Groningen

Betrokken partijen:

Gemeente Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen
Contactpersoon: Denise Leidelmeijer, d.f.m.leidelmeijer[at]rug.nl

Wijk Inzet door Jongeren & Studenten

In 2015 is Wijk Inzet door Jongeren & Studenten (WIJS) gestart als samenwerkingsverband tussen de Hanzehogeschool, de MJD en Gemeente Groningen. WIJS wordt ondersteund vanuit het Akkoord van Groningen, de koepelovereenkomst tussen stad en kennisinstellingen. Doel van het project is het positief verbinden van studenten met andere inwoners van de stad: door ze in te zetten in het sociale domein en zo de leefbaarheid van de stad te vergroten. Studenten krijgen daar studiepunten voor. Individuele burgers en andere opdrachtgevers uit de stad kunnen met hun vraag bij WIJS terecht, waaraan ze vervolgens gekoppeld worden met studenten en onderzoeksprojecten.

City Deal Kennis Maken

Dankzij de Impulsregeling City Deal Kennis Maken 2018 heeft WIJS zich de afgelopen twee jaar verder geprofessionaliseerd, onder meer door het versterken van externe communicatie en het aangaan van banden met de Wetenschapswinkels RUG. In die periode groeide WIJS dan ook uit van pilot naar een project, waarin meer dan 2200 studenten hebben deelgenomen in ruim 130 opdrachten. Na dit succes nam de Groningse gemeenteraad een motie aan om WIJS structureel in de gemeente in te bedden. In mei 2018 tekende de gemeente de samenwerkingsovereenkomst.

Nieuwe fase

Met de nieuwe subsidie breidt WIJS verder uit. De projecten voor en met de stad Groningen en haar studenten, worden vermeerderd, verbreed en verdiept. Vanaf 2020 sluiten daarom ook de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (RUG) en de mbo-scholen Alfacollege en Noorderpoortcollege (opleiding Maatschappelijke Zorg niveau 4) aan bij het samenwerkingsverband. Het aantal studenten die puur vanuit hun eigen opleiding bij WIJS betrokken zijn groeit tot ongeveer 1000. Ook gaan vanaf 2020 teams van wo, hbo en mbo-studenten samenwerken aan de ‘wicked problems’ van de stad zoals kinderarmoede, integratie, eenzaamheid en digitaal leren. Voorwaarde is wel dat hierbij burgers en organisaties worden betrokken. Uiteindelijk moet WIJS een spin in het web worden voor de problemen uit de wijken. Daarvoor zal het project in verschillende wijken kantoor houden.

Resultaten 2020-2021

Na afloop van de komende periode zullen deze resultaten zijn bereikt:

  1. Consolidering van de samenwerking van WIJS met de Wetenschapswinkels RUG en uitbouw van de interactie tussen de steunpunten van WIJS en de RUG, zoals het juridisch steunpunt, ondernemerssteunpunt en het belastingsteunpunt.
  2. RUG studenten zullen meedoen in de samenwerkende teams
  3. Mbo-studenten doen mee, door uitbreiding van de samenwerking met het Alfacollege en het Noorderpoortcollege.
  4. WIJS zal een kwaliteitsimpuls hebben gekregen door multi-level samenwerking en coaching vanuit de verschillende kennisinstellingen.
  5. Een robuuste coachingsaanpak en evaluatie van het multi-level leren is ontwikkeld, voor verdere talentontwikkeling en professionalisering.
  6. Er is verbinding aangegaan met de Digital Literacy Coalition, om samen de groeiende sociale en economische verschillen door digitalisering aan te pakken. WIJS zal daarvoor een living lab aanbieden voor onderzoek.
  7. Er is een samenwerking aangegaan met TalentWeb, die een rol zal spelen in de coaching van studententeams.

Dit alles leidt tot afgeronde projecten met een meerwaarde voor de stad en haar inwoners en studenten die samen ‘wijs’ zijn geworden: met meer 21st century skills en een groter maatschappelijk bewustzijn kunnen ze positief blijven bijdragen aan onze maatschappij.

Lees ook het interview met Denise Leidelmeijer op Agenda Stad.

naar de City Deal

Delft

Bewoners en professionals in gesprek aan een grote tafel vol met post-it briefjes tijdens de kennismarkt van het stadslab Vergrijzing op 7 februari

Betrokken partners:

Gemeente Delft, TU Delft, Haagse Hogeschool, Hogeschool Inholland
Contactpersonen: Hila Mohamad, H.Mohamad[at]hhs.nl en Rosa Jehee, r.m.g.jehee[at]hhs.nl

Stadslab Delft

In het Stadslab Delft werken de vier partijen uit de City Deal Kennis Maken samen aan de toekomst van de woonwijk Tanthof. Door de krachten te bundelen en gebruik te maken van elkaars kennis en expertise wordt, samen met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, gewerkt aan het beter begrijpen van specifieke vraagstukken en het tot stand brengen van oplossingen. Zodat het ook in de toekomst in Tanthof fijn is om te wonen, te werken en te leven.

City Deal Kennis Maken

Vanaf januari 2019 is er door middel van een kwartiermaker een start gemaakt met het verbinden van onderzoek, advies, beleid, onderwijs en praktijk. Nu er uit deze verkennende fase een goed beeld is ontstaan van de thema’s die er in de wijk leven en partijen elkaar hebben leren kennen, is het tijd voor de ontwikkel- en uitvoeringsfase waarin de samenwerking kan worden verduurzaamd. De thema’s worden uitgewerkt tot onderzoeksvragen en deze worden gekoppeld aan de opleidingen van de drie kennisinstellingen, zodat studenten ervaring kunnen opdoen in een leerzame praktijkomgeving, er nieuwe inzichten en perspectieven op stedelijke vraagstukken ontstaan en er een impuls kan worden gegeven aan de Delftse wijkaanpak.

Voor deze volgende fase is er een kennismakelaar aangesteld die zich onder andere zal bezighouden met het verbinden, afstemmen en enthousiasmeren van bewoners, gemeente, maatschappelijke organisaties, docenten, lectoren en onderzoekers ten behoeve van praktijkgericht onderzoek door studenten en lectoraten. Dit vormt de basis waarop kan worden gewerkt voor het opzetten van een stadslabachtige omgeving waarin meerjarig en multidisciplinair wordt samengewerkt.

In het afgelopen jaar (2019) hebben 117 studenten en 10 docenten zich beziggehouden met onderzoek in de wijk Tanthof. Hoewel dit afhankelijk is van de onderzoeksvragen die worden opgepakt, is de verwachting dat in de komende jaren soortgelijke aantallen kunnen worden behaald.

Doelen voor 2020 en 2021

Er worden in de CDKM Delft en specifiek in Tanthof drie doelen nagestreefd:

  • De stad in onderzoek en in het onderwijs: het onderzoeken van maatschappelijke en stedelijke vraagstukken is voor docenten en studenten een interessante en uitdagende leeromgeving. Door niet alleen les te krijgen vanuit de collegebanken maar door ook met de voeten in de klei te staan, zijn studenten beter voorbereid op de arbeidsmarkt en komen ze in contact met potentiele werkgevers en de behoeften van wijkbewoners.
  • Onderzoek en onderwijs in de stad: door deze samenwerking kunnen de gemeente en haar inwoners beter gebruik maken van de kennis en expertise die bij kennisinstellingen aanwezig is.
  • Verbondenheid stad, onderzoek en onderwijs: door mee te werken aan locatie-specifieke vraagstukken kunnen studenten en onderzoeksgroepen hun meerwaarde laten zien voor de maatschappij en daarmee werken aan een beter imago.

Activiteiten

Die doelen krijgen vorm in vier belangrijke activiteiten tijdens deze periode:

  • Aanscherping van de reeds opgestelde kennis- en onderzoeksagenda
  • Zorgen voor de juiste verbinding tussen vraageigenaar en een docent/onderzoeker en de studenten. De ervaring uit het eerste jaar leert dat dit niet vanzelf ontstaat. Hier ligt een belangrijke rol voor de kennismakelaar.
  • Uitvoeren van onderzoek. Naast de onderzoeksagenda en de verbinding tussen partijen zijn deze onderzoeken de daadwerkelijke output van dit traject. Het resultaat: beter opgeleide studenten en kennisontwikkeling. De verwachting is dat er per jaar circa vier matches kunnen worden gemaakt, variërend van een stage tot een onderzoekstraject door tientallen studenten.
  • Communiceren en muteren (niet kopiëren) van de geleerde lessen naar de andere Delftse wijken en organisaties, zodat onderwijs, onderzoek en stad structureel met elkaar verbonden zijn.

Lees ook het interview met Gerben Helleman over Tanthof.

Voor meer informatie over de activiteiten in Delft kunt u terecht op www.studentenonderzoekinDelft.nl.

1 bijlage

naar de City Deal

Even voorstellen: City Deal-steden presenteren hun projecten en ambities

Sinds 2017 zijn alle deelnemende steden van start met één of meer projecten uit de City Deal Kennis Maken. Wat drijft de steden en instellingen die meedoen en op welke manier geven zij invulling aan hun projecten? Elke stad stelt zich op de volgende pagina’s graag kort aan u voor. Voor meer verdieping treft u onder elke pagina een verwijzing aan naar een ‘A4’, een bondige en overzichtelijke presentatie van ambities en projecten waar de stad de komende tijd met de kennisinstellingen mee aan de slag gaat.

Bekijk de powerpoint presentatie voor alle informatie over de verschillende aanpakken in de steden.

Zwolle Leeuwarden Leiden Den Bosch
Nijmegen Delft Amsterdam Ede-Wageningen
Maastricht Utrecht Rotterdam Tilburg
Deventer Den Haag Breda Eindhoven
Enschede Groningen Arnhem
naar de City Deal

Nijmegen

Betrokken partners:

Gemeente Nijmegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Radboud Universiteit, ROC Nijmegen, Yuverta.
Contactpersoon: Anouk Kerkhof, a.kerkhof[at]ru.nl

Van impuls naar verduurzaming

De City Deal Kennis Maken Nijmegen wil een versnelling tot stand brengen in het oplossen van maatschappelijke opgaven van de stad door onderzoekers, docenten en studenten hierbij grootschalig te betrekken. In 2017 hebben de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Radboud Universiteit en de gemeente Nijmegen tot doel gesteld om de samenwerking te verduurzamen door succesvolle initiatieven beter te ontsluiten en te verbinden. Om zo een rijke leeromgeving voor studenten te laten ontstaan.

Ambitie

Onze ambitie is dat over tien jaar een instrumentarium beschikbaar is waarmee kennisinstellingen en gemeente via een interdisciplinaire en/ of multi-level aanpak, in gezamenlijkheid werken aan (grote) maatschappelijke thema’s. We creëren meerwaarde in Nijmegen met ons onderzoek en onderwijs, dit stellen we vast via (praktijkgericht) onderzoek.

Activiteiten 2023-2026

Om onze gemeenschappelijke ambitie te bereiken, werken we de komende jaren (2023-2026) op de volgende manier samen:

  1. Meerjarige grote projecten (multilevel) – De inhoudelijke focus ligt op de twee inhoudelijke programmalijnen vanuit de gemeente Nijmegen (sociale basis versterken en ruimte maken), waarop de kennisinstellingen aansluiten in onderwijsprojecten. Hierbij gaat het om langdurige, duurzaam ingebedde projecten op basis van de gemeentelijke stadsdeelprogrammering.
  2. Kortlopende, actuele vraagstukken – Het verbinden van kennisvragen en aanbod tussen gemeente en kennisinstellingen. Verbinding leggen tussen bewoners, wijkprofessionals, beleidsmedewerkers, onderzoekers, docenten en studenten. Hierbij gaat het om kortlopende vraagstukken waar ‘energie zit’ en waar snel op ingezet kan worden (programmalijn drie binnen gemeentelijke ambitie). Multi-level onderwijs is hierbij geen voorwaarde.
  3. Kennisdeling en communityvorming – We werken zowel aan kennisdeling als aan communityvorming onder de paraplu van ‘Nijmegen Studiestad’. Door de krachten van de verschillende netwerken te bundelen, maken we meer impact.
  4. Instellingen werken aan de doelstellingen van de eigen implementatieplannen – Elke consortiumpartner werkt aan de randvoorwaarden voor het werken aan maatschappelijke opgaven in het onderwijs. Voor elke instelling zijn hierbij andere aandachtspunten aan de orde. Elke instelling heeft daartoe een eigen implementatieplan uitgewerkt, met als doel om bij te dragen aan maatschappelijke vraagstukken in de stad en om impact in het onderwijs steviger te verankeren, te verspreiden

Lees ook:
• Het interview met Maartje Cobussen over structurele inbedding: https://agendastad.nl/city-deal-nijmegen-is-toe-aan-structurele-inbedding-in-het-onderwijs/
• Het interview met Judith Stoep over het onderzoek naar rijke leeromgevingen vanuit de CDKM-regeling: https://agendastad.nl/leren-samenwerken-met-andere-perspectieven/
• Het interview met Rob Verhofstad en Miriam Jager over de beweging in de City Deal in Arnhem en Nijmegen: https://agendastad.nl/werken-aan-dezelfde-grote-beweging-in-de-city-deal/
• Het interview met Han van Krieken en Sigrid Bleize over de samenwerking in Nijmegen: https://agendastad.nl/nijmegen-doet-het-echt-samen-in-de-city-deal/
• Het interview met Kim Hoeks over de meerwaarde van de samenwerking van gemeente en kennisinstellingen: https://agendastad.nl/studenten-zien-hele-andere-dingen-dan-wij-ambtenaren/

Voor meer informatie:
https://www.linkedin.com/company/city-deal-kennis-maken-nijmegen/

naar de City Deal

Ede en Wageningen

Betrokken partners:

Gemeente Wageningen, gemeente Ede, Christelijke Hogeschool Ede (CHE), Wageningen University & Research
Contactpersoon: Voor Wageningen: Saskia Leenders, saskia.leenders[at]wur.nl. Voor Ede: Joanne Bos, jibos[at]che.nl

Ede Wageningen Samen Stad Maken

De gemeenten Wageningen en Ede, woningcorporatie Idealis, Wageningen University & Research (WUR) en Christelijke Hogeschool Ede (CHE) willen de kennis en expertise van de aanwezige studenten en kennisinstellingen inzetten voor lokale maatschappelijke opgaven in de directe leefomgeving. De City Deal partners willen toewerken naar een duurzaam netwerk van betrokken personen en partijen: Ede Wageningen Samen Stad Maken. Hiermee bouwen ze voort op de ervaringen die de CDKM partners het afgelopen CDKM jaar hebben opgedaan.

Met deze aanvraag willen de partners twee verbinders aanstellen per stad; één verbinder in Ede bij de CHE en één verbinder in Wageningen bij de WUR. Deze verbinders verstevigen de samenwerking tussen gemeenten, onderwijsinstellingen en Idealis waarbij wordt uitgegaan van de inhoudelijke thema’s zoals vastgelegd in de Strategische agenda gemeente Ede-CHE en de Stadsagenda gemeente Wageningen-WUR. Aan deze inhoudelijke thema’s werken de CDKM partners binnen projecten. Dit zijn bestaande projecten en activiteiten in Ede en Wageningen waarin krachten worden gebundeld om oplossingen te bieden aan lokale maatschappelijke vraagstukken. Per stad zullen er drie á vijf CDKM projecten worden geselecteerd met behulp van vooropgestelde criteria.

Living Lab, proeftuin tot werkplaats

De projecten kunnen verschillend zijn van opzet; van Living Lab, proeftuin tot werkplaats. De CDKM projecten bieden de mogelijkheid om op een structurele wijze real life vraagstukken te verbinden aan het reguliere onderwijs van CHE en WUR. De projecten die we adopteren bieden een rijke leeromgeving waarin studenten op een ervaringsgerichte manier hun academische en professionele vaardigheden kunnen ontdekken en ontwikkelen zoals ondernemerschap, samenwerken en het begrijpen en faciliteren van duurzame maatschappelijke transities.

De CDKM projecten zijn daarnaast ook het middel om de samenwerking te versterken tussen de CDKM partners. Met deze werkwijze verankeren we het werken aan lokale maatschappelijke opgaves binnen het onderwijs en onderzoek en werken toe naar groei van studenteninzet in de steden.

City Deal Kennis Maken

Na de komst van de aanjager zijn in Wageningen vanuit de thema’s Klimaatneutrale stad en Voedselverspilling zijn tot nu toe twee projecten gestart als pilot. Bij het project ‘Spelenderwijs Gezond 1’ hebben 7 studenten binnen het WUR vak Academic Consultancy Training (ACT) advies uitgebracht over Wageningen als experimenteerstad rondom gezonde voeding & voedselverspilling. Vervolgens hebben ze een consultancybureau opgericht, dat . een onderzoek ontwikkelde naar het effect van de lesmethode Spelenderwijs Gezond. De effectmetingen zijn uitgevoerd door CIOS studenten van RijnIJssel. In het project ‘Droevendaal’ hebben 3 studententeams van 5 á 7 studenten onderzoek uitgevoerd naar de realisatie van duurzame studentenhuisvesting. Daarnaast hebben ook nog eens 40 WUR studenten hebben binnen het vak Political Landscapes gewerkt aan een lokaal maatschappelijk vraagstuk: “De groei van Wageningen 2019”.

2020-2021

Het toekomstperspectief is om over 5 jaar het duurzaam netwerk Ede-Wageningen Samen Stad Maken te hebben gecreëerd. Dit zorgt voor verankering van het werken aan lokale maatschappelijk opgaves binnen het onderwijs en onderzoek. Een unieke samenwerking niet alleen binnen, maar ook tussen de steden.

De partners willen dit realiseren door samenwerking op een nieuwe manier te organiseren gebaseerd op de onderstaande leerervaringen van afgelopen jaar:

  • Verbind de CDKM met de mensen en projecten die werken aan de Strategische Agenda gemeente Ede-CHE en Stadsagenda gemeente Wageningen-WUR.
  • Een CDKM project is geen doel maar het middel om de samenwerking door te ontwikkelen.

Lees ook het interview met aanjagers Saskia Leenders en Joanne Bos.

naar de City Deal

Zwolle

Zwolle. Foto: Pieter Verbeek.
Zwolle. Foto: Pieter Verbeek.

Betrokken partners:

Gemeente Zwolle, Windesheim, VIAA, ArtEZ, Katholieke Pabo Zwolle
Contactpersoon: kennismanager Henk Vonk, hm.vonk[at]zwolle.nl

Beschrijving:

City Deal Kennis Maken (CDKM) in Zwolle heeft tot doel studenten, docenten en onderzoekers structureel te betrekken bij de maatschappelijke opgaven van (regio) Zwolle.

Dit doet zij door de stad aan te bieden als rijke leeromgeving waarin gemeente en kennispartners met elkaar samenwerken aan opgaven binnen de volgende 4 thema’s:

  • de groene omgeving (klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie),
  • de zorgzame samenleving,
  • de wendbare en inclusieve werkomgeving en
  • de informatiesamenleving.

De CDKM beoogt zoveel mogelijk de bestaande structuren en agenda’s in de stad te versterken en de samenwerking tussen gemeente en kennisinstellingen te bevorderen. Een belangrijke eerste stap hierin is het organiseren van de vraagarticulatie, om zo te komen tot dynamische kennisagenda’s als basis voor het vormgeven van samenwerking in projecten, onderzoeken en curricula.

Een tweede stap is om het proces van leren en delen effectief vorm te geven. Dan gaat het om zowel de samenwerking binnen de CDKM in Zwolle, als het breder delen van de ontwikkelde kennis en opgedane ervaringen vanuit de inhoudelijke kennisagenda met andere initiatieven en structuren.

Om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen is de uitdaging om de kennis en inzichten vanuit de CDKM dusdanig op te schalen en te ontsluiten naar de stad en regio, dat deze daar verder tot waarde komt.

City Deal Kennis Maken

Het eerste programmajaar van de City Deal heeft Zwolle benut om de organisatie van de samenwerking neer te zetten, te bouwen aan samenwerking rond de vier strategische thema’s en eerste concrete samenwerkingsprojecten te realiseren. Concreet voor Groene Leefomgeving en Zorgzame Samenleving zijn studentprojecten geformuleerd. Voor Informatiesamenleving volgt dat in oktober, evenals voor de Wendbare en Inclusieve werkomgeving later in het jaar.

De ervaringen en inzichten van dit eerste jaar leiden tot een actieve focus op het thema ‘informatiesamenleving’ voor het tweede en derde programmajaar.

2020-2021

De komende periode heeft CDKM Zwolle als doel om het vliegwiel te worden om bestaande economisch- maatschappelijke samenwerkingsverbanden rondom de strategische thema’s te versterken. Dat moet gebeuren door studenten, docenten en onderzoekers, structureler en programmatischer te verbinden aan maatschappelijke opgaven. Op deze manier helpt het programma oplossingen te vinden voor de maatschappelijke opgaven én talent te ontwikkelen en te behouden voor de stad en regio (human capital agenda).

Structuur voor samenwerking

Het CDKM-consortium partners willen aan het einde van de programmaperiode een structuur hebben ontwikkeld voor samenwerking. Op basis van gezamenlijke en/of complementaire doelen, ambities én een gezamenlijke kennisagenda, worden hierin verschillende vormen van samenwerking structureel gerealiseerd in onderzoek, projecten en curricula.

Daarbij zal het DesignLab van Universiteit Twente betrokken als facilitator de vraagarticulatie en kennisagenda’s vormgeven voor de vier gekozen thema’s. In inspiratie- en designsessies met HBO-ICT en andere opleidingen/lectoraten uit fysieke en sociale domeinen zullen de partners de in 2019 gestarte agenda en samenwerking periodiek actualiseren en herijken.

Daarnaast wil het consortium een werkwijze ontwikkelen om de kennis en leerervaringen die worden opgedaan binnen de CDKM na afloop van de programmaperiode effectief te kunnen delen en opschalen. Daarvoor wordt een platform ontwikkeld. Tot slot organiseert het consortium evenementen waarin kennis, ervaringen en projectresultaten van de CDKM in Zwolle worden geëtaleerd.

1 bijlage

naar de City Deal

Den Bosch

Betrokken partners

Gemeente ’s-Hertogenbosch, Avans Hogeschool, HAS Hogeschool, Fontys Hogeschool, Koning Willem I College, Yuverta MBO, JADS en de Koningstheateracademie.

Contactpersoon: Programmamanager City Deal Kennis Maken ’s-Hertogenbosch Marjolein Rojo, [email protected].

‘Waarom moeilijk doen als het samen kan?’

Het thema voor de City Deal Kennis Maken ’s-Hertogenbosch is Positieve gezondheid. Hierbij worden gezondheidsproblemen zo vroeg mogelijk in beeld gebracht en zoveel mogelijk voorkomen. Het gaat daarbij zowel om individuele bewoners als om de maatschappelijke context. Dit vereist een nieuwe manier van werken met nieuwe rollen en vaardigheden van beleidsmakers, professionals, onderzoekers en inwoners op diverse beleidsvelden. De gemeente ‘s-Hertogenbosch en kennisinstellingen Avans Hogeschool, HAS Hogeschool, Fontys Hogeschool, Koning Willem I College en Yuverta slaan de handen ineen om de kennis in de stad in te zetten voor het helpen oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken.

In 2019 hebben we kennisgemaakt en gezamenlijk de eerste projecten uitgevoerd binnen het thema Positieve gezondheid. Ook JADS en de Koningstheateracademie zijn betrokken partners. Zo zijn alle mbo-, hbo- en wo-instellingen van de stad ‘s-Hertogenbosch in een uniek samenwerkingsverband met elkaar verbonden.

Aanpak 2020 & 2021

In 2020 en 2021 gaan we de aanpak zoals in 2019 ingezet voortzetten, waarbij we actief blijven zoeken naar verbreding, intensivering en verduurzaming van projecten en samenwerkingen. De beschikbare impulsgelden gebruiken we de aankomende 2 jaar voor de inzet van een aanjager, de communicatie en een jaarlijkse kennisdelingsdag in de stad.

City Deal Kennis Maken is succesvol als dit voor studenten, docenten en onderzoekers zinvolle, maatschappelijk relevante en interessante opdrachten, samenwerkingen en projecten oplevert en er een goed functionerend kennisecosysteem is. Dat bereiken we door een netwerk van professionals met zeven onderwijspartners en gemeente te bouwen dat de intentie heeft om langdurig met elkaar samen te werken. Wij weten elkaar in de stad te vinden en geven studenten, docenten en onderzoekers mogelijkheden om bij te dragen aan het oplossen van de maatschappelijke opgaven van de stad. Daarbij ligt de focus op het thema Positieve gezondheid.

Lees ook de laatste Nieuwsbrief CDKM ‘s-Hertogenbosch.

 

naar de City Deal

Breda

Betrokken partners

Gemeente Breda, Avans Hogeschool, Breda University of Applied Sciences (voorheen NHTV), De Rooi Pannen, CURIO (voorheen ROC West-Brabant) en de Nederlandse Defensie Academie.

Contactpersoon: Programmamanager City Deal Kennis Maken Breda Marjolein Rojo, mjb.rojo[at]avans.nl

Samenwerken op Vitaliteit

City Deal Kennis Maken (CDKM) biedt de gemeente Breda en kennisinstellingen Avans Hogeschool, Breda University of Applied Sciences (BUas), Curio en De Rooi Pannen, de mogelijkheid om de CDKM samenwerking die in 2018 is gestart verder te ontwikkelen op het thema Vitaliteit. Doel is het nauwer betrekken van jonge mensen bij actuele vitaliteitsvraagstukken die spelen in de stad waarin zij wonen en studeren. We willen hen uitdagen om met aansprekende oplossingen de vitaliteit van inwoners in de stad te verbeteren. Om CDKM meer te laten zijn dan een optelsom van projecten, werken partners toe naar een programmatische aanpak waarbij kennis en expertise meer strategisch wordt ingezet. Omdat vitaliteit een breed thema is focussen de onderwijsbestuurders en wethouder onderwijs (verenigd in het Bestuurlijk Overleg Hoger Onderwijs Breda, BOHOB) op lopende samenwerkingen waar energie zit én initiatieven met duidelijke crossverbanden bijvoorbeeld sport en voeding.

Aanpak 2020 & 2021

CDKM Breda gebruikt een groot sportevent als vliegwiel voor samenwerking. Alle activiteiten en projecten van de City Deal bekijken we door die bril. Ook is het een instrument om Vitaliteit te positioneren in Breda en West-Brabant richting 3 doelgebieden: inwoners, fysieke omgeving en bedrijven. We focussen daarbij op sport, bewegen en voeding.

Een sportevent zoals La Vuelta is een mooie metafoor voor de CDKM: we creëren ieder jaar een soort ‘kopploeg’. Dit zijn gekozen activiteiten en projecten die dat jaar extra aandacht krijgen om te verrijken. Het ‘peloton’ zijn de niet gekozen activiteiten en projecten, maar die wel op inhoud en doel passend zijn. Voor 2021 hebben we als vervolg op de La Vuelta de NK Atletiek op het oog.

Criteria bij het bepalen van ‘kopploeg’ activiteiten of projecten zijn onder andere:

  • Is het onderwerp geschikt voor onderwijs en studenten?
  • Biedt het mogelijkheden om duurzaam samen te werken met de beroepspraktijk (bedrijven, inwoners, wijken)?
  • Is een activiteit of project impactvol voor de stad en haar doelgebieden?
  • Bestaat de mogelijkheid tot crossover, multilevel en/of multidisciplinaire uitbreiding van activiteit of project?
  • Kunnen anderen leren van een activiteit of project?
  • Is er een link met La Vuelta of het thema Vitaliteit?
  • Zijn er minimaal 2 deelnemende partners binnen de CDKM?
  • Kan CDKM voor meerwaarde zorgen door bv de potentie om bestaande samenwerking uit te breiden (qua partners, instrumenten, funding e.d.)?

Corona Challenge

Studenten hebben de Corona Challenge als een mooi project ervaren waarin ze zelf eindelijk weer iets actiefs konden doen. Daarbij hebben ze mooie verhalen opgehaald met verschillende resultaten.

Na zo lange tijd weer de in gesprek gaan met diverse mensen over corona heeft zowel de bewoners van Breda als onze studenten veel opgeleverd! Een deel van de verhalen is uitgewerkt en hangt in de expositie op de biesdonkweg (aula)! Kom gerust een kijkje nemen en loop de teamkamer van sociaal werk even binnen voor een bakkie koffie.

Daarnaast heeft het mooie podiums opgeleverd voor de opleiding sociaal werk, Avans en City Deal:

 Lees ook de laatste Nieuwsbrief CDKM Breda.

naar de City Deal

Enschede

Betrokken partners:

Gemeente Enschede, Saxion Hogeschool, Universiteit Twente, ROC van Twente, AKI-ArtEZ
Contactpersoon: Eric Wolkotte,  [email protected]

ChallengeLAB Twente

Als grootste stad van Overijssel en kloppend hart van Twente ontwikkelt Enschede zich voortdurend. Er wordt, aan de hand van de vijf door de gemeenteraad vastgestelde opgaven, hard gewerkt aan een toekomst waarin iedereen mag meedoen. Deze urgente stedelijke opgaven kan de gemeente niet alleen oplossen; ze vragen om een actieve inbreng van bewoners én partners in de stad.

Via ChallengeLAB Twente maakt de gemeente steeds meer gebruik van nieuwe kennis en onderzoekscapaciteit van de onderwijsinstellingen en van de frisse denkkracht van studenten, de burgers van de toekomst. Voor studenten, docenten en onderzoekers vormt de stad Enschede een unieke leeromgeving van de toekomst. Met de Impulsregeling 2018 wordt ChallengeLAB Twente tot een duurzaam initiatief ontwikkeld. Aan het einde van de projectperiode staat een gezamenlijk onderwijsconcept dat vanaf 2020 als regulier onderwijs aangeboden wordt bij vier instellingen op basis van gezamenlijke competities, leerdoelen en -lijnen.

Pilots

In 2018 is gestart met een eerste pilot, waarbij 16 studenten in vier teams aan de slag gingen met het verduurzamen en zelfredzamer maken van Enschede, waarbij ze zijn begeleid door vertegenwoordigers van de vijf partners. In 2019 is wederom proefgedraaid, ditmaal door zeven studenten in twee teams, op het vraagstuk circulaire economie, met ondersteuning door 3 studenten. In totaal hebben 27 studenten van mbo, hbo en wo geparticipeerd in beide pilots.

Verbreden, verdiepen en versterken

Voortbouwend op de resultaten tot nu toe wordt komende twee jaar gewerkt aan het verbreden, verdiepen en versterken van ChallengeLAB Twente. Dit vormt de kern van het voorstel voor de regeling City Deal Kennis Maken 2019. Op deze manier gaan de vijf partners nog intensiever en duurzamer met elkaar samen werken aan twee doelen:

1) het beter benutten van alle kennis en denkkracht in de stad bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

2) het vergroten van het maatschappelijk bewustzijn van studenten, docenten en onderzoekers.

Dit betekent concreet, dat de vier kennisinstellingen door gaan met het aanbieden van de minor/keuzemodule die in gezamenlijkheid wordt ontwikkeld. En daarnaast wordt de veelheid aan al bestaande samenwerkingsinitiatieven in kaart gebracht en zichtbaarder en toegankelijker gemaakt voor de studenten, docenten en inwoners van Enschede en omgeving. De belangrijkste taak voor de partners is om te zorgen voor verbinding tussen de instellingen en borging en verankering binnen de eigen organisatie.

Resultaten

De verdieping van het onderwijs moet opleveren dat de gezamenlijke onderwijsmodule jaarlijks wordt aanboden, met opdrachten die gedifferentieerd zijn naar niveau, en passen binnen de kwaliteitseisen en andere randvoorwaarden van de kennisinstellingen. Doel is om steeds enkele tientallen studenten te laten deelnemen. Daarnaast komt er een platform voor stages, afstudeeropdrachten en traineeships die ingaan op vragen uit de stad.

De versterking van de relatie met de stad en haar burgers moet vormkrijgen in een verbeterde vraagarticulatie, met kop-staart aanpak. Hoe kan het ChallengeLAB Twente beter faciliteren dat vragen uit de stad op de juiste plek terecht komen? Een samenwerking wordt gezocht met de Dynamische Investerings Agenda (DIA) waarin de gemeente Enschede en woningcorporaties samen met inwoners aan het verbeteren van het leven en de leefomgeving in een wijk.

De verbreding moet als resultaat een Keuzekaart opleveren. Deze kaart bevat activiteiten die gericht zijn op maatschappelijke opgaven in de stad en open staan voor studenten, medewerkers, ondernemers, maatschappelijke organisaties en/of burger. Wat kunnen we leren van bestaande initiatieven? En hoe kunnen zij een rol spelen bij het beantwoorden van vragen uit de stad of worden versterkt of verbonden?

naar de City Deal

Leiden

Betrokken partners:

Gemeente Leiden, Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden,
Contactpersoon: Kwartiermaker Leiden City Deal Kennis Maken/ Projectmanager Leren met de Stad: Marieke van Haaren, marieke[@]plnt.nl

Leren met de Stad

Tussen 2019 en 2022 wordt in het project Leren met de Stad een samenwerkingsstructuur ontwikkeld waarin inwoners van Leiden, docenten en studenten samen de kennis genereren die nodig is om vraagstukken in de stad op te lossen en samen te leren. Hiermee kunnen de gemeente en haar inwoners voordeel opdoen van de kennis die aanwezig is binnen het hoger onderwijs en kunnen studenten leren aan de hand van echte ervaringen in de stad. Dit draagt bij aan actief burgerschap en een grotere maatschappelijke realiteitszin en betrokkenheid.

‘Leren met de Stad’ gaat om het creëren van een leeromgeving. Dat gebeurt via de ‘Leidse Kenniswinkel’ en de Studio, waarin studenten van de Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden hun talenten kunnen ontwikkelen en samenwerken, met bewoners, aan maatschappelijke vraagstukken in de stad. De Kenniswinkels moeten als een front-office fungeren, waar studenten vragen van bewoners ‘ophalen’. In de Studio worden complexere maatschappelijke vraagstukken in multidisciplinaire teams opgepakt.

In 2022, wanneer Leiden European City of Science is, willen we de resultaten van het project Leren met de Stad presenteren: een samenwerkingsstructuur waarin stad en kennisinstellingen duurzaam samenwerken (in co-creatie) aan maatschappelijke vraagstukken.

Tot 2022

In 2019 is een begin gemaakt met deze activiteiten en zijn al verbindingen tot stand gebracht tussen vragen uit de stad en onderwijs en onderzoek, bij zowel hogeschool als universiteit. Vanaf 2020 gaan we actief inzetten op het ontwikkelen van de eerste ’Leidse Kenniswinkel’ en bouwen we verder aan het netwerk van betrokken ambtenaren, maatschappelijke organisaties, docenten, onderzoekers en vooral studenten. Ook ondersteunen we de samenwerking van de verschillende partijen, via netwerkbijeenkomsten en andere middelen, zodat het samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken in Leiden een vanzelfsprekend onderdeel wordt in de opleiding van studenten. Dat doen we onder meer via een website en digitale nieuwsbrieven waar we activiteiten, goede voorbeelden en ervaringen delen.

Begin 2022 is naar verwachting het volgende gerealiseerd:

  • Er is een leeromgeving gecreëerd met de Kenniswinkel(s) en de Studio.
  • De aanpak voor de samenwerking wordt in 2020 en 2021 meerdere malen toegepast en op basis van evaluatie verbeterd.
  • In 2020 en 2021 wordt gewerkt aan een Stappenplan om de vraagstukken uit de stad te verbinden aan de faculteiten en opleidingen bij de hogeschool en universiteit. De aanpak van maatschappelijke vraagstukken is in verschillende vormen in het curriculum van de hogeschool en de universiteit ingebed.
  • Daarnaast wordt een aanpak ontwikkeld om vanuit de ‘gelaagdheid’ van vraagstukken te bepalen welk deel van de vraag het beste past bij welk onderwijs (of onderzoek). Concreet: past het werken aan een vraagstuk beter bij bachelor- of bij masteronderwijs, wat voor soort onderzoek is nodig etc.
  • Er is een database gerealiseerd waarin projecten worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt, om het duurzame karakter in de samenwerking te ondersteunen.
  • Via de Kenniswinkels weten bewoners van Leiden onze studenten te vinden en dragen studenten bij aan het in beeld brengen en beantwoorden van maatschappelijke uitdagingen van bewoners en van de wijken. Op deze wijze leren studenten van bewoners en leren de opleidingen over actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

Lees ook het interview met Marieke van Haaren.

1 bijlage

naar de City Deal