City Deal Kennis Maken Webinar 5: Goede Vraag!
Hoe formuleer je een goede hulpvraag? Wiro Kuipers, manager van het Enschede LAB en trekker van de City Deal Kennis Maken in Enschede, merkte dat ambtenaren dit in hun samenwerking met kennisinstellingen nog verdomd moeilijk vonden. Wiro legt in dit webinar vanuit zijn grote ervaring met studentenprojecten uit hoe je een hulpvraag formuleert die zowel concreet als uitdagend is, en zich werkelijk richt op de kern van een vraagstuk. Een skills training voor betere samenwerking met partners en in teamverband.
Meld je aan via deze link.
Landelijke online CDKM dag vol workshops
Het jaar 2021 is voor de City Deal Kennis Maken (CDKM) opnieuw een jaar van kennis delen. Graag nodigt Agenda Stad als CDKM partner u daarom uit voor een online dag vol inspirerende werksessies op vrijdag 12 maart.
U vindt het volledige programma in deze pdf. In vier rondes met werksessies heeft u elke keer de keuze uit twee verschillende opties. U werkt met andere CDKM contactpersonen uit de 20 deelnemende steden aan onder andere:
- Het effectief inzetten van kennisplatforms voor kennisdeling en kennisbenutting, met voorbeelden vanuit openresearch.amsterdam, landelijk kennisknooppunt www.onderwijskennis.nl en delen.meteddie.nl.
- Het bijpraten met Kate Miller, Head of Public Engagement van de University of Bristol nav de CDKM studiereis in 2019. Een innovatieve en baanbrekende universiteit rond Community & Public Engagement.
- Nieuwe samenwerkingen rond ouderenzorg in samenwerking met ActiZ, landelijke branchevereniging van en voor 400 zorgorganisaties. Ga in gesprek met adjunct-directeur ActiZ Charlotte Vromans, en kijk naar overlappende onderzoeken, innovaties en samenwerkingskansen.
- Hoe maak je als stad de overstap van pilot naar grootschaligheid, en hoe stimuleer je bestuurders om commitment te tonen voor grootschalige veranderingen? Suzanne Potjer (TwynstraGudde) is expert in vernieuwing in het publieke domein, en neemt graag de 20 City Deal steden mee in goede aanpakken en voorbeelden.
- Het in kaart brengen van impact is altijd een lastige, vooral als het gaat om projecten rond verbinding met de samenleving. Hoe meet je de impact van deze projecten op de stad, op wijken, op bewoners? Maar ook de impact op studenten en hun leerdoelen? Onder leiding van de WUR en de Hogeschool Utrecht duiken wij de materie in.
- In de City Deal Kennis Maken projecten in Maastricht zijn ondertussen meer dan 1.000 studenten actief. In deze werksessie vertelt het lokale team onder leiding van lector Nurhan Abujidi over de samenwerking tussen de partners, de projecten in de wijken Randwyck en Mariaberg, het betrekken van buurtorganisaties en bewoners, en hoe zoveel verschillende opleidingen en faculteiten betrokken kunnen zijn.
- Hoe ga je als stadsbestuur en kennisinstelling structurele samenwerking met het bedrijfsleven aan in complexe projecten? Jan-Willem Wesselink gaat vanuit zijn kennis rond tal van deze samenwerkingen en programmamanager van de Future City Foundation met de 20 City Deal steden in gesprek over praktische voorbeelden en aanpakken.
- Multi-level leren wordt steeds vaker als term ingezet, maar hoe voer je dit in de praktijk nu goed uit? Vanuit zowel mbo, hbo als wo kant passeren in deze werksessie voorbeelden en tips de revue, met aandacht voor het goed begeleiden van multi-level aanpakken, en het meenemen in de aanpak van de CoE’s en CIV’s.
Het tijdschema met een overzicht van alle sprekers en verdere uitleg over de sessies vindt u in de bijlage.
Schrijf snel in
Via de link www.citydealevent.nl kunt u zich inschrijven voor deze CDKM dag. U bent vrij om deze uitnodiging door te sturen aan andere geïnteresseerden. Namens alle City Deal Kennis Maken partners graag tot ziens op 12 maart!
City Deal Kennis Maken Webinar 4: City Deal Kennis Maken – The Way Forward
Landelijk programmamanager Rowinda Appelman neemt alle geïnteresseerden mee in een landelijke update: wat speelt er binnen de City Deal Kennis Maken? Welke projecten lopen er in de steden? Hoe wordt er omgegaan met COVID-19? Welke onderzoeken starten er vanuit de Onderzoeksregeling? En wat komt er het komende jaar aan? Dit en meer in deze update webinar.
Meld je aan via deze link.
City Deal Kennis Maken Webinar 3: Community Service Learning
Peter Linde en Danielle Vlaanderen zijn vanuit de Universiteit Utrecht de leidende krachten in het community engagement onderwijs in Overvecht en Lombok. Zij verzorgen voor jullie een sessie over deze aanpak vanuit de universiteit, de projecten die er interdisciplinair ontstaan in beide buurten en de samenwerking met de partners in de stad. Centraal staat het continue verschuivende snijvlak tussen de academische wereld en de praktijk, waar zij als oud-ondernemers en consultants enorm veel van af weten.
Meld je aan via deze link.
Landelijke CDKM dag

Het jaar 2022 is voor de City Deal Kennis Maken (CDKM) opnieuw een jaar van kennis delen. Twee keer per jaar organiseert de City Deal een landelijke dag vol inspirerende workshops, demonstraties en lezingen. Op vrijdag 3 juni vindt de dag plaats in Breda.
Verschillende sprekers hebben hun deelname al toegezegd. Zo kunt u onder andere in gesprek met wethouder Arjen van Drunen en strateeg Marcel de Heer over de gemeentelijke aanpak van Breda en een nieuw strategisch manifest. U leert meer over innovatieve lokale projecten zoals de Dutch Happiness Week of over docentprofessionalisering via o.a. de Open Defence Academy. Met living labs uit de regio en John Robinson van de University of Toronto kunt u doorpraten over innovatiecampussen. Daarnaast bent u welkom bij een live editie van het Breda Onderwijscafé en de derde CDKM Leermiddag rond Opschaling.
Lees meer over het programma in dit pdf of lees het nieuwsbericht op deze site.
Programma
10:00 – 10:30 Inloop: registratie met koffie en thee
10:30 – 11:00 Welkom door lid College van Bestuur De Rooi Pannen Tanja Peters en wethouder gemeente Breda Arjen van Drunen & Presentatie van City Deal Kennis Maken projecten en innovatieve projecten in de nabije omgeving
11:15 – 12:30 Werksessies ronde 1: Vijf parallelle sessies
12:30 – 13:30 Lunchpauze
13:30 – 14:45 Werksessies ronde 2: Drie grotere parallelle sessies
14:45 – 16:15 Excursies: de stad in! Vier thematische excursies in de stad
Begin mei worden alle definitieve sessies met sprekers aangekondigd op de website van Agenda Stad en www.citydealevent.nl.
Inschrijven
Schrijf u nu in voor de landelijke CDKM-dag en deel dit bericht gerust met andere geïnteresseerden.
Eindhoven

Betrokken partners
Gemeente Eindhoven, Fontys Hogescholen, TU Eindhoven (TU/e), het Summa College, St. Lucas, de Design Academy en Brainport Development.
Aanspreekpunt: Dyane Koreman, d.koreman[at]fontys.nl
Waarom deze City Deal?
De partners willen met de City Deal Kennis Maken hun bestaande samenwerking een verdere impuls geven op het thema Leven Lang Ontwikkelen. Dit thema is cruciaal voor de regio Eindhoven waar de hoogwaardige kennisindustrie kansen, en ook uitdagingen biedt. Eindhoven kent al een lange traditie van samenwerking tussen overheid en kennisinstellingen in de regio. Het doel is om na een inventarisatie van lopende samenwerkingsprojecten concrete kansen te benoemen in lijn met de regionale visie op leven lang ontwikkelen en inclusie.
Ambities
Ambitie 1 – Gezamenlijk bijdragen aan de SDG’s
Technische Universiteit Eindhoven, Fontys Hogescholen en Gemeente Eindhoven bundelen hun kennis en expertise om daarmee een effectieve bijdrage te leveren aan lokale maatschappelijke vraagstukken. De bijdrage wordt tot stand gebracht door studenten, onderzoekers en docenten te betrekken in het oplossen van maatschappelijke en stedelijke opgaven. Deze City Deal verbindt zich nadrukkelijk aan de Sustainable Development Goals, met name aan doel 4 (kwaliteitsonderwijs), 10 (ongelijkheid verminderen) en 11 (inclusieve, veilige en veerkrachtige samenleving).
Ambitie 2 – Leven Lang Ontwikkelen (LLO) voor iedere inwoner van Eindhoven bereikbaar
LLO is een brede opgave voor de hele maatschappij. In deze kennisintensieve regio en we LLO als een gezamenlijke kans voor gemeente en alle onderwijsinstellingen om antwoorden te vinden voor deze grote opgaven. De doorgaande digitalisering die kansen biedt voor LLO en voor de regio kan ook leiden tot uitsluiting. Daarnaast heeft de corona crisis grote impact op de arbeidsmarkt en is het belang leven lang ontwikkelen opnieuw geagendeerd om mensen duurzaam inzetbaar te houden op de arbeidsmarkt. Voor Eindhoven geldt dat het tekort aan (ict-technisch en zorg) talent, de demografische ontwikkelingen, de samenstelling van de stad en het tempo van innovatie een andere aanpak en aanbod van kennisontwikkeling vragen.
Gewenste Resultaten
Om inclusief Brainport en Leven Lang Ontwikkelen te realiseren, richt CD KM Eindhoven zich op de volgende activiteiten:
- Verdere verkenning van de meerwaarde die samenwerking tussen de partijen op deze onderwerpen kan bieden.
- Het opstellen van gezamenlijke voorstellen voor projecten zoals bijvoorbeeld op het gebied van digitale inclusie.
- Een centrale toegankelijke plek (zowel fysiek als digitaal) voor een ieder met vraagstukken over loopbaan, scholing en werk.
- Het versterken van de infrastructuur van hybride leeromgevingen in Eindhoven teneinde LLO te faciliteren.
Kennisdelen in een sportieve omgeving
Hoe werken Utrecht en de 19 andere City Deal-steden samen aan een betere toekomst, waarin kennis en lokaal bestuur elkaar versterken bij het tackelen van wicked problems? Op de City Deal Kennis Maken Dag op 15 november 2024 laten verschillende partijen uit de stad dat zien aan hun collega’s uit andere steden. In een wel heel sportieve en typisch Utrechtse omgeving: stadion Galgenwaard.
En die collega’s hebben toch de Domstad weten te bereiken, ondanks de staking van ProRail. In het Sport College Utrecht, onderdeel van ROC Midden Nederland en gevestigd in het stadion, heet Nicoline Meijer, directeur Marketing & Communicatie, iedereen welkom op deze bijzondere locatie. Het Sportcollege is een van de 12 colleges van ROC Midden-Nederland en heeft 765 studenten. “We zijn volledig geworteld in de sport”, vertelt ze. “We zitten hier in een echte sportomgeving en zijn onder meer partner van FC Utrecht. Ook zijn we betrokken bij de ontwikkeling van de wijk Maarschalkerweerd tot echt gezonde omgeving. Het Sport College ademt sport, beweging en gezondheid.”
Gezond stedelijk leven
Het past dan ook helemaal bij de ambities van de gemeente Utrecht, vervolgt Ronald Venderbosch, concerndirecteur Gezond Stedelijk Leven van de gemeente Utrecht. Door de treinstaking is hij per videobeelden aanwezig in de zaal. “We willen hier in de stad een gezond stedelijk leven voor iedereen”, stelt hij. En het Utrechtse onderwijs is daar ook bij betrokken. “Ons College B&W heeft al twaalf jaar consistent gezondheid hoog op de agenda staan. Zowel fysiek als sociaal hebben we aandacht voor het verbeteren van het leven van de inwoners. Daarbij komen ook veel praktische onderwerpen aan de orde.”
Kennisdelen is dan ook onmisbaar om de Utrechtse ambities te bereiken. Dat mag niet te vrijblijvend zijn, stelt Venderbosch. “We moeten het beter inbedden om grote maatschappelijke problemen te voorkomen. Maar hoe doe je dat bijvoorbeeld met preventie? Het is dus zowel voor de gemeente Utrecht als voor het bredere gezondheidsstelsel belangrijk dat jullie hier zijn vandaag.”
Dagvoorzitter Noortje Braaksma was, voordat zij afstudeerde, betrokken bij de CDKM Utrecht. Ze blikt met veel genoegen terug op die periode en op de vaardigheden die ze dankzij de CDKM-aanpak heeft kunnen aanscherpen. Daarna doet ze een kort rondje door de zaal om te horen welke uitdagingen de aanwezige professionals tegenkomen in de dagelijkse City Deal praktijk. De aanwezigen schieten meteen in de actiemodus. De eerste vraag die opkomt is hoe je innovaties inclusief kunt maken. Daarnaast wordt opgemerkt dat het afstemmen van de agenda’s qua tijdlijn tussen kennisinstellingen en gemeenten een grote uitdaging is, hierop volgt veel instemmend geknik. Ook beperkte flexibilisering van de curricula wordt als uitdaging genoemd. Binnen sommige opleidingen moet je meer dan een half jaar van tevoren laten weten aan welke vraagstukken je wilt werken. Dit strookt niet altijd met de wens van gemeenten om vraagstukken snel op te pakken.
Stadslabs
In een panelgesprek vertelt Tamara Rosenbach, innovatiemakelaar CDKM bij de gemeente Utrecht, over de Utrechtse Stadslabs. “Al jaren werken we hier aan in de regio. Studenten dragen hierin niet alleen bij aan de gezondheid van inwoners, op langere termijn gaat het ook om hun eigen gezondheid en welzijn. Ook groeien ze als mensen in de Stadslabs. Ze hebben het gevoel een positieve bijdrage te leveren en dat leidt tot meer verbondenheid met ‘hun’ stad.”
Tamara Madern, Directeur van het Instituut voor Recht en Lector schuldpreventie aan de Hogeschool Utrecht, vraagt zich af hoe de Stadslabs in Utrecht en elders in het land duurzamer kunnen worden ingericht, zodat ze langduriger met vragen uit de wijk aan de slag kunnen gaan. Een goed voorbeeld noemt ze de Papiercafés, waarin studenten meekijken met ingewikkelde brieven en formulieren van inwoners.
Jorg Huijding, hoogleraar Maatschappelijke betrokkenheid in het hoger onderwijs aan de Universiteit Utrecht, pleit voor meer samenwerking tussen hbo, mbo en wo. “We zitten nog te veel in gescheiden bubbels. We moeten elkaar leren waarderen, ook in elkaars kennis en kunde. Dat is het meest waardevol, daarbij past ook de ontmoeting met de inwoners.” Meijer valt hem bij en noemt het samenwerken tussen de verschillende disciplines een absolute meerwaarde. “We moeten systemen bij elkaar brengen. Dat is belangrijk voor de kansengelijkheid. Je ontmoet elkaar veel eerder, dan pas op de werkvloer later. Je leert al hoe je elkaars talenten kunt gebruiken en toegang kunt krijgen tot elkaars netwerken. Hbo’ers, wo’ers en mbo’ers zouden elkaar veel sneller en makkelijker moeten vinden. Ook buiten de Stadslabs.”
Huijding hoopt dat dit leidt tot betere borging en tot onderwijsprojecten die beter op elkaar aansluiten en op het beleid van de gemeente. “Maar hoe gaan we borgen? De City Deal subsidies houden op een gegeven moment op, hoe kunnen we hierop voortbouwen? Ik ben heel nieuwsgierig hoe andere steden hiermee omgaan.” Rosenbach hoopt dat we met elkaar kunnen vasthouden wat we de afgelopen zeven jaar hebben opgebouwd in het CDKM-netwerk.
Zeven jaar City Deal
Wat dat allemaal precies inhoudt, laat programmamanager van de City Deal Kennis Maken, Christiaan Seemann (Regieorgaan SIA) zien. Nadat in 2017 de eerste kennissteden de intentie uitspraken om dit te gaan doen, groeide de City Deal Kennis Maken in zeven jaar uit tot een enorm netwerk dat tegelijkertijd landelijk en lokaal is. “Onze adem is lang, we zijn nog lang niet klaar”, stelt Seemann. In zeven jaar tijd zijn twintig steden aangesloten, 24 hogescholen en alle universiteiten in ons land. Daarnaast groeit ook het aantal mbo-instellingen, waarvan er nu 17 onderdeel uitmaken van de City Deal. Er hebben meer dan 20.000 studenten meegedaan in de diverse projecten en initiatieven: van ateliers, stadslabs, buurtcampussen, challenges, studentenambtenaren, en learning communities tot wijkdocenten en studentensteunpunten.
Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden: Samenwerken in de tussenruimte
Na de plenaire sessie verdeelt de groep professionals zich over vier deelsessies. Dit is misschien wel het belangrijkste deel van de kennisdelingsdag; hier vindt het uitwisselen van ervaringen en kennis plaats. In een van de sessies presenteren programmamanager Anton Boonen en Bart Selten, teamleider Welzijn College (ROC Midden Nederland) samen het programma Utrecht Leert Vernieuwend Opleiden. Dit programma stimuleert innovatieve manieren van opleiden en professionaliseren. De focus ligt op domeinoverstijgende samenwerking tussen het educatieve, sociale en pedagogische domein. Het programma creëert een “tussenruimte” waarbinnen professionals uit verschillende vakgebieden samenwerken om elkaar te versterken.
Een belangrijk voorbeeld is het project Bruggenbouwers & Grensverleggers, een driejarig experiment met 68 studenten en 7 opleiders. Hier wordt een interprofessionele leeromgeving ontwikkeld, waarin studenten al tijdens hun opleiding leren samenwerken met andere disciplines. Noëlle Mabesoone, student aan de universitaire Pabo, noemt het een eyeopener: “Tijdens je opleiding kom je niet zomaar in contact met sociaal werkers of pedagogen. Dit project liet mij zien hoe waardevol samenwerking is.”
Andere belangrijke thema’s in het programma zijn het aanpakken van het lerarentekort en ondersteuning van jongeren in kwetsbare wijken. Volgens Boonen is integraal samenwerken daarbij cruciaal: “De toekomst van onze samenleving hangt af van de bereidheid om samen de handen ineen te slaan.” Het programma zoekt naar manieren om studenten breder in te zetten en onderwijs efficiënter te organiseren, met als doel uitval van leraren te verminderen. Met steun van de Utrechtse Onderwijsagenda en de gemeente worden bruggen geslagen tussen opleidingen, beleid en praktijk, met als ambitie een toekomstbestendige samenwerking.
Samen de stad maken
De gemeente Utrecht wil jongeren actiever betrekken bij de ontwikkeling van de stad. Dit doet zij door hun ideeën op te halen en initiatieven te stimuleren. Frisse blikken van jongeren zijn cruciaal voor het vinden van nieuwe oplossingen, maar hoe zorg je voor een structurele samenwerking met impact voor zowel de stad als de studenten? Tijdens de deelsessie over dit thema deelden sprekers hun inzichten. Beleidsadviseur Jennifer Rack-Lekkerkerker, projectleider Jasper Stoorvogel en hoogleraar Jorg Huijding benadrukten het belang van commitment vanuit de gemeente en onderwijsinstellingen. Volgens Huijding is een sterke verbinding tussen onderwijs en de stad essentieel, bijvoorbeeld via de City Deal. Studenten van verschillende opleidingen en onderwijsinstellingen kunnen zo gestructureerd samenwerken aan stedelijke vraagstukken en zo direct impact hebben op zorg en bestaanszekerheid.
Belangrijke uitdagingen zijn onder andere de flexibiliteit van het onderwijs en het vinden van manieren om samenwerking duurzaam te maken, ook onafhankelijk van subsidielijnen. Bottom-up betrokkenheid is daarbij cruciaal: jongeren moeten zelf aangeven wat ze nodig hebben. Initiatieven zoals de Jongerenraad Utrecht en wekelijkse terugkoppeling laten al positieve resultaten zien. Een sterke relatie opbouwen, duidelijk eigenaarschap creëren en partners verbinden zijn daarbij sleutelfactoren. Door samen te werken en ervaringen te delen, kan Utrecht jongeren blijven betrekken en complexe stedelijke vraagstukken versneld oplossen.
Inner Development Goals
In een andere sessie staan de vaardigheden centraal die studenten nodig hebben om écht impact te maken in een snel veranderende wereld. Het raamwerk van de Inner Development Goals (IDG’s) kan een hulpmiddel zijn om deze niet-reguliere vaardigheden – zoals veerkracht, kritisch denken en zelfbewustzijn – zichtbaar en ontwikkelbaar te maken. CDKM-trajectleiders en deelnemers zijn in gesprek gegaan over de vraag hoe CDKM-projecten studenten helpen om deze unieke vaardigheden op te doen en aan te scherpen.
Gemeentelijke opgaven verbinden aan vervolgonderwijs
De vierde sessie in de eerste ronde ging over samenwerken aan maatschappelijke opgaven en hoe complex dat is, zeker in een grootstedelijke context. Want hoe verhouden gemeentelijke opgaven zich tot de vele wijkinitiatieven en -agenda’s? Hoe houd je daarin het overzicht en leg je relevante verbindingen? Maar ook een terugkerende vraag in CDKM-context aan de onderwijskant: hoe zorg je ervoor dat het werk aan maatschappelijke opgaven een vast onderdeel wordt van de curricula en hoe lijn je deze uit tussen de verschillende kennisinstellingen? Veel vragen, maar nog meer ideeën en antwoorden van de deelnemers uit de diverse steden.
De kracht van diversiteit in het onderwijs
Na de lunchpauze met een uniek zicht op het voetbalveld, gaat een tweede ronde met deelsessies van start. Tijdens de sessie “Samen leren in de volle breedte” staat de kracht van diversiteit centraal. Onder leiding van Esther Marskamp, programmamanager Gezond Stedelijk Leven bij ROC Midden Nederland, onderzochten deelnemers hoe verschillende talenten harmonieus kunnen samenwerken. Ideeën als ‘naar elkaar luisteren’ en ‘ruimte voor avontuur onder begeleiding’ werden symbolisch op een notenbalk geplaatst. Nicoline Meijer, directeur Marketing & Communicatie bij ROC Midden Nederland, benadrukte de stappen die zijn gezet binnen de Utrechtse Mbo Agenda, waaronder betere toegang voor mbo-studenten tot sportfaciliteiten en studentenverenigingen. De campagne Talentenmaatschappij streeft naar waardering van brede vaardigheden, weg van eenzijdige cognitieve selectie.
Hoe belangrijk dat is, laten praktijkgerichte initiatieven zoals het Stadslab in Overvecht zien. Daar pakken studenten vanuit verschillende opleidingen opgaven aan, zoals hoe je de zichtbaarheid van de Voedselbank kunt vergroten. Deze aanpak wordt ondersteund door een netwerk van docenten en wijkpartners.
Met een position paper en lobby richting Den Haag pleit Utrecht voor een systeem dat ongelijkheid doorbreekt en verbinding stimuleert. De oproep is helder: omarm de talentenmaatschappij. Door schotten weg te halen en breed te denken, wordt muziek gemaakt in het leren en werken van de toekomst.
Futures Thinking
In de sessie Futures thinking: een blik in de toekomst van de City Deal Kennis Maken geven Tanja de Bie, Dienstraad Life Long Learning & Education Policy Support en Marieke van Haaren, projectmanager ‘Leren met de stad’, -allebei bij de Universiteit Leiden-, de deelnemers geen kans om achterover te leunen op deze vrijdagmiddag. Ze moeten actief aan de slag om strategisch na te denken over de toekomst en over hoe we voorbereid kunnen zijn op wat nog moet komen. De deelnemers worden meegenomen in de wereld van Futures Thinking, een methodiek die helpt om vooruit te kijken en voorbereid te zijn op verschillende scenario’s. In groepjes worden toekomstscenario’s uitgewerkt via een future wheel. De scenario’s variëren van community labs in stadswijken, innovatieve duurzame microwijken, mentorschapsprogramma’s tussen jongeren en ouderen, tot AI gestuurde stadsplanning en de stevige verankering van onderdelen van de City Deal Kennis Maken. Na het uitdenken van de scenario’s, worden deze in veelkleurige legoblokjes vormgegeven.
Maatschappelijke Diensttijd
In de sessie Maatschappelijke Diensttijd worden de uitgangspunten en ambities van dit grote nationale programma toegelicht. Een daarvan is het verbinden van verschillend talent aan opgaven in de stad/regio. Wat daarvoor nodig is, is niet gering. Professionals gaan in gesprek over de vraag hoe verschillende talenten met verschillenden achtergronden kunnen bijdragen aan maatschappelijke opgaven en tegelijk ook hun talent verder kunnen ontwikkelen. Hoe krijg je studenten uit hun bubbel en laat je ze betekenisvolle relaties aangaan met anderen? Via een breed scala aan MDT-projecten in Utrecht en elders in het land, wordt hier op bevlogen wijze invulling aan gegeven.
Op excursie! Vitaliteitslab
Na de deelsessies gaan de professionals in verschillende groepen op excursie. Een deel blijft in stadion Galgenwaard om meer te horen over het Vitaliteitslab van ROC Midden Nederland. Dit is een leeromgeving gericht op gezondheid, beweging en welzijn, waar studenten, docenten en professionals samenkomen om praktijkervaring op te doen en kennis te delen rond thema’s zoals sport, voeding, leefstijl en preventieve zorg. De hub biedt innovatieve faciliteiten waar studenten kunnen leren door middel van praktijkopdrachten en workshops, en het is een plek waar samenwerking met zorg- en welzijnsorganisaties centraal staat. Ook leren ze meer over de samenwerking met FC Utrecht.
NOA
Een andere groep gaat met een bus op pad naar de wijk Overvecht om de NOA te bezoeken. Op deze bijzondere locatie in de Utrechtse wijk Overvecht bundelen zes organisaties hun krachten: het Leger des Heils, ROC Midden Nederland, UW Bedrijven, Voedselbank Overvecht, Werkwinkel en WIJ 3.0. Samen bieden zij bewoners in Overvecht steun en perspectief op het gebied van noodhulp, zingeving en begeleiding naar werk en opleiding. Door onder één dak te werken, kunnen zij meer mensen bereiken en beter inspelen op individuele behoeften.
Fietshub
De laatste excursie gaat naar een van de Fietshubs, vlakbij het stadion. Die zijn onderdeel van het programma Heel Utrecht Fietst, waarin verschillende partijen in Utrecht, zoals Sport Utrecht en de Fietsersbond, onder begeleiding van Project O samenwerken aan een programma om fietsen te stimuleren en voor alle Utrechters mogelijk te maken. Ook studenten vanuit het mbo en hbo zijn hierin betrokken, onder meer via de Maatschappelijke Diensttijd (MDT) Utrecht.
Terug in het sportcollege wordt de opgedane kennis verder uitgewisseld tijdens de afsluitende netwerkborrel die menige enthousiaste nabeschouwing ontlokt.
Alle foto’s en presentaties van het evenement zijn hier te bekijken © Florencia Jadia Photography.
Klik hier voor de aftermovie!
Tilburg

Betrokken partners:
Gemeente Tilburg, Tilburg University, Fontys Hogeschool
Contactpersoon: Dyane Koreman, d.koreman[at]fontys.nl
Maatschappelijke opgaven
Met deze aanvraag willen de gemeente Tilburg, Fontys Hogescholen en Tilburg University een impuls geven aan de samenwerking binnen de City Deal Kennis Maken. Doel is om de specifieke expertise vanuit elke partner samen te brengen en vanuit hier resultaten te realiseren in het oplossen van maatschappelijke opgaven in de stad Tilburg. In de komende periode willen de projectpartners voortbouwen op de twee projecten uit 2019
City Deal Kennis Maken
In 2019 zijn twee projecten uitgevoerd. Bij het project ‘Social Venturing’ is door de projectpartners gezamenlijk gewerkt aan kennisdeling, netwerkvorming en relatiebijeenkomsten. De impuls vanuit de City Deal Kennis Maken 2019 heeft geleid tot een succesvol pré-programma voor startende ondernemers door het inzetten van inspiratiesessies, samenwerking met Station 88 en het in kaart brengen van het competentieprofiel van startende ondernemers.
Doel van het project ‘Dubbele Duurzaamheid’ was om met alle City Deal partijen in de stad een bijdrage te leveren aan het helpen oplossen van de sociale problematiek in de wijk rondom de Universiteit. Het bleek lastiger dan voorzien om de uitdagingen van de wijk te benoemen en tot een concretere aanpak te komen. De eerste stappen in relatieopbouw en kennisdeling zijn de afgelopen periode gezet. Nu willen de projectpartners de samenwerking verder uitbouwen.
Plannen 2020-2021
Voor dit project gaan de projectpartners een meer inhoudelijke samenwerking vormgeven. Waar de focus in 2019 lag op het gebied rondom Tilburg University, richten de projectpartners zich de komende periode op de wijken Noord, West en Groenewoud met de zogenaamde ‘sociaal innovatieve wijkaanpak’ Er zal worden samengewerkt in de context van de Agenda Sociaal 013, waarbij Tilburgers zich hebben uitgesproken over wat belangrijk is in hun leven. Daar waar mogelijk in combinatie met een ruimtelijke benadering. Beide kennisinstellingen en gemeente Tilburg hebben expertise op dit gebied die de komende periode meer inhoudelijk zal worden uitgewisseld.
De aanpak in diverse wijken wordt door onderzoekers, docenten en studenten in kaart gebracht. De leeropbrengsten zullen resulteren in een effectieve ’Tilburgse wijkaanpak’ die in meer wijken toepasbaar zal zijn. Het doel voor de komende twee jaar is deze ‘sociaal innovatieve wijkaanpak’ niet alleen te onderzoeken maar ook te versterken door het organiseren van kennissessies, gezamenlijke onderzoeksprogramma’s en het ontwikkelen van gezamenlijke instrumenten.
