‘Expertsessie kennismakelaars: verbindend doel als sleutel voor strategische samenwerkingen’

Dit gaat over de City Deal City Deal Kennis Maken

Op vrijdag 21 september vond in de universiteitsbibliotheek van de Universiteit Utrecht de tweede expertsessie voor kennismakelaars plaats. Tijdens expertsessies van de City Deal Kennis Maken brengen we verschillende groepen bijeen die zich bezighouden met het verbinden van kennisinstelling en stad, zoals onderzoekers, studenten en docenten. De bijeenkomsten zijn erop gericht om daarover kennis uit te wisselen. De afgelopen bijeenkomst brachten we wederom kennismakelaars bij elkaar. Zij jagen in de verschillende steden die zijn aangesloten bij de City Deal Kennis Maken samenwerkingen aan. Tijdens de expertsessie gingen zij in gesprek over het opzetten van strategische samenwerkingen. Hoe bundel je de krachten van verschillende partijen? Hoe zet je aan tot gezamenlijke actie? Daniël Wolfs, schrijver van het boek Magic Makers, bood hen daartoe inspiratie. Een belangrijke sleutel tot effectieve samenwerking ligt volgens hem in het vinden van een verbindend doel.

Tijdens de eerste expertsessie voor kennismakelaars stonden vier thema’s waar kennismakelaars tegenaan lopen centraal. Onder andere het borgen en delen van opgebouwde kennis rondom het verbinden van stad en kennisinstelling en het opstellen van een gezamenlijke agenda met partners. Aan de hand van enkele stellingen en vragen van de aanwezigen werkten we de thema’s uit. Tijdens de tweede bijeenkomst duiken we dieper in het smeden van strategische samenwerkingen. Daniël Wolfs, associate partner van Holland Consulting Group en schrijver van het boek Magic Makers, deelt zijn inzichten over het vormgeven van nieuwe samenwerkingen. Daarna gaan de kennismakelaars met elkaar in gesprek om de inzichten te vertalen naar hun eigen context. Hieronder delen we enkele belangrijke inzichten.

Verschillen omarmen

Als het gaat om samenwerken, moet je niet bang zijn voor verschillen, maar die juist omarmen. Want om een bepaald doel te bereiken heb je veelal verschillende partijen nodig, met verschillende talenten en krachten, en soms verschillende belangen. Ter illustratie vertelt Daniël Wolfs over het initiatief Give Back Box. Het initiatief biedt consumenten de mogelijkheid om na het ontvangen van een pakketje, bijvoorbeeld in het geval van kleding die online is besteld, de doos te vullen met eigen spullen die ze niet langer gebruiken en naar Give Back Box terug te sturen. Give Back Box verdeelt de spullen vervolgens over een groep mensen die deze hard kunnen gebruiken. Om dit initiatief te organiseren moeten veel verschillende partijen samenwerken, van online kledingwinkels tot aan maatschappelijke organisaties, met elk hun eigen belangen. Zonder het omarmen van verschillen, komt het initiatief niet van de grond.

Gezamenlijk doel als motivatie

Een gezamenlijk gedragen doel zet aan tot collectieve actie volgens Daniël Wolfs. Om te laten zien hoe dat er in de praktijk uitziet deelt hij een voorbeeld van een geldinzamelingsactie die hij vanuit zijn werk organiseerde voor Serious Request, het jaarlijkse radio-evenement van 3FM om geld op te halen voor een goed doel. Hij maakte daarvoor gebruik van een zogenoemde middelpuntzoekende strategie. Deze strategie zet datgene centraal dat samenwerkingspartners verbindt. In het geval van de inzamelingsactie was dat “belachelijk veel geld ophalen voor het goede doel”. Om hoeveel geld het precies ging, werd niet expliciet geformuleerd. En ook niet hoe het geld opgehaald moest worden. Door het gezamenlijke doel zo breed te formuleren, hebben veel collega’s van Daniël Wolfs zich – op hun eigen manier en met hun eigen talenten – ingezet om geld in te zamelen. Uiteindelijk was er meer dan honderdduizend euro opgehaald. Dat had vooraf niemand kunnen voorstellen. De kracht van een breed verbindend doel is dat het een veelheid aan partners kan motiveren om hun eigen kennis en talenten in te zetten om eraan te kunnen bijdragen.

Meer informatie?

De aanwezige kennismakelaars hebben bij het aanjagen van samenwerkingen in de steden waarin zij actief zijn ook te maken met een grote diversiteit aan partijen. Ben je benieuwd naar hoe de kennismakelaars samenwerkingen in hun stad smeden? Kom naar de Kennisdelingsdag op 2 november op de Hogeschool Rotterdam. Verschillende kennismakelaars zijn daarbij aanwezig om kennis uit te wisselen over hun ervaringen als strategische verbinders.

 

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *