Binnenstad kantelt van grootschalig naar leuk

Grote winkelconcerns in binnensteden hebben het moeilijk, je hoeft maar de krant open te slaan of er gaat wel een concern failliet of moet drastisch inkrimpen. Dat heeft voor een deel te maken met veranderd koopgedrag, want veel kan worden aangeschaft via internet.

Klein wordt het nieuwe groot

Het is helder dat de visie op binnensteden moet kantelen, want zo gaat het niet verder. We moeten af van het idee dat winkels allemaal in de binnenstad horen. Stadscentra 3.0 zullen gaan veranderen in een ‘belevenis-platform’ met horeca, cultuur en de ambachtswinkels van ‘local heroes’ met verwenproducten. Kortom, een plaats waar je heen gaat om te flaneren, een film te zien of cadeautjes te kopen.

Werkplekken voor ZZP’ers

Ook ontstaan er kleinere werkruimtes voor ZZP’ers die hun producten of diensten verkopen. Zo kunnen er miniwinkeltjes ontstaan met een enkelvoudig product. Een 3D-printshop naast de webshop, of de afhaalshop bij de webshop. Door al die werkgelegenheid groeien koffieketentjes, broodjeszaken en proeverijen voor lokale producten als het bekende onkruid.

Ook kappers of make-up studio’s hebben een gouden toekomst. De verwen-economie. In Amsterdam vind je voor van alles wel een pijpenla of kiosk, van olijfolie tot bier, van kapper tot nailstudio. De hoge vastgoedprijzen zorgen voor een groeiend leger aan ZZP’ers in de stad op andere plekken dan verwacht kleine werkwinkels, ateliers of tijdelijke pop-up stores inrichten. De opkomst van nog meer creatieve ateliers valt te verwachten.

Bouwmarkten herontdekken de binnenstad

Praxis en Karwei openden afgelopen maanden kleine kluswinkeltjes in de binnenstad 3.0. Want, om voor een haakse slijper of een doosje schroeven helemaal naar de stadsrand te rijden, dat is te veel moeite. Het zal niet lang duren of de Hema splitst zich op in kleine units waar je worst, Jip en Janneke-ondergoed of schoolartikelen kan kopen. In Zuid-Europa zijn kiosken een bekend beeld, en is meer diversiteit op straat te vinden is dan enkel oliebollen en hotdogs.

Kleine flexibele kiosken hebben de toekomst

Winkels hebben de neiging te vestigen op aantrekkelijke plekken, daar waar veel mensen komen. Het zal niet lang meer duren of de kiosk komt weer terug in het stadsbeeld. Als avontuurlijke winkeltjes waar de nieuwste design in pop-up ateliers of verrassende hapjes in eet-ateliers worden uitgeprobeerd. Plekken die het gezellige Jordaan-gevoel van vroeger weer terugbrengt. Je ziet ze al in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam uit de grond schieten. De nieuwste variant kiosk is die van de Minimono Company. Flexibele duurzame kiosken die je snel neerzet en zo weer weghaalt. Als pop-up kiosk of nomad kiosk. Paviljoentjes die de binnenstad weer laten leven. En als kers op de taart heeft de Minimono zonnepanelen of een ‘bijenlandingsplaats’ op het dak. Als dat niet bij de kanteling van de stad hoort, dan weet ik het niet.


Over de auteur

Marcel Kolder is spraakmaker, kwartiermaker, stadsdromer, stadsmaker, kanteldenker en cultuurdoener. Meer informatie is te vinden op zijn website www.kanteldenker.nl.

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *