Marco Florijn: “Geen subsidie maar grote klantenkring”

Marco Florijn

“De tijd dat de overheid bepaalt wat er in de stad gebeurt is echt passé”, zegt Marco Florijn, directeur Seastarters en lid van zowel de denktank als de regiegroep van Agenda Stad. “Het kan vaak veel slimmer. Wanneer de overheid zorgt dat er ontmoetingen komen tussen inwoners en ondernemers, dan kunnen die samen de belangrijkste thema’s vaststellen, en innovatieve manieren bedenken om de problemen in de stad op te lossen.”

Waarom in de denktank van Agenda Stad?

“Met Agenda Stad hebben we goud in handen, daar geloof ik heel erg in. Ik vind het leuk om dit met een mkb-bril te doen, zodat ook bedrijven die een tiental medewerkers hebben, kunnen meeprofiteren, en omdat die ook veel van de innovatie in steden op zich nemen.”

Elke stad moet zijn eigen DNA ontdekken, zegt Florijn: “Doordat je vanuit steden zelf gaat kijken naar wat de specifieke kenmerken zijn, merk je welke thema’s in een stad spelen. Bijvoorbeeld techniek, watertechnologie of duurzaamheid. Wanneer een stad wat aan energiebesparing wil doen en er komt een besluit om huizen te isoleren, dan kan dit bijvoorbeeld in samenwerking met het mkb en een energiegigant. Voor de mkb’er zijn vooral de nieuwe klantcontacten interessant. Die leveren uiteindelijk ook op de langere termijn omzet.

Ondernemers hoeven niet allerlei subsidieregelingen maar ze willen vooral meer klanten. Daarin meedenken is de grootste kans voor Agenda Stad: zorgen dat er koppelingen met de markt komen. Via Agenda Stad-coördinatoren, ondernemersloketten en werkpleinen. Vaak zijn er ook economische hubs, bijvoorbeeld de industriële kring in Twente. Binnen de stad moet het thema benoemd worden dat daar belangrijk is en vervolgens kunnen grote bedrijven samen met de kleine organisaties samenwerken aan die thema’s.

Ik zie hoe belangrijk het is om een netwerk te hebben om aan klanten te komen. Tegelijkertijd zijn er genoeg ondernemers die internationaal kunnen werken, maar het moeilijk vinden om dat podium te krijgen. Een deel van mijn netwerk komt uit mijn tijd als wethouder van Rotterdam. Toen merkte ik dat er ineens allerlei deuren voor me open gingen. Ik kon naar vele bijeenkomsten en ik had ineens overal toegang. Zo zou Agenda Stad dit kunnen bieden op Europese schaal.”

Wat motiveert je?

“Voor mij is Agenda Stad interessant omdat ik op de hoogte wil zijn, het relevant vind en ik er door geïnspireerd raak. Om zo met nieuwe oplossingen voor problemen te komen.

Zo hadden we het in onze eerste denktanksessie over de logistiek in de stad en er zat een IT-man van Amsterdam bij, iemand van de Rabobank, iemand van Schiphol en een hoogleraar. Een heel divers clubje. De hoogleraar gaf mooie wetenschappelijke analyses op de infrastructuur en de IT-er kon dit aanvullen met een hele andere bril. Zo krijg je op één thema verschillende invalshoeken en daar worden de inzichten rijker van. We kwamen er op uit dat netwerkdichtheid in de stad belangrijk is. Dit krijg je doordat er veel mensen zijn, maar ook doordat ze zich goed kunnen verplaatsen met bijvoorbeeld de metro, tram of fiets. Zo ontstaan er plekken waar mensen elkaar gemakkelijk fysiek ontmoeten, en ontmoetingen zorgen voor meer groei, meer innovatie en ondernemerschap.

Het leuke is dat we straks met het Europese voorzitterschap van Nederland een internationaal podium hebben. Straks hebben we meer overzicht op de DNA-structuur van de verschillende steden in Europa en dan kunnen we de verschillende eigenheden aan elkaar koppelen, zodat ze beter kunnen groeien.”

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *