‘Het maken van City Deals is een ware kunst’

Iedereen kan koken: je volgt een recept en binnen een half uur heb je een prima maaltijd. Een culinair gerecht bereiden is veel méér dan dat, topchefs verheffen het zelfs tot een ware kunst. Door te experimenteren, te proeven, te vernieuwen toveren zij de prachtigste gerechten op tafel. Datzelfde geldt voor het maken van City Deals. Creativiteit en improvisatie zijn hele belangrijke ingrediënten, er is niet één recept, géén eenduidige werkwijze. Alles draait om ‘De kunst van én – én’. Suzanne Potjer interviewde diverse ‘makers’ van City Deals en bundelde haar bevindingen in een handzame publicatie.

Wat is de rol van projectleiders in het opzetten en het ‘runnen’ van een deal? Hoe zorg je dat andere organisaties kunnen ‘meeliften’ op alle opgedane kennis en de resultaten? Wat zijn de onbewuste trucjes en wijsheden van hun werk? Deze en andere vragen stonden centraal in het onderzoek naar ‘onbewuste kennis’, kennis die de makers van deals met zoveel jaren ervaring in de praktijk hebben opgedaan. Ervaringen waar iederéén die samenwerkt met verschillende bestuurslagen en maatschappelijke organisaties zijn of haar voordeel kan doen!

‘De kunst van én – én´

De titel ‘De kunst van én – én’ vat alles samen, daar zijn de geïnterviewde dealmakers het over eens. Een succesvolle deal staat of valt met experimenteren én het verbinden van de resultaten aan reguliere processen, met enthousiasme, passie en persoonlijk leiderschap. Dealmaken vraagt om een mix van formeel – doelbewust en strategisch werken aan een opgave – en informeel – vanuit gedeeld enthousiasme en met oog voor elkaar. Elke deal is anders, en toch zijn er een aantal overkoepelende patronen en slimmigheden te ontdekken. Welke? Een tipje van de sluier: concreet – complex, ontwerpen – inspelen, zelf – samen.

Het werken aan veranderingen, aan transities vraagt om meer dan alleen technische kennis over het thema, het gaat óók om sociale innovatie. Hoe werk je samen met andere partijen, hoe betrek je hen écht in het verhaal, hoe zorg je ervoor dat het gaat leven, dat het blijft leven? Dat is wat projectleiders van City Deals bezighoudt.

Nieuwsgierig? Download dan de publicatie Onbewuste kennis – onderzoek Suzanne Potjer juni 2021. Een hardcopy bestellen kan ook via Postbus.AgendaStad@minbzk.nl, de oplage is beperkt!

“Het is artistieke vrijheid. Maar het proces, daar zijn slimmigheden in.”

Koen Haer

Laat een reactie achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *