Organisatie en Contact

De organisatie van de City Deal is als volgt ingericht:

Stuurgroep
Deze bestaat uit bestuurders en/of directeuren van de Partijen. De projectmanager rapporteert vier keer per jaar over de voortgang van de City Deal aan de stuurgroep. Op basis van deze evaluatie wordt de opzet van de City Deal geactualiseerd. De stuurgroep geeft daartoe gevraagd en ongevraagd advies. Ze stuurt en stuurt bij.

De Stuurgroep bestaat uit:

>> Maarten Burggraaf – gemeente Dordrecht – wethouder (voorzitter stuugroep)

>> Pieter Custers – Brightlands Smart Services Campus – directeur

>> Samantha Dinsbach – Twentse Koers – hoofd GGD en GHOR en directeur Publieke gezondheid

>> Marianne Poelman – gemeente Súdwest-Fryslân – wethouder

>> Johan Posseth – Kurtosis – partner

>> Marianne Smitsmans – Burhenne – gemeente Roermond – wethouder

>> Bas van der Vliet – UWV – manager samenwerkingen

>> Peter van Waart – Hogeschool Rotterdam – themacoördinator Smart & Social City

 

Kerngroep
Hierin zitten ten minste de projectmanager en dealmaker van het Ministerie van BZK en Stedennetwerk G40. De kerngroep is een wendbare, kleinere groep die besluiten voorbereidt en uitvoerende werkzaamheden bespreekt.

De dealmakers zijn Farida Polsbroek en Angelique Boel (ministerie van BZK), de kerngroep bestaat verder uit Jan-Willem Wesselink en Annefleur Siebinga (projectmanger)

 

Projectorganisatie
De City Deal wordt aangestuurd en georganiseerd door een projectorganisatie die tenminste bestaat uit een projectmanager en projectsecretaris. De projectmanager is aangesteld door Agenda Stad. De projectorganisatie is verantwoordelijk voor het goed verlopen van de City Deal.

De projectmanagers zijn Jan-Willem Wesselink en Annefleur Siebinga.


Voor deze City Deal slaan de City Deals ‘Eenvoudig Maatwerk’ en ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ de handen ineen. Beide City Deals zijn een initiatief van Agenda Stad van het Ministerie van BZK. Door krachten, netwerk en kennis te bundelen hopen ze echt het verschil te kunnen maken. Vanuit die bestaande City Deals werken de Future City Foundation, het Programma Sociaal Domein en Stedennetwerk G40 nauw samen.


Contact
Neem voor meer informatie contact op met Jan-Willem Wesselink via [email protected] of Annefleur Siebinga.

naar de City Deal

De instrumenten waaraan wordt gewerkt

In deze City Deal stellen de deelnemende partijen zich tot doel om processen te veranderen waarmee regio’s, steden en dorpen worden ontworpen, ingericht, beheerd en bestuurd, zodat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de kansen die digitalisering en technologisering bieden. De partners spannen zich gedurende de looptijd van de City Deal in om ten minste twaalf processen te veranderen, deze processen te borgen, te implementeren en opschaling te bereiken. Lees hier hoe we dat doen.

Hieronder leest u met welke procesvragen we aan de slag zijn. Voor de leesbaarheid hebben we ze gecategoriseerd.


Procesvragen over werken met data en over datawijsheid

Effectieve datastrategie voor gemeenten
Aanleiding
– Er wordt steeds meer data verzameld in de openbare ruimte. En er is bij gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk behoefte naar realtime data om daarmee beslissingen te kunnen nemen. Daarom is er een Kookboek ‘Effectieve datastrategie voor gemeenten’ ontwikkeld die in deze werkgroep verder wordt uitgewerkt.
Procesvraag – Hoe kunnen gemeenten op een verstandige manier omgaan met de verwerving en opslag van data uit de openbare ruimte?

Lokaal meten
Aanleiding
– In steeds meer gemeenten wordt geëxperimenteerd met burgermeetinitiatieven. Daarbij worden door burgers, met steun van de gemeente, sensoren opgehangen om een bepaald aspect van de leefbaarheid in die wijk te meten. Het verzamelen van data biedt de inwoners inzicht in hun eigen leefomgeving en geeft aan hoe ze deze kunnen versterken. Voor gemeenten (en andere overheden) biedt dit het voordeel dat ze hun beleid en dienstverlening veel preciezer kunnen afstemmen op de werkelijkheid (op meetresultaten in plaats van op aannames) en daardoor veel effectiever kunnen werken. Er zijn echter ook nadelen en uitdagingen.
Zo is het op dit moment nog ingewikkeld om uitkomsten te delen tussen verschillende projecten, omdat andere sensoren worden gebruikt en deze anders worden gekalibreerd. Of omdat data op een andere manier wordt verwerkt. Dat leidt er toe dat data uit de ene gemeente niet vergelijkbaar is met data uit een andere gemeente. Bovendien is het lastig om nieuwe generatie sensoren aan te haken, waardoor innovatie van sensoren vertraagt.
Een andere vraag is hoe je inwoners betrekt bij deze meet projecten. De projecten zijn immers alleen een succes als er veel inwoners mee meten en als inwoners de uitkomsten serieus nemen en er hun gedrag op aanpassen.
Dat leidt tot de volgende procesvragen:
Procesvraag 1 – Hoe kunnen de uitkomsten van verschillende “lokale meet”-projecten met elkaar worden vergeleken?
Procesvraag 2 – Hoe betrek inwoners bij “lokale meet”-projecten en zorg je er voor dat informatie leidt tot gedragsverandering en hoe je dat kan laten aansluiten op het beleid van de gemeente?

Hoe besteed je een urban data platform aan?
Aanleiding
– Dataplatforms zijn nuttig voor lokale overheden om hun data op te slaan en te verwerken. Er zijn verschillende aanbieders van dit type systemen. Maar hoe selecteer en implementeer je urban data platforms op een goede manier, zodat het datacenter dat je krijgt voldoet aan de wensen die je hebt? Daarbij spelen aspecten als schaalbaarheid, flexibiliteit, deelbaarheid maar ook de borging van privacy, cybersecurity en data-autonomie een belangrijke rol. Waar moet je op letten? Hoe schrijf je een goede uitvraag en hoe toets je die goed?
Procesvraag Hoe schrijf je een goede aanbesteding voor een urban data platform?

Sensoren en privacy, hoe doe je dat?
Aanleiding
– Steeds meer gemeenten hangen sensoren op in hun openbare ruimte. Vaak helemaal niet met het doel om privacygevoelige gegevens te meten. Maar ook onbedoeld kan een sensor strijdig zijn met de AVG. Omdat uit de meetgegevens bijvoorbeeld het gedrag van een individu te achterhalen is. Of omdat er toch mensen worden gefilmd. Hoe los je dat op
Procesvraag – Hoe voldoet de toepassing van sensoren in de openbare ruimte aan de AVG?

 

Procesvragen over interpretatie van data

Crowd Safety Manager
Aanleiding
– Door drukte in steden verspreidt het coronavirus zich. Hoe kun je drukte in steden managen, zodat dit minder gemakkelijk gebeurt? Met dit instrument kun je realtime drukte in een steden meten en communiceren met mensen in de stad. Dat is nuttig in deze bijzondere coronatijden, maar ook daarna. Bijvoorbeeld voor bewoners van wijken rondom risicovolle gebieden als chemische fabrieken.
Procesvraag – Hoe kun je drukte in steden managen, zodat het coronavirus zich minder gemakkelijk kan verspreiden?

 

Procesvragen over ontwerpen

Wat is de vormgeving van de nieuwe stad?
Aanleiding
– Technologisering en digitalisering zorgen voor een ander gebruik van de stad. Naar een andere samenleving. Dat leidt tot een ander gedrag, andere eisen van de gebruikers en andere uitgangspunten in het ontwerp. Maar wat zijn die nieuwe uitgangspunten. Hoe vertaal je constante verbondenheid, flexibiliteit en vraag naar betekenis naar het ontwerp van regio’s, steden en dorpen, zodat ontwerpers, stedenbouwers, planologen, landschapsarchitecten en architecten ermee aan de slag kunnen.
Procesvraag – Hoe ziet de nieuwe stad eruit? Wat is de vormgeving die hoort bij een ‘slimme stad’?

Ontwerpen met data
Aanleiding
–  Ontwerpen gaat altijd over het interpreteren van data. Maar de hoeveelheid data is de afgelopen jaren enorm toegenomen, veel gedetailleerder en veel meer realtime geworden. Daarbij zijn er nieuwe datasets voorhanden die tot nu toe niet in het ontwerp worden gebruikt. Ook kun je wellicht zo ontwerpen dat nieuwe datasets het ontwerp beïnvloeden. Of dat het ontwerp zich aanpast aan de omstandigheden, zodat het een flexibel ontwerp wordt.
Procesvraag – Hoe gebruik je (realtime) datasets in het ontwerp(proces)?

 

Procesvragen over bestuur en organisatie

Modelverordening smartcitytoepassingen in de openbare ruimte
Aanleiding
– Er zijn steeds meer partijen die smartcitytoepassingen willen toevoegen aan de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan allerlei soorten sensoren. Er zijn ook steeds meer lokale overheden die dit willen reguleren, zodat er geen wildgroei aan smartcitytoepassingen in de openbare ruimte ontstaat.
Procesvraag –  Hoe kan je smartcitytoepassingen in de openbare ruimte door (lokale) wet- en regelgeving reguleren?

Businessmodellen voor de slimme stad
Aanleiding – De huidige businessmodellen voor de smart city zijn gebaseerd op de businessmodellen voor de niet-slimme stad. Het zijn de doorontwikkelde verdienmodellen die we al decennia gebruiken. Maar is dat wel goed? Als we kijken naar andere branches dan zien we dat businessmodellen op een gegeven moment radicaal veranderen. Neem bijvoorbeeld de muziekindustrie, het verdienmodel van Spotify (abonnementen) is heel anders dan dat van iTunes van Apple (verkoop en bezit). Hoe werkt dat door in onze markt?
Procesvraag – Wat is het businessmodel voor de smart city?

Hoe maak je optimaal gebruik van een ethical board?
Aanleiding
– Bij het besturen, ontwerpen, inrichten en beheren van de smart city lopen we tegen nieuwe ethische vragen aan. Daarvoor is het zinvol om advies te krijgen van externen. Ethici, filosofen, maar ook inwoners. Verschillende gemeenten hebben ervaring opgedaan met het inrichten van een ethical board. Wat kunnen anderen daarvan leren? En hoe betrek je je organisatie erbij? En hoe gebruik je de adviezen optimaal?
Procesvraag – Hoe hou je als organisatie altijd goed rekening met (nieuwe) ethische dillemma’s als gevolg van digitalisering en technologisering?

De slimme omgevingswet
Aanleiding – Als alles gaat zoals het nu is bedacht, moeten alle overheden in 2022 zijn aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het DSO biedt het digitale loket waar je kan zien welke regels gelden op een locatie, vergunningen kan aanvragen en (op termijn) informatie kan raadplegen over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Binnen het DSO mogen overheden
samen met de markt zelf experimenteren en innoveren. Daarmee ligt er een mooie basis om de Omgevingswet echt smart te maken. Maar hoe?
Procesvraag – Hoe kan het bevoegd gezag data en technologie inzetten om initiatiefnemers optimaal gebruik te laten maken van de mogelijkheden die de Omgevingswet gaat bieden?

 

Procesvragen over smart mobility

Smart mobility als onderdeel van de smart city
Aanleiding
– Er zijn veel smart mobility oplossingen bedacht en beschikbaar zijn, die vaak vanuit verkeerskundig en privégebruik zijn vormgegeven, maar niet per se aansluiten bij hoe de stad bij voorkeur functioneert. De vraag is dus of we de smart city zo kunnen ontwikkelen dat smart mobility daar ook een onderdeel van wordt. Dan kunnen landelijk werkende bedrijven (IT, mobiliteitsaanbieders, logistiek en transport) overal dezelfde overheid tegenkomen met dezelfde spelregels en mogelijkheden. We signaleren daarbij op dit moment de volgende deelvragen:

Logistieke platformen
Aanleiding
– Er bestaan verschillende stadslogistiekoplossingen, waarmee de bevoorrading van winkels in drukkere delen van de stad (stadscentra en wijkwinkelcentra bijvoorbeeld), maar ook drukke woonwijken kan plaatsvinden. Vaak op lokale schaal. Vraag en aanbod wordt echter nog niet realtime aan elkaar gekoppeld in de omvang dat alle gemeenten daarmee geholpen zijn. Daar worden de komende jaren flinke stappen gezet. Dat digitale platform van meerdere gemeenten en Rijk samen koppelt ook met goederenhubs. Fysiek zijn dit overslagplaatsen waar goederen vanuit vrachtwagens in kleinere elektrische voertuigen worden overgeladen: ontkoppelpunten dus. Om deze zo efficiënt mogelijk in te zetten en te benutten, wordt gebruik gemaakt van slimme technologie die routes, lading, gewichten en aankomsttijden optimaliseren. En waar mogelijk ook efficiënt ondersteunt waar, hoe en wanneer goederen de stad weer uit kunnen. Dit onlineplatform is net zo belangrijk als de fysieke plekken waar lading wordt gebufferd en overgeslagen.

En wat voor goederen geldt, geldt ook voor mensen. Personenvervoer is de afgelopen tien jaar sterk beïnvloedt door realtime informatie over drukte op de weg en het spoor. Het is nu mogelijk om voor het vertrek online te controleren wat de beste manier van reizen is. Er wordt hard gewerkt aan MaaS, nieuwe deelmobiliteitsaanbieders melden zich dus de variatie van vervoermogelijkheden neemt sterk toe. Naast die digitale toegankelijkheid (informatie opvragen, reserveren, boeken, afrekenen) zijn er ook plekken nodig waar men die nieuwe vervoermogelijkheden kan vinden en kunt in- en opstappen: de mobiliteitshubs. Dit fysieke onderdeel moet onderdeel worden van de ruimtelijke planning en structuur.

Want in feite zijn logistieke platformen (digitaal en fysiek) een nieuwe vorm van ruimtelijke ordening. De vraag is echter hoe je ze zo goed mogelijk inricht (locatiekeuze, outillage, inpassing, rol overheid) passend bij de wensen en mogelijkheden van de betreffende gemeente. En hoe je ruimtelijke plannen zo schrijft dat deze oplossingen daarin passen, maar voor de beleverende partijen ook meerwaarde oplevert in vele gemeenten.

Procesvraag – Hoe maak je een logistiekplatform (voor goederen en personen) zo optimaal mogelijk onderdeel van je ruimtelijke plannen? Hoe richt je het digitaal in, maar ook hoe bepaal je de locatiekeuzen en inpassing, welke regels voor inrichting en gebruik wil je hieraan stellen als gemeenten, bewoners, bedrijven?

Deelmobiliteit
Aanleiding
– Als de ruimte in de stad schaars is, is onnodig autobezit dat slechts een paar procent van de tijd wordt gebruikt, een flinke ruimteverspilling. Bovendien willen we naar een samenleving waarin mensen kiezen voor het vervoersmiddel dat past bij hun behoefte op dat moment. Bezit is daarbij niet per se nodig, zeker niet als dat bezit veel ruimte kost. Er bestaan al verschillende deelmobiliteitsoplossingen die in grote steden ook op kleine schaal redelijk functioneren. In de Randstad bestaan bijvoorbeeld verschillende aanbieders van deelauto-systemen. Maar ook dat levert soms problemen op. Deelfietsen en deelsteps zijn streng gereguleerd in Nederland. Deelscooters zijn een klein succes in grotere steden. Succesvoller is bijvoorbeeld de OV-fiets. Maar het blijft vooralsnog een alternatief voor de norm: privé-autobezit. Want afstand doen van de eigen eerste of tweede auto veronderstelt de beschikbaarheid van een deelauto, -scooter of –fiets op het moment dat de klant die nodig heeft. En een aantrekkelijk tarief, een goede maar betaalbare verzekering, een parkeervergunning in vele steden etc.
Procesvraag – Hoe wordt deelmobiliteit een nieuwe normaal? Voor gemeenten en gebruikers? En onder welke condities?

Hulpdiensten in de smart city
Aanleiding
– Elk jaar vinden in Nederland 270 ongelukken plaats als gevolg van een hulpvoertuig van politie, brandweer of ambulance dat met zwaailichten en sirene door rood rijdt. Dat leidt tot leed bij dat ongeluk, maar ook bij het incident waar de hulpverlener naartoe onderweg was. Dat kan slimmer, bijvoorbeeld door het stoplicht op groen te zetten als er een hulpvoertuig aan te zetten of door via autonavigatiesystemen te communiceren met andere weggebruikers. Techniek die ook ingezet zou kunnen worden om pollers en andere paaltjes in de openbare ruimte automatisch te laten zakken als er een hulpvoertuig aan komt. Dat vraagt om technische oplossingen, maar ook samenwerking tussen kolommen. Want tijdens de verkeersles lijkt het één pot nat: een sirene is een sirene en daarvoor ga je aan de kant. Maar in bestuurlijk Nederland zijn de hulpdiensten verdeeld over drie ministeries en vallen ze ook lokaal in verschillende kolommen. De vraag is dus hoe we hulpvoertuigen smart maken.
Procesvraag – Hoe kunnen hulpvoertuigen online optimaal communiceren met medeweggebruikers, verkeersregelinstallaties en andere onderdelen van de openbare ruimte?

 

naar de City Deal

Dansend 2024 in

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

We kijken terug op een bijzonder en feestelijk jaar voor onze City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’. Een jaar dat begon met de tweede fase van de City Deal In januari verlengden we de City Deal met 62 partners. Een jaar ook waarin de NGF-aanvraag voor het DMI-ecoysteem werd toegekend en waarmee de borging van onze werkzaamheden kan beginnen. Daar zijn we erg trots op. Maar ook een jaar waar in we leuke nieuwe dingen deden. We organiseerden een Parade, een Top-dag en een dansfeest.

Lees daarover meer in ons jaarverslag.

Door dat dansfeest moest ik terugdenken aan een al wat ouder filmpje op internet over het belang van de first follower. Het staat hier: https://youtu.be/fW8amMCVAJQ?si=1FwQ59zV6rK6q9b9. In het filmpje legt slow thinker Derk Sivers uit dat het niet gaat om de pionier, maar om de eerste volgers. Ik denk dat we dat allemaal herkennen. Het is best leuk om voor de troepen uit te lopen, maar het is eenzaam en zinloos als er niemand meedoet.

De City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ begon in 2018 met een stuk of 10 first followers die besloten een boek te maken. Na het boek kwam de City Deal en zo ontstond een incrowd van 62 partners die in januari de City Deal opnieuw tekenden. Uit die incrowd is een beweging ontstaan. En die heet het DMI-ecosysteem. In die beweging komen veel  andere incrowds samen. Een brede rivier heeft vele bronnen en wij zijn er trots op dat we een van die bronnen zijn.

Daarmee breekt de volgende fase aan. De slimme stad is niet langer een idee, maar een vakgebied. Binnen het DMI-ecosysteem vinden we onze vakgenoten. 2024 benutten wij om te borgen wat we de afgelopen jaren hebben bedacht en geleerd. Maar ook om nieuwe dansjes te beginnen. Want we blijven dansen. En we hopen dat jullie mee blijven dansen.

Jan-Willem Wesselink, programmamanager

Excursie Sittard-Geleen en Heerlen – Ontmoeten en samenwerken met en in de regio

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Op 20 en 21 juni reizen we af naar het zuiden om daar van Sittard-Geleen en Heerlen te leren. Ervaar in Heerlen en Sittard-Geleen hoe de slimme stad in de praktijk toegepast wordt en waar deze slimme toepassingen het fysieke en sociale domein verbindt.

In Sittard-Geleen zie je hoe zij in hun proeftuin Zeeheldenbuurt in gesprek gaan met de inwoner over activiteiten en bewegen. In Heerlen-Noord leren we van de stappen die worden gezet in een van de gebieden van het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid op gebied van kansengelijkheid. En bij de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen gaan we in gesprek over hoe onderzoek en organiseer je samen met diverse partijen digitalisering enerzijds op gebied van circulariteit, anderzijds in het kader van bestaanszekerheid en particpatie. De gebundelde kennis van data science en mensgerichte Artificial Intelligence (AI) leidt tot nieuwe slimme digitale ontwikkelingen en diensten, die de kwaliteit van leven verbeteren.

Meld je alvast aan 

Dag 1: Proeftuin Zeeheldenbuurt Sittard-Geleen

Met de proeftuin Zeeheldenbuurt speelt de gemeente Sittard-Geleen in op drie thema’s, (Smart City, Participatie en Klimaat adaptatie). Samen met buurtbewoners en vakspecialisten (extern en intern) zijn ze in één buurt aan de slag om een betere toekomstbestendige leefomgeving te creëren en ontmoeting te stimuleren.

De gemeente luistert aan de hand van ‘slimme’ toepassingen naar de inwoner, houdt 0-metingen en monitoren, werkt aan een Digital Twin meetnetwerk en bekijkt dit alles gezamenlijk door de glazen van VR-brillen.

Concept Programma dag 1:

12:00 We starten in ’t Kirkske met vlaai/ kleine inlooplunch en openingswoord ‘jij woont in een proeftuin -beleving’

13:00 1,5 uur interactieve sprintsessie van ReGreeny over de 4 straten herinrichting pilot met als doel dat ze klimaat robuust zijn.
We gaan in gesprek met een inwoner vanuit de 5 gevel sensoren waarin we ingaan op ‘Slim’ op weg naar een gezamenlijk schetsontwerp herinrichting klimaat robuuste straten

14:30 Wandeling naar 3 pilots door de buurt (Evertsenstraat parkeerplaats, Buurttuin, 4 straten & Koalepark)

15:30 Koalepark Amfitheater:

  1. Inspiratie vanuit Vlaanderen
  2. Smarticipatie & Camenaï verhaal
  3. Monitoren Koalepark

16:30 Afsluiting met paneldiscussie

17:00 Borrel & ’t Kirkske spelavond analoog & Limburgs zuurvlees (eigen kosten deelnemer)

Kortom: Hoe kun je in deze buurt samen een Klimaatbestendige betere leef en ontmoet- omgeving creëren? Welke lessen leren we hier? Wat vinden de buurtbewoners van deze aanpak?

__________________________________________________________

Dag 2: Van de Brightlands Smart Services Campus naar Heerlen – Noord

We starten deze dag in de Brightlands Smart Services Campus met twee parallelle tracks na een gezamenlijke aftrap over hoe de Brightlands Smart Services werkt.

Circulaire track 

CollaborAll/Monady laten aan de hand van de transformatie van het voormalige DSM-hoofdkantoor in Heerlen zien hoe hun Circulaire Build Hubs werken. De Circulaire Build Hub zorgt ervoor dat al die individuele partijen met elk hun eigen informatie, specialistische inzichten, data, specificaties etc. op een makkelijke en betrouwbare manier naar dezelfde fysieke en digitale werkelijkheid kijken én handelen. De Circulaire Build Hub voorkomt onduidelijkheid, missers, onnodig werk, uitlopende planningen en onnodige kosten, vermindert risico’s en zorgt ervoor dat alle informatie in samenhang beschikbaar is. Dit bevordert efficiëntie en draagt bij aan de overgang naar een circulaire economie door duurzaam materiaalgebruik.

Sociale track 

De Brightlands Smart Services Campus huisvest het ELSA Lab armoede en schulden. Dit lab richt zich op het voorkomen van geldproblemen, de bestrijding van schulden en armoede én het verbeteren van de financiële gezondheid. Leer wat hier wordt gedaan op gebied van AI en wat nu al de opbrengsten zijn. Daarna horen we van het Atelier Sociaal Domein van HS Zuyd hoe zij ervaringskennis hoe een samenwerking met ervaringsdeskundigen, onderwijs en onderzoek zorgt voor een betere match tussen vraag en aanbod.

Heerlen- Noord

In de middag bezoeken we Heerlen-Noord, waarin het sociaal en fysiek domein weer samenkomen. We maken een wandeling door een stukje Heerlen-Noord en bezoeken de Sjpruutshop. Een plek waar ouders van pasgeborenen gratis spullen kunnen halen voor de baby en voor de gemeente een vindplaats van de mensen voor wie we aan de slag zijn. Vervolgens lopen we via een opgeknapte kerk (tot limburgs archief), door een tweetal wijken (horende tot de armste wijken van het land). We leren hoe verduurzaming, renovatie tegen de achtergrond van het willen behouden van uniek cultureel erfgoed, namelijk de mijnwerkerswoningen samenkomen.

Let op, de overnachting is op eigen kosten. Tips voor overnachtingen in Zuid-Limburg:

________________________________________________________

Datum: 20 en 21 juni (Let op, overnachting op eigen kosten)

Tijd: 10.00 – 17.00 uur

Locatie: Sittard-Geleen, Brightlands Smart Services Campus en Heerlen- Noord

Kosten: Het event is gratis. Voor het diner vragen wij wel een eigen bijdrage.

Meld je alvast aan 

Wie doen er mee?

De City Deal wordt op verzoek van het Ministerie van BZK i.s.m stedennetwerk G40 uitgevoerd door Future City Foundation.

