City Deal meetup 30 maart

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Op 30 maart is het weer zover! We organiseren weer een meetup voor de twee City Deals ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ en ‘Slim Maatwerk’.

We zijn heel blij dat we daarvoor te gast zijn in Dordrecht bij een van de eerste Smart Campussen van Nederland. Wil je weten wat de lessen zijn van het Leerpark in Dordrecht? Hoe wonen, werken, studeren en recreëren bij elkaar komen? Kom dan naar de meetup en doe mee aan de rondleiding door het gebied door een lokale expert.

In de ochtend en de middag gaan de verschillende communities of practices en werkgroepen aan de slag en wisselen kennis uit. Wil je weten waar je je collega’s op gebied van ethiek, lokaal meten, gezondheid of data in het sociaal domein mee bezig zijn? Kom dan naar Dordrecht!

Na de rondleiding krijgen we een inkijkje in het DMI Ecosysteem door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Dit Ecosysteem heeft recent een toekenning gehad van zijn groeifondsaanvraag van 85 miljoen. Als je wilt weten wat dit Ecosysteem inhoudt en of je kunt aansluiten, kom dan luisteren voorafgaande aan de netwerk lunch.

Na de lunch is er en panelgesprek over de vraag ‘Hoe zorgen we voor genoeg personeel voor deze digitale transitie?’, waarin kennisinstellingen, gemeenten en bedrijven met elkaar in gesprek gaan onder leiding van Jan-Willem Wesselink. Want talent (jong en oud) aantrekken en behouden is een van de belangrijke vragen van beide City Deals.

Datum en tijd: 30 maart van 10.00 – 17.00 uur (inclusief borrel)

Locatie: Duurzaamheidsfabriek, Leerparkpromenade 50, 3312 KW Dordrecht

Programma

9.30 uur –  Ontvangst  met een kop koffie (launch)

10.00 uur -Community of practice van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ rondom lokaal meten (zaal 6)

10.00 uur- Community of practice City Deal ‘Slim Maatwerk’ rondom data in het sociaal domein (zaal 3)

11.00 uur – Community of practice City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ rondom gebiedsontwikkeling ( zaal 6)

12.00 uur -Welkomstwoord door wethouder Maarten Burggraaf en toelichting over het DMI Ecosysteem door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (zaal 3)

12.30 uur – Lunch

13.30 uur – Panelgesprek ‘Hoe zorgen we voor genoeg mensen die aan de slag gaan met de digitale transitie in het fysiek en sociaal domein?’ Met Peter van Waart (Hogeschool Rotterdam), Annemarie Boereboom (WeCity), Marc Martojo (DHM), Annefleur Siebinga (City Deal ‘Slim Maatwerk’) en Sander Brabander (gemeente Dordrecht) (zaal 3)

14.00 uur – Community of practice City Deal ‘Slim Maatwerk’ rondom Positieve gezondheid (zaal 3)

14.00 uur – 14.30 uur – Start rondleiding Duurzaamheidsfabriek (launch)

14.00 uur –  Community of practice ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ rondom datagedreven werken door te voorspellen (zaal 6)

15.00 uur -15.30 uur- Start rondleiding Duurzaamheidsfabriek (launch)

15.00 uur – Community of practice ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ rondom Ethiek (zaal 6)

16.00 uur – Borrel

Gezocht: smartcity-onderzoeken voor de Slimme Stad Parade

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat
Logo Slimme Stad parade 2024

Op 23 mei organiseert de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’, de City Deal ‘Slim Maatwerk’ en de Provincie Utrecht de Slimme Stad Parade – De wetenschapseditie in het provinciehuis in Utrecht voor alle smartcity-onderzoeken in Nederland en Vlaanderen. Deel jij jouw smartcity-onderzoek ook met de ons?

Meld het onderzoek dan hier aan.

Waarom aanmelden?

  • Je deelt je smartcityonderzoek met de 150 bezoekers van de Slimme Stad Parade
  • Ontmoet hét grootste smartcitynetwerk van Nederland en Vlaanderen
  • Laat je inspireren door andere smartcity-onderzoeken
  • En doe interessante contacten op – wie weet voor een vervolgonderzoek

Algemene randvoorwaarden

  • Je kan je aanmelden tot 26 april 2024.
  • Uiterlijk 6 mei maken we bekend wie mag pitch presenteren.
  • Je kan je aanmelding tot 26 april 2024 ook weer intrekken. Daarna niet meer.
  • Mocht je vervolgens toch niet deelnemen, dan brengen we daarvoor 300 euro onkosten in rekening.

Inhoudelijke randvoorwaarden

  • De initiatieven gaan over een onderzoek.
  • De onderzoeken zetten digitalisering, technologisering of AI in om de grote opgaven (zowel fysiek als sociaal)  in onze regio’s, steden en dorpen aan te pakken en doen dat op een manier die de democratie versterkt.
  • Het onderzoek moet een samenwerking zijn tussen verschillende partijen. Het onderzoek hoeft niet per se door een wetenschappelijke instelling te zijn of te worden uitgevoerd.
  • Onderzoek waarbij een hbo- of wetenschappelijke instelling uit binnen-of buitenland bij betrokken is heeft de voorkeur, maar is geen vereiste.
  • We zijn op zoek naar drie fasen van onderzoek:
    •  Initiatieffase: In de opstart en op zoek naar partners
    • Uitvoeringsfase: Bezig met ontwikkelen
    • Borgingsfase: Is net een jaar afgerond
  • De presentatie wordt gegeven door een van de partners van het onderzoek. Dat hoeft niet de wetenschappelijke partner te zijn.
  • Het mag dus geen product presentatie zijn, het doel is wel het verzamelen van onderzoeken.
  • De projectorganisatie van de City Deal controleert of de initiatieven aan deze eisen voldoen.

Procesmatige randvoorwaarden

  • We hebben ruimte voor 20 onderzoeken.
  • Bij teveel inschrijvingen hebben we de volgende selectierandvoorwaarden.
  • Partners van de City Deals ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ en ‘Slim Maatwerk’, van het DMI-ecosysteem en DKHGSL hebben voorrang boven de overige inzendingen
  • Bij de selectie streven we naar een veelzijdig en breed aanbod van presentaties. We kijken daarbij naar een verdeling over inhoudelijke thema’s en de fasen van een onderzoek

Pitch presentatie

  • De pitch presentatie duurt 8 minuten, waarvan 4 minuten presentatie en 4 minuten vragen / gesprek. Na 3 minuten krijg een seintje om af te ronden.
  • De volgorde van de pitch presentaties maken we een week van te voren bekend. We houden ons het recht voor de volgorde last-minute te wijzigen, dus zorg ervoor dat je de hele dag aanwezig kan zijn.
  • Bij de pitch presentatie kan een powerpointpresentatie worden gebruikt.
  • Gebruik 1 tot max. 8 slides.
  • Als je geen slides aanlevert, gebruiken we een standaardslide van het event met daarop de naam van het initiatief en je plaats
  • Slides moeten van te voren worden ingeleverd (uiterlijk dinsdag 21 mei), zodat we ze achter elkaar kunnen zetten.
  • Er kan geen geluid worden afgespeeld. Bewegend beeld kan wel, zolang je het in je powerpoint is verwerkt en het offline is.
  • Eindig met een vraag of aanbod (een call to action) aan de zaal. Wie of wat zoek je en waarvoor? Deze wordt opgepikt door de dagvoorzitter. Zo krijgen we contact met de zaal.
  • Tip: Vermeld op de laatste slide je contactgegevens.

Meld het onderzoek dan hier aan.

Kijk hier voor meer info en aanmelden als deelnemer aan de de Slimme Stad Parade – De wetenschapseditie in het provinciehuis in Utrecht.

Gezocht: smartcityinitiatieven voor de Slimme Stad Parade

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Op 25 mei organiseert de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ een Slimme Stad Parade in het provinciehuis in ‘s-Hertogenbosch voor alle smartcity-initiatieven in Nederland en Vlaanderen. Deel jij jouw smartcity-initiatief ook met de City Deal community?

Meld het initiatief dan hier aan.

(Inmiddels is de aanmelding gesloten. We zijn wel nog steeds benieuwd naar uw initiatief, dus stuur het gerust nog. Dan zetten we u op een wachtlijst.)

We zijn op zoek naar smartcity-initiatieven op gebied van het fysiek en sociaal domein, die werken aan slimmere, duurzamere en socialere steden en die de democratie versterken. Met een initiatief bedoelen we een samenwerking tussen meerdere partijen, geen los product. 

Wil je alleen komen kijken? Dat kan ook!

Meld je aan om de Slimme Stad Parade te bezoeken 

Waarom aanmelden?

  • Je deelt je smartcityinitiatieven met de 150 bezoekers van de Slimme Stad Parade
  • Ontmoet hét grootste smartcitynetwerk van Nederland en Vlaanderen
  • Je krijgt van tevoren een gratis workshop zodat je jouw initiatief zo goed mogelijk in 7 minuten kunt presenteren
  • Laat je inspireren door andere smartcity-initiatieven

Hoe werken pitch presentaties

Elk uur een nieuw thema:

>> 10 minuten per pitch presentatie

>> 4 minuten pitch presentatie

>> 4 minuten vragen

>> 2 minuten wisselen

5 pitch presentaties per uur

 

Algemene randvoorwaarden

>> Je kan je aanmelden tot 28 april.

>> Uiterlijk 8 mei maken we bekend wie mag pitch presenteren.

>> Je kan je aanmelding tot 28 april ook weer intrekken. Daarna niet meer.

>> Mocht je vervolgens toch niet deelnemen, dan brengen we daarvoor 300 euro onkosten in rekening.

 

Pitch presentatie

>> De pitch presentatie duurt 8 minuten, waarvan 4 minuten presentatie en 4 minuten vragen / gesprek. Na 3 minuten krijg een seintje om af te ronden.

>> De volgorde van de pitch presentaties maken we een week van te voren bekend. We houden ons het recht voor de volgorde last-minute te wijzigen, dus zorg ervoor dat je de hele dag aanwezig kan zijn.

>> Bij de pitch presentatie kan een powerpointpresentatie worden gebruikt.

>> Gebruik 1 tot max. 8 slides.

>> Als je geen slides aanlevert, gebruiken we een standaardslide van het event met daarop de naam van het initiatief en je plaats

>> Slides moeten van te voren worden ingeleverd (uiterlijk dinsdag 23 mei), zodat we ze achter elkaar kunnen zetten.

>> Er kan geen geluid worden afgespeeld. Bewegend beeld kan wel, zolang je het in je powerpoint is verwerkt en het offline is.

>> Eindig met een vraag of aanbod (een call to action) aan de zaal. Wie of wat zoek je en waarvoor? Deze wordt opgepikt door de dagvoorzitter. Zo krijgen we contact met de zaal.

>> Vermeld op de laatste slide waar je staat op de tafeltjesbeurs.

>> Tip: Vermeld op de laatste slide je contactgegevens.

 

Tafeltjesmarkt

>> Alle presenterende initiatieven krijgt een statafel op de tafeltjesmarkt.

>> Deze is bedoeld voor de vindbaarheid na de pitch presentatie en om in gesprek te komen met bezoekers.

>> Elke tafel heeft de beschikking over 1 stroompunt (neem dus een stekkerdoos mee als je meer nodig hebt).

>> Je mag geen versterkt geluid afspelen op je tafeltje.

>> Je mag een rolbanner neerzetten, maar met respect voor je buren op de markt.

>> Je mag folders etc. uitdelen op je tafeltje. Maar ach, denk daarbij ook even aan het milieu.

>> Je kan vanaf 9 uur je tafeltje opbouwen en we verwachten dat je het pas opruimt als het evenement is afgelopen.

Nationaal Groeifonds investeert 85 miljoen euro in samenwerking rondom slimme duurzame verstedelijking en mobiliteitsvernieuwing

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

De Ministerraad besloot vrijdag 24 februari op advies van het Nationaal Groeifonds om 85 miljoen euro te investeren in het DMI-ecosysteem voor mobiliteitsvernieuwing en slimme, duurzame verstedelijking, over de totale looptijd van 5 jaar. Het bedrijfsleven draagt aanvullend 42 miljoen euro bij. In het Dutch Metropolitan Innovations (DMI)-ecosysteem werken G40 gemeenten samen met andere overheden, de ministeries van I&W en BZK en bedrijven. Het Dutch Metropolitan Innovations (DMI)-ecosysteem voorziet de domeinen van mobiliteit, openbare ruimte en woningbouw van nieuwe instrumenten vanuit de digitale wereld, om zo het stedelijk functioneren te verbeteren en te verduurzamen. Ook de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ is betrokken bij deze samenwerking.  

Transities vereisen samenwerking 

In het Coalitieakkoord zijn scherpe doelen vastgelegd voor 2020 op het gebied van klimaat, woningbouw en stikstof. In de komende 7 jaar moet de CO2-uitstoot met minimaal 55% zijn verminderd, de stikstofuitstoot moet zijn gehalveerd en er moeten 900.000 extra woningen bijkomen, zoveel mogelijk binnen de bestaande bebouwing. Dit vraagt om publiek-private samenwerking en om coördinatie tussen Rijk en medeoverheden, en de maatschappelijk verantwoorde inzet van informatietechnologie. Op die manier bieden de transities kansen om het verdienvermogen van Nederland te versterken en de brede welvaart te bevorderen.

Nieuwe instrumenten vanuit de digitale wereld

Het Dutch Metropolitan Innovations (DMI)-ecosysteem voorziet de domeinen van mobiliteit, openbare ruimte en woningbouw van nieuwe instrumenten vanuit de digitale wereld. Het ecosysteem investeert in intelligente toepassingen, versnelde kennisopbouw en vertrouwde data-ontsluiting tussen de deelnemende partijen, op maatschappelijk verantwoorde wijze. Beleid, investeringen in het fysieke domein en informatietechnologie worden in samenhang ingezet, om het stedelijk functioneren te verbeteren en te verduurzamen. Voorzieningen in werk, onderwijs en zorg worden daardoor beter bereikbaar: slimme, duurzame verstedelijking en mobiliteitsvernieuwing worden met behulp van het ecosysteem versneld.

 

Kansen om leefbaarheid te verbeteren

Concreet biedt het ecosysteem mogelijkheden om bijvoorbeeld deelmobiliteit slimmer te organiseren. Denk daarbij aan gebieden waar de parkeernorm verlaagd wordt, omdat binnenstedelijk nieuwe woningen worden gerealiseerd. Minder parkeergelegenheid heeft direct invloed op de verkoopbaarheid van woningen, het rendement op investeringen, het woongenot, verplaatsingsmogelijkheden en het vestigingsklimaat. Bewoners willen graag soepel naar hun werk, de kinderopvang en sport: dat is met bijvoorbeeld deelmobiliteit op een nabijgelegen hub goed te organiseren. Dat vereist inzicht in actuele beschikbaarheid van verschillende soorten vervoermiddelen, de tarieven en aansluitingen. Het vraagt ook om samenwerking, databeschikbaarheid en data-uitwisseling tussen projectontwikkelaars, bouwers, corporaties, hub-exploitanten, deelmobiliteitsaanbieders en gemeenten. Het ecosysteem maakt dit mogelijk.

Een andere mogelijke toepassing van het ecosysteem is het versterken van de zelfsturing en zelforganisatie door bewoners en bedrijven. De platformtechnologie biedt kansen tot coöperatievorming, of bijvoorbeeld de omschakeling van een leasevloot naar een mobiliteitsbudget. In de woningbouw creëert het systeem kansen voor een netwerk van bouwhubs, ter vermindering van het aantal transportbewegingen en uitstoot en betere verkeersveiligheid. Dankzij het ecosysteem is verantwoorde datatoegankelijkheid en samenwerking mogelijk.

Betere bescherming en sneller opschalen 

Het DMI-ecosysteem is een samenwerking van het bedrijfsleven, kennisinstituten, G40- en G4-gemeenten, provincies en de Ministeries van I&W en BZK onder een gezamenlijk uniform Afsprakenstelsel. Bedrijven kunnen dankzij het ecosysteem nieuwe, slimme businessmodellen ontwikkelen en sneller opschalen en daarmee markt maken. Burgers en bedrijven worden beter beschermd tegen privacy inbreuken en niet-transparante algoritmen. 

City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’

Jan-Willem Wesselink, programmamanager van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’: ‘Het DMI-Ecosysteem zorgt ervoor dat we de kansen benutten die digitalisering en technologisering bieden om de grote problemen op te lossen die we in Nederland hebben. Het is erg waardevol dat dit vanuit het Groeifonds wordt ondersteund. Zo kan ook het werk dat we in de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ doen, worden versterkt.’

 

 

City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ wordt verlengd en breidt verder uit

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Nederland staat voor grote opgaven om onze steden, dorpen en regio’s leefbaar en duurzaam te houden. Die kunnen we alleen oplossen als we daarvoor, op een democratische manier, ook de kansen benutten die digitalisering en technologisering ons bieden. Daarom sluiten 59 partners zich op 19 januari in ’s-Hertogenbosch aan bij de volgende stap van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’.

De afgelopen twee jaar is er door 63 partners gewerkt in de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’. Samen willen ze de kansen van digitalisering en technologisering benutten om regio’s, steden en dorpen leefbaar en sociaal te houden en de democratie te versterken.

Een groot smartcitynetwerk dat stappen wil zetten

Met succes, want er zijn 16 nieuwe instrumenten ontwikkeld waarmee smartcityoplossingen gemakkelijker kunnen worden toegepast, er is een toolbox opgezet waarin ruim 250 instrumenten zijn verzameld en er is ruim anderhalf miljoen euro aan (Europese) subsidies verkregen. Maar bovenal hebben de partners de afgelopen jaren ontdekt dat ze kunnen vertrouwen op elkaars expertise, waardoor er meer snelheid ontstaat in innovatie. Er is een groot en stevig smartcitynetwerk ontstaan dat de komende jaren grote stappen wil zetten.

Projectleider Jan-Willem Wesselink is tevreden met de volgende stap. ‘We hebben een goede basis gelegd om de kansen te benutten die digitalisering en technologisering aan steden, dorpen en regio’s kan bieden. Die kansen moeten we nu omzetten in waarde. Het is mooi om te zien dat de partners daarmee door willen.’

Partners City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’

De volgende overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties ondertekenen op 19 januari de volgende stap van de City Deal in ’s-Hertogenbosch: gemeente Alkmaar, gemeente Amersfoort, Amsterdam Smart City, gemeente Apeldoorn, Arcadis, Argaleo, Avans hogeschool, ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, BNA, BNSP, BPD, BTG, gemeente Breda, Brightlands Smart Services Campus,  gemeente Capelle aan den IJssel, Capgemini, Centrum voor Veiligheid en Digitalisering, Civity, Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven, gemeente Den Haag, gemeente Deventer, DHM, gemeente Dordrecht, ELBA\REC, gemeente Enschede, Facilicom Solutions,  Fiware, FME, Fontys hogeschool, Future City Foundation, Goudappel, gemeente Heerlen, Heijmans, gemeente Helmond,

hogeschool Rotterdam, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Kadaster, KPN, NHL Stenden, provincie Noord-Brabant, provincie Noord-Holland, provincie Overijssel, Platform31, Politie, Rijksvastgoedbedrijf, gemeente Roermond, stad Roeselare, gemeente Rotterdam, hogeschool Saxion, gemeente ’s-Hertogenbosch, gemeente Sittard-Geleen, Six advocaten, TNO, TU Delft, VodafoneZiggo, WeCity, WeLabs, provincie Zuid-Holland, gemeente Zwolle.

Tegelijkertijd is met DigiGo, Impactcoalitie Safety & Security, de Retailagenda, de U-Tech Community en Urban Innovation Development netwerk (i.o) de intentie ondertekend om te onderzoeken hoe we beter kunnen samenwerken. Wesselink: ‘We staan in Nederland voor enorme opgaven. We hebben een grote woningbouwvraag en tegelijkertijd een stevige duurzaamheidsopgave.’

 

City Deals

De City Deals zijn onderdeel van Agenda Stad, het interbestuurlijke programma waarin steden, maatschappelijke partners en Rijksoverheid samenwerken aan het versterken van de innovatie van Nederlandse steden. City Deals hebben als doel innovatie aan te jagen. In City Deals leggen de betrokken partijen concrete afspraken met elkaar vast. In deze aanpak staat de inhoud centraal en werken de verschillende partijen samen op basis van gelijkwaardigheid. Kijk voor meer informatie op www.agendastad.nl.

 

Noot voor de redactie

Voor meer informatie over de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ of aanvragen van interviews kunt u contact opnemen met Jan-Willem Wesselink, projectmanager van de City Deal, via T: +31 6 286 384 26 ([email protected]) of Zoë Spaaij, projectsecretaris, via T: +31 6 50586953 ([email protected]).

 

Mediakit City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ – Volgende stap

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Beste partner van de volgende stap van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’,

Jullie vinden in deze mediakit voorbeeldberichten voor LinkedIn en het persbericht met het logo van de City Deal.

Mochten jullie vragen hebben, schroom niet [email protected] te mailen of te appen naar 0650586953.

De mediakit vinden jullie via deze link:

Media kit

Jaarverslag 2022 – Marjolein Pauly ”Een proces waarin je samen nieuwe wegen en routes ontdekt”

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Een netwerk dat digitale en technologische ontwikkelingen inzichtelijk maakt én deelt. Zo definieert Marjolein Pauly, beleidsadviseur Innovatie & Ruimte bij de gemeente Sittard-Geleen de City Deal. “Ik krijg veel energie van de bijeenkomsten.”

Wat heeft de City Deal opgeleverd?

“Het heeft ons als gemeentelijke organisatie meerdere tools, een smartcityvisie, diverse fysieke interne activiteiten en kennis opgeleverd. Het is nog wel een uitdaging om hiermee op de juiste manier de organisatie te bereiken en alles op de juiste plaats te implementeren. We zijn onderweg, maar nog niet daar waar we willen staan. Doel is dat we smart city echt zien als ondersteuning in onze bestaande werkzaamheden en niet als ‘meer werk’.”

Waar heb jij het meest aan gehad?

“Ik haal veel informatie, ook over actuele ontwikkelingen, uit de WhatsAppgroep. Dat is waardevol en gewoon heel leuk. Daarnaast is het een laagdrempelige manier om een vraag te stellen aan ‘de rest van het land’. De onderwerpen lopen uiteen van strategische ontwikkelingen tot aan concrete technische snufjes. Doordat er veel kennisuitwisseling plaatsvindt, sta je er niet ‘alleen’ voor. Het is een proces waarin je samen nieuwe wegen en routes ontdekt. Ik krijg veel energie van de bijeenkomsten. En ze leveren vaak een interessante andere invalshoek op of net dat ene inzicht waarmee je erg geholpen bent binnen je eigen werkveld.“

Kun je een succes noemen waar je trots op bent?

“Het opleveren van onze smartcityvisie was voor ons een ijkpunt in 2021. Dit is mede dankzij de City Deal een beweging in de juiste richting. Mede dankzij de contacten die we daar opgedaan hebben, is de visie ontwikkeld (dankzij het bedrijf Jelmer).”

Als je terugblikt op de City Deal, wat zou je dan nu anders doen?
“Zelf zou ik meer aandacht willen voor de interne communicatie. Hoe kunnen we nu alles wat we leren met de City Deal met de juiste energie, zo concreet mogelijk en met een herhalend patroon overbrengen naar de interne organisatie/ onze collega’s? Zodat we met zoveel mogelijk mensen leren en kennis uitwisselen.”

Hoe speelt de digitale transitie een rol in jouw organisatie?
“Op alle gebieden speelt de digitale transitie een rol. Of het nu gaat om het ontwerpen van de openbare ruimte, het contact met de inwoner, de keuzes te maken in het beleid of de werkwijze van de organisatie zelf. Tegenwoordig zijn er overal technologische en digitale tools voor beschikbaar. Wij krijgen de kans om daar gebruik van te maken zodat we werk kunnen verlichten en meer maatwerk kunnen bieden op de plaatsen waar dat nodig is.”

Waar lig je wakker van met betrekking tot de digitale transitie?
“De hoeveelheid mogelijkheden en hoe we deze intern gecommuniceerd krijgen. Met name hoe we de meerwaarde ervan inzichtelijk kunnen maken en over kunnen brengen.”

Hoe maak je de digitale transitie succesvol?
“Klein beginnen en gewoon doen en durven. Met open en transparante communicatie waarbij wij uitleggen waarom we de keuzes maken. Hopelijk geeft dat ook sneller inzicht in de winst van de digitale transitie. Belangrijk daarbij is om met regelmaat te evalueren en onszelf een spiegel voor te houden of we nog op de juiste weg zijn.”

Waar wil je in de komende periode graag mee aan de slag?

“De komende jaren werken wij aan de uitrol van onze Smart City visie. Dit doen we met ondersteuning van de City Deal, ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ en van de City Deal ‘Slim Maatwerk’. Bij de herstructurering van onze ‘Zeeheldenbuurt’ willen wij bijvoorbeeld direct kijken of we de buurt ‘slimmer’ kunnen inrichten. Welke toepassingen kunnen wij inzetten en hoe kunnen wij samen met inwoners en via digitalisering aan de slag? Dit proces gaat ongetwijfeld veel leerlessen opleveren, die wij willen delen met de rest van de organisatie en daarbuiten. Zowel het ‘vallen’ als het ‘opstaan’. Zo krijgen wij meer inzicht in wat smart city in ons werk kan betekenen.”

Meer weten over de City Deal? https://agendastad.nl/jaarverslag-2022-zo-werken-we-samen-aan-de-slimme-stad/?cd=1

 

Jaarverslag 2022 – Interview Marieke Beekers ”Wees je bewust van de impact van technologie”

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat
Marieke Beekers, verbindingsmaker bij de gemeente Breda

Mensen of partijen samenbrengen vanuit de win-win-win gedachte, zodat de stad daar ook baat bij heeft. Dat is wat Marieke Beekers graag doet. De verbindingsmaker voor de gemeente Breda voelt zich als een vis in het water in de werkgroep ethiek binnen City Deal.

Beekers geeft namelijk ook invulling aan de ‘mindware’ van Bredata, het masterplan digitalisering van Breda. In Breda willen we de stad zijn waar de menselijke maat van digitalisering centraal staat. Onder mindware binnen Bredata wordt digitale ethiek, digitale vaardigheden, inclusie en balans verstaan. Het gaat om bewustwording van de impact van technologie en in balans on- en offline genieten van het leven. Door aansluiting bij de werkgroep ethiek binnen City Deal wilde ze onderzoeken wat zij van elkaar kunnen leren en voor elkaar kunnen betekenen op het gebied van digitale ethiek.

Waar heb je zelf het meeste aan gehad?

“In het begin was ik vooral aan het absorberen, kennis opdoen, hoe geven andere gemeenten/steden invulling aan digitale ethiek? Het scherpte mijn eigen geest en manier van denken waar wij als stad Breda voor staan. Nu is het meer kennisdelen. De werkgroep is een kennisnetwerk geworden. Een feestje om bij te horen.

In Breda heb ik vanuit Bredata mindware een ethisch stedelijk team samengesteld, volgens het motto van Breda: ‘Breda brengt het Samen’. Met het ethisch stedelijk team proberen wij met iedereen die actief is in het publieke domein van Breda (hogescholen, woningbouwcoöperaties, het ziekenhuis, veiligheidsregio, bibliotheek, zorgorganisaties) het gesprek te voeren over digitale ethiek. Door samen casussen te bespreken of middels sprekers of door het doen van een spel dat aanzet tot nadenken. Ik geloof in samenwerken, samen zoeken en vinden. Digitale ethiek gaat over iedereen en gaat ook iedereen aan. De mix aan partijen en gezichtspunten maakt het gevarieerd, leuk en interessant.”

Noem eens een succes?

“Laatst hadden wij een netwerkbijeenkomst van de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’. Als werkgroep zit er dan, zoveel gedrevenheid bij elkaar! We wisselen ervaringen uit maar bedenken ook hoe we samen nog meer impact kunnen maken. Door naast het inventariseren van ethische methodes en die inzichtelijk te maken voor iedereen ook als werkgroep meer samen te doen. Bijvoorbeeld door sprekers te vragen, bij elkaar of elders op werkbezoek te gaan of opleidingen te maken. Het is de next step: hoe til je als land de digitale samenleving naar een hoger level? Een ander hoogtepunt was de Summerschool afgelopen zomer, waarbij wij vanuit de werkgroep met studenten en jong professionals filosofeerden over het vraagstuk hoe we inwoners beter kunnen laten participeren. Ik kwam met zoveel energie terug!”

Als je terugblikt, wat zou je dan anders doen?

“Mede door het online werken gingen we wel eens te opdrachtgericht een bijeenkomst in. Hoe wordt een tool zo goed mogelijk ingevuld? Terwijl net buiten die cirkel van focus ook iets heel waardevols kan liggen. Dat is de kers op de taart. Juist in geval ethiek is de dialoog zo waardevol. Stel open vragen. Hoe doe jij dit? Laat ruimte over voor ontmoeting en de menselijke maat.”

Maak je je wel eens zorgen?

“De ‘wereld’ en de dienstverlening wordt steeds digitaler. Opkomen voor mensen die niet digitaal vaardig zijn, heeft ook met digitale bewustwording en -ethiek te maken. Binnen de organisatie wordt daar ook over nagedacht. Wat doe je wel of juist niet digitaal? Maak afspraken over een digitale balans. Afgelopen jaar heb ik met een groep ontwerpers gekeken naar een betere digitale balans voor jongeren. Hoe kun je elkaar ook nog gewoon ontmoeten zonder telefoons?”

Hoe kijk jij naar digitale transitie?

“De basisvragen zijn: kan het en mag het? Maar eigenlijk moet de vraag ook zijn: willen wij het? Zonder daarbij de vooruitgang te willen remmen. Je kunt deze vraag ook gebruiken om iets te stimuleren, iets beter te maken. Digitalisering kan helpen bij het vormen van een betere samenleving, maar op basis van welke waarden gebeurt dit? Ik ben niet tegen technologische ontwikkelingen, maar ben wel -opbouwend – kritisch. Hebben wij oog voor alle aspecten? Willen wij dit? En op deze manier of kan het op andere wijze? Wees je bewust van de impact van technologie op ons menselijk samenleven.”

Meer weten over de City Deal? https://agendastad.nl/jaarverslag-2022-zo-werken-we-samen-aan-de-slimme-stad/?cd=1

Jaarverslag 2022 – Interview Ramon Groote ”Data kunnen helpen, dat wordt niet altijd op waarde geschat”

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat
Projectleider Sensordata provincie Noord-Brabant

Sensordata en privacy zijn nauw met elkaar verbonden, dat weet Ramon Groote maar al te goed. Als projectleider Sensordata in de provincie Noord-Brabant is hij nu ruim een jaar aangehaakt bij de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’. Zijn werkgroep lanceerde de tool Afwegingskader Sensordata en privacy. “Het belangrijkste is de communicatie over wat je doet en waarom.”

De tool is een stappenplan dat helpt bij het maken van bewuste afwegingen rondom privacy-aspecten bij het plaatsen van sensoren in de openbare ruimte.  Groote: “Zodat je weet wat je moet doen om privacy te waarborgen. Stel in overleg met de privacy-officer een goed plan van aanpak op. Maak een risicoanalyse. Denk aan een mogelijk datalek. Belangrijk is de communicatie over wat je doet met de sensoren en waarom. En documenteer! Transparant zijn naar de buitenwereld is belangrijk. Bovendien is dan altijd terug te halen waarom destijds een bepaalde keuze is gemaakt. Evaluatie is ook van belang. Blijf sensoren beheren, zo verklein je kans op hacken, wildgroei en je houdt zicht op wie verantwoordelijk is.”

Wat was een leermoment?

“Mensen zien de tool vaak zwart-wit: wel of niet toepasbaar. Terwijl het nadrukkelijk is bedoeld als handreiking. Het neemt het gezonde verstand en de interne dialoog niet over. Daarom is extra informatie toegevoegd aan het stappenplan. De tool staat op één A4’tje. Dat is bewust: zo is het een  handzaam en overzichtelijk instrument dat makkelijk te printen/lamineren is en zo hopelijk uitnodigt tot gebruik ervan. De context op twee  A4’tjes. Verder staat op een vel een voorbeeld van het gebruik van het afwegingskader.”

Hoe kijk je naar de ontwikkeling van sensoren?

“In vergelijking met zo’n vijftien jaar geleden zijn sensoren breder ontwikkeld, goedkoper en worden ze meer ingezet. Tegelijkertijd is de burger mondiger geworden. Komt er cameraobservatie in een winkelstraat, dan vraagt de burger zich af waarom dat zo is en wat er met de data gebeurt. Deze twee ontwikkelingen maken dat je echt verantwoording moet kunnen afleggen aan de samenleving waarvoor het nodig is, waar data terug te vinden zijn, wat ermee gebeurt en hoe het met de privacy zit.”

Wat heeft City Deal voor jou opgeleverd?

“Het netwerk door het hele land, zowel in de publieke als private sector. Dat is van onschatbare waarde. Dat je kunt sparren over dingen, het kunnen hebben over de maatschappelijke waarde. En je hebt een platform om ideeën te toetsen, dat is misschien nog wel belangrijker.”

Welke hobbels kom jij tegen bij digitale transitie?

“Mensen denken wel eens ‘weer extra administratie’. Het antwoord daarop is dat je door de inzet van technologie de samenleving kunt veranderen. Data kunnen helpen. Dat wordt niet altijd op waarde geschat. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je een verkeerde keuze gaat maken. Je moet bij de afweging wel rekening houden met de menselijke maat. Data zijn een middel, geen doel; technologie dient de mens en niet andersom. En er is een spanningsveld tussen beleid en data. Als ambtenaar of politicus maak jij  de afweging, maar je hebt ook te maken met het sentiment in de samenleving.”

Wat is nodig voor een succesvolle digitale transitie?

“Bewustwording. Stel dat je lantaarnpalen wilt vervangen en in de paal is plek voor een sensor. Kan dit de maatschappij dienen? Wil je fijnstof meten of het geluid meten? Met het stappenplan kun je veel eerder andere partijen erbij betrekken en de dialoog aangaan. Dit vraagt intern meer discussie, meer algemene bewustwording. Aan de andere kant wil je niet allerlei data hebben die niet worden gebruikt of data met privacygevoelige informatie wat niet veilig staat.”

Waar wil je komend jaar aan werken?

“Op het gebied van sensordata wil ik twee dingen doen. Vooral intern binnen mijn eigen organisatie verder bewustwording creëren en meer bekendheid voor het stappenplan via een aantal pilots. En ik wil graag het sensorregister op de kaart zetten, zodat burgers kunnen zien waar sensoren zijn geplaatst. Hier werken wij al op verschillende niveaus binnen de overheid aan, maar in aanvulling op deze inspanningen kan de City Deal als netwerk en platform hiervoor ook zeer waardevol zijn.”

Meer weten over de City Deal? https://agendastad.nl/jaarverslag-2022-zo-werken-we-samen-aan-de-slimme-stad/?cd=1

Jaarverslag 2022 – Interview Jeroen Steenbakkers ”Het is belangrijk om op overstijgend niveau informatie met elkaar te delen”

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat
Jeroen Steenbakkers - mede-eigenaar van Argaleo

Alle ingrediënten zijn voorhanden: data, kennis, de technologie, de probleemstelling en het einddoel. Wat dan nog rest is een vehikel om alle informatie te koppelen, zodat er mogelijke oplossingen uitrollen. Dat is Digitwin, een digital twin van Argaleo. Medeoprichter Jeroen Steenbakkers is betrokken bij City Deal, ‘Een slimme stad zo doe je dat’. “We hebben hetzelfde doel voor ogen.”

Een Digital Twin is een digitale 3D-kopie van een stad of regio. Het helpt bij het verbeteren van de leefbaarheid, veiligheid en mobiliteit in steden. Ziedaar de link met de City Deal. De Digital Twin bestaat nu drie jaar en wordt inmiddels ingezet voor tientallen gemeenten, provincies en veiligheidsregio’s. Steenbakkers legt uit: “Beeld je een kijkdoos is, waarbij aan de ene kant data erin gaan en aan de andere kant praktische inzichten uitrollen ter ondersteuning van de besluitvorming.”

Waar heb je het meest aan gehad bij de City Deal?

“De netwerkfunctie! Ook de aanjaagfunctie is significant. Voor ons als IT-bedrijf heeft het echtdeuren geopend. Wij doen mee aan de City Deal, ‘Een slimme stad, zo doe je dat’, omdat dit aansluit op onze thema’s. Je belandt in een netwerk waarmee je kennis deelt, hebt hetzelfde doel voor ogen en dat levert meerwaarde op. Het is belangrijk dat je op overstijgend niveau informatie met elkaar deelt. Veel gemeenten willen zelf een probleem oplossen, terwijl buurgemeenten misschien voor hetzelfde vuur hebben gestaan. Vind elkaar en praat erover.”

Hoe speelt de digitale transitie een rol in uw organisatie?

“Tijdens de coronapandemie wilde het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer wat doen aan de drukte in steden, vanwege de anderhalve meter afstandsregel. Door voetgangersdata te koppelen konden we een dashboard maken (Crowd Safety Manager) om zo de mensenstroom te reguleren en veiligheid te creëren. Den Haag, Breda en Den Bosch; iedereen haakte aan. Via het Rijk hebben wij een innovatiebudget gewonnen, waarmee wij het dashboard verder konden ontwikkelen. 538 Koningsdag, carnaval, Prinsjesdag in Den Haag en badgasten in Scheveningen; het managen van bezoekersstromen is overal toepasbaar. Wel met verschillende brillen op: vanwege de mobiliteit, economische ontwikkelingen of economie. De basis is dat je inzicht wilt in bezoekersstromen zodat je drukte in goede banen kunt leiden.”

Waar wil je aan werken het komende jaar?
“De Digital Twin verder ontwikkelen en opschalen naar vijftig tot honderd gemeenten. Je moet ervoor zorgen dat ook kleinere gemeenten mee kunnen doen. Als dat lukt, kun je zeggen dat je werkt aan de veiligheid van Nederland. We hebben nu goed zicht op hoe het is geweest en hoe het nu is. Stap twee is dat je toekomstige scenario’s maakt en daar op inspeelt. Daarvoor wil ik een nieuwe werkgroep opzetten, met als werktitel De voorspellende stad. Zodat je de drukte en mobiliteit in een stad, een parkeergarage of op de weg kunt voorspellen voor misschien wel een paar jaar. Die informatie kun je toepassen in beleid. Het einddoel is het verbeteren van de leefbaarheid van de stad.”

Wat heb je geleerd in de afgelopen periode?

“Technologie is vaak niet de bottleneck. Wij kunnen van alles organiseren en koppelen. Het datagedreven werken is de uitdaging. Want hoe vergaar je data? Je hangt niet zomaar een camera ergens op. Zijn de data privacyproof? We hebben ook veel tijd besteed aan ethiek: zijn die data echt wat jij wilt ophalen? Waarom je iets doet, wat je ermee doet en de juiste communicatie daar omheen is zo belangrijk. Wij denken wel een stad beter te kunnen laten functioneren, maar dan moet je mensen wel in dat proces meenemen. De stad is van iedereen.”

Meer weten over de City Deal? https://agendastad.nl/jaarverslag-2022-zo-werken-we-samen-aan-de-slimme-stad/?cd=1