Werken aan een duurzame mobiele stad
Op de Dag van de Stad is wethouder Robert van Asten gastheer van een lunchsessie voor bestuurders over duurzame mobiliteit. Hij zal het gesprek leiden tussen vertegenwoordigers van overheden, bedrijfsleven, werkgeversorganisaties en belangenorganisaties als de ANWB. ‘Alleen als overheid ga je de slag niet winnen.’
Wat zijn de uitdagingen die spelen in de stad op het gebied van mobiliteit?
“Overal in het land blijven steden groeien. Mensen blijven namelijk naar de stad trekken. Mijn eigen stad Den Haag groeit bijvoorbeeld de komende jaren van 520.000 inwoners naar ruim 600.000 inwoners. Het wordt dus op datzelfde stukje grond steeds drukker, zeker als iedereen ook nog een auto meebrengt. Wil je dat? Zo nee, hoe richt je dat anders in? En ben je nu al blij met de balans die er is qua mobiliteit? Steden lopen tegen dit soort vraagstukken aan.”
Wat kunnen ze doen aan meer duurzame mobiliteit?
“Er is al zoveel meer mogelijk. Denk aan Mobility-as-a-Service, deelauto’s, elektrisch rijden, zelfsturende auto’s. Wat betekent dat voor het straatbeeld? En hoever mag en wil je gaan als overheid. Voor veel mensen geldt autobezit als vrijheid die kan worden afgepakt. Hoe krijg je meer mensen mee?”
Gaan jullie dat tijdens de lunchsessie bespreken?
“Ja. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we mensen verleiden om te kiezen voor andere manieren van mobiliteit? Daar ligt niet alleen een grote rol voor de overheid maar ook voor werkgevers. Gemeenten moeten ervoor zorgen dat mensen ergens goed kunnen aankomen. Door goede fietspaden aan te leggen. Werkgevers moeten ze stimuleren. Hoe faciliteer je je personeel? Hoe stimuleer je ze tot meer duurzame mobiliteit. Denk aan een fietsenplan of reiskostenregeling. Maar ook door ervoor te zorgen dat er kledingruimtes en douches aanwezig om mensen te laten opfrissen als ze met de fiets naar werk komen. Niemand wil stinkend in zijn pak op kantoor rondlopen.”
Wat betekent het thema van de Dag van de Stad ‘De stad in balans’ voor mobiliteit?
“De balans qua mobiliteit zit ‘m in de verhouding ruimte die wordt ingenomen door geparkeerde en rijdende auto’s en de vrije ruimte die voor een betere leefbaarheid zorgen. Bereikbaarheid is ongelooflijk belangrijk in een stad. Hoe kan je je verplaatsen? Hoe kan je goed bij je werk komen? Als er niet genoeg vervoersmogelijkheden zijn, en je niet op tijd op je werk kunt komen, belemmert dat uiteindelijk weer de economie. Daarnaast moet de leefomgeving veilig zijn. Hoeveel verkeer is er in de stad, hoe hard rijden ze, hoeveel auto’s mogen er worden geparkeerd in de straten? De vooroorlogse stadswijken puilen uit met geparkeerde auto’s, die zijn zeker niet ontworpen als parkeerterrein. Je kunt er ook voor kiezen om het anders in te richten, ook voor meer groen bijvoorbeeld. Dit zijn wel keuzen die je samen met bewoners maakt.”
Waar kijk je naar uit op de Dag van de Stad?
“Ik was er vorig jaar als raadslid en heb me toen ontzettend laten inspireren over onderwerpen als wonen, energiegebruik en smart cities. Juist op één dag kun je zoveel winkeltjes over stadsontwikkeling bezoeken. Er zijn interessante gesprekken voor iedereen die bezig is met het belang van de stad. Mijn doel in de lunchsessie is om ervoor te zorgen dat er echt met iedereen wordt samengewerkt. Alleen als overheid ga je de slag niet winnen voor een duurzamere mobiele stad. Ik hoop dat we de gedeelde belangen weten te vinden en daarop de samenwerking aan gaan.”
Laat een reactie achter