Extra punten wanneer je drukke plekken in Zwolle vermijdt
Hoe moet de 1,5 meter samenleving nu precies worden ingericht? Dat is een vraag waarmee Zwolle, net als alle andere steden, al sinds de uitbraak van Covid-19 mee worstelt. In de Corona Challenge van de City Deal Kennis Maken ontwikkelen studenten van de hogeschool Windesheim een app daarvoor.
Dit artikel hoort binnen het overkoepelende model voor verbinding met de samenleving bij het radar Meerwaarde & Vaardigheden en Studenten.
Zwolle is een van de eerste van de 19 deelnemende steden aan de City Deal die vanuit City Deal Kennis Maken Impuls 2020 regeling aan de slag gaat met een Corona Challenge. Twee weken geleden trapte de challenge af onder leiding van de twee begeleiders Henk Vonk, Kennismanager en strategisch adviseur gemeente Zwolle, en Teun Lucassen, docent HBO-ICT bij Windesheim. De studenten van de drie opleidingen gaan de komende twintig weken in opdracht van de stad werken aan de ontwikkeling van een app om de 1,5 meter samenleving te stimuleren. Ook de stichting Bartiméus, expertorganisatie voor mensen die slechtziend of blind zijn, is daarbij betrokken omdat de app ook geschikt moet zijn voor gebruikers met een visuele beperking
Informatiesamenleving
De ontwikkeling van de app past helemaal bij het thema, waar de City Deal Kennis Maken in Zwolle de focus op heeft liggen, vertelt Henk Vonk. “We hebben in de City Deal hier in Zwolle vier thema’s, groene leefomgeving, zorgzame samenleving, wendbare en inclusieve werkomgeving en informatiesamenleving. Voor ons programma van 2020/2021 focussen we vooral op het laatste thema, en koppelen we de doelen van de CDKM aan het versterken van Alliantie Smart Zwolle. Vanuit deze invalshoek leveren we bijdragen aan het oplossen van vraagstukken op de andere CDKM thema’s in onze stad en daarmee aan de vitale leefomgeving.”
Digitalisering staat al langer breder in Zwolle op de agenda. Drie jaar geleden richtten kennisinstellingen, bedrijfsleven, publieke instellingen en gemeente de Alliantie Smart Zwolle op als instrument om de slimme stad te creëren in Zwolle. Inmiddels heeft de Alliantie al 11 deelnemers. Vonk: “Met data en technologie werken we samen aan de innovatie van maatschappelijke projecten en zo bouwen we samen de slimme stad op. We delen kennis en informatie met elkaar via de Smart Zwolle Hub. Daarnaast willen we dat studenten en onderzoekers aan de projecten meewerken. En daar zit de koppeling met de City Deal. Daar zijn we nu mee aan het bouwen.”
Jongeren
Vonk vertelt verder: “Toen Rowinda ons benaderde met het aanbod om een Corona Challenge op te zetten, was het dan ook een no-brainer dat we meteen contact op zouden nemen met de opleiding HBO-ICT van Windesheim. We hadden meteen eigenlijk al jongeren als doelgroep voor ogen. Zij hebben weliswaar niet de meeste last van het corona-virus, maar wel van de maatregelen. Veel dingen gaan niet meer door. School was dicht, ze konden niet meer sporten, en feesten en concerten zijn afgelast. Kortom, ze kunnen elkaar niet meer goed ontmoeten. Ook moeten ze drukke plekken vermijden. In plaats van met een vingertje te wijzen wat ze niet mogen, wilden we het omdraaien. Hoe kunnen we hen op een positieve en leuke manier stimuleren om afstand te houden en drukke plekken te vermijden? Vanuit de gemeente zijn we al bezig om te kijken hoe die 1,5m samenleving eruit ziet. Hoe kunnen we daarover digitaal inzicht bieden om daarmee de bewoners van de stad te ondersteunen?”