Het tweede project dat voor 2020 en 2021 op het programma staat is Kennisdeling onderwijsnetwerken. De projectpartners vinden het belangrijk om te blijven investeren in kennisdeling. Tilburg University en Fontys Hogescholen hebben beiden onderzoekers op vergelijkbare thema’s, die elkaar nu nog niet goed genoeg weten te vinden. De kennisdeling zal bijdragen aan het verduurzamen van de samenwerking.
De komende twee jaar willen de projectpartners de mogelijkheid verkennen om ook andere kennisinstellingen, zoals de mbo-opleidingen te betrekken bij de City Deal Kennis Maken in Tilburg.
Lees ook het interview met de drie partners van de City Deal in Tilburg.
Den Haag

Betrokken partners:
Gemeente Den Haag, Leiden Universiteit, Hogeschool Inholland, Haagse Hogeschool
Contactpersoon Stadsmakelaar en trekker CDKM Den Haag: Rosa Jehee, [email protected].
Stadslabs
De gemeente Den Haag vormt samen met de Haagse Hogeschool, Hogeschool Inholland en de Universiteit Leiden de coalitie City Deal Den Haag. De onderwijsinstellingen werken al jaren samen met de gemeente Den Haag in stadslabs. Er is alleen sprake van een grote versnippering, er is onvoldoende gezamenlijkheid en ieder vindt het wiel voor zichzelf uit. Met als gevolg dat het werken in stadslabs een ad hoc karakter heeft en dat de aansluiting tussen de stadspraktijk en de onderwijspraktijk gebrekkig is.
Samenwerkingsstructuur
Juist de vraagstukken in de stad eisen meer convergentie en een multidisciplinaire kijk. Daarom werken de partners in de City Deal aan een systematische verbetering van de verschillende aanpakken en aan een betere aansluiting met de curricula van de opleidingen. Zo wordt een duurzame inzet van studenten, docenten en onderzoekers beter gewaarborgd. Uiteindelijk wil de City Deal een samenwerkingsstructuur creëren die ontmoeting, kennisdeling en adaptiever onderwijs faciliteert. Die samenwerking is essentieel voor een nieuwe manier van omgaan met stedelijke vraagstukken: niet concurreren, maar samenwerken; niet monodisciplinair, maar multidisciplinair; niet sectoraal maar integraal. En vooral: niet vanuit de ‘ivoren toren‘ van kennisinstellingen of het stadhuis maar samen ontwikkelend met de burgers.
City Deal Kennis Maken
In de eerste fase van de City Deal is Annet van Otterloo aangetrokken als Stadsmakelaar om een start te maken met een overzicht van de bestaande Stadslabs en aanverwante initiatieven. Als communicator, kennismakelaar en ontwikkelaar werkt ze samen met de stuurgroep aan de verbetering van de samenwerking in Den Haag. Ook is gestart met de serie talkshows onder de naam Den Haag Draait Door, waarin partners de kennis over het werken in Stadslabs met elkaar delen.
In de tweede fase van de City Deal ligt de nadruk op integratie in het onderwijs: door ruimte te creëren in curriculum en vragen uit de stad in te brengen. De focus ligt dan ook breder dan alleen op Stadslabs. Zo moet er een wijdverbreid ecosysteem van onderzoek, onderwijs en de stad ontstaan. In de tweede fase zullen tenminste 7 talkshows Den Haag Draait Door worden georganiseerd rond maatschappelijke vraagstukken zoals samenleven in wijken, kansen en barrières in het onderwijs, leefbaarheid en veiligheid in de wijk en ondernemen en bestaanszekerheid.
Activiteiten 2020-2021
- Tot Juli 2020 Uitbouwen netwerk, stimuleren en faciliteren van kennisdeling.
- Jun– sep 2020 Verdere operationalisering van de digitale kaart (mapping systeem) voor matching vraag en aanbod.
- samenwerking zoeken met HVA in koppeling onderwijs aan stadsbrede evenementen.
- samenwerking met Civic Technology (lectoraat HHS)
- Jun– sep 2020 Verdere ontwikkeling communicatie infrastructuur:
- vormen, uitingen, social media, website-vormen van een redactieraad van onderzoekers, studenten en overige betrokkenen (intern en extern).
- proefdraaien
Lees ook het interview met Stadsmakelaar Annet van Otterloo.