Breda

Betrokken partners

Gemeente Breda, Avans Hogeschool, Breda University of Applied Sciences (voorheen NHTV), De Rooi Pannen, CURIO (voorheen ROC West-Brabant) en de Nederlandse Defensie Academie.

Contactpersoon: Programmamanager City Deal Kennis Maken Breda Marjolein Rojo, mjb.rojo[at]avans.nl

Samenwerken op Vitaliteit

City Deal Kennis Maken (CDKM) biedt de gemeente Breda en kennisinstellingen Avans Hogeschool, Breda University of Applied Sciences (BUas), Curio en De Rooi Pannen, de mogelijkheid om de CDKM samenwerking die in 2018 is gestart verder te ontwikkelen op het thema Vitaliteit. Doel is het nauwer betrekken van jonge mensen bij actuele vitaliteitsvraagstukken die spelen in de stad waarin zij wonen en studeren. We willen hen uitdagen om met aansprekende oplossingen de vitaliteit van inwoners in de stad te verbeteren. Om CDKM meer te laten zijn dan een optelsom van projecten, werken partners toe naar een programmatische aanpak waarbij kennis en expertise meer strategisch wordt ingezet. Omdat vitaliteit een breed thema is focussen de onderwijsbestuurders en wethouder onderwijs (verenigd in het Bestuurlijk Overleg Hoger Onderwijs Breda, BOHOB) op lopende samenwerkingen waar energie zit én initiatieven met duidelijke crossverbanden bijvoorbeeld sport en voeding.

Aanpak 2020 & 2021

CDKM Breda gebruikt een groot sportevent als vliegwiel voor samenwerking. Alle activiteiten en projecten van de City Deal bekijken we door die bril. Ook is het een instrument om Vitaliteit te positioneren in Breda en West-Brabant richting 3 doelgebieden: inwoners, fysieke omgeving en bedrijven. We focussen daarbij op sport, bewegen en voeding.

Een sportevent zoals La Vuelta is een mooie metafoor voor de CDKM: we creëren ieder jaar een soort ‘kopploeg’. Dit zijn gekozen activiteiten en projecten die dat jaar extra aandacht krijgen om te verrijken. Het ‘peloton’ zijn de niet gekozen activiteiten en projecten, maar die wel op inhoud en doel passend zijn. Voor 2021 hebben we als vervolg op de La Vuelta de NK Atletiek op het oog.

Criteria bij het bepalen van ‘kopploeg’ activiteiten of projecten zijn onder andere:

  • Is het onderwerp geschikt voor onderwijs en studenten?
  • Biedt het mogelijkheden om duurzaam samen te werken met de beroepspraktijk (bedrijven, inwoners, wijken)?
  • Is een activiteit of project impactvol voor de stad en haar doelgebieden?
  • Bestaat de mogelijkheid tot crossover, multilevel en/of multidisciplinaire uitbreiding van activiteit of project?
  • Kunnen anderen leren van een activiteit of project?
  • Is er een link met La Vuelta of het thema Vitaliteit?
  • Zijn er minimaal 2 deelnemende partners binnen de CDKM?
  • Kan CDKM voor meerwaarde zorgen door bv de potentie om bestaande samenwerking uit te breiden (qua partners, instrumenten, funding e.d.)?

Corona Challenge

Studenten hebben de Corona Challenge als een mooi project ervaren waarin ze zelf eindelijk weer iets actiefs konden doen. Daarbij hebben ze mooie verhalen opgehaald met verschillende resultaten.

Na zo lange tijd weer de in gesprek gaan met diverse mensen over corona heeft zowel de bewoners van Breda als onze studenten veel opgeleverd! Een deel van de verhalen is uitgewerkt en hangt in de expositie op de biesdonkweg (aula)! Kom gerust een kijkje nemen en loop de teamkamer van sociaal werk even binnen voor een bakkie koffie.

Daarnaast heeft het mooie podiums opgeleverd voor de opleiding sociaal werk, Avans en City Deal:

 Lees ook de laatste Nieuwsbrief CDKM Breda.

naar de City Deal

Enschede

Betrokken partners:

Gemeente Enschede, Saxion Hogeschool, Universiteit Twente, ROC van Twente, AKI-ArtEZ
Contactpersoon: Eric Wolkotte,  [email protected]

ChallengeLAB Twente

Als grootste stad van Overijssel en kloppend hart van Twente ontwikkelt Enschede zich voortdurend. Er wordt, aan de hand van de vijf door de gemeenteraad vastgestelde opgaven, hard gewerkt aan een toekomst waarin iedereen mag meedoen. Deze urgente stedelijke opgaven kan de gemeente niet alleen oplossen; ze vragen om een actieve inbreng van bewoners én partners in de stad.

Via ChallengeLAB Twente maakt de gemeente steeds meer gebruik van nieuwe kennis en onderzoekscapaciteit van de onderwijsinstellingen en van de frisse denkkracht van studenten, de burgers van de toekomst. Voor studenten, docenten en onderzoekers vormt de stad Enschede een unieke leeromgeving van de toekomst. Met de Impulsregeling 2018 wordt ChallengeLAB Twente tot een duurzaam initiatief ontwikkeld. Aan het einde van de projectperiode staat een gezamenlijk onderwijsconcept dat vanaf 2020 als regulier onderwijs aangeboden wordt bij vier instellingen op basis van gezamenlijke competities, leerdoelen en -lijnen.

Pilots

In 2018 is gestart met een eerste pilot, waarbij 16 studenten in vier teams aan de slag gingen met het verduurzamen en zelfredzamer maken van Enschede, waarbij ze zijn begeleid door vertegenwoordigers van de vijf partners. In 2019 is wederom proefgedraaid, ditmaal door zeven studenten in twee teams, op het vraagstuk circulaire economie, met ondersteuning door 3 studenten. In totaal hebben 27 studenten van mbo, hbo en wo geparticipeerd in beide pilots.

Verbreden, verdiepen en versterken

Voortbouwend op de resultaten tot nu toe wordt komende twee jaar gewerkt aan het verbreden, verdiepen en versterken van ChallengeLAB Twente. Dit vormt de kern van het voorstel voor de regeling City Deal Kennis Maken 2019. Op deze manier gaan de vijf partners nog intensiever en duurzamer met elkaar samen werken aan twee doelen:

1) het beter benutten van alle kennis en denkkracht in de stad bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken

2) het vergroten van het maatschappelijk bewustzijn van studenten, docenten en onderzoekers.

Dit betekent concreet, dat de vier kennisinstellingen door gaan met het aanbieden van de minor/keuzemodule die in gezamenlijkheid wordt ontwikkeld. En daarnaast wordt de veelheid aan al bestaande samenwerkingsinitiatieven in kaart gebracht en zichtbaarder en toegankelijker gemaakt voor de studenten, docenten en inwoners van Enschede en omgeving. De belangrijkste taak voor de partners is om te zorgen voor verbinding tussen de instellingen en borging en verankering binnen de eigen organisatie.

Resultaten

De verdieping van het onderwijs moet opleveren dat de gezamenlijke onderwijsmodule jaarlijks wordt aanboden, met opdrachten die gedifferentieerd zijn naar niveau, en passen binnen de kwaliteitseisen en andere randvoorwaarden van de kennisinstellingen. Doel is om steeds enkele tientallen studenten te laten deelnemen. Daarnaast komt er een platform voor stages, afstudeeropdrachten en traineeships die ingaan op vragen uit de stad.

De versterking van de relatie met de stad en haar burgers moet vormkrijgen in een verbeterde vraagarticulatie, met kop-staart aanpak. Hoe kan het ChallengeLAB Twente beter faciliteren dat vragen uit de stad op de juiste plek terecht komen? Een samenwerking wordt gezocht met de Dynamische Investerings Agenda (DIA) waarin de gemeente Enschede en woningcorporaties samen met inwoners aan het verbeteren van het leven en de leefomgeving in een wijk.

De verbreding moet als resultaat een Keuzekaart opleveren. Deze kaart bevat activiteiten die gericht zijn op maatschappelijke opgaven in de stad en open staan voor studenten, medewerkers, ondernemers, maatschappelijke organisaties en/of burger. Wat kunnen we leren van bestaande initiatieven? En hoe kunnen zij een rol spelen bij het beantwoorden van vragen uit de stad of worden versterkt of verbonden?

naar de City Deal

Leiden

Betrokken partners:

Gemeente Leiden, Universiteit Leiden, Hogeschool Leiden,
Contactpersoon: Kwartiermaker Leiden City Deal Kennis Maken/ Projectmanager Leren met de Stad: Marieke van Haaren, marieke[@]plnt.nl

Leren met de Stad

Tussen 2019 en 2022 wordt in het project Leren met de Stad een samenwerkingsstructuur ontwikkeld waarin inwoners van Leiden, docenten en studenten samen de kennis genereren die nodig is om vraagstukken in de stad op te lossen en samen te leren. Hiermee kunnen de gemeente en haar inwoners voordeel opdoen van de kennis die aanwezig is binnen het hoger onderwijs en kunnen studenten leren aan de hand van echte ervaringen in de stad. Dit draagt bij aan actief burgerschap en een grotere maatschappelijke realiteitszin en betrokkenheid.

‘Leren met de Stad’ gaat om het creëren van een leeromgeving. Dat gebeurt via de ‘Leidse Kenniswinkel’ en de Studio, waarin studenten van de Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden hun talenten kunnen ontwikkelen en samenwerken, met bewoners, aan maatschappelijke vraagstukken in de stad. De Kenniswinkels moeten als een front-office fungeren, waar studenten vragen van bewoners ‘ophalen’. In de Studio worden complexere maatschappelijke vraagstukken in multidisciplinaire teams opgepakt.

In 2022, wanneer Leiden European City of Science is, willen we de resultaten van het project Leren met de Stad presenteren: een samenwerkingsstructuur waarin stad en kennisinstellingen duurzaam samenwerken (in co-creatie) aan maatschappelijke vraagstukken.

Tot 2022

In 2019 is een begin gemaakt met deze activiteiten en zijn al verbindingen tot stand gebracht tussen vragen uit de stad en onderwijs en onderzoek, bij zowel hogeschool als universiteit. Vanaf 2020 gaan we actief inzetten op het ontwikkelen van de eerste ’Leidse Kenniswinkel’ en bouwen we verder aan het netwerk van betrokken ambtenaren, maatschappelijke organisaties, docenten, onderzoekers en vooral studenten. Ook ondersteunen we de samenwerking van de verschillende partijen, via netwerkbijeenkomsten en andere middelen, zodat het samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken in Leiden een vanzelfsprekend onderdeel wordt in de opleiding van studenten. Dat doen we onder meer via een website en digitale nieuwsbrieven waar we activiteiten, goede voorbeelden en ervaringen delen.

Begin 2022 is naar verwachting het volgende gerealiseerd:

  • Er is een leeromgeving gecreëerd met de Kenniswinkel(s) en de Studio.
  • De aanpak voor de samenwerking wordt in 2020 en 2021 meerdere malen toegepast en op basis van evaluatie verbeterd.
  • In 2020 en 2021 wordt gewerkt aan een Stappenplan om de vraagstukken uit de stad te verbinden aan de faculteiten en opleidingen bij de hogeschool en universiteit. De aanpak van maatschappelijke vraagstukken is in verschillende vormen in het curriculum van de hogeschool en de universiteit ingebed.
  • Daarnaast wordt een aanpak ontwikkeld om vanuit de ‘gelaagdheid’ van vraagstukken te bepalen welk deel van de vraag het beste past bij welk onderwijs (of onderzoek). Concreet: past het werken aan een vraagstuk beter bij bachelor- of bij masteronderwijs, wat voor soort onderzoek is nodig etc.
  • Er is een database gerealiseerd waarin projecten worden opgeslagen en toegankelijk gemaakt, om het duurzame karakter in de samenwerking te ondersteunen.
  • Via de Kenniswinkels weten bewoners van Leiden onze studenten te vinden en dragen studenten bij aan het in beeld brengen en beantwoorden van maatschappelijke uitdagingen van bewoners en van de wijken. Op deze wijze leren studenten van bewoners en leren de opleidingen over actuele maatschappelijke ontwikkelingen.

