Derde Landelijke Kennisdelingsdag City Deal Kennis Maken

Locatie: Groningen
23 mei
10:30 - 16:00
Georganiseerd door City Deal City Deal Kennis Maken

Na de succesvolle Kennisdelingsdagen in Leiden en Rotterdam strijkt de gemeenschap van de City Deal Kennis Maken op 23 mei neer in Groningen voor de derde landelijke netwerkdag.

Binnenkort lees je hier meer over het programma van de dag. Markeer de dag alvast in je agenda!

 

Zesde Landelijke Kennisdelingdag City Deal Kennis Maken (openbaar)

Locatie: Breda
18 juni
9:00 - 14:00
Georganiseerd door City Deal City Deal Kennis Maken

Het jaar 2021 is voor de City Deal Kennis Maken opnieuw een jaar van kennis delen. Traditiegetrouw organiseren wij twee keer per jaar een landelijke kennisdelingsdag vol inspirerende workshops, demonstraties en lezingen. In verband met Covid verloopt de opzet van de volgende landelijke dag anders, en nodigen wij u graag uit voor een online dag vol inspirerende werksessies op vrijdag 18 juni. 

U vindt het volledige programma inclusief tijdschema en alle sprekers hier als PDF, en hier online. In vier rondes met werksessies heeft u elke keer de keuze uit twee verschillende opties. Aanmelden kan hier.

U werkt met andere CDKM contactpersonen uit de 20 deelnemende steden aan:

  1. Het bijpraten over een jaar CDKM, de resultaten van de 18 door de CDKM opgezette Corona Challenges en de informatiesessie over de nieuwe financiële regeling voor de CDKM.
  2. Het opzetten van ‘nano-challenges’, een innovatieve aanpak voor het werken aan echte vraagstukken in multidisciplinaire studententeams.
  3. De rol van de gemeente: over borging van de CDKM intern, het structureren van de hulpvragen, communicatie over de CDKM, ondersteuning van de kennisinstellingen in profilering, en het CDKM radarmodel toegepast op de gemeente.
  4. De rol van docenten en onderzoekers: landelijke ontwikkelingen rond het trainen voor dit type onderwijs en onderzoek, inzicht in benodigde vaardigheden, uitwisseling van best practices en de waardering en beloning van dit type onderwijs en onderzoek.
  5. Een kijkje in de keuken van Leiden: programma adviseur Esther Haverkort vertelt samen met haar team over de weg naar een succesvol Leren met de Stad I Op Locatie, dé plek in de wijk waar studenten, wijkbewoners en professionals samenkomen om van en met elkaar te werken en leren. Aandacht voor de samenwerking tussen stadsbestuur, universiteit en hogeschool, de projecten met de studenten in de wijk, samenwerking met buurtorganisaties en bewoners, het betrekken van zoveel verschillende opleidingen, en het werken aan een definitieve inbedding van deze aanpak voor de komende jaren.
  6. Structurele samenwerking: gesprek onder leiding van Martin Schulz, co-decaan Nederlandse School voor Openbaar Bestuur, over alle vragen rond structureel bestuurlijke samenwerking en grootschalige opschaling.
  7. Landelijke accreditatie, oorkondes en waardering rond het thema “Verbinding met de samenleving”: landelijke ontwikkelingen en wensen rond het belonen van studenten voor hun inzet voor de samenleving en wensen rond accreditatie en een mogelijke kwaliteitsstempel.
  8. Op uitnodiging: voor het eerst een bestuurderssessie onder leiding van burgemeester Koen Schuiling over de bestuurlijke aanpak en samenwerking binnen het Akkoord van Groningen.

Schrijf snel in!
Via deze link kunt u zich inschrijven voor deze CDKM dag. Mocht u reeds hebben deelgenomen aan de online CDKM dag van 12 maart, kunt u heel eenvoudig dit nieuwe evenement in uw reeds bestaande profiel toevoegen.

U bent vrij om deze uitnodiging door te sturen aan andere geïnteresseerden. Namens alle City Deal partners graag tot ziens op vrijdag 18 juni!

Download het volledige programma.

Zevende Landelijke Kennisdelingdag City Deal Kennis Maken (openbaar)

Locatie: Arnhem en Nijmegen
12 november
10:00 - 15:00
Georganiseerd door City Deal City Deal Kennis Maken

Het jaar 2021 is voor de City Deal Kennis Maken (CDKM) opnieuw een jaar van kennis delen. Twee keer per jaar organiseren wij een landelijke kennisdelingsdag vol inspirerende workshops, demonstraties en lezingen. Na twee jaar online bijeenkomsten kan dit op vrijdag 12 november voor het eerst weer fysiek! Graag nodigen wij u hierbij officieel uit voor deze landelijke dag.

Een scala aan sprekers hebben reeds toegezegd een bijdrage te leveren. Zo kunt u onder andere in gesprek met trekkers van CDKM steden over huidige lokale en regionale projecten, verneemt u meer over hoe aan de CDKM deelnemende kennisinstellingen de komende jaren instellingsbrede aanpakken ontwikkelen rond de maatschappelijke opgaven van steden, presenteren onderzoekers de resultaten van 15 door de CDKM gefinancierde onderzoeken rond het thema “Verbinding met de Samenleving”, nemen lokale experts u mee in de strategie van de Arnhemse Leeragenda, praat u door met Nuffic over het concept Edubadges en het belonen van studenten voor hun inzet rond maatschappelijke opgaven, en kunt u op excursie naar het Nijma Terrein, Honig Terrein, Talent Lab van ROC Nijmegen, Ieder Talent Telt! en de stadswandeling ‘Nijmegen omarmt de Waal’. Daarnaast wordt op deze dag doorgepraat over de strategische toekomst van de City Deal Kennis Maken.

Een vooruitblik op het tijdschema:

10:00 – 10:30       Inloop: registratie met koffie en thee

10:30 – 11:00        Welkom door HAN voorzitter College van Bestuur Rob Verhofstad
en wethouder gemeente Arnhem Jan van Dellen
Presentatie van City Deal Kennis Maken projecten en innovatieve
projecten in de nabije omgeving

11:15 – 12:30       Werksessies ronde 1
Vijf parallelle sessies

12:30 – 13:30       Lunchpauze

13:30 – 14:45       Werksessies ronde 2
Vijf parallelle sessies

14:45 – 16:15       Excursies: de stad in!
Vier thematische excursies in de stad

Lees het Programma City Deal Kennis Maken dag 12 nov

Schrijf snel in
Via de link hieronder kunt u zich vanaf nu inschrijven. U bent vrij om deze uitnodiging door te sturen aan andere geïnteresseerden.
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfbFGaygIVGr-JZHU4yIHMFz99Se4ojzY_9VCF_ZKwyppsVXA/viewform

Namens alle City Deal partners in Arnhem en Nijmegen – gemeente Arnhem, HAN, ArtEZ, Van Hall Larenstein, Rijn Ijssel, gemeente Nijmegen, Radboud Universiteit, ROC Nijmegen – graag tot ziens op 12 november!

Bestuurlijk diner pensant met Minister van Engelshoven

Locatie: ROC Mondriaan, Den Haag
12 oktober
17:30 - 21:00
Georganiseerd door City Deal City Deal Kennis Maken

Kennis maken en delen: CDKM in het Hart van Groningen

Dit gaat over de City Deal City Deal Kennis Maken

Op 7 juni vond de kennisdelingsdag van het City Deal Kennis Maken (CDKM) netwerk plaats in Forum Groningen, een bruisende plek waar bewoners van alle leeftijden, onderwijs, onderzoek, cultuur en meer samenkomen. Tegen dit toepasselijke decor trapt Carine Bloemhof, locoburgemeester en wethouder van de gemeente Groningen, de dag af. Terwijl de zon doorbreekt en buiten de laatste regendruppels doet verdampen, heet zij aanwezigen uit de 20 CDKM-steden van harte welkom in haar stad voor deze dag waarop kennis maken en kennis delen centraal staan. Als best practice licht zij toe hoe het Akkoord van Groningen verschillende lagen overheden, zorg, onderwijs en binnenkort ook het bedrijfsleven samenbrengt. In 2025 wordt het twintigjarig bestaan gevierd van dit inspirerende voorbeeld van sector overstijgende en meerlaagse kennisdeling. Als Groningse invulling van de City Deal Kennis Maken sluit WIJS hier naadloos op aan, net als het Masterplan Campussen dat de komende jaren als onderdeel van Nij Begun wordt uitgerold in de regio. De aanwezigen in de zaal verkennen na het warme welkomstwoord van de wethouder dit rijke kennisecosysteem aan de hand van dagvoorzitter Gijs Nillessen en drie panels.

 1e panel: Ateliers

Michèle Garnier (Dean SASS, Hanze Hogeschool)
Els Jansen (Projectleider en docent WIJS, Alfa College)
Marjon Veenstra (Projectleider en docent WIJS, Hanze Hogeschool)
Dilara Soeter (Student WIJS, student Social Work, Noorderpoort) atelier midden Groningen

Tijdens het eerste panelgesprek maken we kennis met de studentenateliers in de stad Groningen. Hier werken studenten onder begeleiding van studentcoaches aan diverse (collectieve) vraagstukken die in wijken spelen. “Worden vraagstukken dan meteen opgelost?” vraagt Gijs aan het panel. Ieder half jaar werkt een groep studenten aan diverse problemen en uitdagingen, waarna de volgende groep studenten voortbouwt op de resultaten van de vorige groep. De opgaven zijn van dien aard dat ze niet binnen een semester opgelost kunnen worden, maar dankzij het estafetteleren ontwikkelt de wijk zich verder en werken studenten doorlopend in een uitdagende leeromgeving aan echte opgaven. Zo leren zij samen te werken met bewoners, met studenten van andere opleidingen en onderwijsinstellingen en met maatschappelijke organisaties, gemeenten en het bedrijfsleven. Kortom, een win-win situatie waarbij verbinding het sleutelwoord is.

2e panel: Studentensteunpunten

Rik van Niejenhuis (Wethouder, Gemeente Groningen)
Mirjam Kuin (Bestuurder, Wij Groningen)
Caten Tat (Coördinator, Studentensteunpunt WIJS)
Marwa Refai (Student WIJS, Intercultureel begeleider, Alfa College)

Het tweede panelgesprek wordt geopend met de vraag: “Wat is WIJS eigenlijk?” WIJS is een initiatief van de partners van het Akkoord van Groningen en verbindt studenten met de samenleving. Studenten komen in aanraking met diverse culturen en omgevingen in hun stad. “Het is een laagdrempelige vorm om ontmoeting te faciliteren”, licht wethouder Rik van Niejenhuis toe. De studentensteunpunten van WIJS zijn toegankelijke plekken in de stad waar alle inwoners van Groningen naar toe kunnen als zij vragen hebben, ideeën hebben voor de wijk of ondersteuning nodig hebben. De studenten kunnen hun expertise hier inzetten. Zo doen ze werkervaring op, maar vooral ook levenservaring.

‘’Dit zijn mooie ontwikkelingen, maar hoe staat het er nu voor?’’ vraagt de dagvoorzitter aan de wethouder. ‘’Het gaat heel goed, maar het kan altijd nog beter’’ is zijn antwoord. “Wat er nu staat is al een hele mijlpaal, maar er is altijd ruimte voor verbetering en daar gaan we de komende tijd verder mee aan de slag.”

3e panel: Onderzoeksprojecten

Berni Thomassen (Bewoner van de Schildersbuurt)
Cato Bootsma (Student Communicatie en Informatiewetenschappen, RUG)
Vincent Hazelhoff (Projectleider City Deal Kennis Maken, Wetenschapswinkel)

Tijdens het laatste panel wordt een best practice gedeeld uit de Schildersbuurt in Groningen. In deze wijk woont Berni Thomassen. Hij en zijn medebuurtbewoners ervoeren veel overlast toen studenten in hun wijk kwamen wonen. Door middel van onderzoek, georganiseerd door de Wetenschapswinkel en uitgevoerd door studenten, zijn er leefregels opgesteld voor de wijk, onder de treffende titel Ssst. Berni geeft aan inmiddels een goede band te hebben opgebouwd met de meeste studenten. Velen daarvan spreekt hij wekelijks, dit heeft hem zelfs de eretitel ‘burgervader van de Schilderswijk’ opgeleverd. De dialoog is nu de basis voor communicatie tussen bewoners en studenten. Zodra er toch veel overlast wordt ervaren, worden andere eenheden ingeschakeld. “Maar dat komt bijna niet meer voor”, aldus Berni.

“Een mooi resultaat”, geeft Vincent Hazelhoff aan “en een voorbeeld van een bewonersvraagstuk dat bij de Wetenschapswinkel wordt neergelegd, waarna er (studenten)onderzoek wordt gedaan.” Goed voor de bewoners, goed voor de maatschappij en vooral ook waardevol voor studenten, vertelt Cato Bootsma. Zij geeft aan dat ze veel geleerd heeft van het onderzoek en dezelfde werkwijze heeft kunnen toepassen in haar eigen studie. Het opstellen van vragenlijsten en zorgvuldig bevragen van bewoners geeft ze als concreet voorbeeld. “Wederom een win-win situatie waarbij een vraagstuk vanuit de wijk is opgelost en studenten kunnen werken aan eigen ontwikkeling” concludeert de dagvoorzitter. “En het is ook belangrijk dat het studiepunten oplevert”, voegt Cato toe.

Na de opening is het tijd voor twee rondes van 4 deelsessies en workshops. Hieronder een greep uit het programma. Voor meer informatie over de overige sessies, zie alle slides hieronder en de omschrijvingen op deze pagina.

Deelsessie 1: Studentensteunpunten

Bewoners van de stad Groningen zitten soms met grote of kleine vragen waar ze zelf niet direct een antwoord op weten. Voor die vragen staat WIJS voor hen klaar. Op maandag tot en met donderdag kunnen ze terecht bij een van de steunpunten van WIJS. Dit zijn locaties waar studenten van verschillende opleidingen zich inzetten om bewoners ondersteuning te bieden bij uiteenlopende vraagstukken. Zo zetten meer dan 70 studenten (mbo, hbo en wo) zich wekelijks in om bewoners met o.a. financiële, juridische, digitale of ondernemersvragen uit de brand te helpen. Op deze steunpunten geeft WIJS studenten in Groningen de kans om van betekenis te zijn voor de stad en zich tegelijk te ontwikkelen als professional door het inzetten van hun kennis en expertise. De input van bewoners is daarbij onmisbaar! Hoe werkt dat precies? En waar lopen we tegenaan?

Tijdens deze lichten Guillaume Maat (Coördinator Steunpunten) en Karst Dekkema (Projectmedewerker WIJS) toe hoe de studentensteunpunten zijn ingericht en hoe samenleving en onderwijs samenkomen bij de inrichting van deze Steunpunten.

Deelsessie 2: Meet-o-Theek, de bibliotheek voor meetinstrumenten

Een bibliotheek vol meetinstrumenten en actieve bewoners die willen bijdragen aan wetenschap. In deze deelsessie staan Groningse voorbeelden van burgenwetenschap centraal. Duidelijk is dat een aantal deelnemers naar deze sessie is gekomen met een missie. Zo sluit een van hen aan namens Team handhaving omdat zij veel te maken heeft met overlast van jongeren en daar meer over wil weten en handvatten wil krijgen om daar mee om te kunnen gaan. De decibelmeter lijkt hier een handige eerste stap.

Niels Alberts is coördinator van de Bètawetenschapswinkel van de RUG. Hij noteert de associaties die deelnemers hebben bij het woord ‘burgerwetenschap’. Een tegenstelling die direct naar voren komt is data versus kennisdeling. Wat is het verschil tussen deze twee? En wanneer is iets burgerwetenschap en wanneer niet? De gedeelde boodschap is dat burgerwetenschap veel meer is dan alleen data verzamelen. Burgers kunnen op elk moment betrokken zijn en zo actief bijdragen aan het verbinden van wetenschap en samenleving.

In zijn presentatie licht Niels toe dat dit precies is wat CurioUs beoogt. Deze samenwerking tussen Science Linx van de RUG, de Aletta Jacobs School of Public Health en Forum Groningen betrekt nieuwsgierige noordelingen bij onderzoek en wetenschap. Bijvoorbeeld via de nationale wormentelling of een onderzoeksproject waarbij burgers hittestressmeters gebruiken. In de Meet-o-Theek zijn onder andere vleermuisdetectoren, fijnstofmeters en CO2-meters te vinden. Aan het eind van de sessie steken de deelnemers de handen uit de mouwen en bodemmeters in de grond om de grondkwaliteit van de aanwezige planten te analyseren.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 3: Strategische Kennisallianties

Het Akkoord van Groningen stimuleert onderwijs, onderzoek en innovatie als essentiële motoren van de kenniseconomie die bijdraagt aan het vinden van oplossingen maatschappelijke opgaven. De samenwerking tussen onderzoekers, beleidsmakers, studenten, docenten en bestuurders floreert, maar is niet altijd eenvoudig. Strategische afstemming tussen kennisinstellingen en lokaal bestuur is cruciaal om de aanwezige kennis optimaal en duurzaam te benutten. In Amsterdam is een vergelijkbare samenwerking gaande binnen het nationaal programma Samen Nieuw-West, een van de twintig wijkaanpakken die vallen onder het National Programma Leefbaarheid en Veiligheid. De Amsterdamse kennisinstellingen hebben kun krachten gebundeld in een kenniscoalitie die hier aan “Werkend Leren,” waarbij studenten, docenten en onderzoekers zich verbinden aan vijf maatschappelijke opgaven.

Bert Oosterkamp (Beleidsadviseur UMCG), Eva Dekker (Senior bestuurssecretaris Noorderpoort), Nadia Amraoui (Adviseur Akkoord van Groningen) en Rob Andeweg (Programmamanager HvA in de Stad) leiden de sessie in en gaan vervolgens met de zaal in gesprek. Daarbij komt onder andere naar voren dat bij deze complexe samenwerkingen klassieke rolopvattingen vaak verschuiven. Er wordt een pleidooi gehouden voor een bottom up aanpak, gestuurd vanuit de samenleving en niet vanuit bestuurlijke of ambtelijke ambities. Gemeente en kennisinstellingen kunnen derhalve soms beter anderen de leiding laten nemen om draagvlak en doelgerichtheid te bevorderen.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 4: Stadslabs & Hybride Leeromgevingen

In de twintig steden van het City Deal Kennis Maken netwerk zijn diverse leeromgevingen te vinden. Soms fysiek aanwezig in de wijk, zoals buurtcampussen en stadslabs, soms in gemengde vorm. Welke methodieken kunnen worden gebruikt bij het samenbrengen van maatschappij en kennisinstellingen, van bewoners en studenten? Diverse voorbeelden en werkwijzen worden in deze workshop gedeeld. Allereerst door Marcel Kesselring, programmamanager bij het bruisende Urban Living Lab Breda dat in de loop der jaren gegroeid is van experimenteren en leren samenwerken richting een duurzame strategische alliantie tussen onderwijsinstellingen, gemeente Breda en aanpalende stadsbrede programma’s. Bij het delen van zijn ervaringen, verwijst hij onder meer naar het belang van mensen werk. Zij zijn het die de meters maken en die directe communicatielijnen hebben richting bewoners, partners en bestuurders. Het hebben van een centrale en inspirerende ontmoetingsplek is daarmee van essentieel belang.

Voortbouwend op de Bredase voorbeelden vertelt Barbara Winkelhuyzen, Projectleider en Kennismakelaar CDKM bij Fontys, hoe in Eindhoven en Tilburg in meer dan 130 Hybride Leeromgevingen (HLO’s) onderwijs, onderzoek en leren in de praktijk samenkomen. Ook hier gaat het in de regel om fysieke ontmoetingsplekken buiten de onderwijsinstellingen en ook hier hangt de samenwerking vaak op het verbindingswerk van personen. Aan het eind van de sessie wordt de nadrukkelijke oproep gedaan elkaar als CDKM-netwerk te blijven vinden om samen de verdieping te zoeken en kennis te delen.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 5: Wederkerig leren in de Waaier

Wijkinzet Jongeren en Studenten (WIJS) draait sinds 2024 drie Ateliers, ‘multilevel’ onderwijsprogramma’s in wijkcentra in Groningen en Hoogezand. In deze Ateliers gaan studenten uit het mbo, hbo en wo gezamenlijk met een vraagstuk uit de wijk aan de slag. Vincent Hazelhoff,  Projectleider CDKM Groningen, deelt aan het begin van de sessie waaiers uit aan de aanwezige deelnemers voor een alternatieve versie van ‘petje op, petje af’. Na enkele vragen wordt bevestigd dat de onderwijspraktijk er nog vaak verticaler uitziet dan gewenst.

Vervolgens wordt toegelicht hoe WIJS concreet invulling geeft aan de ‘waaiergedachte’. Als kern van de samenwerking worden de waarden ‘wijkgericht, gelijkwaardig en wederkerig’ gebruikt. De aanpak is verankerd in het onderwijs van alle partnerinstellingen en studenten worden begeleid door docenten die een coachende rol hebben. Tabatha Ros vertelt hoe zij vanuit haar rol als studentassistent aan de RUG haar onderzoek naar Boundary Crossing theorieën koppelt aan deze aanpak. WIJS levert veel op voor de betrokken studenten, docenten, bewoners en partners.  Om écht het ei van Columbus te kunnen zijn, wordt doorlopend gewerkt aan het beter op elkaar laten aansluiten van roosters, het tijdsefficiënter maken van de docentbelgeleiding en het coherent samenbrengen van verschillende onderwijsvormen.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 6: De wetenschapswinkelmethode

Tijdens deze sessie wordt toegelicht wat een Wetenschapswinkel is en hoe je de wetenschapswinkelmethode kunt toepassen.

De aanwezigen nemen met Yorick Karseboom, voorzitter wetenschapeswinkels van de RUG, een duik in de geschiedenis en belanden in de jaren ’70 waarin de klassieke kerntaken van de universiteit als instelling voor onderwijs en onderzoek worden aangevuld met een maatschappelijke taak. De kennis die universiteiten produceren, kan nu ook rechtstreeks ingezet worden voor een beter Nederland en een betere wereld.

In deze context komen de wetenschapswinkels op. Deze bieden onafhankelijke en participatieve onderzoekssteun in reactie op vragen uit de samenleving, mits deze aan een aantal (wetenschappelijke en niet-commerciële) voorwaarden voldoen. Vragen worden niet alleen beantwoord, maar kunnen ook gekoppeld worden aan vervolgprojecten of aan vakken op faculteiten.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 7: Werken in netwerkorganisaties

WIJS bestaat daardoor uit meerdere partijen uit de samenleving en het onderwijs die hun krachten bundelen om zo domein overstijgend samen te werken. Dit wordt ook wel een netwerkorganisatie genoemd. Dit klinkt mooi, maar hoe doe je dat nu echt? Want deelname aan een netwerkorganisatie als WIJS betekent dat je automatisch werkt aan de doelen en belangen van andere betrokkenen. Deze vragen staan centraal in een interactieve sessie waarin deelnemers in spelvorm aan de slag gaan. Het doel daarbij is om tot een gezamenlijk besluit te komen over een specifiek vraagstuk. In ronde één deelt niemand zijn/haar rol met de groep en in ronde twee deelt iedereendeze juist wel met elkaar.

Tijdens het spel komt goed naar voren hoe belangrijk transparantie is. Er is een collectief belang, maar er zijn uiteraard ook individuele belangen en ambities. De verschillen in groepsdynamiek tussen ronde één en twee zijn frappant. Pas zodra ieder de eigen rol deelt, blijkt het mogelijk te zijn de gezamenlijke missie boven aan de agenda te plaatsen en tegelijkertijd tot een besluit te komen, rekening houdend met ieders rol. Sessieleiders Pascal de Jong, Projectmanager Gemeente Groningen en Anne Kraanen, Projectleider Wij Groningen, delen hoe dit vertaald kan worden naar je dagelijkse organisatie en samenwerking.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 8: Masterplan Campussen – Vitaliteitscampus

Onze leefomgeving wordt steeds sneller en ingewikkelder. Tegelijkertijd stijgt onze levensverwachting en hebben we andere, soms zelfs nieuwe vaardigheden en levenshoudingen nodig om actief te blijven meedoen. De Vitaliteitscampus draagt bij aan de kwaliteit van leven in onze samenleving en loopt voorop in de realisatie van een vitale regio. Binnen de Vitaliteitscampus werken overheden, bedrijfsleven en onderwijs samen met elkaar aan vitaliteitsvraagstukken in Groningen en Drenthe. Het is daarmee één van de aangewezen locaties voor ontwikkeling tijdens de pilotfase van het Masterplan Campussen, aldus Ineke Yska, Directeur Innovatie & Strategie Alfa-college en Jasper van Buiten, Programmamanager Vitaliteitscampus Alfa-college.

Het doel van de Vitaliteitscampus is het realiseren van wendbaar en toekomstbestendig mbo-onderwijs dat breed opgeleide professionals aflevert of bijschoolt. Dit om nóg beter aan te sluiten bij de vragen uit de praktijk en de behoefte en vraagstukken vanuit de samenleving. Tijdens deze sessie wordt ingegaan op de totstandkoming en ambities van de Vitaliteitscampus en op de bijzonder wijze waarop de partners daarbij samenwerken.

Klik hier voor de presentatie.

MDT

Gedurende de dag kunnen de bezoekers ook uitgebreid kennismaken met de bevlogen collega’s van Maatschappelijke Diensttijd (MDT) en MDT-Missie.

Afsluiting

Tijdens een vlotte plenaire terugblik op de deelsessies met de dagvoorzitter, noemen de aanwezigen diverse opbrengsten van de dag. Met gevulde adresboekjes en geïnspireerd door de voorbeelden uit Groningen en de andere CDKM-steden strekken zij de benen tijdens twee excursies. De eerste daarvan biedt een kijkje in de keuken bij CrossWise, een omvangrijk en langjarig samenwerkingsprogramma in Noord-Nederland tussen vier noordelijke onderwijsinstellingen (Alfa-college, Noorderpoort, NHL Stenden Hogeschool en Hanze Groningen), SPOT en de gemeente Groningen. De aansluiting van onderwijs op de praktijk staat centraal bij het opleiden van jonge talenten van uiteenlopende beroepsopleidingen tot professionals in de podium- en evenementenbranche. De tweede excursie is een stadswandeling waarbij die deelnemers hoogtepunten maar ook onverwachte kanten van dynamisch Groningen laat zien.

Terug in het Forum wordt de opgedane kennis verder uitgewisseld tijdens de afsluitende netwerkborrel die menige enthousiaste nabeschouwing ontlokt.

Alle foto’s en presentaties van het evenement zijn hier te bekijken © Florencia Jadia Photography.

Eindhoven

Eindhoven centrum. Foto: Martijn Aukema/Flickr Creative Commons.
Eindhoven centrum. Foto: Martijn Aukema/Flickr Creative Commons.

Betrokken partners

Gemeente Eindhoven, Fontys Hogescholen, TU Eindhoven (TU/e), het Summa College,  St. Lucas, de Design Academy en Brainport Development.

Aanspreekpunt: Dyane Koreman, d.koreman[at]fontys.nl

Waarom deze City Deal?

De partners willen met de City Deal Kennis Maken hun bestaande samenwerking een verdere impuls geven op het thema Leven Lang Ontwikkelen. Dit thema is cruciaal voor de regio Eindhoven waar de hoogwaardige kennisindustrie kansen, en ook uitdagingen biedt. Eindhoven kent al een lange traditie van samenwerking tussen overheid en kennisinstellingen in de regio. Het doel is om na een inventarisatie van lopende samenwerkingsprojecten concrete kansen te benoemen in lijn met de regionale visie op leven lang ontwikkelen en inclusie.

Ambities

Ambitie 1 – Gezamenlijk bijdragen aan de SDG’s
Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogescholen en Gemeente Eindhoven bundelen hun kennis en expertise om daarmee een effectieve bijdrage te leveren aan lokale maatschappelijke vraagstukken. De bijdrage wordt tot stand gebracht door studenten, onderzoekers en docenten te betrekken in het oplossen van maatschappelijke en stedelijke opgaven. Deze City Deal verbindt zich nadrukkelijk aan de Sustainable Development Goals, met name aan doel 4 (kwaliteitsonderwijs), 10 (ongelijkheid verminderen) en 11 (inclusieve, veilige en veerkrachtige samenleving).

Ambitie 2 – Leven Lang Ontwikkelen (LLO) voor iedere inwoner van Eindhoven bereikbaar
LLO is een brede opgave voor de hele maatschappij. In deze kennisintensieve regio en we LLO als een gezamenlijke kans voor gemeente en alle onderwijsinstellingen om antwoorden te vinden voor deze grote opgaven. De doorgaande digitalisering die kansen biedt voor LLO en voor de regio kan ook leiden tot uitsluiting. Daarnaast heeft de corona crisis grote impact op de arbeidsmarkt en is het belang leven lang ontwikkelen opnieuw geagendeerd om mensen duurzaam inzetbaar te houden op de arbeidsmarkt. Voor Eindhoven geldt dat het tekort aan (ict-technisch en zorg) talent, de demografische ontwikkelingen, de samenstelling van de stad en het tempo van innovatie een andere aanpak en aanbod van kennisontwikkeling vragen.

Gewenste Resultaten

Om inclusief Brainport en Leven Lang Ontwikkelen te realiseren, richt CD KM Eindhoven zich op de volgende activiteiten:

  • Verdere verkenning van de meerwaarde die samenwerking tussen de partijen op deze onderwerpen kan bieden.
  • Het opstellen van gezamenlijke voorstellen voor projecten zoals bijvoorbeeld op het gebied van digitale inclusie.
  • Een centrale toegankelijke plek (zowel fysiek als digitaal) voor een ieder met vraagstukken over loopbaan, scholing en werk.
  • Het versterken van de infrastructuur van hybride leeromgevingen in Eindhoven teneinde LLO te faciliteren.
naar de City Deal

Tilburg

Betrokken partners:

Gemeente Tilburg, Tilburg University, Fontys Hogeschool
Contactpersoon: Dyane Koreman, d.koreman[at]fontys.nl

Maatschappelijke opgaven

Met deze aanvraag willen de gemeente Tilburg, Fontys Hogescholen en Tilburg University een impuls geven aan de samenwerking binnen de City Deal Kennis Maken. Doel is om de specifieke expertise vanuit elke partner samen te brengen en vanuit hier resultaten te realiseren in het oplossen van maatschappelijke opgaven in de stad Tilburg. In de komende periode willen de projectpartners voortbouwen op de twee projecten uit 2019

City Deal Kennis Maken

In 2019 zijn twee projecten uitgevoerd. Bij het project ‘Social Venturing’ is door de projectpartners gezamenlijk gewerkt aan kennisdeling, netwerkvorming en relatiebijeenkomsten. De impuls vanuit de City Deal Kennis Maken 2019 heeft geleid tot een succesvol pré-programma voor startende ondernemers door het inzetten van inspiratiesessies, samenwerking met Station 88 en het in kaart brengen van het competentieprofiel van startende ondernemers.

Doel van het project ‘Dubbele Duurzaamheid’ was om met alle City Deal partijen in de stad een bijdrage te leveren aan het helpen oplossen van de sociale problematiek in de wijk rondom de Universiteit. Het bleek lastiger dan voorzien om de uitdagingen van de wijk te benoemen en tot een concretere aanpak te komen. De eerste stappen in relatieopbouw en kennisdeling zijn de afgelopen periode gezet. Nu willen de projectpartners de samenwerking verder uitbouwen.

Plannen 2020-2021

Voor dit project gaan de projectpartners een meer inhoudelijke samenwerking vormgeven. Waar de focus in 2019 lag op het gebied rondom Tilburg University, richten de projectpartners zich de komende periode op de wijken Noord, West en Groenewoud  met de zogenaamde ‘sociaal innovatieve wijkaanpak’  Er zal worden samengewerkt in de context van de Agenda Sociaal 013, waarbij Tilburgers zich hebben uitgesproken over wat belangrijk is in hun leven. Daar waar mogelijk in combinatie met een ruimtelijke benadering. Beide kennisinstellingen en gemeente Tilburg hebben expertise op dit gebied die de komende periode meer inhoudelijk zal worden uitgewisseld.

De aanpak in diverse wijken wordt door onderzoekers, docenten en studenten in kaart gebracht. De leeropbrengsten zullen resulteren in een effectieve ’Tilburgse wijkaanpak’ die in meer wijken toepasbaar zal zijn. Het doel voor de komende twee jaar is deze ‘sociaal innovatieve wijkaanpak’ niet alleen te onderzoeken maar ook te versterken door het organiseren van kennissessies, gezamenlijke onderzoeksprogramma’s en het ontwikkelen van gezamenlijke instrumenten.

Het tweede project dat voor 2020 en 2021 op het programma staat is Kennisdeling onderwijsnetwerken. De projectpartners vinden het belangrijk om te blijven investeren in kennisdeling. Tilburg University en Fontys Hogescholen hebben beiden onderzoekers op vergelijkbare thema’s, die elkaar nu nog niet goed genoeg weten te vinden. De kennisdeling zal bijdragen aan het verduurzamen van de samenwerking.

De komende twee jaar willen de projectpartners de mogelijkheid verkennen om ook andere kennisinstellingen, zoals de mbo-opleidingen te betrekken bij de City Deal Kennis Maken in Tilburg.

Lees ook het interview met de drie partners van de City Deal in Tilburg.

1 bijlage

naar de City Deal

Den Haag

Betrokken partners:

Gemeente Den Haag, Leiden Universiteit, Hogeschool Inholland, Haagse Hogeschool
Contactpersoon Stadsmakelaar en trekker CDKM Den Haag: Rosa Jehee, [email protected].

Stadslabs

De gemeente Den Haag vormt samen met de Haagse Hogeschool, Hogeschool Inholland en de Universiteit Leiden de coalitie City Deal Den Haag. De onderwijsinstellingen werken al jaren samen met de gemeente Den Haag in stadslabs. Er is alleen sprake van een grote versnippering, er is onvoldoende gezamenlijkheid en ieder vindt het wiel voor zichzelf uit. Met als gevolg dat het werken in stadslabs een ad hoc karakter heeft en dat de aansluiting tussen de stadspraktijk en de onderwijspraktijk gebrekkig is.

Samenwerkingsstructuur

Juist de vraagstukken in de stad eisen meer convergentie en een multidisciplinaire kijk. Daarom werken de partners in de City Deal aan een systematische verbetering van de verschillende aanpakken en aan een betere aansluiting met de curricula van de opleidingen. Zo wordt een duurzame inzet van studenten, docenten en onderzoekers beter gewaarborgd. Uiteindelijk wil de City Deal een samenwerkingsstructuur creëren die ontmoeting, kennisdeling en adaptiever onderwijs faciliteert. Die samenwerking is essentieel voor een nieuwe manier van omgaan met stedelijke vraagstukken: niet concurreren, maar samenwerken; niet monodisciplinair, maar multidisciplinair; niet sectoraal maar integraal. En vooral: niet vanuit de ‘ivoren toren‘ van kennisinstellingen of het stadhuis maar samen ontwikkelend met de burgers.

City Deal Kennis Maken

In de eerste fase van de City Deal is Annet van Otterloo aangetrokken als Stadsmakelaar om een start te maken met een overzicht van de bestaande Stadslabs en aanverwante initiatieven. Als communicator, kennismakelaar en ontwikkelaar werkt ze samen met de stuurgroep aan de verbetering van de samenwerking in Den Haag. Ook is gestart met de serie talkshows onder de naam Den Haag Draait Door, waarin partners de kennis over het werken in Stadslabs met elkaar delen.

In de tweede fase van de City Deal ligt de nadruk op integratie in het onderwijs: door ruimte te creëren in curriculum en vragen uit de stad in te brengen. De focus ligt dan ook breder dan alleen op Stadslabs. Zo moet er een wijdverbreid ecosysteem van onderzoek, onderwijs en de stad ontstaan. In de tweede fase zullen tenminste 7 talkshows Den Haag Draait Door worden georganiseerd rond maatschappelijke vraagstukken zoals samenleven in wijken, kansen en barrières in het onderwijs, leefbaarheid en veiligheid in de wijk en ondernemen en bestaanszekerheid.

Activiteiten 2020-2021

  • Tot Juli 2020               Uitbouwen netwerk, stimuleren en faciliteren van kennisdeling.
  • Jun– sep 2020            Verdere operationalisering van de digitale kaart (mapping systeem) voor matching vraag en aanbod.
    • samenwerking zoeken met HVA in koppeling onderwijs aan stadsbrede evenementen.
    • samenwerking met Civic Technology (lectoraat HHS)
  • Jun– sep 2020            Verdere ontwikkeling communicatie infrastructuur:
    • vormen, uitingen, social media, website-vormen van een redactieraad van onderzoekers, studenten en  overige betrokkenen (intern en extern).
    • proefdraaien

Lees ook het interview met Stadsmakelaar Annet van Otterloo.

naar de City Deal

Amsterdam

Betrokken partners:

Gemeente Amsterdam, Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam Economic Board
Contactpersonen: Rob Andeweg r.andeweg[at]hva.nl.

Duurzame kennisinfrastructuur

In de Amsterdam Agenda voor de City Deal Kennis Maken staat het ontwikkelen van een duurzame kennisinfrastructuur centraal. De stad kent al vele samenwerkingsverbanden tussen gemeente en kennisinstellingen. De partners zetten in op het verder in kaart brengen, structureren, ontwikkelen en versterken van de vele samenwerkingen.

Waar in de eerste aanvraag van de CDKM het in kaart brengen en structureren van het onderzoek centraal stond, richten de partners zich in deze tweede fase op de actieve inzet van studenten bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Daarbij hebben ze gekozen voor een specifiek en overzichtelijk gebied: Amsterdam Nieuw-West. Hier zijn de  kennisinstellingen momenteel grotendeels nog los van elkaar actief en is de urgentie groot om tot intensievere kennisuitwisseling en kennisdeling te komen.

Kennismakelaars

Met de aanstelling van twee stevige, onafhankelijke kennismakelaars/verbinders, willen de kennispartners de bestaande ervaringen en kennis over de inzet van studenten bijeenbrengen. Dat vormt de basis voor het formuleren en operationaliseren van het begrip kennisinfrastructuur. Aan de hand van deze (werk)definitie gaan de partners aan de slag met het versterken van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe samenwerkingsrelaties met lokale partners en met de kennispartners onderling.

Dat gebeurt enerzijds door verbreding van bestaande allianties, zoals de Kennisalliantie Aanpak Eenzaamheid of de start van nieuwe allianties, zoals over Energietransitie. De samenwerking van studenten van hbo/wo met studenten van (v)mbo krijgt daarbij specifiek aandacht. De kennis en ervaring die wordt opgedaan in Nieuw West worden gedeeld met zoveel mogelijk betrokkenen om daarmee op stedelijk niveau handvatten te bieden op tot een duurzame stedelijke kennisinfrastructuur te komen.

Plannen 2020-2021

Om deze duurzame kennisinfrastructuur vorm te geven willen de kennispartners de volgende activiteiten doen:

  1. Het gezamenlijk ontsluiten van de beschikbare kennis uit onderzoek over stedelijke vraagstukken. Daar wordt met de ontwikkeling van het digitaal Platform Open Research Amsterdam een belangrijke stap in gezet.
  1. Het gezamenlijk overzicht krijgen over de studentactiviteiten in de stad, zoals de Hogeschool van Amsterdam al heeft gedaan op de kaart www.hvaindestad.nl.
  2. Het vormen van leergemeenschappen van studenten, docenten en onderzoekers die samen reflecteren op de kennis en ervaringen in het werken aan deze vraagstukken en deze kennis en ervaringen vertalen naar de eigen organisatie. Bijvoorbeeld door begrippen als ‘krachtige leeromgeving’ en ‘living lab’ nader uit te werken.
  3. Het vormen van lokale of stedelijke allianties met bewoners, ondernemers, bedrijven en maatschappelijke organisaties rond stedelijke vraagstukken, zoals de Aanpak Eenzaamheid en rond de Energietransitie.
  4. Het positioneren van kennis/communitymakelaars die een centrale rol spelen in de ontwikkeling, verspreiding en borging van kennis over lokale vraagstukken.

Verwachte resultaten 2021

  1. Een geoperationaliseerde beschrijving van het concept kennisinfrastructuur.
  2. Een geactualiseerd overzicht van samenwerkingsrelaties met belangrijkste lokale stakeholders.
  3. Vitale samenwerkingsprojecten met actieve, meerjarige betrokkenheid van studenten, docenten en onderzoekers van de kennispartners.
  1. Een aantoonbare en zichtbare bijdrage vanuit de CDKM aan lokale vraagstukken

Lees ook het interview met Aukelien Scheffelaar en Ellen Budde.

naar de City Deal

Deventer

Deventer. Foto: Ley/Flickr Creative Commons.
Deventer. Foto: Ley/Flickr Creative Commons.

Betrokken partijen:

Gemeente Deventer, Hogeschool Saxion
Contactpersoon: Marije Nije Bijvank, m.nijebijvank[at]saxion.nl

Deventer als rijke leeromgeving

De gemeente Deventer en Saxion hebben in 2018 een strategische samenwerkingsovereenkomst getekend voor de periode van 4 jaar. Daarin zijn gezamenlijke ambities geformuleerd op de thema’s ICT, Duurzaamheid en Gezondheid. Hierbinnen is de City Deal Kennis Maken (CDKM) gestart in Deventer. Landelijk doel hiervan is dat onderzoekers, docenten en studenten betrokken worden in het oplossen van stedelijke opgaven: kennisbenutting én het aanbieden van een rijke leeromgeving.

City Deal Kennis Maken

Vanaf de start in 2019  is er een flinke impuls gegeven aan de samenwerking tussen Deventer en Saxion, onder meer door de inzet van een trainee als kwartiermaker met de zogeheten impulsregeling (SIA).  Samenwerkingsrelaties zijn geïntensiveerd en een netwerk is gevormd tussen  gemeentelijke adviseurs en programma-managers en opleidingscoördinatoren en docenten.

Er wordt binnen Saxion gewerkt aan vragen uit de stad binnen, met name binnen Stadslab, Smart Solutions Semester en het Loket van Mogelijkheden. Dit zijn multidisciplinaire onderwijsomgevingen zijn en Saxion streeft ernaar dat iedere student in zijn/haar studie een semester doorbrengt in zo’n omgeving.

De CDKM Deventer loopt goed en dynamisch, maar er blijft behoefte aan het uitbouwen, sterker positioneren en verduurzamen van de ontplooide activiteiten. Zo werken we samen toe naar het op grootschalige wijze studenten, docenten en onderzoekers te betrekken bij maatschappelijke opgaven van de stad.

2020-2021

De huidige CDKM-regeling 2019 (SIA) zal worden ingezet om initiatieven die gestart zijn in de afgelopen periode op te schalen en te verduurzamen, met als doelen:

1: Intensiever, groter en actiever netwerk tussen ondernemers, overheid en onderwijs en op meerdere niveaus.

2: Meer gerichte en planmatige systematiek voor ophalen en verduidelijken van kennisvragen bij gemeente, bedrijven, instellingen, en inwoners. Daarbij ook het gezamenlijk beter begrijpen op welke plek een vraag het beste past en daarmee de doorverwijsfunctie van Saxion verbeteren.

3: Optimale benutting van onderwijs voor de beantwoording van stadsvragen, met name door uitbreiding van onderwijsconcepten waarbinnen gewerkt wordt aan deze vragen (Smart Solutions Semester, Stadslab en Serious game in de wijk).

De inzet van de CDKM regeling 2019 draagt zo bij aan het realiseren van de plannen om de vraagflow vanuit de stad en regio naar onderwijs meer systematisch te laten verlopen en te verduurzamen, en om uitbreiding naar meer opleidingen te realiseren. Daarnaast willen we met deze werkwijze op genoemde thema’s scherper in kunnen spelen op de lokale beleidsagenda (zoals nu rondom Corona).

De regeling maakt het verder mogelijk constructief voort te bouwen op onze strategische agenda en hier verder uitvoering aan te geven. Door de regeling CDKM 2019 kunnen we een plus creëren op de samenwerking die er al is, en eraan bijdragen dat het werken aan maatschappelijke opgaven het uitgangspunt wordt van het onderwijs binnen Saxion.

Een voorbeeld van samenwerken aan een opgave is een opdracht rondom de Omgevingswet voor de gemeente Deventer. Zes studenten van het stadsLAB denken mee over de ambities en doelstellingen van de gemeente omtrent de Omgevingsvisie. En welke aanpassingen in het werkproces nodig zijn om processen met de nieuwe wet soepel te laten verlopen. Tegelijkertijd leren de studenten de Omgevingswet kennen, vergaderen ze mee met de beleidsadviseurs en projectleiders en leren zo de praktijk van de gemeente goed kennen.

We verwachten dat over twee jaar meer opleidingen, en daarmee meer studenten docenten en onderzoekers, werken aan maatschappelijk opgaven binnen de onderwijsconcepten als Smart Solutions Semester, Stadslab en Serious game Carion. Daarnaast streven we ernaar dat zowel het netwerk van, als de samenwerking tussen onderwijs en onderzoek, overheid en bedrijfsleven meer intensiever en meer structureel is.

Samen maken we kennis met en in Deventer!

Lees ook het interview met Marije Nije Bijvank en partners.

naar de City Deal