De volgende overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties nemen al deel aan de City Deal: Gemeente Alkmaar, Gemeente Apeldoorn, Gemeente Amersfoort, Amsterdam Smart City, Gemeente Apeldoorn, Arcadis, Argaleo, Avans Hoogeschool, BNA, BNSP, BPD, Brightlands Smart Services Campus, Gemeente Breda, BTG, Capgemini Gemeente Capelle aan den IJssel, Civity, Centrum voor Veiligheid en Digitalisering, Data- en kennishub Gezond Stedelijk Leven, Gemeente Den Haag, Gemeente Deventer, DHM, Gemeente Dordrecht, ELBA\REC, Gemeente Enschede, Facilicom Solutions, FIWARE Foundation, FME, Fontys Hogeschool, GoudappelGemeente Heerlen, Heijmans, Gemeente Helmond, Gemeente ‘s-Hertogenbosch, Ministerie van IenW, InIn, Kadaster, KPN,  Provincie Noord-Brabant, Provincie Noord-Holland, NHL StendenNVTL, Provincie Overijssel, Platform31, Politie, Rijksvastgoedbedrijf, Gemeente Roeselare (België), Gemeente Roermond, Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Saxion, Gemeente Sittard-Geleen, Six Advocaten, TNO, TU Delft, Urban Sync, VodafoneZiggo, WeCity, WeLabsProvincie Zuid-Holland, Gemeente Zwolle.

Waarom doen partners mee?

Uiteraard stappen de partners in omdat ze met ons de doelen van de City Deal willen halen. Maar elke partner heeft wel haar of zijn eigen specifieke motieven en zwaartepunten

Genoemde redenen om mee te doen zijn (in willekeurige volgorde):

  •  Kennis en inspiratie opdoen op het thema
  • Agenderen van het onderwerpen binnen de eigen organisatie, zowel operationeel als bestuurlijk
  • Kenniskloof tussen markt en overheid overbruggen
  • Markt voor producten en diensten verkennen (bedrijfsleven)
  • Tooling ontwikkelen omdat hier een gebrek aan wordt ervaren.

Kosten
Provincies, waterschappen, gemeenten, overheidsorganisaties en bedrijven dragen per partij per jaar 9.000 euro (exclusief btw) bij. Ministeries (genoemd bij Het Rijk) dragen per partij per jaar 30.000 euro (exclusief btw) bij. Met de overige partijen wordt de bijdrage in onderling overleg vastgesteld.

Hoe ziet de omgeving eruit?
We werken samen met diverse Kennisinstellingen om de kennis en tooling te borgen en we hebben goede contacten met het bedrijfsleven en testomgevingen.

 

 

naar de City Deal

18 april: datApeldoorn: Ontmoet de open, veilige en verbonden datastad Apeldoorn

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

datApeldoorn op 18 april 2024 is dé data-dag van 2024 in Apeldoorn. Het evenement is bedoeld voor iedereen die bezig is met vraagstukken in het fysieke of veiligheidsdomein en wil weten hoe je hierin zelf aan de slag kunt met data. Het programma biedt een combinatie van workshops, keynotes en interactie vanuit onderwijs, overheid en praktijk. Met sprekers als Mettina Veenstra (Saxion), Kars Waanders (Saxion en Politieacademie), Erwin Folmer (HAN en Kadaster). Je leert bijvoorbeeld hoe je datagedreven scenario’s voor een veilige stad ontwikkelt, wat er kan met geo-datascience en hoe je het gesprek met inwoners over data toepassingen voor de stad voert. Ook is er aandacht voor de goede dataverhalen, ethiek en veilig gebruik van data. Meld je nu aan voor datApeldoorn en leer van Apeldoorn als gevestigde en vernieuwende datastad!

Meld je aan 

Programma onder voorbehoud: 
9.00 Inloop – Ontvangst met koffie en thee en een mini-expo met een aantal voorbeelden

10.00 Welkomstwoord met Frank Tierolff (Kadaster), Marco Wenzkowski (Apeldoorn) en Ben Kokkeler (CVD)

10.30 Keynote ‘ Een glansrol voor data(visualisatie) bij maatschappelijke transities’ door Mettina Veenstra (Saxion)
Data spelen een belangrijke rol bij maatschappelijke transities zoals de transitie naar klimaatadaptieve steden. Hoe maak je van deze rol van data een glansrol? Een sleutel hiertoe ligt in creatieve, laagdrempelige datavisualisaties.

11.15 koffiepauze

11.30 Keynote ‘Data voor iedereen’ door Erwin Folmer (Kadaster)
Het werken met en analyseren van data moet misschien wel tot de basisvaardigheden van iedereen behoren. Erwin Folmer is een ervaren docent en aanjager van datascience, AI en linked data. De afgelopen jaren gaf hij leiding aan het Data Science Team bij het Kadaster en was hij docent en onderzoeker bij de Universiteit Twente. Sinds 1 januari is hij lector Applied Data Science & AI aan de HAN University of Applied Sciences. In zijn keynote laat Erwin zien dat veel locatiegebonden data landelijk en zonder kosten beschikbaar is en dat de overheid de laatste jaren veel aandacht schenkt aan een laagdrempelig gebruik. Open, veilig en verbonden gaan samen en Erwins keynote is dan ook beslist een uitnodiging om zelf aan de slag te gaan.

12.15 Netwerklunch en Mini-expo

13.15 Beleef de Toekomst van Rechercheonderzoek: Stap in de Schoenen van een Virtuele Detective!
Heb je je ooit voorgesteld hoe het is om een detective te zijn op een plaats delict, maar dan één uit de toekomst? Dimitar Rangelov, Swikar Bhandari en Kars Waanders van Saxion, Politieacademie & Universiteit Twente maken dit mogelijk en nodigen je uit voor een unieke ervaring. In slechts één spannend uur dompelen wij je onder in de wereld van Artificial Intelligence en de kunst van 3D-reconstructie van een plaats delict. Met behulp van boeiende presentaties onthullen we de geavanceerde technieken die worden gebruikt om een verrassend realistische crime scene te reconstrueren. Maar daar blijft het niet bij! Je krijgt de kans om zelf een virtuele plaats delict te betreden en de mysteries te ontrafelen. Wat is er precies gebeurd? Alleen jouw scherpe blik en analytische vaardigheden kunnen de waarheid aan het licht brengen. De workshop zal in het Engels geven worden.

13.15 Iedereen kan datascientist worden, hoe dan?
In een uur nemen Erwin Folmer en Janneke Michielsen het vooroordeel weg dat data iets van specialisten is waar je als manager, beleidsambtenaar of projectleider van weg moet blijven. Niets is minder waar en door ‘zelf te doen’ komen vraag en aanbod pas echt samen. Ontdek in deze workshop wat er allemaal aan open geo-informatie te vinden en te gebruiken is in Nederland. Stel vragen over je eigen woon- en werkomgeving. Vind antwoorden die je zo kunt inzetten bij het veiliger en duurzamer maken van de omgeving. Er gaat letterlijk een wereld voor je open. Je eigen laptop meenemen is niet noodzakelijk, maar wel handig als je meteen aan de slag wilt.

13.15 Risico’s in kaart – Digital twin voor een veilige regio
We kunnen zoveel meer met alle data die we als overheid al hebben verzameld! Met welke pet op je naar veiligheid of een veilige leefomgeving kijkt, vaak zijn het dezelfde bronnen en datasets die antwoord geven op onze vragen… De kunst is dan vooral om met hulp van een digitwin de uitkomsten van onderzoek en analyse begrijpelijk en toegankelijk in beeld te brengen.  Op die manier kunnen we vanuit verschillende disciplines scenario’s bespreken en de impact van risico’s bepalen. Hoe we dat doen laten we graag 18 april graag zien!

13.15 Workshop Ontwerp samen een datavisualisatie door Saxion Hogeschool
In deze workshop leer je hoe je met behulp van de Verhalen vertellen met data-tool samen een ontwerp voor een datavisualisatie over een duurzaamheidsthema kunt ontwerpen. Hierna weet je hoe je data kunt gebruiken om je duurzaamheidsdoelen duidelijker te vertellen en daarmee te behalen.

14.15 Wisseling en pauzemoment

14.30 Het Simulatiecentrum Koninklijke Marechaussee laat data-integratie en geavanceerde technologieën samenkomen in Opleidings en training’s toepassingen
Verken met ons het innovatieve landschap van het Simulatiecentrum Koninklijke Marechaussee, waar data-integratie en geavanceerde technologieën samenkomen om de O&T activiteiten te optimaliseren. Deze workshop belicht hoe we opleidings- en trainingsproducten naadloos verbinden met operationele systemen, terwijl we profiteren van nieuwe leertechnologieën voor gepersonaliseerde ontwikkeling. Ontdek hoe deze aanpak meer inzicht biedt in de activiteiten en de individuele groei van de deelnemers stimuleert. Sluit je aan bij ons om te zien hoe we een dynamische omgeving creëren die zowel de Koninklijke Marechaussee als het bredere veiligheidsdomein verrijkt.

14.30 Woningbouw in beeld
Het woningtekort en het achterblijven van nieuwbouwproductie is op dit moment een van de belangrijkste maatschappelijke thema’s. Met data van het Kadaster kunnen veel aspecten van de woningbouw in beeld worden gebracht. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Waar ligt de grond voor de woningbouw en wie is of zijn de eigenaren van die grond?
  • Wat is het tempo van de woningbouw? Wat zijn belangrijke obstakels? Waar zou de woningbouw versneld kunnen worden?
  • Wie kopen er nieuwbouwwoningen, waar komen de kopers vandaan en wat voor woningen laten zij achter?

In een interactieve presentatie van ongeveer een uur nemen Lars Brugman en Hans Wisman van het Kadaster je mee langs de belangrijkste inzichten in de woningbouw. Uiteraard is er alle ruimte voor discussie en vragen omtrent de data. En ook je kennis wordt op de proef gesteld aan de hand van een quiz.  Je merkt, met deze workshop komt zelfs onroerend goed in beweging…

14.30 Hoe zet je ethiek in om verantwoord aan de slag te gaan met datagedreven werken?
Hoe zet je praktische ethische tools in om op het juiste moment het goede gesprek te voeren met Steven Dorrestijn (Saxion Hogeschool)

15.30 Afsluiter met Özcan Akyol

16.00 Borrel

 

Plattegrond: 

 

Meld je aan 

Datum: donderdag 18 april 2024
Locatie: Centrum voor Veiligheid en Digitalisering in Apeldoorn, Wapenrustlaan 11
Tijd: inloop vanaf 9.00 uur, programma van 10.00 tot 17.00 uur.

Dit evenement wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Apeldoorn, het Kadaster, het Centrum voor Veiligheid en Digitalisering en de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’.

Meld je aan 

Over de City Deal Een Slimme Stad

Pagina 2/2, klik hier om terug te gaan naar pagina 1.

Digitalisering en technologisering veranderen onze steden, regio’s en dorpen de komende jaren ingrijpend. Maar welke tools hebben we nodig om dat op een zo goed mogelijke manier te laten verlopen? Waarmee we de leefbaarheid in onze steden kunnen vergroten en onze democratische waarden kunnen borgen. In de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ ontwikkelen, toetsen en implementeren we die tools.

Hieronder gaan we dieper in op de planning en wat deze City Deal voor u zou kunnen betekenen.

Planning (wijzigingen voorbehouden)

Opzetten netwerk (tot half maart 2020)

We zetten een netwerk op van bedrijven, overheden, burgerbewegingen, kennisinstellingen en andere organisaties, zodat de hele quadruple helix vertegenwoordigd is. Met dit netwerk starten we de ontwerpfase in het voorjaar. Maar ook daarna kunnen er natuurlijk nieuwe partijen aanhaken. Om impact te kunnen hebben, willen we graag dat ten minste 20 partijen meedoen. Maar ook dat de partijen die meedoen, dit uit overtuiging en met volle inzet doen. Bij het bouwen van het netwerk werken het Ministerie van BZK en Stedennetwerk G40 en de Future City Foundation intensief samen. Daarnaast werken we intensief samen met relevante organisaties in binnen- en buitenland zoals de FIWARE Foundation en de VNG.

Verkennen (maart – november 2020)

In het voorjaar van 2020 verkennen we welke tools we willen ontwikkelen en hoe we dat doen. Daartoe organiseren we maandelijks een bijeenkomst waarin een van de bovenstaande ontwerpprincipes behandelen. Per ontwerpprincipe bepalen we welke drie tools nodig. Dit dus resulteert in minimaal twaalf te ontwikkelen tools. Om te bepalen welke dit zijn, ontwikkelen we een toetsingskader, waaraan we potentiële tools toetsen. We stellen vervolgens met de partners een longlist op van tools die we nodig hebben. Via deskresearch in binnen- en buitenland onderzoeken we welke tools al bestaan. We gaan aan de slag met tools die nog niet bestaan. En we kunnen er voor kiezen om tools die al zijn ontwikkeld, maar nog niet zijn getoetst verder te ontwikkelen en toetsen.

Per ontwerpprincipe stellen we vervolgens een ontwerpteam samen, waarin City Deal partners met elkaar werken aan de tools. Ook schrijven we rondom per ontwerpprincipe een plan van aanpak met een begroting voor de ontwikkelfase. Een partner van de City Deal kan aan meerdere ontwerpteams deelnemen. We sluiten deze fase af met het tekenen van de City Deal door ten minste twaalf partners.

Ontwikkel-, toets- en implementatiefase (november 2020 – voorjaar 2022)

De verschillende tools willen we direct testen in de gemeenten die deelnemen aan de City Deal. Het liefst in bestaande projecten. Zo maken deelnemers werk met werk. Daarvoor zetten we netwerk op van kopgroepgemeenten. Elke gemeente is betrokken bij het testen van minimaal zes (van de twaalf) tools.

Borgingsfase (vanaf voorjaar 2022)

In de laatste fase van de City Deal ontwikkelen we trainingen rondom de ontwikkelde tools. Zo zorgen we voor een goede implementatie van de tools. Ons doel is om de kennis die we ontwikkelen te delen met andere gemeenten om zo impact te hebben. Daarbij werken we samen met VNG.

Wat levert het op?

  • Als deelnemer aan de City Deal bent u lid van een actief publiek-privaat-netwerk van koplopers op het gebied van digitalisering en technologisering de stad.
  • Dat netwerk onderhouden en activeren we vanuit de Future City Foundation, met steun van het Ministerie van BZK en stedennetwerk G40.
  • Elke partner wordt actief betrokken bij de ontwikkeling, toetsing en implementatie en toetsing van een of meerdere tools en krijgt zo een koploperspositie in de markt. Daarvoor organiseren we maandelijks events, zetten we een actieve WhatsApp groep op en zo bouwt u een netwerk op van vakgenoten, dat ervoor zorgt dat we samen kennis ontwikkelen.
  • U ontwikkelt daarop kennis die u direct in uw eigen organisatie kan toepassen.
  • U krijgt (via evenementen en de media) het podium om dat te vertellen aan de rest van de wereld.
  • En dat alles op een ontspannen en leuke manier.

Welke bijdrage vragen we?

Om echt impact te kunnen hebben en een multipliereffect te bereiken, vragen we elke partner een bijdrage in uren en een financiële bijdrage.

  • We rekenen in het eerste jaar van de City Deal (de verkenningsfase) op een inspanning van minimaal twee dagen per maand. Meer doen kan en levert ook meer op.
  • Daarnaast vragen we een financiële bijdrage van 6000 euro voor de verkenningsfase (2020) als bijdrage aan de organisatiekosten van de City Deal.
  • De City Deal duurt ten minste drie jaar en kan worden verlengd. Door deel te nemen aan verkenningsfase, spreken deelnemers de intentie uit ook deel te nemen aan de volgende fases.
  • Tijdens de verkenningsfase wordt een begroting (in geld en uren) gemaakt voor de volgende fase.

Heb je interesse in deze City Deal, wil je meedoen of wil je meer informatie? Stuur een bericht naar programmamanager Jan-Willem Wesselink via [email protected] of bel: 0628639626. Kijk hier voor meer contactgegevens.

naar de City Deal

City Deals Kerstborrel – 14 december 2023

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Zet 14 december alvast in je agenda. ‘Wil je weten waarom Amersfoort uitgeroepen is tot de beste Europese stad? Hoe Amersfoort slim combineert met duurzaam en inwonervriendelijk? Kom dan naar de kerstborrel op 14 december, waarbij we samen ontdekken wat de succesfactoren en lessen van Amersfoort zijn en wat de toekomst voor deze Europese stad gaat brengen. Want hoe gaat AI onze steden en dorpen veranderen? Hoe zorgen we ervoor dat we gebruik maken van de kansen en tegelijkertijd bewust omgaan met de gevaren ervan? Hoe zet je een ethisch gesprek, zoals moreel beraad in om hierover in gesprek te gaan met beleidsmakers en inwoners? Dit alles leer je op 14 december in dé Europese stad van 2023 onder het genot van warme chocomelk, kerstbrood en glühwein.

Het programma is als volgt (wijzigingen onder voorbehoud):

11.30: Inloop Chocomelk/koffie en kerstbrood
12.00: Wandeling door Amersfoort – Welke informatie geeft de stad? Wat zien we en hoe leren we van de Europese stad van 2023? Dit doen we met Arno Goossens.
13.30: Recap en lessons learned
14.15: Korte pauze
14.30: Wat kan AI betekenen voor de professional? Hoe kan AI besluiten ondersteunen? Dit wordt verteld door Sascha Hoogendoorn-Lansing (TU Delft).
14.50: Discussie en debat over hoe AI besluiten kan ondersteunen
15.05: Wat is de toekomst voor de stedelijke ontwerp? Met Lars van Vianen als spreker.
15.25: Discussie en debat over AI in stedelijk ontwerp
15.40: Danny Timmermans en Nadine Beks van Raaij (Brightlands Smart Services Campus) vertellen ons wat AI kan beteken voor onze inwoners.
16.00: Wat betekent dit voor de stad en haar inwoners – ethische reflectie op het gesprek
16.30: Proosten en opening borrel

Meld je hier aan!

Bij vragen kan je contact opnemen met Zoë via [email protected] 
_______________________________________________________________
Datum: 14 december 2023
Tijd: 12.00 – 17.00
Locatie: Paulus Borstraat 41, 3812 TB Amersfoort Utrecht)

City Deal Meetup – 18 januari 2024

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

We zitten middenin de digitale transitie. De kansen van digitalisering en technologisering zijn groot, maar hoe benut je als organisatie die kansen optimaal? Hoe zorg je ervoor dat oplossingen en toepassingen goed worden geborgd én worden benut. De City Deal Meetup is dus de unieke gelegenheid om te leren van praktijkvoorbeelden en innovatieve benaderingen binnen verschillende gemeenten en organisaties. Het evenement richt zich op diverse aspecten waardoor jij waardevolle kennis en strategieën kan opdoen.

Programma (wijzigingen voorbehouden):

10.00: Inloop

10.30: Welkom namens de City Deals – Leer van je collega’s
Jan-Willem Wesselink heet u welkom op de City Deal dag

10.45: Samenwerken buiten je organisatie: Hoe haalt de gemeente Deventer met De Kien innovatie van buiten in huis?
Hoe werk je samen met verschillende organisaties aan dezelfde opgave? Hoe pakt de gemeente Deventer met de Kien dit aan en welke lessen halen ze uit deze samenwerking. Met als spreker Rene Nelissen (programmamanager Witteveen + Bos)

11.30: Hoe borg je intern digitalisering Verbondenheid door digitalisering als dé echte gamechanger.
Hoe stel je je organisatie instaat om zelf te organiseren en hoe zorgt dit voor betere samenwerkingen voor zowel binnen als buiten je organisaties. Henk Vonk en Peter van Capelleveen (gemeente Zwolle) vertellen lessen van de Alliantie Smart Zwolle.

12.15: Openingswoord door gemeentesecretaris
Welkom op de City Deal dag – Hoe neem je je organisatie mee in datagedreven werken door Dick Emmer (gemeentesecretaris gemeente Zwolle).

12.30: Hoe borg je innovatie in je organisatie?
Waarom en hoe creëren, onderhouden en weerstaan managers en ondernemers disruptieve technologische en organisatorische verandering? Dr. Michel Ehrenhard (Universiteit van Twente) deelt zijn langjarige ervaring op dit gebied.

13.00: Lunch

14.00: De lessen van regionale samenwerking in het sociaal domein.
Twentse Koers laat zien hoe je door kleine stappen te zetten, verandering te weeg brengt binnen het sociaal domein. Elise Hol (Twentse Koers) verteld wat de aanpak is en of er al dingen geleerd zijn?

14.45: Van visie, naar programma, naar plan – Lessen Sittard-Geleen.
Hoe zorg je voor breed draagvlak binnen je organisatie? Sittard-Geleen heeft een visie om te laten zien waar hun stad voor staat. Maar wat zijn hun lessen? Roel Goossens (gemeente Sittard-Geleen) en Wil Jacobs (Groen al een Service) vertellen het.

15.30: Hoe maak je het tastbaar en laat je het zien: Alkmaar’s sensorenbeleid.
Met hun sensorenbeleid is Alkmaar koploper op gebied van stakeholderparticipatie. Maar hoe doen ze dat? Hoe nemen ze de hele organisatie daarin mee? Niek Hendricks (gemeente Alkmaar) laat het zien.

16.15: Hoe borg je digitalisering intern: Hoe kleine stappen maken helpt bij het behalen van grootste plannen (en wat soms misgaat)
Bauke Keulen (gemeente Amersfoort) laat zien hoe Amersfoort met agile werken aan de slag gaan. Hoe zorgt het kleiner maken van een groot project als DMI voor grotere successen? En wat gaat er soms mis en wat kun je daar weer mee?

17.00: Wrap up – Wat zijn de overkoepelende lessen?

17.15: Borrel

 

________________________________________________________________
Datum en tijd:
18 januari 2024 van 10.00 uur – 17.00 uur.

Locatie: Stadhuis van Zwolle (Grote Kerkplein 15, 8011 Pk Zwolle Overijssel). Het event is in de raadzaal. 

Mocht u willen vergaderen tijdens de dag, dat kan in de Herman Brood zaal en de Typhoonzaal.

Voor vragen en/of opmerkingen mail naar [email protected].

De leefbare en de veilige slimme stad in Barcelona

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Op 6 november 2023 zijn we in Barcelona voor de jaarlijkse Smart City Expo. Voordat we op ontdekkingstocht gaan op de beurs zelf, bezoeken we de nieuwste Superblock in Barcelona in de wijk Eixample.

Xavier Matilla, voormalig stadsarchitect van Barcelona en professor stedelijke ontwikkeling, leidt ons ‘s-ochtends rond door Superilla Eixample, waarin we de nieuweste ontwikkelingen van de 15-minuten stad bezoeken. Met het aantreden van een nieuwe regering werd Matilla ontslagen en daarom gaan we na de excursie met elkaar in gesprek over de vraag ‘Hoe borg je innovaties in je organisatie?’ Hiervoor nodigen we verschillende internationale stakeholders uit.

In de middag organiseren we samen met de Impact Coalitie Safety en Security, de politie, de gemeente Den Haag en het ministerie van Justitie en Veiligheid een sessie over de veilige stad. Hoe wordt gewerkt aan veiligheid in slimme steden? Wat is de stand van zaken in Italië, Nordic Safe Cities, Duitsland, Vlaanderen en Nederland? En welke concrete casussen zijn er op gebied van crowd management, drone-detectie, overlast in de openbare ruimte en straatintimatie?

Voor alle duidelijkheid: Dit is niet hetzelfde als het businessforumprogramma en maakt daar ook geen onderdeel van uit, info daarover staat hier. 


Informatie

Locatie: C/ de Loreto, 28, 08029 Barcelona, Spanje

Tijd: 10.00 – 17.00 uur

Meld u nu aan

 

Programma

10.00 uur: Verzamelen voor de excursie 

10.15 uur: Excursie in Eixample 

Smart city utopisch? In Barcelona gaan we zien dat de toekomst dichtbij is. We vertrekken richting de Superblok Superilla Eixample, waar de 15-minuten stad al realiteit is. Alle essentiële functies zijn op 15 minuten wandelen te bereiken. Maar hoe kwam dit superblok tot stand en hoe kunnen we hiervan leren voor onze Nederlandse steden en gemeentes?

11.30 uur: Lessons learned

Wat hebben we hebben geleerd? En hoe borg je succes, ook als de politieke omstandigheden veranderen. Hoe voorkom je je dat je project een pilot blijft?

13.00 uur: Lunch 

14.00 uur: De veilige slimme stad

Hoe wordt gewerkt aan veiligheid in slimme steden? Wat is de stand van zaken in Italië, Nordic Safe Cities, Duitsland, Vlaanderen en Nederland? Daarover praten we deskundigen uit deze landen tijdens een mini-conferentie die we organiseren in samenwerking met de Impact Coalitie Safety & Security en andere partners.

14.20 uur: Wie doet wat in de veilige stad?

Wat gebeurt er in Italië, Nordic Safe Cities, Duitsland, Vlaanderen en Nederland? Wat gaat er goed? Waar kunnen stappen worden gezet?

We focussen op de thema’s:

– Crowd- en eventmanagement

– Overlast/straatintimidatie

– Online aangejaagde openbare ordeverstoring

– Drone-detectie

-Ethiek

15.45 uur: Pauze

16.00 uur: Breakout sessies 

Verdiepingssessies waarin we dieper ingaan op de thema’s

– Crowd- en eventmanagement

– Overlast/straatintimidatie

– Online aangejaagde openbare ordeverstoring

– Drone-detectie

17.00 uur: Borrel

 

Meld u nu aan