Gouda werkt aan alternatieven voor “ieder huis een autootje”
Sinds juni is gemeente Gouda deelnemer van de City Deal Elektrische Deelmobiliteit. Wethouder Hilde Niezen vertelt over de ontwikkelingen en kansen in Gouda en wat ze van de City Deal verwacht.
“In Gouda praten we al een hele tijd over mobiliteit, we willen de fiets meer ruimte geven. We willen de binnenstad autoluwer maken richting 2040, het jaar dat we CO2-neutraal willen zijn. Onze OV-verbindingen maken het ook mogelijk om mensen een alternatief te bieden, waardoor je als gemeente andere keuzes kan maken: waar geef je voorrang aan langzaam verkeer, en waar aan auto’s om goed door te kunnen stromen.
“Middenin de randstad ligt Gouda op slechts 20 minuten treinen van Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Daar kan de auto niet aan tippen. Dus voor woon-werkverkeer is de trein een mooi initiatief. Als je dan een keer wél een auto wil gebruiken, is een deelauto een mooie oplossing.”
Wat gebeurt er al in Gouda qua deelmobiliteit?
“We ontwikkelen bijvoorbeeld een aantal nieuwbouwlocaties, niet ver van het station. Zo is er in de Spoorzone een oud Blokkermagazijn, dat wordt omgezet in een woningbouwproject voor 600 woningen en 2000 m2 vloeroppervlakte voor kantoren en woningen. En iets verder de Van Loon-locatie met 200 woningen. Daar willen we nieuwe bewoners en kantoorgebruikers verleiden om meer met OV, MAAS, en elektrische deelauto’s, deelscooters en deelfietsen reizen. Ook in de binnenstad willen we een nieuwbouwproject met deelmobiliteit gaan starten. De bewoners krijgen daar geen parkeervergunning, maar wel de beschikking over een elektrische deelauto. Dat is wel echt iets van deze tijd. Zo zijn we bezig met interessante alternatieven voor het idee van ‘ieder huis een autootje’!”
Wat verwachten jullie van deelname aan de City Deal?
“De ontwikkelaars van de genoemde nieuwbouwprojecten leveren nu plannen op bij ons. We leren graag van andere gemeenten hoe zij bij zulke projecten deelmobiliteit inzetten. Deze City Deal zien we als een ideaal platform om kennis daarover uit te wisselen. We werken al samen met Rotterdam om een aanbesteding voor laadinfrastructuur in te richten en met de provincie voor de ontwikkeling van de Spoorzone. Dat zijn voor ons belangrijke partners om van te leren. Maar ook als er mogelijkheden zijn voor Europese subsidies, kunnen we dat wellicht via de City Deal gezamenlijk aanvragen. Dan heb je altijd meer kans.”
Laat een reactie achter