“Genoeg redenen voor een vervolg van beide Deals”

Betty de Boer.
Betty de Boer.

Het is alweer het derde en voorlopig laatste jaar van de City Deal Elektrische Deelmobiliteit en Green Deal Autodelen II (GDA II). Wat zijn de plannen voor 2021? Betty de Boer, voorzitter van de GDA II en van kernteam Deelmobiliteit, vertelt.

“In oktober lopen beide deals af, maar wij kijken of we er een vervolg aan kunnen geven. Het ministerie van IenW gaat daarover, maar wij constateren dat autodelen in opkomst is. Een van de doelen was 700.000 gebruikers; dat hebben we al ruimschoots gehaald. Daarnaast gingen we voor 100.000 deelauto’s. Dat zijn er nu 65.000. Maar afgezet tegen het aantal gebruikers, is het aantal gebruikers per deelauto enorm gestegen.”

Zelfversterkende markt

“Als we nou hadden geconstateerd dat er in Nederland geen markt voor was, dan hadden we kunnen twijfelen om door te gaan met de City Deal en GDA II. Maar er blijkt een markt voor meer deelauto’s. En alle hoogleraren die ik de afgelopen jaar sprak noemen dat een zelfversterkende markt: hoe meer deelauto’s, hoe maar vraag naar autodelen. De grootste drempel bij mensen is nog steeds of er wel een deelauto beschikbaar is op het moment dat ze er een nodig hebben.”

Woningentekort

”Wat ons ook enorm sterkt, is dat deelmobiliteit ook voor de woningbouw ongelooflijk belangrijk is. We hebben in Nederland een tekort aan 300.000 woningen. Met deelmobiliteit kun je sneller en goedkoper woonwijken aanleggen, omdat er minder parkeerplaatsen nodig zijn. Jongere mensen die een huis willen kopen in nieuwe wijken zijn steeds meer gewend om dingen te delen. De prijs van een parkeerplaats (tussen de 15.000 en 35.000 euro) kun je veel beter stoppen in je woning. De ervaringen met deelmobiliteit in nieuwbouwwijken zijn tot nu toe goed. En het scheelt gebruikers honderden euro’s in de maand om geen eigen auto te hebben.”

Verkiezingen

”Kortom, deelmobiliteit biedt op meerdere vlakken oplossingen en dat beginnen steeds meer mensen te zien. Zeker nu ze veel thuiswerken. We hebben de afgelopen drie jaar progressie gemaakt, maar de voorwaarden om over te gaan tot uitbreiding van deelmobiliteit in Nederland zijn ook gunstig. Misschien ook wel richting het platteland, waar je deelmobiliteit kunt invoeren in plaats van dat je bussen laat rijden. Een vervolg is trouwens natuurlijk ook afhankelijk van de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen. Maar wij hebben veel politici en gesproken en deelmobiliteit is ook in veel verkiezingsprogramma’s terechtgekomen. Dus ook daar liggen de kaarten goed. Genoeg perspectief om door te gaan, als je het mij vraagt!”

Laat een reactie achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.