Organisatie en Contact

De organisatie van de City Deal is als volgt ingericht:

Partners
De City Deal is een samenwerking tussen partners. Een overzicht van de partners staat hier.


Stuurgroep
Deze bestaat uit bestuurders en/of directeuren van de Partijen. De projectmanager rapporteert vier keer per jaar over de voortgang van de City Deal aan de stuurgroep. Op basis van deze evaluatie wordt de opzet van de City Deal geactualiseerd. De stuurgroep geeft daartoe gevraagd en ongevraagd advies. Ze stuurt en stuurt bij.

De Stuurgroep bestaat uit:

>> Wim Willems  – Facilicom Solutions – Directeur (voorzitter van de stuurgroep)

>> Ralph Geers – gemeente ’s-Hertogenbosch – wethouder (ambassadeur van de stuurgroep)

>> Leon Geilen – gemeente Sittard-Geleen – wethouder (ambassadeur van de stuurgroep)

>> Noud Hooyman – Ministerie BZK – Hoofd cluster Beleid Geoinformatie

>> Caspar de Jonge -Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – programmamanager Data en Diensten

>> Ben Kokkeler – Centrum voor Veiligheid en Digitalisering – Directeur

>> Erik Nieuwenburg -BPD – Directeur digitale transitie

>> Anita Nijboer – SIX Advocaten – partner

>> Jacqueline Verbeek-Nijhof – TNO

>> Klaes Sikkema – WE LABS –  partner

>> Jeroen Steenbakkers – Argaleo – eigenaar

>> Willem-Jan Stegeman – gemeente Amersfoort – wethouder (ambassadeur van de stuurgroep)

 

Kerngroep
Hierin zitten ten minste de projectmanager en dealmaker van het Ministerie van BZK en Stedennetwerk G40. De kerngroep is een wendbare, kleinere groep die besluiten voorbereidt en uitvoerende werkzaamheden bespreekt.

De dealmaker is Farida Polsbroek (ministerie van BZK), de kerngroep bestaat verder uit Esther Schoemaker (ministerie van I&W), Diana van Altena (ministerie van BZK) en Jan-Willem Wesselink (projectmanger)

 

Projectorganisatie
De City Deal wordt aangestuurd en georganiseerd door een projectorganisatie die tenminste bestaat uit een projectmanager en projectsecretaris. De projectmanager is aangesteld door Agenda Stad. De projectorganisatie is verantwoordelijk voor het goed verlopen van de City Deal.

De projectmanager is Jan-Willem Wesselink.


De City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ wordt op verzoek van het Ministerie van BZK en Stedennetwerk G40 uitgevoerd door de Future City Foundation.


Contact
Neem voor meer informatie contact op met Jan-Willem Wesselink via [email protected]

naar de City Deal

Organisatie en Contact

De organisatie van de City Deal is als volgt ingericht:

Stuurgroep
Deze bestaat uit bestuurders en/of directeuren van de Partijen. De projectmanager rapporteert vier keer per jaar over de voortgang van de City Deal aan de stuurgroep. Op basis van deze evaluatie wordt de opzet van de City Deal geactualiseerd. De stuurgroep geeft daartoe gevraagd en ongevraagd advies. Ze stuurt en stuurt bij.

De Stuurgroep bestaat uit:

>> Maarten Burggraaf – gemeente Dordrecht – wethouder (voorzitter stuugroep)

>> Pieter Custers – Brightlands Smart Services Campus – directeur

>> Samantha Dinsbach – Twentse Koers – hoofd GGD en GHOR en directeur Publieke gezondheid

>> Marianne Poelman – gemeente Súdwest-Fryslân – wethouder

>> Johan Posseth – Kurtosis – partner

>> Marianne Smitsmans – Burhenne – gemeente Roermond – wethouder

>> Bas van der Vliet – UWV – manager samenwerkingen

>> Peter van Waart – Hogeschool Rotterdam – themacoördinator Smart & Social City

 

Kerngroep
Hierin zitten ten minste de projectmanager en dealmaker van het Ministerie van BZK en Stedennetwerk G40. De kerngroep is een wendbare, kleinere groep die besluiten voorbereidt en uitvoerende werkzaamheden bespreekt.

De dealmakers zijn Farida Polsbroek en Angelique Boel (ministerie van BZK), de kerngroep bestaat verder uit Jan-Willem Wesselink en Annefleur Siebinga (projectmanger)

 

Projectorganisatie
De City Deal wordt aangestuurd en georganiseerd door een projectorganisatie die tenminste bestaat uit een projectmanager en projectsecretaris. De projectmanager is aangesteld door Agenda Stad. De projectorganisatie is verantwoordelijk voor het goed verlopen van de City Deal.

De projectmanagers zijn Jan-Willem Wesselink en Annefleur Siebinga.


Voor deze City Deal slaan de City Deals ‘Eenvoudig Maatwerk’ en ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ de handen ineen. Beide City Deals zijn een initiatief van Agenda Stad van het Ministerie van BZK. Door krachten, netwerk en kennis te bundelen hopen ze echt het verschil te kunnen maken. Vanuit die bestaande City Deals werken de Future City Foundation, het Programma Sociaal Domein en Stedennetwerk G40 nauw samen.