Al die vragen van de gemeente sloten meteen aan bij de ideeën die docent Teun Lucassen net op de plank had gelegd na brainstormsessies met de stichting Bartiméus. Vonk: “Toen Teun met zijn idee voor een mobiele game kwam sloot dat precies aan bij wat wij wilden. Een app om jongeren te bereiken. Hoe charmant zou het zijn als we daarmee ook nog eens mensen met een fysieke beperking konden bereiken?”
Serious games
HBO-ICT van Windesheim is een van de grootste en beste ICT-opleidingen van Nederland. De samenwerking met het bedrijfsleven staat bij centraal in de opleidingen. “We willen dat onze studenten bij het afstuderen al een bak praktijkervaring in hun zak hebben”, legt Lucassen uit. “Daarnaast staat keuzevrijheid voor de studenten bij ons hoog in het vaandel, en ze kunnen dan ook tijdens hun studie een groot project doen. Zoals het ontwikkelen van een serious game bijvoorbeeld. Samen met Bartiméus waren we al aan het kijken hoe we via gaming gedrag positief kunnen beïnvloeden. Met de vraag van de gemeente over de Corona Challenge kwam alles bij elkaar en hebben we enorm sterk consortium opgebouwd met Windesheim, Alliantie Smart Zwolle, Esri.”
Vanuit de eigen gamestudio 038Games van Windesheim gaan vijf studenten van de drie instellingen de komende vijf maanden als multidisciplinair team aan de slag met de ontwikkeling van de app, die de 1,5 meter samenleving moet stimuleren. Al moeten we het meer hebben over een mobiele game in plaats van een app, stelt Lucassen. “We zijn enthousiast van start gegaan, ik heb al de eerste schermontwerpen gezien”, vertelt de docent vol trots. “Ze komen al met hele gave concepten. Voor de studenten is dit de komende maanden de belangrijkste activiteit in hun studie, dus we mogen ook echt wel wat verwachten. Ik ben zelf betrokken als coach. Ze werken vooral vanaf huis nu, maar we zien elkaar af en toe op locatie op gepaste afstand.”
Omdat gekozen is voor jongeren als doelgroep was het juist goed om iets vanuit de studenten te ontwikkelen, omdat zij echt het dichtst bij de doelgroep staan, legt Lucassen uit “Als je een game ontwikkelt moet je een zo nauw mogelijke doelgroep hebben”,. “Daarom focussen we op jongeren tussen de 15 en 18, en daarbij mensen met een fysieke beperking. Als je veel ruimte en vrijheid geeft ontstaat er ook iets moois. De studenten kunnen dit beter bedenken dan Henk en ik. Ze zijn geen professionals nog, waardoor ze veel meer onbevangen, creatiever en out of the box kunnen denken. De spelers moeten uiteindelijk de game ook echt willen spelen natuurlijk.”
Vermijden van drukke plekken
Echt 1,5 m afstand bereiken via de mobiele game gaat niet lukken, erkent Lucassen. “We focussen vooral op het vermijden van drukke plekken. Die willen we identificeren aan de hand van GPS-data en openbaar toegankelijke data. We willen bijvoorbeeld de speler belonen die juist kiest om naar andere plekken te gaan en die drukke plekken te vermijden. Bijvoorbeeld door punten die je kunt halen.”
Stichting Bartiméus is er vanaf het begin bij betrokken. Zij hebben toegang tot heel veel mensen met een visuele beperking die de game kunnen gaan testen. Ook de belangenbehartigersgroep Toegankelijk Zwolle wil dit gaan doen. Zij zijn aangehaakt via onze stadsergonoom Marieke van Brussel, die overigens mede-opdrachtgever is voor dit project. “Ze zijn erg enthousiast”, vertelt Vonk. “Het is belangrijk in game ontwikkeling dat je zo snel mogelijk de doelgroep het spel laat spelen, zodat je input kunt verzamelen voor de verbetering ervan”, vult Lucassen aan. Technologiepartner Esri heeft aangeboden dat de studenten kosteloos hun complete toolbox voor geodata kunnen gebruiken. “Dat is erg mooi. Dan kunnen wij ons echt helemaal focussen op de gameplay.”
Laat een reactie achter