Amsterdam

Betrokken partners:

Gemeente Amsterdam, Vrije Universiteit, Universiteit van Amsterdam, Hogeschool van Amsterdam, Hogeschool Inholland, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam Economic Board
Contactpersonen: Rob Andeweg r.andeweg[at]hva.nl.

Duurzame kennisinfrastructuur

In de Amsterdam Agenda voor de City Deal Kennis Maken staat het ontwikkelen van een duurzame kennisinfrastructuur centraal. De stad kent al vele samenwerkingsverbanden tussen gemeente en kennisinstellingen. De partners zetten in op het verder in kaart brengen, structureren, ontwikkelen en versterken van de vele samenwerkingen.

Waar in de eerste aanvraag van de CDKM het in kaart brengen en structureren van het onderzoek centraal stond, richten de partners zich in deze tweede fase op de actieve inzet van studenten bij het aanpakken van maatschappelijke vraagstukken. Daarbij hebben ze gekozen voor een specifiek en overzichtelijk gebied: Amsterdam Nieuw-West. Hier zijn de  kennisinstellingen momenteel grotendeels nog los van elkaar actief en is de urgentie groot om tot intensievere kennisuitwisseling en kennisdeling te komen.

Kennismakelaars

Met de aanstelling van twee stevige, onafhankelijke kennismakelaars/verbinders, willen de kennispartners de bestaande ervaringen en kennis over de inzet van studenten bijeenbrengen. Dat vormt de basis voor het formuleren en operationaliseren van het begrip kennisinfrastructuur. Aan de hand van deze (werk)definitie gaan de partners aan de slag met het versterken van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe samenwerkingsrelaties met lokale partners en met de kennispartners onderling.

Dat gebeurt enerzijds door verbreding van bestaande allianties, zoals de Kennisalliantie Aanpak Eenzaamheid of de start van nieuwe allianties, zoals over Energietransitie. De samenwerking van studenten van hbo/wo met studenten van (v)mbo krijgt daarbij specifiek aandacht. De kennis en ervaring die wordt opgedaan in Nieuw West worden gedeeld met zoveel mogelijk betrokkenen om daarmee op stedelijk niveau handvatten te bieden op tot een duurzame stedelijke kennisinfrastructuur te komen.

Plannen 2020-2021

Om deze duurzame kennisinfrastructuur vorm te geven willen de kennispartners de volgende activiteiten doen:

  1. Het gezamenlijk ontsluiten van de beschikbare kennis uit onderzoek over stedelijke vraagstukken. Daar wordt met de ontwikkeling van het digitaal Platform Open Research Amsterdam een belangrijke stap in gezet.
  1. Het gezamenlijk overzicht krijgen over de studentactiviteiten in de stad, zoals de Hogeschool van Amsterdam al heeft gedaan op de kaart www.hvaindestad.nl.
  2. Het vormen van leergemeenschappen van studenten, docenten en onderzoekers die samen reflecteren op de kennis en ervaringen in het werken aan deze vraagstukken en deze kennis en ervaringen vertalen naar de eigen organisatie. Bijvoorbeeld door begrippen als ‘krachtige leeromgeving’ en ‘living lab’ nader uit te werken.
  3. Het vormen van lokale of stedelijke allianties met bewoners, ondernemers, bedrijven en maatschappelijke organisaties rond stedelijke vraagstukken, zoals de Aanpak Eenzaamheid en rond de Energietransitie.
  4. Het positioneren van kennis/communitymakelaars die een centrale rol spelen in de ontwikkeling, verspreiding en borging van kennis over lokale vraagstukken.

Verwachte resultaten 2021

  1. Een geoperationaliseerde beschrijving van het concept kennisinfrastructuur.
  2. Een geactualiseerd overzicht van samenwerkingsrelaties met belangrijkste lokale stakeholders.
  3. Vitale samenwerkingsprojecten met actieve, meerjarige betrokkenheid van studenten, docenten en onderzoekers van de kennispartners.
  1. Een aantoonbare en zichtbare bijdrage vanuit de CDKM aan lokale vraagstukken

Lees ook het interview met Aukelien Scheffelaar en Ellen Budde.

naar de City Deal

Kennis maken en delen: CDKM in het Hart van Groningen

Dit gaat over de City Deal City Deal Kennis Maken

Op 7 juni vond de kennisdelingsdag van het City Deal Kennis Maken (CDKM) netwerk plaats in Forum Groningen, een bruisende plek waar bewoners van alle leeftijden, onderwijs, onderzoek, cultuur en meer samenkomen. Tegen dit toepasselijke decor trapt Carine Bloemhof, locoburgemeester en wethouder van de gemeente Groningen, de dag af. Terwijl de zon doorbreekt en buiten de laatste regendruppels doet verdampen, heet zij aanwezigen uit de 20 CDKM-steden van harte welkom in haar stad voor deze dag waarop kennis maken en kennis delen centraal staan. Als best practice licht zij toe hoe het Akkoord van Groningen verschillende lagen overheden, zorg, onderwijs en binnenkort ook het bedrijfsleven samenbrengt. In 2025 wordt het twintigjarig bestaan gevierd van dit inspirerende voorbeeld van sector overstijgende en meerlaagse kennisdeling. Als Groningse invulling van de City Deal Kennis Maken sluit WIJS hier naadloos op aan, net als het Masterplan Campussen dat de komende jaren als onderdeel van Nij Begun wordt uitgerold in de regio. De aanwezigen in de zaal verkennen na het warme welkomstwoord van de wethouder dit rijke kennisecosysteem aan de hand van dagvoorzitter Gijs Nillessen en drie panels.

 1e panel: Ateliers

Michèle Garnier (Dean SASS, Hanze Hogeschool)
Els Jansen (Projectleider en docent WIJS, Alfa College)
Marjon Veenstra (Projectleider en docent WIJS, Hanze Hogeschool)
Dilara Soeter (Student WIJS, student Social Work, Noorderpoort) atelier midden Groningen

Tijdens het eerste panelgesprek maken we kennis met de studentenateliers in de stad Groningen. Hier werken studenten onder begeleiding van studentcoaches aan diverse (collectieve) vraagstukken die in wijken spelen. “Worden vraagstukken dan meteen opgelost?” vraagt Gijs aan het panel. Ieder half jaar werkt een groep studenten aan diverse problemen en uitdagingen, waarna de volgende groep studenten voortbouwt op de resultaten van de vorige groep. De opgaven zijn van dien aard dat ze niet binnen een semester opgelost kunnen worden, maar dankzij het estafetteleren ontwikkelt de wijk zich verder en werken studenten doorlopend in een uitdagende leeromgeving aan echte opgaven. Zo leren zij samen te werken met bewoners, met studenten van andere opleidingen en onderwijsinstellingen en met maatschappelijke organisaties, gemeenten en het bedrijfsleven. Kortom, een win-win situatie waarbij verbinding het sleutelwoord is.

2e panel: Studentensteunpunten

Rik van Niejenhuis (Wethouder, Gemeente Groningen)
Mirjam Kuin (Bestuurder, Wij Groningen)
Caten Tat (Coördinator, Studentensteunpunt WIJS)
Marwa Refai (Student WIJS, Intercultureel begeleider, Alfa College)

Het tweede panelgesprek wordt geopend met de vraag: “Wat is WIJS eigenlijk?” WIJS is een initiatief van de partners van het Akkoord van Groningen en verbindt studenten met de samenleving. Studenten komen in aanraking met diverse culturen en omgevingen in hun stad. “Het is een laagdrempelige vorm om ontmoeting te faciliteren”, licht wethouder Rik van Niejenhuis toe. De studentensteunpunten van WIJS zijn toegankelijke plekken in de stad waar alle inwoners van Groningen naar toe kunnen als zij vragen hebben, ideeën hebben voor de wijk of ondersteuning nodig hebben. De studenten kunnen hun expertise hier inzetten. Zo doen ze werkervaring op, maar vooral ook levenservaring.

‘’Dit zijn mooie ontwikkelingen, maar hoe staat het er nu voor?’’ vraagt de dagvoorzitter aan de wethouder. ‘’Het gaat heel goed, maar het kan altijd nog beter’’ is zijn antwoord. “Wat er nu staat is al een hele mijlpaal, maar er is altijd ruimte voor verbetering en daar gaan we de komende tijd verder mee aan de slag.”

3e panel: Onderzoeksprojecten

Berni Thomassen (Bewoner van de Schildersbuurt)
Cato Bootsma (Student Communicatie en Informatiewetenschappen, RUG)
Vincent Hazelhoff (Projectleider City Deal Kennis Maken, Wetenschapswinkel)

Tijdens het laatste panel wordt een best practice gedeeld uit de Schildersbuurt in Groningen. In deze wijk woont Berni Thomassen. Hij en zijn medebuurtbewoners ervoeren veel overlast toen studenten in hun wijk kwamen wonen. Door middel van onderzoek, georganiseerd door de Wetenschapswinkel en uitgevoerd door studenten, zijn er leefregels opgesteld voor de wijk, onder de treffende titel Ssst. Berni geeft aan inmiddels een goede band te hebben opgebouwd met de meeste studenten. Velen daarvan spreekt hij wekelijks, dit heeft hem zelfs de eretitel ‘burgervader van de Schilderswijk’ opgeleverd. De dialoog is nu de basis voor communicatie tussen bewoners en studenten. Zodra er toch veel overlast wordt ervaren, worden andere eenheden ingeschakeld. “Maar dat komt bijna niet meer voor”, aldus Berni.

“Een mooi resultaat”, geeft Vincent Hazelhoff aan “en een voorbeeld van een bewonersvraagstuk dat bij de Wetenschapswinkel wordt neergelegd, waarna er (studenten)onderzoek wordt gedaan.” Goed voor de bewoners, goed voor de maatschappij en vooral ook waardevol voor studenten, vertelt Cato Bootsma. Zij geeft aan dat ze veel geleerd heeft van het onderzoek en dezelfde werkwijze heeft kunnen toepassen in haar eigen studie. Het opstellen van vragenlijsten en zorgvuldig bevragen van bewoners geeft ze als concreet voorbeeld. “Wederom een win-win situatie waarbij een vraagstuk vanuit de wijk is opgelost en studenten kunnen werken aan eigen ontwikkeling” concludeert de dagvoorzitter. “En het is ook belangrijk dat het studiepunten oplevert”, voegt Cato toe.

Na de opening is het tijd voor twee rondes van 4 deelsessies en workshops. Hieronder een greep uit het programma. Voor meer informatie over de overige sessies, zie alle slides hieronder en de omschrijvingen op deze pagina.

Deelsessie 1: Studentensteunpunten

Bewoners van de stad Groningen zitten soms met grote of kleine vragen waar ze zelf niet direct een antwoord op weten. Voor die vragen staat WIJS voor hen klaar. Op maandag tot en met donderdag kunnen ze terecht bij een van de steunpunten van WIJS. Dit zijn locaties waar studenten van verschillende opleidingen zich inzetten om bewoners ondersteuning te bieden bij uiteenlopende vraagstukken. Zo zetten meer dan 70 studenten (mbo, hbo en wo) zich wekelijks in om bewoners met o.a. financiële, juridische, digitale of ondernemersvragen uit de brand te helpen. Op deze steunpunten geeft WIJS studenten in Groningen de kans om van betekenis te zijn voor de stad en zich tegelijk te ontwikkelen als professional door het inzetten van hun kennis en expertise. De input van bewoners is daarbij onmisbaar! Hoe werkt dat precies? En waar lopen we tegenaan?

Tijdens deze lichten Guillaume Maat (Coördinator Steunpunten) en Karst Dekkema (Projectmedewerker WIJS) toe hoe de studentensteunpunten zijn ingericht en hoe samenleving en onderwijs samenkomen bij de inrichting van deze Steunpunten.

Deelsessie 2: Meet-o-Theek, de bibliotheek voor meetinstrumenten

Een bibliotheek vol meetinstrumenten en actieve bewoners die willen bijdragen aan wetenschap. In deze deelsessie staan Groningse voorbeelden van burgenwetenschap centraal. Duidelijk is dat een aantal deelnemers naar deze sessie is gekomen met een missie. Zo sluit een van hen aan namens Team handhaving omdat zij veel te maken heeft met overlast van jongeren en daar meer over wil weten en handvatten wil krijgen om daar mee om te kunnen gaan. De decibelmeter lijkt hier een handige eerste stap.

Niels Alberts is coördinator van de Bètawetenschapswinkel van de RUG. Hij noteert de associaties die deelnemers hebben bij het woord ‘burgerwetenschap’. Een tegenstelling die direct naar voren komt is data versus kennisdeling. Wat is het verschil tussen deze twee? En wanneer is iets burgerwetenschap en wanneer niet? De gedeelde boodschap is dat burgerwetenschap veel meer is dan alleen data verzamelen. Burgers kunnen op elk moment betrokken zijn en zo actief bijdragen aan het verbinden van wetenschap en samenleving.

In zijn presentatie licht Niels toe dat dit precies is wat CurioUs beoogt. Deze samenwerking tussen Science Linx van de RUG, de Aletta Jacobs School of Public Health en Forum Groningen betrekt nieuwsgierige noordelingen bij onderzoek en wetenschap. Bijvoorbeeld via de nationale wormentelling of een onderzoeksproject waarbij burgers hittestressmeters gebruiken. In de Meet-o-Theek zijn onder andere vleermuisdetectoren, fijnstofmeters en CO2-meters te vinden. Aan het eind van de sessie steken de deelnemers de handen uit de mouwen en bodemmeters in de grond om de grondkwaliteit van de aanwezige planten te analyseren.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 3: Strategische Kennisallianties

Het Akkoord van Groningen stimuleert onderwijs, onderzoek en innovatie als essentiële motoren van de kenniseconomie die bijdraagt aan het vinden van oplossingen maatschappelijke opgaven. De samenwerking tussen onderzoekers, beleidsmakers, studenten, docenten en bestuurders floreert, maar is niet altijd eenvoudig. Strategische afstemming tussen kennisinstellingen en lokaal bestuur is cruciaal om de aanwezige kennis optimaal en duurzaam te benutten. In Amsterdam is een vergelijkbare samenwerking gaande binnen het nationaal programma Samen Nieuw-West, een van de twintig wijkaanpakken die vallen onder het National Programma Leefbaarheid en Veiligheid. De Amsterdamse kennisinstellingen hebben kun krachten gebundeld in een kenniscoalitie die hier aan “Werkend Leren,” waarbij studenten, docenten en onderzoekers zich verbinden aan vijf maatschappelijke opgaven.

Bert Oosterkamp (Beleidsadviseur UMCG), Eva Dekker (Senior bestuurssecretaris Noorderpoort), Nadia Amraoui (Adviseur Akkoord van Groningen) en Rob Andeweg (Programmamanager HvA in de Stad) leiden de sessie in en gaan vervolgens met de zaal in gesprek. Daarbij komt onder andere naar voren dat bij deze complexe samenwerkingen klassieke rolopvattingen vaak verschuiven. Er wordt een pleidooi gehouden voor een bottom up aanpak, gestuurd vanuit de samenleving en niet vanuit bestuurlijke of ambtelijke ambities. Gemeente en kennisinstellingen kunnen derhalve soms beter anderen de leiding laten nemen om draagvlak en doelgerichtheid te bevorderen.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 4: Stadslabs & Hybride Leeromgevingen

In de twintig steden van het City Deal Kennis Maken netwerk zijn diverse leeromgevingen te vinden. Soms fysiek aanwezig in de wijk, zoals buurtcampussen en stadslabs, soms in gemengde vorm. Welke methodieken kunnen worden gebruikt bij het samenbrengen van maatschappij en kennisinstellingen, van bewoners en studenten? Diverse voorbeelden en werkwijzen worden in deze workshop gedeeld. Allereerst door Marcel Kesselring, programmamanager bij het bruisende Urban Living Lab Breda dat in de loop der jaren gegroeid is van experimenteren en leren samenwerken richting een duurzame strategische alliantie tussen onderwijsinstellingen, gemeente Breda en aanpalende stadsbrede programma’s. Bij het delen van zijn ervaringen, verwijst hij onder meer naar het belang van mensen werk. Zij zijn het die de meters maken en die directe communicatielijnen hebben richting bewoners, partners en bestuurders. Het hebben van een centrale en inspirerende ontmoetingsplek is daarmee van essentieel belang.

Voortbouwend op de Bredase voorbeelden vertelt Barbara Winkelhuyzen, Projectleider en Kennismakelaar CDKM bij Fontys, hoe in Eindhoven en Tilburg in meer dan 130 Hybride Leeromgevingen (HLO’s) onderwijs, onderzoek en leren in de praktijk samenkomen. Ook hier gaat het in de regel om fysieke ontmoetingsplekken buiten de onderwijsinstellingen en ook hier hangt de samenwerking vaak op het verbindingswerk van personen. Aan het eind van de sessie wordt de nadrukkelijke oproep gedaan elkaar als CDKM-netwerk te blijven vinden om samen de verdieping te zoeken en kennis te delen.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 5: Wederkerig leren in de Waaier

Wijkinzet Jongeren en Studenten (WIJS) draait sinds 2024 drie Ateliers, ‘multilevel’ onderwijsprogramma’s in wijkcentra in Groningen en Hoogezand. In deze Ateliers gaan studenten uit het mbo, hbo en wo gezamenlijk met een vraagstuk uit de wijk aan de slag. Vincent Hazelhoff,  Projectleider CDKM Groningen, deelt aan het begin van de sessie waaiers uit aan de aanwezige deelnemers voor een alternatieve versie van ‘petje op, petje af’. Na enkele vragen wordt bevestigd dat de onderwijspraktijk er nog vaak verticaler uitziet dan gewenst.

Vervolgens wordt toegelicht hoe WIJS concreet invulling geeft aan de ‘waaiergedachte’. Als kern van de samenwerking worden de waarden ‘wijkgericht, gelijkwaardig en wederkerig’ gebruikt. De aanpak is verankerd in het onderwijs van alle partnerinstellingen en studenten worden begeleid door docenten die een coachende rol hebben. Tabatha Ros vertelt hoe zij vanuit haar rol als studentassistent aan de RUG haar onderzoek naar Boundary Crossing theorieën koppelt aan deze aanpak. WIJS levert veel op voor de betrokken studenten, docenten, bewoners en partners.  Om écht het ei van Columbus te kunnen zijn, wordt doorlopend gewerkt aan het beter op elkaar laten aansluiten van roosters, het tijdsefficiënter maken van de docentbelgeleiding en het coherent samenbrengen van verschillende onderwijsvormen.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 6: De wetenschapswinkelmethode

Tijdens deze sessie wordt toegelicht wat een Wetenschapswinkel is en hoe je de wetenschapswinkelmethode kunt toepassen.

De aanwezigen nemen met Yorick Karseboom, voorzitter wetenschapeswinkels van de RUG, een duik in de geschiedenis en belanden in de jaren ’70 waarin de klassieke kerntaken van de universiteit als instelling voor onderwijs en onderzoek worden aangevuld met een maatschappelijke taak. De kennis die universiteiten produceren, kan nu ook rechtstreeks ingezet worden voor een beter Nederland en een betere wereld.

In deze context komen de wetenschapswinkels op. Deze bieden onafhankelijke en participatieve onderzoekssteun in reactie op vragen uit de samenleving, mits deze aan een aantal (wetenschappelijke en niet-commerciële) voorwaarden voldoen. Vragen worden niet alleen beantwoord, maar kunnen ook gekoppeld worden aan vervolgprojecten of aan vakken op faculteiten.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 7: Werken in netwerkorganisaties

WIJS bestaat daardoor uit meerdere partijen uit de samenleving en het onderwijs die hun krachten bundelen om zo domein overstijgend samen te werken. Dit wordt ook wel een netwerkorganisatie genoemd. Dit klinkt mooi, maar hoe doe je dat nu echt? Want deelname aan een netwerkorganisatie als WIJS betekent dat je automatisch werkt aan de doelen en belangen van andere betrokkenen. Deze vragen staan centraal in een interactieve sessie waarin deelnemers in spelvorm aan de slag gaan. Het doel daarbij is om tot een gezamenlijk besluit te komen over een specifiek vraagstuk. In ronde één deelt niemand zijn/haar rol met de groep en in ronde twee deelt iedereendeze juist wel met elkaar.

Tijdens het spel komt goed naar voren hoe belangrijk transparantie is. Er is een collectief belang, maar er zijn uiteraard ook individuele belangen en ambities. De verschillen in groepsdynamiek tussen ronde één en twee zijn frappant. Pas zodra ieder de eigen rol deelt, blijkt het mogelijk te zijn de gezamenlijke missie boven aan de agenda te plaatsen en tegelijkertijd tot een besluit te komen, rekening houdend met ieders rol. Sessieleiders Pascal de Jong, Projectmanager Gemeente Groningen en Anne Kraanen, Projectleider Wij Groningen, delen hoe dit vertaald kan worden naar je dagelijkse organisatie en samenwerking.

Klik hier voor de presentatie.

Deelsessie 8: Masterplan Campussen – Vitaliteitscampus

Onze leefomgeving wordt steeds sneller en ingewikkelder. Tegelijkertijd stijgt onze levensverwachting en hebben we andere, soms zelfs nieuwe vaardigheden en levenshoudingen nodig om actief te blijven meedoen. De Vitaliteitscampus draagt bij aan de kwaliteit van leven in onze samenleving en loopt voorop in de realisatie van een vitale regio. Binnen de Vitaliteitscampus werken overheden, bedrijfsleven en onderwijs samen met elkaar aan vitaliteitsvraagstukken in Groningen en Drenthe. Het is daarmee één van de aangewezen locaties voor ontwikkeling tijdens de pilotfase van het Masterplan Campussen, aldus Ineke Yska, Directeur Innovatie & Strategie Alfa-college en Jasper van Buiten, Programmamanager Vitaliteitscampus Alfa-college.

Het doel van de Vitaliteitscampus is het realiseren van wendbaar en toekomstbestendig mbo-onderwijs dat breed opgeleide professionals aflevert of bijschoolt. Dit om nóg beter aan te sluiten bij de vragen uit de praktijk en de behoefte en vraagstukken vanuit de samenleving. Tijdens deze sessie wordt ingegaan op de totstandkoming en ambities van de Vitaliteitscampus en op de bijzonder wijze waarop de partners daarbij samenwerken.

Klik hier voor de presentatie.

MDT

Gedurende de dag kunnen de bezoekers ook uitgebreid kennismaken met de bevlogen collega’s van Maatschappelijke Diensttijd (MDT) en MDT-Missie.

Afsluiting

Tijdens een vlotte plenaire terugblik op de deelsessies met de dagvoorzitter, noemen de aanwezigen diverse opbrengsten van de dag. Met gevulde adresboekjes en geïnspireerd door de voorbeelden uit Groningen en de andere CDKM-steden strekken zij de benen tijdens twee excursies. De eerste daarvan biedt een kijkje in de keuken bij CrossWise, een omvangrijk en langjarig samenwerkingsprogramma in Noord-Nederland tussen vier noordelijke onderwijsinstellingen (Alfa-college, Noorderpoort, NHL Stenden Hogeschool en Hanze Groningen), SPOT en de gemeente Groningen. De aansluiting van onderwijs op de praktijk staat centraal bij het opleiden van jonge talenten van uiteenlopende beroepsopleidingen tot professionals in de podium- en evenementenbranche. De tweede excursie is een stadswandeling waarbij die deelnemers hoogtepunten maar ook onverwachte kanten van dynamisch Groningen laat zien.

Terug in het Forum wordt de opgedane kennis verder uitgewisseld tijdens de afsluitende netwerkborrel die menige enthousiaste nabeschouwing ontlokt.

Alle foto’s en presentaties van het evenement zijn hier te bekijken © Florencia Jadia Photography.

Deventer

Deventer. Foto: Ley/Flickr Creative Commons.
Deventer. Foto: Ley/Flickr Creative Commons.

Betrokken partijen:

Gemeente Deventer, Hogeschool Saxion
Contactpersoon: Marije Nije Bijvank, m.nijebijvank[at]saxion.nl

Deventer als rijke leeromgeving

De gemeente Deventer en Saxion hebben in 2018 een strategische samenwerkingsovereenkomst getekend voor de periode van 4 jaar. Daarin zijn gezamenlijke ambities geformuleerd op de thema’s ICT, Duurzaamheid en Gezondheid. Hierbinnen is de City Deal Kennis Maken (CDKM) gestart in Deventer. Landelijk doel hiervan is dat onderzoekers, docenten en studenten betrokken worden in het oplossen van stedelijke opgaven: kennisbenutting én het aanbieden van een rijke leeromgeving.

City Deal Kennis Maken

Vanaf de start in 2019  is er een flinke impuls gegeven aan de samenwerking tussen Deventer en Saxion, onder meer door de inzet van een trainee als kwartiermaker met de zogeheten impulsregeling (SIA).  Samenwerkingsrelaties zijn geïntensiveerd en een netwerk is gevormd tussen  gemeentelijke adviseurs en programma-managers en opleidingscoördinatoren en docenten.

Er wordt binnen Saxion gewerkt aan vragen uit de stad binnen, met name binnen Stadslab, Smart Solutions Semester en het Loket van Mogelijkheden. Dit zijn multidisciplinaire onderwijsomgevingen zijn en Saxion streeft ernaar dat iedere student in zijn/haar studie een semester doorbrengt in zo’n omgeving.

De CDKM Deventer loopt goed en dynamisch, maar er blijft behoefte aan het uitbouwen, sterker positioneren en verduurzamen van de ontplooide activiteiten. Zo werken we samen toe naar het op grootschalige wijze studenten, docenten en onderzoekers te betrekken bij maatschappelijke opgaven van de stad.

2020-2021

De huidige CDKM-regeling 2019 (SIA) zal worden ingezet om initiatieven die gestart zijn in de afgelopen periode op te schalen en te verduurzamen, met als doelen:

1: Intensiever, groter en actiever netwerk tussen ondernemers, overheid en onderwijs en op meerdere niveaus.

2: Meer gerichte en planmatige systematiek voor ophalen en verduidelijken van kennisvragen bij gemeente, bedrijven, instellingen, en inwoners. Daarbij ook het gezamenlijk beter begrijpen op welke plek een vraag het beste past en daarmee de doorverwijsfunctie van Saxion verbeteren.

3: Optimale benutting van onderwijs voor de beantwoording van stadsvragen, met name door uitbreiding van onderwijsconcepten waarbinnen gewerkt wordt aan deze vragen (Smart Solutions Semester, Stadslab en Serious game in de wijk).

De inzet van de CDKM regeling 2019 draagt zo bij aan het realiseren van de plannen om de vraagflow vanuit de stad en regio naar onderwijs meer systematisch te laten verlopen en te verduurzamen, en om uitbreiding naar meer opleidingen te realiseren. Daarnaast willen we met deze werkwijze op genoemde thema’s scherper in kunnen spelen op de lokale beleidsagenda (zoals nu rondom Corona).

De regeling maakt het verder mogelijk constructief voort te bouwen op onze strategische agenda en hier verder uitvoering aan te geven. Door de regeling CDKM 2019 kunnen we een plus creëren op de samenwerking die er al is, en eraan bijdragen dat het werken aan maatschappelijke opgaven het uitgangspunt wordt van het onderwijs binnen Saxion.

Een voorbeeld van samenwerken aan een opgave is een opdracht rondom de Omgevingswet voor de gemeente Deventer. Zes studenten van het stadsLAB denken mee over de ambities en doelstellingen van de gemeente omtrent de Omgevingsvisie. En welke aanpassingen in het werkproces nodig zijn om processen met de nieuwe wet soepel te laten verlopen. Tegelijkertijd leren de studenten de Omgevingswet kennen, vergaderen ze mee met de beleidsadviseurs en projectleiders en leren zo de praktijk van de gemeente goed kennen.

We verwachten dat over twee jaar meer opleidingen, en daarmee meer studenten docenten en onderzoekers, werken aan maatschappelijk opgaven binnen de onderwijsconcepten als Smart Solutions Semester, Stadslab en Serious game Carion. Daarnaast streven we ernaar dat zowel het netwerk van, als de samenwerking tussen onderwijs en onderzoek, overheid en bedrijfsleven meer intensiever en meer structureel is.

Samen maken we kennis met en in Deventer!

Lees ook het interview met Marije Nije Bijvank en partners.

naar de City Deal

Groningen

Betrokken partijen:

Gemeente Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen
Contactpersoon: Denise Leidelmeijer, d.f.m.leidelmeijer[at]rug.nl

Wijk Inzet door Jongeren & Studenten

In 2015 is Wijk Inzet door Jongeren & Studenten (WIJS) gestart als samenwerkingsverband tussen de Hanzehogeschool, de MJD en Gemeente Groningen. WIJS wordt ondersteund vanuit het Akkoord van Groningen, de koepelovereenkomst tussen stad en kennisinstellingen. Doel van het project is het positief verbinden van studenten met andere inwoners van de stad: door ze in te zetten in het sociale domein en zo de leefbaarheid van de stad te vergroten. Studenten krijgen daar studiepunten voor. Individuele burgers en andere opdrachtgevers uit de stad kunnen met hun vraag bij WIJS terecht, waaraan ze vervolgens gekoppeld worden met studenten en onderzoeksprojecten.

City Deal Kennis Maken

Dankzij de Impulsregeling City Deal Kennis Maken 2018 heeft WIJS zich de afgelopen twee jaar verder geprofessionaliseerd, onder meer door het versterken van externe communicatie en het aangaan van banden met de Wetenschapswinkels RUG. In die periode groeide WIJS dan ook uit van pilot naar een project, waarin meer dan 2200 studenten hebben deelgenomen in ruim 130 opdrachten. Na dit succes nam de Groningse gemeenteraad een motie aan om WIJS structureel in de gemeente in te bedden. In mei 2018 tekende de gemeente de samenwerkingsovereenkomst.

Nieuwe fase

Met de nieuwe subsidie breidt WIJS verder uit. De projecten voor en met de stad Groningen en haar studenten, worden vermeerderd, verbreed en verdiept. Vanaf 2020 sluiten daarom ook de faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen (RUG) en de mbo-scholen Alfacollege en Noorderpoortcollege (opleiding Maatschappelijke Zorg niveau 4) aan bij het samenwerkingsverband. Het aantal studenten die puur vanuit hun eigen opleiding bij WIJS betrokken zijn groeit tot ongeveer 1000. Ook gaan vanaf 2020 teams van wo, hbo en mbo-studenten samenwerken aan de ‘wicked problems’ van de stad zoals kinderarmoede, integratie, eenzaamheid en digitaal leren. Voorwaarde is wel dat hierbij burgers en organisaties worden betrokken. Uiteindelijk moet WIJS een spin in het web worden voor de problemen uit de wijken. Daarvoor zal het project in verschillende wijken kantoor houden.

Resultaten 2020-2021

Na afloop van de komende periode zullen deze resultaten zijn bereikt:

  1. Consolidering van de samenwerking van WIJS met de Wetenschapswinkels RUG en uitbouw van de interactie tussen de steunpunten van WIJS en de RUG, zoals het juridisch steunpunt, ondernemerssteunpunt en het belastingsteunpunt.
  2. RUG studenten zullen meedoen in de samenwerkende teams
  3. Mbo-studenten doen mee, door uitbreiding van de samenwerking met het Alfacollege en het Noorderpoortcollege.
  4. WIJS zal een kwaliteitsimpuls hebben gekregen door multi-level samenwerking en coaching vanuit de verschillende kennisinstellingen.
  5. Een robuuste coachingsaanpak en evaluatie van het multi-level leren is ontwikkeld, voor verdere talentontwikkeling en professionalisering.
  6. Er is verbinding aangegaan met de Digital Literacy Coalition, om samen de groeiende sociale en economische verschillen door digitalisering aan te pakken. WIJS zal daarvoor een living lab aanbieden voor onderzoek.
  7. Er is een samenwerking aangegaan met TalentWeb, die een rol zal spelen in de coaching van studententeams.

Dit alles leidt tot afgeronde projecten met een meerwaarde voor de stad en haar inwoners en studenten die samen ‘wijs’ zijn geworden: met meer 21st century skills en een groter maatschappelijk bewustzijn kunnen ze positief blijven bijdragen aan onze maatschappij.

Lees ook het interview met Denise Leidelmeijer op Agenda Stad.

naar de City Deal

Delft

Bewoners en professionals in gesprek aan een grote tafel vol met post-it briefjes tijdens de kennismarkt van het stadslab Vergrijzing op 7 februari

Betrokken partners:

Gemeente Delft, TU Delft, Haagse Hogeschool, Hogeschool Inholland
Contactpersonen: Hila Mohamad, H.Mohamad[at]hhs.nl en Rosa Jehee, r.m.g.jehee[at]hhs.nl

Stadslab Delft

In het Stadslab Delft werken de vier partijen uit de City Deal Kennis Maken samen aan de toekomst van de woonwijk Tanthof. Door de krachten te bundelen en gebruik te maken van elkaars kennis en expertise wordt, samen met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties, gewerkt aan het beter begrijpen van specifieke vraagstukken en het tot stand brengen van oplossingen. Zodat het ook in de toekomst in Tanthof fijn is om te wonen, te werken en te leven.

City Deal Kennis Maken

Vanaf januari 2019 is er door middel van een kwartiermaker een start gemaakt met het verbinden van onderzoek, advies, beleid, onderwijs en praktijk. Nu er uit deze verkennende fase een goed beeld is ontstaan van de thema’s die er in de wijk leven en partijen elkaar hebben leren kennen, is het tijd voor de ontwikkel- en uitvoeringsfase waarin de samenwerking kan worden verduurzaamd. De thema’s worden uitgewerkt tot onderzoeksvragen en deze worden gekoppeld aan de opleidingen van de drie kennisinstellingen, zodat studenten ervaring kunnen opdoen in een leerzame praktijkomgeving, er nieuwe inzichten en perspectieven op stedelijke vraagstukken ontstaan en er een impuls kan worden gegeven aan de Delftse wijkaanpak.

Voor deze volgende fase is er een kennismakelaar aangesteld die zich onder andere zal bezighouden met het verbinden, afstemmen en enthousiasmeren van bewoners, gemeente, maatschappelijke organisaties, docenten, lectoren en onderzoekers ten behoeve van praktijkgericht onderzoek door studenten en lectoraten. Dit vormt de basis waarop kan worden gewerkt voor het opzetten van een stadslabachtige omgeving waarin meerjarig en multidisciplinair wordt samengewerkt.

In het afgelopen jaar (2019) hebben 117 studenten en 10 docenten zich beziggehouden met onderzoek in de wijk Tanthof. Hoewel dit afhankelijk is van de onderzoeksvragen die worden opgepakt, is de verwachting dat in de komende jaren soortgelijke aantallen kunnen worden behaald.

Doelen voor 2020 en 2021

Er worden in de CDKM Delft en specifiek in Tanthof drie doelen nagestreefd:

  • De stad in onderzoek en in het onderwijs: het onderzoeken van maatschappelijke en stedelijke vraagstukken is voor docenten en studenten een interessante en uitdagende leeromgeving. Door niet alleen les te krijgen vanuit de collegebanken maar door ook met de voeten in de klei te staan, zijn studenten beter voorbereid op de arbeidsmarkt en komen ze in contact met potentiele werkgevers en de behoeften van wijkbewoners.
  • Onderzoek en onderwijs in de stad: door deze samenwerking kunnen de gemeente en haar inwoners beter gebruik maken van de kennis en expertise die bij kennisinstellingen aanwezig is.
  • Verbondenheid stad, onderzoek en onderwijs: door mee te werken aan locatie-specifieke vraagstukken kunnen studenten en onderzoeksgroepen hun meerwaarde laten zien voor de maatschappij en daarmee werken aan een beter imago.

Activiteiten

Die doelen krijgen vorm in vier belangrijke activiteiten tijdens deze periode:

  • Aanscherping van de reeds opgestelde kennis- en onderzoeksagenda
  • Zorgen voor de juiste verbinding tussen vraageigenaar en een docent/onderzoeker en de studenten. De ervaring uit het eerste jaar leert dat dit niet vanzelf ontstaat. Hier ligt een belangrijke rol voor de kennismakelaar.
  • Uitvoeren van onderzoek. Naast de onderzoeksagenda en de verbinding tussen partijen zijn deze onderzoeken de daadwerkelijke output van dit traject. Het resultaat: beter opgeleide studenten en kennisontwikkeling. De verwachting is dat er per jaar circa vier matches kunnen worden gemaakt, variërend van een stage tot een onderzoekstraject door tientallen studenten.
  • Communiceren en muteren (niet kopiëren) van de geleerde lessen naar de andere Delftse wijken en organisaties, zodat onderwijs, onderzoek en stad structureel met elkaar verbonden zijn.

Lees ook het interview met Gerben Helleman over Tanthof.

Voor meer informatie over de activiteiten in Delft kunt u terecht op www.studentenonderzoekinDelft.nl.

1 bijlage

naar de City Deal

Even voorstellen: City Deal-steden presenteren hun projecten en ambities

Sinds 2017 zijn alle deelnemende steden van start met één of meer projecten uit de City Deal Kennis Maken. Wat drijft de steden en instellingen die meedoen en op welke manier geven zij invulling aan hun projecten? Elke stad stelt zich op de volgende pagina’s graag kort aan u voor. Voor meer verdieping treft u onder elke pagina een verwijzing aan naar een ‘A4’, een bondige en overzichtelijke presentatie van ambities en projecten waar de stad de komende tijd met de kennisinstellingen mee aan de slag gaat.

Bekijk de powerpoint presentatie voor alle informatie over de verschillende aanpakken in de steden.

Zwolle Leeuwarden Leiden Den Bosch
Nijmegen Delft Amsterdam Ede-Wageningen
Maastricht Utrecht Rotterdam Tilburg
Deventer Den Haag Breda Eindhoven
Enschede Groningen Arnhem
naar de City Deal

Nijmegen

Betrokken partners:

Gemeente Nijmegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, Radboud Universiteit, ROC Nijmegen, Yuverta.
Contactpersoon: Anouk Kerkhof, a.kerkhof[at]ru.nl

Van impuls naar verduurzaming

De City Deal Kennis Maken Nijmegen wil een versnelling tot stand brengen in het oplossen van maatschappelijke opgaven van de stad door onderzoekers, docenten en studenten hierbij grootschalig te betrekken. In 2017 hebben de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, de Radboud Universiteit en de gemeente Nijmegen tot doel gesteld om de samenwerking te verduurzamen door succesvolle initiatieven beter te ontsluiten en te verbinden. Om zo een rijke leeromgeving voor studenten te laten ontstaan.

Ambitie

Onze ambitie is dat over tien jaar een instrumentarium beschikbaar is waarmee kennisinstellingen en gemeente via een interdisciplinaire en/ of multi-level aanpak, in gezamenlijkheid werken aan (grote) maatschappelijke thema’s. We creëren meerwaarde in Nijmegen met ons onderzoek en onderwijs, dit stellen we vast via (praktijkgericht) onderzoek.

Activiteiten 2023-2026

Om onze gemeenschappelijke ambitie te bereiken, werken we de komende jaren (2023-2026) op de volgende manier samen:

  1. Meerjarige grote projecten (multilevel) – De inhoudelijke focus ligt op de twee inhoudelijke programmalijnen vanuit de gemeente Nijmegen (sociale basis versterken en ruimte maken), waarop de kennisinstellingen aansluiten in onderwijsprojecten. Hierbij gaat het om langdurige, duurzaam ingebedde projecten op basis van de gemeentelijke stadsdeelprogrammering.
  2. Kortlopende, actuele vraagstukken – Het verbinden van kennisvragen en aanbod tussen gemeente en kennisinstellingen. Verbinding leggen tussen bewoners, wijkprofessionals, beleidsmedewerkers, onderzoekers, docenten en studenten. Hierbij gaat het om kortlopende vraagstukken waar ‘energie zit’ en waar snel op ingezet kan worden (programmalijn drie binnen gemeentelijke ambitie). Multi-level onderwijs is hierbij geen voorwaarde.
  3. Kennisdeling en communityvorming – We werken zowel aan kennisdeling als aan communityvorming onder de paraplu van ‘Nijmegen Studiestad’. Door de krachten van de verschillende netwerken te bundelen, maken we meer impact.
  4. Instellingen werken aan de doelstellingen van de eigen implementatieplannen – Elke consortiumpartner werkt aan de randvoorwaarden voor het werken aan maatschappelijke opgaven in het onderwijs. Voor elke instelling zijn hierbij andere aandachtspunten aan de orde. Elke instelling heeft daartoe een eigen implementatieplan uitgewerkt, met als doel om bij te dragen aan maatschappelijke vraagstukken in de stad en om impact in het onderwijs steviger te verankeren, te verspreiden

Lees ook:
• Het interview met Maartje Cobussen over structurele inbedding: https://agendastad.nl/city-deal-nijmegen-is-toe-aan-structurele-inbedding-in-het-onderwijs/
• Het interview met Judith Stoep over het onderzoek naar rijke leeromgevingen vanuit de CDKM-regeling: https://agendastad.nl/leren-samenwerken-met-andere-perspectieven/
• Het interview met Rob Verhofstad en Miriam Jager over de beweging in de City Deal in Arnhem en Nijmegen: https://agendastad.nl/werken-aan-dezelfde-grote-beweging-in-de-city-deal/
• Het interview met Han van Krieken en Sigrid Bleize over de samenwerking in Nijmegen: https://agendastad.nl/nijmegen-doet-het-echt-samen-in-de-city-deal/
• Het interview met Kim Hoeks over de meerwaarde van de samenwerking van gemeente en kennisinstellingen: https://agendastad.nl/studenten-zien-hele-andere-dingen-dan-wij-ambtenaren/

Voor meer informatie:
https://www.linkedin.com/company/city-deal-kennis-maken-nijmegen/

naar de City Deal

Ede en Wageningen

Betrokken partners:

Gemeente Wageningen, gemeente Ede, Christelijke Hogeschool Ede (CHE), Wageningen University & Research
Contactpersoon: Voor Wageningen: Saskia Leenders, saskia.leenders[at]wur.nl. Voor Ede: Joanne Bos, jibos[at]che.nl

Ede Wageningen Samen Stad Maken

De gemeenten Wageningen en Ede, woningcorporatie Idealis, Wageningen University & Research (WUR) en Christelijke Hogeschool Ede (CHE) willen de kennis en expertise van de aanwezige studenten en kennisinstellingen inzetten voor lokale maatschappelijke opgaven in de directe leefomgeving. De City Deal partners willen toewerken naar een duurzaam netwerk van betrokken personen en partijen: Ede Wageningen Samen Stad Maken. Hiermee bouwen ze voort op de ervaringen die de CDKM partners het afgelopen CDKM jaar hebben opgedaan.

Met deze aanvraag willen de partners twee verbinders aanstellen per stad; één verbinder in Ede bij de CHE en één verbinder in Wageningen bij de WUR. Deze verbinders verstevigen de samenwerking tussen gemeenten, onderwijsinstellingen en Idealis waarbij wordt uitgegaan van de inhoudelijke thema’s zoals vastgelegd in de Strategische agenda gemeente Ede-CHE en de Stadsagenda gemeente Wageningen-WUR. Aan deze inhoudelijke thema’s werken de CDKM partners binnen projecten. Dit zijn bestaande projecten en activiteiten in Ede en Wageningen waarin krachten worden gebundeld om oplossingen te bieden aan lokale maatschappelijke vraagstukken. Per stad zullen er drie á vijf CDKM projecten worden geselecteerd met behulp van vooropgestelde criteria.

Living Lab, proeftuin tot werkplaats

De projecten kunnen verschillend zijn van opzet; van Living Lab, proeftuin tot werkplaats. De CDKM projecten bieden de mogelijkheid om op een structurele wijze real life vraagstukken te verbinden aan het reguliere onderwijs van CHE en WUR. De projecten die we adopteren bieden een rijke leeromgeving waarin studenten op een ervaringsgerichte manier hun academische en professionele vaardigheden kunnen ontdekken en ontwikkelen zoals ondernemerschap, samenwerken en het begrijpen en faciliteren van duurzame maatschappelijke transities.

De CDKM projecten zijn daarnaast ook het middel om de samenwerking te versterken tussen de CDKM partners. Met deze werkwijze verankeren we het werken aan lokale maatschappelijke opgaves binnen het onderwijs en onderzoek en werken toe naar groei van studenteninzet in de steden.

City Deal Kennis Maken

Na de komst van de aanjager zijn in Wageningen vanuit de thema’s Klimaatneutrale stad en Voedselverspilling zijn tot nu toe twee projecten gestart als pilot. Bij het project ‘Spelenderwijs Gezond 1’ hebben 7 studenten binnen het WUR vak Academic Consultancy Training (ACT) advies uitgebracht over Wageningen als experimenteerstad rondom gezonde voeding & voedselverspilling. Vervolgens hebben ze een consultancybureau opgericht, dat . een onderzoek ontwikkelde naar het effect van de lesmethode Spelenderwijs Gezond. De effectmetingen zijn uitgevoerd door CIOS studenten van RijnIJssel. In het project ‘Droevendaal’ hebben 3 studententeams van 5 á 7 studenten onderzoek uitgevoerd naar de realisatie van duurzame studentenhuisvesting. Daarnaast hebben ook nog eens 40 WUR studenten hebben binnen het vak Political Landscapes gewerkt aan een lokaal maatschappelijk vraagstuk: “De groei van Wageningen 2019”.

2020-2021

Het toekomstperspectief is om over 5 jaar het duurzaam netwerk Ede-Wageningen Samen Stad Maken te hebben gecreëerd. Dit zorgt voor verankering van het werken aan lokale maatschappelijk opgaves binnen het onderwijs en onderzoek. Een unieke samenwerking niet alleen binnen, maar ook tussen de steden.

De partners willen dit realiseren door samenwerking op een nieuwe manier te organiseren gebaseerd op de onderstaande leerervaringen van afgelopen jaar:

  • Verbind de CDKM met de mensen en projecten die werken aan de Strategische Agenda gemeente Ede-CHE en Stadsagenda gemeente Wageningen-WUR.
  • Een CDKM project is geen doel maar het middel om de samenwerking door te ontwikkelen.

Lees ook het interview met aanjagers Saskia Leenders en Joanne Bos.

naar de City Deal

Zwolle

Zwolle. Foto: Pieter Verbeek.
Zwolle. Foto: Pieter Verbeek.

Betrokken partners:

Gemeente Zwolle, Windesheim, VIAA, ArtEZ, Katholieke Pabo Zwolle
Contactpersoon: kennismanager Henk Vonk, hm.vonk[at]zwolle.nl

Beschrijving:

City Deal Kennis Maken (CDKM) in Zwolle heeft tot doel studenten, docenten en onderzoekers structureel te betrekken bij de maatschappelijke opgaven van (regio) Zwolle.

Dit doet zij door de stad aan te bieden als rijke leeromgeving waarin gemeente en kennispartners met elkaar samenwerken aan opgaven binnen de volgende 4 thema’s:

  • de groene omgeving (klimaatadaptatie, energietransitie en circulaire economie),
  • de zorgzame samenleving,
  • de wendbare en inclusieve werkomgeving en
  • de informatiesamenleving.

De CDKM beoogt zoveel mogelijk de bestaande structuren en agenda’s in de stad te versterken en de samenwerking tussen gemeente en kennisinstellingen te bevorderen. Een belangrijke eerste stap hierin is het organiseren van de vraagarticulatie, om zo te komen tot dynamische kennisagenda’s als basis voor het vormgeven van samenwerking in projecten, onderzoeken en curricula.

Een tweede stap is om het proces van leren en delen effectief vorm te geven. Dan gaat het om zowel de samenwerking binnen de CDKM in Zwolle, als het breder delen van de ontwikkelde kennis en opgedane ervaringen vanuit de inhoudelijke kennisagenda met andere initiatieven en structuren.

Om bij te dragen aan het oplossen van maatschappelijke problemen is de uitdaging om de kennis en inzichten vanuit de CDKM dusdanig op te schalen en te ontsluiten naar de stad en regio, dat deze daar verder tot waarde komt.

City Deal Kennis Maken

Het eerste programmajaar van de City Deal heeft Zwolle benut om de organisatie van de samenwerking neer te zetten, te bouwen aan samenwerking rond de vier strategische thema’s en eerste concrete samenwerkingsprojecten te realiseren. Concreet voor Groene Leefomgeving en Zorgzame Samenleving zijn studentprojecten geformuleerd. Voor Informatiesamenleving volgt dat in oktober, evenals voor de Wendbare en Inclusieve werkomgeving later in het jaar.

De ervaringen en inzichten van dit eerste jaar leiden tot een actieve focus op het thema ‘informatiesamenleving’ voor het tweede en derde programmajaar.

2020-2021

De komende periode heeft CDKM Zwolle als doel om het vliegwiel te worden om bestaande economisch- maatschappelijke samenwerkingsverbanden rondom de strategische thema’s te versterken. Dat moet gebeuren door studenten, docenten en onderzoekers, structureler en programmatischer te verbinden aan maatschappelijke opgaven. Op deze manier helpt het programma oplossingen te vinden voor de maatschappelijke opgaven én talent te ontwikkelen en te behouden voor de stad en regio (human capital agenda).

Structuur voor samenwerking

Het CDKM-consortium partners willen aan het einde van de programmaperiode een structuur hebben ontwikkeld voor samenwerking. Op basis van gezamenlijke en/of complementaire doelen, ambities én een gezamenlijke kennisagenda, worden hierin verschillende vormen van samenwerking structureel gerealiseerd in onderzoek, projecten en curricula.

Daarbij zal het DesignLab van Universiteit Twente betrokken als facilitator de vraagarticulatie en kennisagenda’s vormgeven voor de vier gekozen thema’s. In inspiratie- en designsessies met HBO-ICT en andere opleidingen/lectoraten uit fysieke en sociale domeinen zullen de partners de in 2019 gestarte agenda en samenwerking periodiek actualiseren en herijken.

Daarnaast wil het consortium een werkwijze ontwikkelen om de kennis en leerervaringen die worden opgedaan binnen de CDKM na afloop van de programmaperiode effectief te kunnen delen en opschalen. Daarvoor wordt een platform ontwikkeld. Tot slot organiseert het consortium evenementen waarin kennis, ervaringen en projectresultaten van de CDKM in Zwolle worden geëtaleerd.

1 bijlage

naar de City Deal

Den Bosch

Betrokken partners

Gemeente ’s-Hertogenbosch, Avans Hogeschool, HAS Hogeschool, Fontys Hogeschool, Koning Willem I College, Yuverta MBO, JADS en de Koningstheateracademie.

Contactpersoon: Programmamanager City Deal Kennis Maken ’s-Hertogenbosch Marjolein Rojo, [email protected].

‘Waarom moeilijk doen als het samen kan?’

Het thema voor de City Deal Kennis Maken ’s-Hertogenbosch is Positieve gezondheid. Hierbij worden gezondheidsproblemen zo vroeg mogelijk in beeld gebracht en zoveel mogelijk voorkomen. Het gaat daarbij zowel om individuele bewoners als om de maatschappelijke context. Dit vereist een nieuwe manier van werken met nieuwe rollen en vaardigheden van beleidsmakers, professionals, onderzoekers en inwoners op diverse beleidsvelden. De gemeente ‘s-Hertogenbosch en kennisinstellingen Avans Hogeschool, HAS Hogeschool, Fontys Hogeschool, Koning Willem I College en Yuverta slaan de handen ineen om de kennis in de stad in te zetten voor het helpen oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken.

In 2019 hebben we kennisgemaakt en gezamenlijk de eerste projecten uitgevoerd binnen het thema Positieve gezondheid. Ook JADS en de Koningstheateracademie zijn betrokken partners. Zo zijn alle mbo-, hbo- en wo-instellingen van de stad ‘s-Hertogenbosch in een uniek samenwerkingsverband met elkaar verbonden.

Aanpak 2020 & 2021

In 2020 en 2021 gaan we de aanpak zoals in 2019 ingezet voortzetten, waarbij we actief blijven zoeken naar verbreding, intensivering en verduurzaming van projecten en samenwerkingen. De beschikbare impulsgelden gebruiken we de aankomende 2 jaar voor de inzet van een aanjager, de communicatie en een jaarlijkse kennisdelingsdag in de stad.

City Deal Kennis Maken is succesvol als dit voor studenten, docenten en onderzoekers zinvolle, maatschappelijk relevante en interessante opdrachten, samenwerkingen en projecten oplevert en er een goed functionerend kennisecosysteem is. Dat bereiken we door een netwerk van professionals met zeven onderwijspartners en gemeente te bouwen dat de intentie heeft om langdurig met elkaar samen te werken. Wij weten elkaar in de stad te vinden en geven studenten, docenten en onderzoekers mogelijkheden om bij te dragen aan het oplossen van de maatschappelijke opgaven van de stad. Daarbij ligt de focus op het thema Positieve gezondheid.

Lees ook de laatste Nieuwsbrief CDKM ‘s-Hertogenbosch.

 

naar de City Deal