Contact
Neem voor meer informatie contact op met Jan-Willem Wesselink via [email protected] of Annefleur Siebinga.

naar de City Deal

De instrumenten waaraan wordt gewerkt

In deze City Deal stellen de deelnemende partijen zich tot doel om processen te veranderen waarmee regio’s, steden en dorpen worden ontworpen, ingericht, beheerd en bestuurd, zodat optimaal gebruik kan worden gemaakt van de kansen die digitalisering en technologisering bieden. De partners spannen zich gedurende de looptijd van de City Deal in om ten minste twaalf processen te veranderen, deze processen te borgen, te implementeren en opschaling te bereiken. Lees hier hoe we dat doen.

Hieronder leest u met welke procesvragen we aan de slag zijn. Voor de leesbaarheid hebben we ze gecategoriseerd.


Procesvragen over werken met data en over datawijsheid

Effectieve datastrategie voor gemeenten
Aanleiding
– Er wordt steeds meer data verzameld in de openbare ruimte. En er is bij gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk behoefte naar realtime data om daarmee beslissingen te kunnen nemen. Daarom is er een Kookboek ‘Effectieve datastrategie voor gemeenten’ ontwikkeld die in deze werkgroep verder wordt uitgewerkt.
Procesvraag – Hoe kunnen gemeenten op een verstandige manier omgaan met de verwerving en opslag van data uit de openbare ruimte?

Lokaal meten
Aanleiding
– In steeds meer gemeenten wordt geëxperimenteerd met burgermeetinitiatieven. Daarbij worden door burgers, met steun van de gemeente, sensoren opgehangen om een bepaald aspect van de leefbaarheid in die wijk te meten. Het verzamelen van data biedt de inwoners inzicht in hun eigen leefomgeving en geeft aan hoe ze deze kunnen versterken. Voor gemeenten (en andere overheden) biedt dit het voordeel dat ze hun beleid en dienstverlening veel preciezer kunnen afstemmen op de werkelijkheid (op meetresultaten in plaats van op aannames) en daardoor veel effectiever kunnen werken. Er zijn echter ook nadelen en uitdagingen.
Zo is het op dit moment nog ingewikkeld om uitkomsten te delen tussen verschillende projecten, omdat andere sensoren worden gebruikt en deze anders worden gekalibreerd. Of omdat data op een andere manier wordt verwerkt. Dat leidt er toe dat data uit de ene gemeente niet vergelijkbaar is met data uit een andere gemeente. Bovendien is het lastig om nieuwe generatie sensoren aan te haken, waardoor innovatie van sensoren vertraagt.
Een andere vraag is hoe je inwoners betrekt bij deze meet projecten. De projecten zijn immers alleen een succes als er veel inwoners mee meten en als inwoners de uitkomsten serieus nemen en er hun gedrag op aanpassen.
Dat leidt tot de volgende procesvragen:
Procesvraag 1 – Hoe kunnen de uitkomsten van verschillende “lokale meet”-projecten met elkaar worden vergeleken?
Procesvraag 2 – Hoe betrek inwoners bij “lokale meet”-projecten en zorg je er voor dat informatie leidt tot gedragsverandering en hoe je dat kan laten aansluiten op het beleid van de gemeente?

Hoe besteed je een urban data platform aan?
Aanleiding
– Dataplatforms zijn nuttig voor lokale overheden om hun data op te slaan en te verwerken. Er zijn verschillende aanbieders van dit type systemen. Maar hoe selecteer en implementeer je urban data platforms op een goede manier, zodat het datacenter dat je krijgt voldoet aan de wensen die je hebt? Daarbij spelen aspecten als schaalbaarheid, flexibiliteit, deelbaarheid maar ook de borging van privacy, cybersecurity en data-autonomie een belangrijke rol. Waar moet je op letten? Hoe schrijf je een goede uitvraag en hoe toets je die goed?
Procesvraag Hoe schrijf je een goede aanbesteding voor een urban data platform?

Sensoren en privacy, hoe doe je dat?
Aanleiding
– Steeds meer gemeenten hangen sensoren op in hun openbare ruimte. Vaak helemaal niet met het doel om privacygevoelige gegevens te meten. Maar ook onbedoeld kan een sensor strijdig zijn met de AVG. Omdat uit de meetgegevens bijvoorbeeld het gedrag van een individu te achterhalen is. Of omdat er toch mensen worden gefilmd. Hoe los je dat op
Procesvraag – Hoe voldoet de toepassing van sensoren in de openbare ruimte aan de AVG?

 

Procesvragen over interpretatie van data

Crowd Safety Manager
Aanleiding
– Door drukte in steden verspreidt het coronavirus zich. Hoe kun je drukte in steden managen, zodat dit minder gemakkelijk gebeurt? Met dit instrument kun je realtime drukte in een steden meten en communiceren met mensen in de stad. Dat is nuttig in deze bijzondere coronatijden, maar ook daarna. Bijvoorbeeld voor bewoners van wijken rondom risicovolle gebieden als chemische fabrieken.
Procesvraag – Hoe kun je drukte in steden managen, zodat het coronavirus zich minder gemakkelijk kan verspreiden?

 

Procesvragen over ontwerpen

Wat is de vormgeving van de nieuwe stad?
Aanleiding
– Technologisering en digitalisering zorgen voor een ander gebruik van de stad. Naar een andere samenleving. Dat leidt tot een ander gedrag, andere eisen van de gebruikers en andere uitgangspunten in het ontwerp. Maar wat zijn die nieuwe uitgangspunten. Hoe vertaal je constante verbondenheid, flexibiliteit en vraag naar betekenis naar het ontwerp van regio’s, steden en dorpen, zodat ontwerpers, stedenbouwers, planologen, landschapsarchitecten en architecten ermee aan de slag kunnen.
Procesvraag – Hoe ziet de nieuwe stad eruit? Wat is de vormgeving die hoort bij een ‘slimme stad’?

Ontwerpen met data
Aanleiding
–  Ontwerpen gaat altijd over het interpreteren van data. Maar de hoeveelheid data is de afgelopen jaren enorm toegenomen, veel gedetailleerder en veel meer realtime geworden. Daarbij zijn er nieuwe datasets voorhanden die tot nu toe niet in het ontwerp worden gebruikt. Ook kun je wellicht zo ontwerpen dat nieuwe datasets het ontwerp beïnvloeden. Of dat het ontwerp zich aanpast aan de omstandigheden, zodat het een flexibel ontwerp wordt.
Procesvraag – Hoe gebruik je (realtime) datasets in het ontwerp(proces)?

 

Procesvragen over bestuur en organisatie

Modelverordening smartcitytoepassingen in de openbare ruimte
Aanleiding
– Er zijn steeds meer partijen die smartcitytoepassingen willen toevoegen aan de openbare ruimte. Denk bijvoorbeeld aan allerlei soorten sensoren. Er zijn ook steeds meer lokale overheden die dit willen reguleren, zodat er geen wildgroei aan smartcitytoepassingen in de openbare ruimte ontstaat.
Procesvraag –  Hoe kan je smartcitytoepassingen in de openbare ruimte door (lokale) wet- en regelgeving reguleren?

Businessmodellen voor de slimme stad
Aanleiding – De huidige businessmodellen voor de smart city zijn gebaseerd op de businessmodellen voor de niet-slimme stad. Het zijn de doorontwikkelde verdienmodellen die we al decennia gebruiken. Maar is dat wel goed? Als we kijken naar andere branches dan zien we dat businessmodellen op een gegeven moment radicaal veranderen. Neem bijvoorbeeld de muziekindustrie, het verdienmodel van Spotify (abonnementen) is heel anders dan dat van iTunes van Apple (verkoop en bezit). Hoe werkt dat door in onze markt?
Procesvraag – Wat is het businessmodel voor de smart city?

Hoe maak je optimaal gebruik van een ethical board?
Aanleiding
– Bij het besturen, ontwerpen, inrichten en beheren van de smart city lopen we tegen nieuwe ethische vragen aan. Daarvoor is het zinvol om advies te krijgen van externen. Ethici, filosofen, maar ook inwoners. Verschillende gemeenten hebben ervaring opgedaan met het inrichten van een ethical board. Wat kunnen anderen daarvan leren? En hoe betrek je je organisatie erbij? En hoe gebruik je de adviezen optimaal?
Procesvraag – Hoe hou je als organisatie altijd goed rekening met (nieuwe) ethische dillemma’s als gevolg van digitalisering en technologisering?

De slimme omgevingswet
Aanleiding – Als alles gaat zoals het nu is bedacht, moeten alle overheden in 2022 zijn aangesloten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het DSO biedt het digitale loket waar je kan zien welke regels gelden op een locatie, vergunningen kan aanvragen en (op termijn) informatie kan raadplegen over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Binnen het DSO mogen overheden
samen met de markt zelf experimenteren en innoveren. Daarmee ligt er een mooie basis om de Omgevingswet echt smart te maken. Maar hoe?
Procesvraag – Hoe kan het bevoegd gezag data en technologie inzetten om initiatiefnemers optimaal gebruik te laten maken van de mogelijkheden die de Omgevingswet gaat bieden?

 

Procesvragen over smart mobility

Smart mobility als onderdeel van de smart city
Aanleiding
– Er zijn veel smart mobility oplossingen bedacht en beschikbaar zijn, die vaak vanuit verkeerskundig en privégebruik zijn vormgegeven, maar niet per se aansluiten bij hoe de stad bij voorkeur functioneert. De vraag is dus of we de smart city zo kunnen ontwikkelen dat smart mobility daar ook een onderdeel van wordt. Dan kunnen landelijk werkende bedrijven (IT, mobiliteitsaanbieders, logistiek en transport) overal dezelfde overheid tegenkomen met dezelfde spelregels en mogelijkheden. We signaleren daarbij op dit moment de volgende deelvragen:

Logistieke platformen
Aanleiding
– Er bestaan verschillende stadslogistiekoplossingen, waarmee de bevoorrading van winkels in drukkere delen van de stad (stadscentra en wijkwinkelcentra bijvoorbeeld), maar ook drukke woonwijken kan plaatsvinden. Vaak op lokale schaal. Vraag en aanbod wordt echter nog niet realtime aan elkaar gekoppeld in de omvang dat alle gemeenten daarmee geholpen zijn. Daar worden de komende jaren flinke stappen gezet. Dat digitale platform van meerdere gemeenten en Rijk samen koppelt ook met goederenhubs. Fysiek zijn dit overslagplaatsen waar goederen vanuit vrachtwagens in kleinere elektrische voertuigen worden overgeladen: ontkoppelpunten dus. Om deze zo efficiënt mogelijk in te zetten en te benutten, wordt gebruik gemaakt van slimme technologie die routes, lading, gewichten en aankomsttijden optimaliseren. En waar mogelijk ook efficiënt ondersteunt waar, hoe en wanneer goederen de stad weer uit kunnen. Dit onlineplatform is net zo belangrijk als de fysieke plekken waar lading wordt gebufferd en overgeslagen.

En wat voor goederen geldt, geldt ook voor mensen. Personenvervoer is de afgelopen tien jaar sterk beïnvloedt door realtime informatie over drukte op de weg en het spoor. Het is nu mogelijk om voor het vertrek online te controleren wat de beste manier van reizen is. Er wordt hard gewerkt aan MaaS, nieuwe deelmobiliteitsaanbieders melden zich dus de variatie van vervoermogelijkheden neemt sterk toe. Naast die digitale toegankelijkheid (informatie opvragen, reserveren, boeken, afrekenen) zijn er ook plekken nodig waar men die nieuwe vervoermogelijkheden kan vinden en kunt in- en opstappen: de mobiliteitshubs. Dit fysieke onderdeel moet onderdeel worden van de ruimtelijke planning en structuur.

Want in feite zijn logistieke platformen (digitaal en fysiek) een nieuwe vorm van ruimtelijke ordening. De vraag is echter hoe je ze zo goed mogelijk inricht (locatiekeuze, outillage, inpassing, rol overheid) passend bij de wensen en mogelijkheden van de betreffende gemeente. En hoe je ruimtelijke plannen zo schrijft dat deze oplossingen daarin passen, maar voor de beleverende partijen ook meerwaarde oplevert in vele gemeenten.

Procesvraag – Hoe maak je een logistiekplatform (voor goederen en personen) zo optimaal mogelijk onderdeel van je ruimtelijke plannen? Hoe richt je het digitaal in, maar ook hoe bepaal je de locatiekeuzen en inpassing, welke regels voor inrichting en gebruik wil je hieraan stellen als gemeenten, bewoners, bedrijven?

Deelmobiliteit
Aanleiding
– Als de ruimte in de stad schaars is, is onnodig autobezit dat slechts een paar procent van de tijd wordt gebruikt, een flinke ruimteverspilling. Bovendien willen we naar een samenleving waarin mensen kiezen voor het vervoersmiddel dat past bij hun behoefte op dat moment. Bezit is daarbij niet per se nodig, zeker niet als dat bezit veel ruimte kost. Er bestaan al verschillende deelmobiliteitsoplossingen die in grote steden ook op kleine schaal redelijk functioneren. In de Randstad bestaan bijvoorbeeld verschillende aanbieders van deelauto-systemen. Maar ook dat levert soms problemen op. Deelfietsen en deelsteps zijn streng gereguleerd in Nederland. Deelscooters zijn een klein succes in grotere steden. Succesvoller is bijvoorbeeld de OV-fiets. Maar het blijft vooralsnog een alternatief voor de norm: privé-autobezit. Want afstand doen van de eigen eerste of tweede auto veronderstelt de beschikbaarheid van een deelauto, -scooter of –fiets op het moment dat de klant die nodig heeft. En een aantrekkelijk tarief, een goede maar betaalbare verzekering, een parkeervergunning in vele steden etc.
Procesvraag – Hoe wordt deelmobiliteit een nieuwe normaal? Voor gemeenten en gebruikers? En onder welke condities?

Hulpdiensten in de smart city
Aanleiding
– Elk jaar vinden in Nederland 270 ongelukken plaats als gevolg van een hulpvoertuig van politie, brandweer of ambulance dat met zwaailichten en sirene door rood rijdt. Dat leidt tot leed bij dat ongeluk, maar ook bij het incident waar de hulpverlener naartoe onderweg was. Dat kan slimmer, bijvoorbeeld door het stoplicht op groen te zetten als er een hulpvoertuig aan te zetten of door via autonavigatiesystemen te communiceren met andere weggebruikers. Techniek die ook ingezet zou kunnen worden om pollers en andere paaltjes in de openbare ruimte automatisch te laten zakken als er een hulpvoertuig aan komt. Dat vraagt om technische oplossingen, maar ook samenwerking tussen kolommen. Want tijdens de verkeersles lijkt het één pot nat: een sirene is een sirene en daarvoor ga je aan de kant. Maar in bestuurlijk Nederland zijn de hulpdiensten verdeeld over drie ministeries en vallen ze ook lokaal in verschillende kolommen. De vraag is dus hoe we hulpvoertuigen smart maken.
Procesvraag – Hoe kunnen hulpvoertuigen online optimaal communiceren met medeweggebruikers, verkeersregelinstallaties en andere onderdelen van de openbare ruimte?

 

naar de City Deal

Wie doen er mee?

De City Deal wordt op verzoek van het Ministerie van BZK i.s.m stedennetwerk G40 uitgevoerd door Future City Foundation.

De volgende overheden, bedrijven en maatschappelijke organisaties nemen al deel aan de City Deal: Gemeente Alkmaar, Gemeente Apeldoorn, Gemeente Amersfoort, Amsterdam Smart City, Gemeente Apeldoorn, Arcadis, Argaleo, Avans Hoogeschool, BNA, BNSP, BPD, Brightlands Smart Services Campus, Gemeente Breda, BTG, Capgemini Gemeente Capelle aan den IJssel, Civity, Centrum voor Veiligheid en Digitalisering, Data- en kennishub Gezond Stedelijk Leven, Gemeente Den Haag, Gemeente Deventer, DHM, Gemeente Dordrecht, ELBA\REC, Gemeente Enschede, Facilicom Solutions, FIWARE Foundation, FME, Fontys Hogeschool, GoudappelGemeente Heerlen, Heijmans, Gemeente Helmond, Gemeente ‘s-Hertogenbosch, Ministerie van IenW, InIn, Kadaster, KPN,  Provincie Noord-Brabant, Provincie Noord-Holland, NHL StendenNVTL, Provincie Overijssel, Platform31, Politie, Rijksvastgoedbedrijf, Gemeente Roeselare (België), Gemeente Roermond, Gemeente Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Saxion, Gemeente Sittard-Geleen, Six Advocaten, TNO, TU Delft, Urban Sync, VodafoneZiggo, WeCity, WeLabsProvincie Zuid-Holland, Gemeente Zwolle.

Waarom doen partners mee?

Uiteraard stappen de partners in omdat ze met ons de doelen van de City Deal willen halen. Maar elke partner heeft wel haar of zijn eigen specifieke motieven en zwaartepunten

Genoemde redenen om mee te doen zijn (in willekeurige volgorde):

  •  Kennis en inspiratie opdoen op het thema
  • Agenderen van het onderwerpen binnen de eigen organisatie, zowel operationeel als bestuurlijk
  • Kenniskloof tussen markt en overheid overbruggen
  • Markt voor producten en diensten verkennen (bedrijfsleven)
  • Tooling ontwikkelen omdat hier een gebrek aan wordt ervaren.

Kosten
Provincies, waterschappen, gemeenten, overheidsorganisaties en bedrijven dragen per partij per jaar 9.000 euro (exclusief btw) bij. Ministeries (genoemd bij Het Rijk) dragen per partij per jaar 30.000 euro (exclusief btw) bij. Met de overige partijen wordt de bijdrage in onderling overleg vastgesteld.

Hoe ziet de omgeving eruit?
We werken samen met diverse Kennisinstellingen om de kennis en tooling te borgen en we hebben goede contacten met het bedrijfsleven en testomgevingen.

 

 

naar de City Deal

Over de City Deal Een Slimme Stad

Pagina 2/2, klik hier om terug te gaan naar pagina 1.

Digitalisering en technologisering veranderen onze steden, regio’s en dorpen de komende jaren ingrijpend. Maar welke tools hebben we nodig om dat op een zo goed mogelijke manier te laten verlopen? Waarmee we de leefbaarheid in onze steden kunnen vergroten en onze democratische waarden kunnen borgen. In de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ ontwikkelen, toetsen en implementeren we die tools.

Hieronder gaan we dieper in op de planning en wat deze City Deal voor u zou kunnen betekenen.

Planning (wijzigingen voorbehouden)

Opzetten netwerk (tot half maart 2020)

We zetten een netwerk op van bedrijven, overheden, burgerbewegingen, kennisinstellingen en andere organisaties, zodat de hele quadruple helix vertegenwoordigd is. Met dit netwerk starten we de ontwerpfase in het voorjaar. Maar ook daarna kunnen er natuurlijk nieuwe partijen aanhaken. Om impact te kunnen hebben, willen we graag dat ten minste 20 partijen meedoen. Maar ook dat de partijen die meedoen, dit uit overtuiging en met volle inzet doen. Bij het bouwen van het netwerk werken het Ministerie van BZK en Stedennetwerk G40 en de Future City Foundation intensief samen. Daarnaast werken we intensief samen met relevante organisaties in binnen- en buitenland zoals de FIWARE Foundation en de VNG.

Verkennen (maart – november 2020)

In het voorjaar van 2020 verkennen we welke tools we willen ontwikkelen en hoe we dat doen. Daartoe organiseren we maandelijks een bijeenkomst waarin een van de bovenstaande ontwerpprincipes behandelen. Per ontwerpprincipe bepalen we welke drie tools nodig. Dit dus resulteert in minimaal twaalf te ontwikkelen tools. Om te bepalen welke dit zijn, ontwikkelen we een toetsingskader, waaraan we potentiële tools toetsen. We stellen vervolgens met de partners een longlist op van tools die we nodig hebben. Via deskresearch in binnen- en buitenland onderzoeken we welke tools al bestaan. We gaan aan de slag met tools die nog niet bestaan. En we kunnen er voor kiezen om tools die al zijn ontwikkeld, maar nog niet zijn getoetst verder te ontwikkelen en toetsen.

Per ontwerpprincipe stellen we vervolgens een ontwerpteam samen, waarin City Deal partners met elkaar werken aan de tools. Ook schrijven we rondom per ontwerpprincipe een plan van aanpak met een begroting voor de ontwikkelfase. Een partner van de City Deal kan aan meerdere ontwerpteams deelnemen. We sluiten deze fase af met het tekenen van de City Deal door ten minste twaalf partners.

Ontwikkel-, toets- en implementatiefase (november 2020 – voorjaar 2022)

De verschillende tools willen we direct testen in de gemeenten die deelnemen aan de City Deal. Het liefst in bestaande projecten. Zo maken deelnemers werk met werk. Daarvoor zetten we netwerk op van kopgroepgemeenten. Elke gemeente is betrokken bij het testen van minimaal zes (van de twaalf) tools.

Borgingsfase (vanaf voorjaar 2022)

In de laatste fase van de City Deal ontwikkelen we trainingen rondom de ontwikkelde tools. Zo zorgen we voor een goede implementatie van de tools. Ons doel is om de kennis die we ontwikkelen te delen met andere gemeenten om zo impact te hebben. Daarbij werken we samen met VNG.

Wat levert het op?

  • Als deelnemer aan de City Deal bent u lid van een actief publiek-privaat-netwerk van koplopers op het gebied van digitalisering en technologisering de stad.
  • Dat netwerk onderhouden en activeren we vanuit de Future City Foundation, met steun van het Ministerie van BZK en stedennetwerk G40.
  • Elke partner wordt actief betrokken bij de ontwikkeling, toetsing en implementatie en toetsing van een of meerdere tools en krijgt zo een koploperspositie in de markt. Daarvoor organiseren we maandelijks events, zetten we een actieve WhatsApp groep op en zo bouwt u een netwerk op van vakgenoten, dat ervoor zorgt dat we samen kennis ontwikkelen.
  • U ontwikkelt daarop kennis die u direct in uw eigen organisatie kan toepassen.
  • U krijgt (via evenementen en de media) het podium om dat te vertellen aan de rest van de wereld.
  • En dat alles op een ontspannen en leuke manier.

Welke bijdrage vragen we?

Om echt impact te kunnen hebben en een multipliereffect te bereiken, vragen we elke partner een bijdrage in uren en een financiële bijdrage.

  • We rekenen in het eerste jaar van de City Deal (de verkenningsfase) op een inspanning van minimaal twee dagen per maand. Meer doen kan en levert ook meer op.
  • Daarnaast vragen we een financiële bijdrage van 6000 euro voor de verkenningsfase (2020) als bijdrage aan de organisatiekosten van de City Deal.
  • De City Deal duurt ten minste drie jaar en kan worden verlengd. Door deel te nemen aan verkenningsfase, spreken deelnemers de intentie uit ook deel te nemen aan de volgende fases.
  • Tijdens de verkenningsfase wordt een begroting (in geld en uren) gemaakt voor de volgende fase.

Heb je interesse in deze City Deal, wil je meedoen of wil je meer informatie? Stuur een bericht naar programmamanager Jan-Willem Wesselink via [email protected] of bel: 0628639626. Kijk hier voor meer contactgegevens.

naar de City Deal

Ai in de Stad

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat
Afbeelding met de tekst 'Uitnodiging: AI in de Stad' en de data 11 tot en met 13 september 2024, onder een gestileerde skyline van een stad.

Leer, werk, beleef hoe Ai de stad kan veranderen

Op 12 september brengen we Ai in de Stad. In Breda, de stad die een van de voorlopers is op smartcitygebied in Nederland en daar in 2023 met een Smart City Award voor werd beloond. Maar ook de stad met een Ai-opleiding, een sterke techsector en een leidende positie in de gaming-industrie. We organiseren een congres dat laat zien hoe Ai de stad kan veranderen en wat daarvan de kansen en bedreigingen zijn.

let op: Vanwege de overweldigende hoeveelheid aanmeldingen hebben we besloten een limiet te stellen. Dit aantal is inmiddels bereikt, en daarom stellen we een wachtlijst in. Als iemand zich afmeldt en u staat bovenaan de wachtlijst, dan krijgt u alsnog de kans om deel te nemen. Aanmelden voor de wachtlijst klik hier

Ai kan onze steden tot leven brengen. Kunstmatige intelligentie belooft dat auto’s autonoom rijden, professionals in het sociaal domein worden ondersteund in het nemen van beslissingen, veiligheidsrisico’s beter worden ingeschat en gebouwen veel efficiënter gebruikmaken van energie. En vast nog veel meer. Maar als dat allemaal samen komt lijkt het erop dat de stad op haar gebruikers gaat reageren. De tijd van stenen steden is voorbij. De stad van de toekomst communiceert met ons, reageert op ons, leeft met ons.

Dat biedt enorme kansen in het fysiek en sociaal domein en op het gebied van veiligheid. Het geeft Nederlandse bedrijven grote kansen. Want wat zijn de ethische consequenties van Ai? Hoe borgen we onze democratische rechtstaat in een zelfdenkende stad? Hoe afhankelijk maken we ons van de techniek? En worden steden geen eenheidsworst als ze allemaal dezelfde Ai gebruiken?

Dat vraagt het om kennis van de techniek en de toepassing daarvan. Zodat je kan onderscheiden wat echt is en wat niet. Waar de verandering ophoudt en de fantasie begint. Er zijn dus genoeg vragen om van te leren, genoeg voorbeelden om te zien en genoeg oplossingen om toe te passen en te beleven.

Daarover gaat het jaarlijks terugkerende event Ai in de Stad dat we op 12 september in Breda organiseren. Tijdens het congres kunt u leren in lectures, zelf aan de slag tijdens workshops en zien en beleven in de inspiratie-expo. Het programma (wijzingen voorbehouden) vind u hier. 

We presenteren daarbij toonaangevende sprekers uit binnen- en buitenland, mindblowing ervaringen en kleinschalige leerervaringen. We focussen op de thema’s: De leefbare en duurzame stad, de veilige stad, de sociale en gezonde stad en economie en cultuur in de stad. En op de rode draden: ethiek & burgerschap, techniek en cultuur.

En om de verbeelding helemaal de ruimte te geven, organiseren we ’s avonds een filmfestival over Ai in de Stad in het filmhuis van Breda. Met een diner vooraf en een inleiding op Ai in films.

 

Dit doen we samen… De gemeente Breda en de ‘City Deal ‘Een Slimme Stad, Zo Doe Je Dat‘ hebben elkaar gevonden in de fascinatie voor de kansen van Ai in de Stad. Maar willen ook begrijpen wat de bedreigingen zijn.

… met u Maar we doen dat niet alleen. We zijn trots op en blij met de partners die ons hierin ondersteunen. Zoals Scape AgencyAi for GoodELBA\REC en mediapartner Stadszaken. En dat mag best meer. We willen graag samenwerken met bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en culturele instellingen die net als wij geloven in de kansen die Ai biedt.

En we doen meer… Zo organiseren we op 11 september een hackaton voor jongeren in samenwerking met Ai for Good en werken we samen met Scape Agency aan het Netwerk Ai in de Stad. Meer informatie hierover vindt u snel op deze website.

______________________________________________

    • Wanneer: 12 september 2024
    • Waar: Breda (verschillende locaties in de binnenstad)
    • Entree: Het evenement is gratis toegankelijk.
    • Kun je toch niet, meld je af: Soms komt er iets tussen en kun je toch niet naar een event waar je graag heen wilde. Dat kan gebeuren. Maar als wij dat niet tijdig weten, kopen we eten in dat we daarna moeten weggooien. Dat vinden we zonde. Daarom vragen we je dat als dit onverhoopt voorkomt, je uiterlijk 7 dagen voor het event af te melden bij Naomi Vrielink ([email protected]). Doe je dat niet, dan wordt er 75 euro in rekening gebracht.
    • Aanmelden: let op: Vanwege de overweldigende hoeveelheid aanmeldingen hebben we besloten een limiet te stellen. Dit aantal is inmiddels bereikt, en daarom stellen we een wachtlijst in. Als iemand zich afmeldt en u staat bovenaan de wachtlijst, dan krijgt u alsnog de kans om deel te nemen. Aanmelden voor de wachtlijst klik hier

Terugblik datApeldoorn 2024

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Het programma van 18 april bood een combinatie van workshops, keynotes en interactie vanuit onderwijs, overheid en praktijk. Benieuwd naar alle hoogtepunten? Bekijk nu de aftermovie onderaan deze pagina van datApeldoorn 2024 en herbeleef deze leerzame dag! 

Marco Wenzkowski, Frank Tierolff, Ben Kokkeler en Mettina Veenstra openden datApeldoorn en lieten de waardevolle samenwerking tussen het Kadaster, Gemeente Apeldoorn, Hogeschool Saxion en CVD – Centrum voor Veiligheid en Digitalisering zien.
Mettina Veenstra sprak over de kracht van datavisualisaties voor maatschappelijke transities. Erwin Folmer van het Kadaster vertelde dat iedereen data kan gebruiken, onder andere door het gebruik van Loki, de chatbot van het Kadaster.

In de middag konden de deelnemers ervaren wat de verschillende kanten van data en datagedreven werken zijn, met o.a. een workshop over digital twins voor veilige regio’s van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, een workshop van het Simulatiecentrum van de Koninklijke Marechaussee en een workshop over hoe je aan de slag kunt met ethiek. En er waren nog veel meer workshops waarin data tastbaar, ervaarbaar en werkbaar werd gemaakt van Hogeschool Saxion over verhalen vertellen met data en van het Kadaster over de woningbouwopgave. Tot slot sloot Özcan Akyol de dag af met een persoonlijke note en een oproep.

Het verslag lezen met de terugblik op datApeldoorn 2024? Lees het hier: Datastad Apeldoorn in de etalage met symposium

We maken weer een boek

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat
afbeelding van een volgeschreven whiteboard met prominent daarop geplaatst het boek 'Van Slimme Stad naar ecosysteem'.

Vijf jaar na het verschijnen van het boek ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ werken we dit jaar de ‘late sequel’ dat de werktitel: ‘Van slimme stad, naar ecosysteem’ heeft. Dit boek is onderdeel van de borging van de resultaten van de City Deal. In dit boek willen we onder meer laten zien.

>> Wat we de afgelopen jaren hebben gedaan in de City Deals (het boek rondt dat af) en hoe de resultaten worden geborgd in onder andere het DMI-ecosysteem.
>> Wat het betekent om samen te werken in een ecosysteem.
>> Waar op dit moment de discussie staat over digitalisering en technologisering in Nederland en Europa.

Zoals altijd maken we dit boek met ons netwerk, of ecosysteem zo je wilt. Daarom organiseren we dit voorjaar 3 redactievergaderingen op:
>> woensdag 15 mei – 13.00 – 15.00
>> donderdag 13 juni – 13.00 – 15.00
>> dinsdag 9 juli – 13.00 – 15.00

De meetings vinden plaats in het DMI Center in Amersfoort (Barchman Wuytierslaan 10, 3818 LH Amersfoort). De meetings zijn gepland voorafgaand aan bijeenkomsten over de Expo in Barcelona. Dus je kan dan gewoon in Amersfoort van de ene naar de andere vergadering.

Ben je City Deal of DMI-partner, meld je dan hier aan voor die redactievergaderingen

Waarom een boek?
Sinds 2017 geeft de Future City Foundation bookazines (boek x magazine) uit. Daarmee dagen we de lezer uit om een visie te vormen over de slimme stad en geven we een podium aan inspirerende ideeën en boeiende mensen. We laten zien welke visies, tooling en projecten er zijn. Elk boek heeft zijn eigen zwaartepunt. En elk boek maken we met partners.

Elk boek is gratis als pdf te downloaden en te koop als papieren versie. Dat laatste is natuurlijk de mooiste beleving, maar de pdf geeft ons de mogelijkheid om ons verhaal te delen met de Nederlandse (en sinds 2019 ook de internationale) vakwereld. Met succes, want ondertussen zijn de boeken een begrip geworden in de smartcitywereld.

Eerdere boeken van Future City zijn (onder andere):

– Smart & Leefbaar (2018)
– Een slimme stad zo doe je dat (2019)
– Zo bestuur je een slimme stad (februari 2021)
– Zo creëer je waarde in de slimme stad (juni 2022)

Het boek ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ werd de basis van de gelijknamige City Deal.
Alle boeken zijn ruim 1000 keer aangevraagd (digitaal en fysiek), Slimme stad zo doe je dat zelfs ruimt 1700 keer.

Kennisbijeenkomst Ethiek – 15 mei

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat
Bannerlogo van de kennisbijeenkomst over Ethiek, georganiseerd door de City Deal Slimme Stad en het DMI Ecosysteem

Hoe zorg je ervoor dat je goed rekening houdt met de ethische vragen die spelen rondom innovatie, dataverzameling en digitalisering? Hoe hou je rekening met ethische kaders en laat je ethiek je innovatieproject juist versterken?

Op 15 mei laat het kennisnetwerk ethiek vanuit de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ zien wat praktische handvatten zijn om – ook binnen het DMI-ecosysteem – rekening mee te houden.

Meld je hier aan

De toepassing van technologie vraagt om een zorgvuldige afwegingen. Zeker binnen DMI, waar belangrijke beslissingen worden genomen waar we de effecten lang van zullen ervaren. Het doordenken van de ethische gevolgen daarvan is altijd belangrijk. Dat is van alle tijden. Maar waar we bij bestaande technologie een antenne hebben ontwikkeld voor de ethische gevolgen, is dat bij nieuwe technologie vaak lastiger. Met andere woorden, we kunnen ons de gevaren en gevolgen van een auto voorstellen en daar wat vinden, bij een cameradeurbel is dat lastiger. Daarom is het extra belangrijk om bij het ontwikkelen en toepassen van nieuwe technologie steeds stil te staan bij de ethische gevolgen. Dat leidt tot een betere oplossing die beter aansluit bij wat mensen willen en accepteren. En dat is een win-win voor de partij die de nieuwe toepassing ontwikkelt en voor de maatschappij die de nieuwe toepassing gaat gebruiken.

Binnen de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ heeft zich de afgelopen jaren een kennisnetwerk gevormd rondom dit thema. Deze community of practice wordt nu voortgezet binnen het DMI-ecosysteem. Wil je weten welke vragen we behandelen en waarvoor je deze community of practice kunt inzetten?

Meld je hier aan

_______________________________________

Datum:15 mei 2024, 11.00 – 12.00 uur

Locatie: Online

Webinar ‘Communicatierichtlijnen Sensoren’ – 14 maart 2024

Dit gaat over de City Deal Een Slimme Stad, zo doe je dat

Er zijn steeds meer sensoren in onze steden, die helpen bij het analyseren, monitoren en beheren van stedelijke opgaven. Denk aan sensoren die de drukte in de stad te monitoren, voor het opladen van elektrische auto’s, voor het beheren van afval en voor het handhaven van openbare orde en veiligheid. Deze sensoren verbeteren vaak de leefbaarheid van steden, maar kunnen ook ongewenste en/of onvoorziene effecten veroorzaken. Burgers zijn nauwelijks bewust van deze systemen en de impact die ze hebben op hun leven. Momenteel is er geen gestandaardiseerde aanpak voor het communiceren over sensoren van de overheid. Op veel plekken wordt nu niet gecommuniceerd over sensoren. En verschillende communicatie kan leiden tot verwarring.

De gemeenten Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, de provincie Noord-Brabant, het AMS-Institute, de TU Delft en Muzus hebben een effectieve en inclusieve communicatieaanpak (online en offline) over sensoren in de stad ontwikkeld. Deze aanpak is ook in een aantal deelnemende steden gevalideerd. Zo een richtlijn zorgt voor meer transparantie tussen overheid en inwoners én zorgt voor meer vertrouwen in het gebruik van sensoren. Deze communicatieaanpak sluit aan bij het afwegingskader sensordata en privacy, wat in de City Deal ‘Een slimme stad, zo doe je dat’ is ontwikkeld door de provincie Noord-Brabant en het Kadaster.

Wilt u weten wat deze richtlijn voor u kan betekenen? Meld u dan nu aan voor het webinar op 14 maart van 9.00 -10.00 uur.
Meld je hier aan

Programma 
9.00 – Opening door Thijs Turel (AMS – Institute)
Waarom moeten overheden aan de slag met de communicatierichtlijn sensoren?
9.15 – Doel van de communicatierichtlijn door Pieter van Langen (TU Delft)
Hoe spelen vertrouwen en transparantie een rol binnen overheidscommunicatie?
9.30 – Hoe werkt de communicatierichtlijn door Muzus
Hoe kunt u morgen aan de slag met de communicatierichtlijn sensoren?

Meld je hier aan

_______________________________________________________________

Datum en tijd: 14 maart 2024- 9:00 – 10:00 uur

Locatie: Online