten: door middel van verschillende projecten hebben studenten een positieve impact op de stad, waardoor het imago van studenten in Groningen verbetert. Door middel van onderzoek, het organiseren van activiteiten en het aanbieden van één-op-één ondersteuning betrekt WIJS studenten bij de stad Groningen. Het hoofdkantoor van WIJS is gevestigd in het Winkelcentrum van Paddepoel, maar inmiddels is WIJS bijna in alle Groningse wijken actief. In tweeënhalf jaar tijd is WIJS uitgegroeid tot een organisatie waar meer dan tweeduizend studenten bij betrokken zijn (geweest) en ruim honderd projecten zijn afgerond. Lees meer.
Bruggen bouwen tussen kennisinstellingen
Tamara Beukeboom en Durk Gardenier zijn initiatiefnemers van het project ‘Overbruggen in Amsterdam’. Doel van dit project is de samenwerking tussen studenten vanuit het mbo, hbo en de universiteit te bevorderen. Bij ‘Overbruggen in Amsterdam’ organiseren negentig studenten van verschillende opleidingsniveaus in korte tijd samen een festival dat volledig in het teken staat van verbinding en wonen in de stad Amsterdam. Belangrijke succesfactoren hierbij zijn eigenaarschap van studenten over het festival en een veilige groepssfeer onderling. Studenten zien de onderlinge verbinding die gedurende het proces ontstaat, als het meest waardevol. Het festival is daarnaast ook nog mooi meegenomen. Lees meer.
Duurzame samenwerkingen op de Veldacademie in Rotterdam
Op de Veldacademie in Rotterdam worden studenten al tien jaar lang begeleid bij het doen van onderzoek en het werken aan praktijkopgaven in de wijk. We spraken oprichter en directeur Ruth Höppner over de samenwerking met de gemeente en het onderwijs. Door met de gemeente over langere periode in urban living labs samen te werken wordt het steeds vanzelfsprekender om de Veldacademie te betrekken bij maatschappelijke vraagstukken. Ook als het gaat om de samenwerking met het onderwijs is het volgens Ruth Höppner van belang om duurzame relaties op te bouwen. Lees meer.
Voor het ‘eggie’ in de Sparkcentres van de HAN Hogeschool
In de zogenoemde Sparkcentres van de HAN Hogeschool werken studenten, professionals en bewoners samen aan maatschappelijke vraagstukken in de wijk. Op dit moment wordt bijvoorbeeld samengewerkt aan het creëren van een dementievriendelijke buurt. We spraken programmamanager Ivo Hendriks. Volgens hem inspireert het de studenten enorm dat ze hiermee “voor het ‘eggie’” bijdragen aan een vraagstuk. Als een van de grootste succesfactoren van het project noemt hij de continuïteit voor betrokken bewoners en professionals in de verschillende wijken. Die wordt gewaarborgd door vaste docenten te verbinden aan de verschillende Sparkcentres. Lees meer.
Onderzoek en onderwijs in multidisciplinaire techlabs op de Hogeschool Utrecht
Recentelijk opende de Hogeschool Utrecht op feestelijke wijze de deuren van maar liefst drieëntwintig techlabs! Wij waren spraken hierover met Wilko Planje en Rogier Laterveer, want wat zijn eigenlijk de voordelen van een aantal van zulke labs op een hogeschool? Op welke manier combineer je deze labs met het onderwijs, maar ook met onderzoek? Het bedrijfsleven blijkt een belangrijke factor die zorgt voor een voortdurende stroom aan opdrachten en subsidies voor het onderzoek van onderzoekers en studenten. Lees meer.
Laat een reactie achter