Benchmark 19 Deelmobiliteitsprojecten

De City Deal Elektrische Deelmobiliteit heeft als hoofddoel om de ontwikkeling van deelmobiliteit bij gebiedsontwikkeling te bevorderen. Nu, 3 jaar na de start van de City Deal, enkele projecten gerealiseerd zijn, maakt Over Morgen de balans op door bijna 19 projecten te onderzoeken.

Uit de recente benchmark van Over Morgen kunnen voorzichtige conclusies worden getrokken over welke parkeeraantallen voor wat voor type locaties en doelgroepen realistisch zijn. Dat is een kwestie die momenteel bij veel gemeenten speelt. Dat is bekeken op basis van 4 factoren: De OV-bereikbaarheid, de doelgroep, het parkeerregime en het deelmobiliteitsaanbod.

Intercity’s

Die 5 projecten die al gerealiseerd zijn, lijken de aanname te bevestigen dat de nabijheid van goede OV-verbindingen cruciaal is. De 4 succesvolle gerealiseerde projecten waarbij parkeernormreducties van tussen de 25 en 50% zijn toegepast, liggen namelijk allemaal op loopafstand van treinstations met intercity’s. Het is op deze locaties mogelijk om een hoge ambitie te hebben voor het afschalen van het parkeeraanbod.

Deelautoratio

Die nabijheid van een IC-verbinding lijkt tot nu toe de belangrijkste factor voor succesvolle deelmobiliteitsprojecten. Het biedt namelijk een hoogwaardig alternatief voor de auto bij het woon-werkverkeer. Zelfs de afwezigheid van een parkeerregime lijkt hier geen invloed op te hebben.
De deelautoratio (hoeveel parkeerplekken ingeruild worden voor een deelauto) ligt in deze projecten tussen de 1:8 en 1:13. Dat is een stuk hoger dan de gemiddelden uit de ‘Evaluatie City Deal 2019’ met een deelautoratio tussen 1:4 en 1:6,5. Bij de IC-stations lijkt in ieder geval een relatief kleiner aanbod van deelauto-aanbod te volstaan voor voldoende garantie voor de eindgebruikers.

Het complete rapport is binnenkort beschikbaar op de website van Over Morgen.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *