“De 21e eeuw wordt de eeuw van de stad”

Wereldwijd verhuizen er dagelijks 180.000 mensen naar de stad. Die trend is voor Nederland een buitenkans volgens Meiny Prins, algemeen directeur van Priva en initiatiefnemer van de campagne Sustainable Urban Delta. “De 21e eeuw wordt de eeuw van de stad. En de problemen waar steden internationaal mee worstelen, daar hebben wij in Nederland oplossingen voor. Nederland kan als ‘groenste stad van de wereld’ een voorbeeld zijn voor de grote metropolen.”

Wat heeft u geïnspireerd tot het initiatief voor Sustainable Urban Delta?

“Dat is een optelsom van dingen. Allereerst heb ik in Nederland, gewoon in ons eigen landje, een enorme groei gezien als het gaat om alles wat te maken heeft met clean technology. Tegelijkertijd hebben we sterk de neiging om vast te houden aan de oude economie, die afhankelijk is van gas, een eindige bron. We hebben dus iets heel moois in handen, maar kiezen er nog niet echt voor.

Een tweede is de ervaring die ik heb opgedaan tijdens mijn reizen naar hele grote steden overal ter wereld. Het is heel inspirerend om te zien wat daar gebeurt, qua stedelijke dynamiek. Maar ik begon ook steeds meer dingen te herkennen. Dingen die ik in Nederland ook zie en die we hier zelfs stukken beter voor elkaar hebben, als je Nederland als één grote stad zou zien. We hebben jarenlange ervaring met een hoge bevolkingsdichtheid, de grond is duur en we moeten efficiënt omgaan met water en voedselproductie, we hebben om leren gaan met water als bedreiging… Veel van wat je ziet in ons landschap heeft te maken met toch wel hele slimme, integrale oplossingen die hartstikke efficiënt zijn. Dat is een prachtig exportproduct.”

Nummer drie is de constatering dat de duurzaamheidstransitie plaatsvindt in de steden. “De consumenten van die wereldstad, of die nu wonen in China, Zuid-Amerika of Afrika, die pikken het straks gewoon niet meer dat ze de hoofdprijs betalen voor een appartementje, maar zitten met stinkende riolen en door de hoeveelheid smog de overkant van de straat niet meer kunnen zien. Veel sociale, nieuwe economie – de shared economy waar Uber en Airbnb bijvoorbeeld deel vanuit maken – ontstaat ook in de stad. De nieuwe generatie stadsbewoners wordt de aanjager van duurzaamheidsthema’s de komende jaren.

Als laatste zijn er dan nog de technologische ontwikkelingen die ons wachten de komende tien jaar: “Er komen grote doorbraken aan, in nanotechnologie, robotica… Wat dat gaat brengen, dat gaat voorstellingsvermogen te boven. Technologieën die gaan helpen de wereld op tijd te verduurzamen, daar ben ik echt van overtuigd.”

Wat wordt de belangrijkste uitdaging voor Nederland als ‘stad van de toekomst’?

“Er is nog iets te veel bestuurlijke drukte in Nederland. De grootste uitdaging wordt dus misschien wel om ons niet alleen te profileren als wereldstad, maar ook te gaan denken als een wereldstad. Neem New York, daar hebben ze 16 miljoen inwoners en 40 kiesmannen. Wij hebben er 4000. Nederland is wel de stad van de toekomst, maar is nog niet georganiseerd als stad van de toekomst. Dat verandert ook niet zomaar, dat is wel iets waar we onze tanden nog in zullen moeten zetten.”

Wat hoopt u te bereiken met de campagne Sustainable Urban Delta?

“Ik hoop dat het verder gebracht wordt. De website die ik heb gebouwd, de Nederlandse parels die daar zijn verzameld, daar zou je nog veel meer mee kunnen doen. Gezondheidszorg zit er nog niet bij bijvoorbeeld, zo zijn er nog meer thema’s die hier goed passen. En je ziet dat het werkt: ik merk ook in het buitenland dat de Nederlandse ondernemers op de site gevonden worden.

We hebben sinds mijn laatste reis naar Beijing nu bijvoorbeeld een concrete opdracht liggen in Nederland: Sustainable Urban Delta Beijing. Nederlandse experts op het gebied van water, energie en mobiliteit werken samen aan een plan voor de ontwikkeling van een stedelijk gebied met Hollandse integrale oplossingen. Het zet dus echt dingen in gang: mensen zeggen, we hebben de website van Sustainable Urban Delta gezien, dat willen we ook!”

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Onze Partners