‘Studenten geven advies: een succes maken van de rijke, levensechte leeromgeving voor studenten’

Dit gaat over de City Deal City Deal Kennis Maken

In de City Deal Kennis Maken staat de verbinding tussen kennisinstellingen en de stad centraal. Studenten spelen daarin een cruciale rol. Zij gaan met maatschappelijke vraagstukken aan de slag, waarbij ze leren in en van de stad. Emma, Maja en Rosa zijn drie studenten van de Universiteit van Amsterdam (UvA), die in het kader van de City Deal Kennis Maken een advies schrijven voor Kennisland. Kennisland ondersteunt de City Deal Kennis Maken bij het organiseren van expertsessies voor verschillende groepen die zich inzetten voor het versterken van de verbinding tussen kennisinstelling en stad, zoals kennismakelaars en onderzoekers. Daarnaast brengt Kennisland in beeld wat er allemaal gebeurt in het kader van de City Deal Kennis Maken en welke lessen daaruit getrokken kunnen worden, onder andere door middel van interviews met betrokkenen. Het advies van Emma, Maja en Rosa draagt daaraan bij en gaat dieper in op de vraag: op welke manier kan een opdracht in een rijke, levensechte leeromgeving een succes zijn voor een student? Hieronder vertellen zij meer over hun opdracht.

Als studenten hechten wij waarde aan praktijkopdrachten. Daarom willen wij graag weten wat zo’n praktijkopdracht – waarbij leren in een rijke, levensechte leeromgeving centraal staat – succesvol maakt. Wat moet er hiervoor vanuit de student en docent komen? Wat zijn vereisten vanuit de omgeving waarin de opdracht plaatsvindt? De komende tijd gaan wij, Maja, Rosa en Emma, met een advies voor Kennisland aan de slag waarbij we ingaan op dit vraagstuk. Hiermee hopen we het leren in een rijke, levensechte leeromgeving succesvol te maken voor studenten. We duiken hiervoor de literatuur in, op zoek naar succesfactoren voor praktijkopdrachten voor studenten.

Dit advies schrijven wij vanuit StudentWeetRaad, een studenten-adviesbureau van de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Hier komen we als studenten bij elkaar, werken we aan maatschappelijke vraagstukken en brengen hierover advies uit aan diverse opdrachtgevers in het werkveld. StudentWeetRaad is een mooi voorbeeld van een rijke, levensechte leeromgeving. Doordat we ons als studenten hier bezighouden met vraagstukken uit de stad Amsterdam, leren we van en met onze omgeving. Daarnaast werken we samen met andere studenten. Met hen reflecteren we op onze ervaringen helpen we elkaar verder.

Wij zijn zelf ervaringsdeskundigen als het aankomt op praktijkopdrachten. We stapten meerdere keren uit de academische comfortzone en sprongen in het diepe, de praktijk in. Zo heeft Maja tijdens haar eerste jaar van de bachelor Sociologie een praktijkopdracht gedaan genaamd ‘Geluk op 13’. Voor deze opdracht ging ze de straat op en nam ze in Amsterdam enquêtes af bij buurtbewoners over hun staat van geluk. Daarnaast zijn Emma en Rosa beiden voor de bachelor Onderwijswetenschappen langs scholen gegaan om advies uit te brengen over een onderwijsvraagstuk. Emma verdiepte zich in een nieuwe lesmethode en Rosa deed een verkennend onderzoek op een Daltonschool. Om een gedegen advies uit te kunnen brengen, gingen zij in gesprek met docenten, leerlingen en schoolleiders, en waren ze vaak op de scholen te vinden.

Op de universiteit ligt de focus vaak op theorie, maar wij hebben dus ook van de praktijk kunnen proeven. Van deze opdrachten hebben we onwijs veel geleerd dat we niet uit de boeken hadden gehaald: van professioneel gesprekken voeren, tot situaties analyseren en in kaart brengen en afstemmen met een opdrachtgever.

In december ronden wij ons advies af. Bovendien organiseren wij een expertsessie bij Kennisland om over het leren in een rijke, levensechte leeromgeving in gesprek te gaan met docenten. Hierover verschijnt een bericht in de nieuwsbrief van december. Het advies zal, als het af is, gepubliceerd worden op de website van StudentWeetRaad!

Foto: Studenten Emma, Maja en Rosa werken aan hun adviesrapport | Fotograaf: Guinevere Simpson

 

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *