City Deal Elektrische Deelmobiliteit leidt tot wereldprimeur voor Utrecht
De ‘Utrechtse’ partners in de City Deal Elektrische Deelmobiliteit We Drive Solar, Ballast Nedam, Heijmans, ELaad en Utrecht gaan een samenwerking aan met onder meer Hyundai, A.S.R. en last Mile Solutions. Op woensdag 28 april tekenden zij in aanwezigheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven, wethouder Eelco Eerenberg van Utrecht en gedeputeerde Huib van Essen een overeenkomst om van Utrecht de eerste regio ter wereld te maken met een bidirectioneel ecosysteem.
DG Erik Jan van Kempen juicht de samenwerking toe. Hij heeft als programma DG Omgevingswet bij het ministerie van Binnenlandse Zaken in 2018 de Deal ondertekend. “Utrecht laat zien dat elektrische deelmobiliteit een oplossing is om bestaande en nieuwe wijken schoner en leefbaarder te maken. Door minder parkeerdruk kunnen er meer huizen en mooiere wijken worden gebouwd. Bovendien zorgt het voor betere en betaalbare bereikbaarheid.”
Frank Reniers van Agenda Stad is in zijn nopjes met de overeenkomst. “De afgelopen 3 jaar is binnen de City Deal geëxperimenteerd met het opnemen van elektrische deelmobiliteit in de planfase van woningbouwprojecten. De City Deal heeft gezorgd voor een platform waarop koplopers elkaar vinden en samen leren. De innovatie en groeiende aandacht rondom dit onderwerp is dan ook mede te danken aan de ruimte binnen de City Deal om te experimenteren, bijvoorbeeld met een lagere parkeernorm.”
Ook projectleider Robin Berg van We Drive Solar is enthousiast. Volgens hem heeft de City Deal deuren bij overheden en projectontwikkelaars geopend. “Met name de betrokkenheid van de verschillende overheden binnen onze City Deal heeft bijgedragen aan deze samenwerking. Je ziet dat autobedrijven wel willen deelnemen in de energietransitie, maar daarbij vooral op zoek zijn naar plekken waar overheid, netbeheer en bedrijfsleven al samenwerken op deze onderwerpen. Dankzij de City Deal waren deze partijen snel gevonden.”
Koploper
Utrecht bevestigt hiermee haar rol als koploper. In bijzijn van Koning Willem Alexander werd twee jaar geleden al de eerste bidirectionele publieke laadpaal ter wereld in gebruik genomen. Inmiddels staan er bijna 500 laadpalen in en rondom de stad waaraan auto’s niet alleen duurzaam kunnen opladen, maar ook ontladen. Utrecht en zijn omgeving is de eerste stad met een groot netwerk van bidirectionele laadpalen ter wereld.
Buffer
De ambitie van de partners in deze overeenkomst is om in Utrecht hét energie- en mobiliteitsysteem van de toekomst te realiseren: honderden elektrische deelauto’s die zorgen voor schone lucht, minder auto’s op straat en de buffer vormen voor grootschalige toepassing van zon- en windenergie in de regio.
Unieke positie
Hyundai heeft bewust gekozen voor We Drive Solar, onder meer vanwege de unieke positie en kennis op het gebied van bidirectioneel laden. Hyundai’s eerste bidirectionele productie-auto IONIQ 5 wordt in deze samenwerking grootschalig getest. Komende zomer wordt de integratie in het autodeelsysteem van We Drive Solar en het bidirectioneel laden op de Utrechtse laadpalen getest. Later dit jaar volgt de eerste inzet van een groter aantal auto’s in Utrecht, wat begin 2022 nog verder zal worden opgeschaald. Op de lange termijn is het streven om 10000 deelauto’s te laten rijden.
Met bidirectioneel laden worden de batterijen in elektrische deelauto’s grootschalig ingezet als opslag van duurzame energie. Zo worden deze auto’s onderdeel van het elektriciteitsnetwerk: overdag wordt elektriciteit uit overtollige wind en zonne-energie geladen, waarop ’s avonds lampen kunnen branden en wasmachines draaien.
We Drive Solar is een samenwerking van de volgende partijen:
• Stad en regio Utrecht
• ElaadNL (standaardisatie en inbedding van de juiste protocollen)
• Last Mile Solutions (software-aansturing van de laadpalen)
• Nieuwe Weme en Siers (productie en plaatsing van de laadpalen)
• a.s.r. verzekeringen (realisatie van het grootste bidirectionele laadplein ter wereld)
• Utrecht Sustainability Institute (wetenschappelijke validatie van het ecosysteem)
• Stedin (integratie van bidirectioneel laden in het stroomnet)
• MRP Development en Ballast-Nedam (toepassing van bidirectionele deelauto’s)
• Koolen Industries (forse opschaling van het aantal bidirectionele deelauto’s)
• GoodMoovs (koppeling van deelauto-platform en app met bidirectioneel laden)
Laat een reactie achter