Lees ook het interview met Marieke van Haaren.

1 bijlage

naar de City Deal

Arnhem

Groepsfoto met vrolijke studenten die poseren voor een van de Sparkcentres (werkplaatsen) van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN)

Betrokken partners:

Gemeente Arnhem, ArtEZ, Van Hall Larenstein, Rijn IJssel, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Contactpersoon: Annemieke Peeters, Annemieke.Peeters[at]han.nl

Een learning community

De unieke, onderscheidende en kwalitatief hoogwaardige opleidingen van vier kennisinstellingen (HAN, Van Hall Larenstein, ArtEZ en ROC Rijn IJssel) maken Arnhem tot een echte studiestad. Via de City Deal Kennis Maken zoekt Arnhem de samenwerking tussen deze instellingen meer op en benutten ze elkaars afzonderlijke kwaliteiten optimaal. Zo ontstaat in Arnhem gezamenlijk steeds meer een learning community.

Via verschillende labs in de stad, zoals in de wijken Presikhaaf en het Spijkerkwartier, en regio, de gemeente Westervoort, werken de partners op een interdisciplinaire manier samen om creatieve en innovatieve oplossingen te vinden voor lokale maatschappelijke opgaven. Ze richten zich hierbij op twee grote thema’s: kansengelijkheid en duurzaamheid. Studenten, docenten en onderzoekers werken hierbij samen met wijkbewoners, maatschappelijke organisaties, overheid en bedrijfsleven.

Nieuwe manier van samenwerken

Naast ‘kennis maken’ die ten goede komt aan maatschappelijke vraagstukken, willen de City Deal partners ook ‘kennis maken’ over deze nieuwe en uitdagende manier van samenwerken. Want multilevel (MBO-HBO-WO) samenwerken, hoe doe je dat eigenlijk? Hoe maak je kennis zichtbaar? Hoe creëer je maatschappelijke impact? Om antwoorden op dit soort vragen te vinden verbinden we nadrukkelijk onderzoek aan onze manier van samenwerken.

Onderzoek

De uitkomsten van dit onderzoek moeten in de eerste plaats ten goede komen aan het verbeteren van onze manier van samenwerken. De opbrengsten van het onderzoek vloeien dus rechtstreeks weer terug in onze learning community, in de vorm van verbeterde samenwerking tussen de kennisinstellingen en andere betrokken partners, nieuwe onderwijsinnovaties en slimmere oplossingen voor maatschappelijke problemen. Daarnaast vinden de partners het belangrijk om de uitkomsten en opbrengsten van dit onderzoek te delen met een groot publiek. Op deze manier vormt de CDKM een steeds hechtere, lerende gemeenschap die in staat is om kwalitatief hoogwaardig en toekomstbestendig onderwijs aan te bieden, kennis zichtbaar te maken en impact te creëren.

City Deal Kennis Maken

In het eerste jaar heeft de CDKM als vliegwiel gediend om de samenwerking tussen gemeente en kennisinstellingen te verstevigen. Daarbij zijn al een paar mooie resultaten geboekt. Door twee bestaande Sparkcentres van de HAN in de twee wijken op te schalen, zijn studenten en onderzoekers van de verschillende kennisinstellingen daar gaan samenwerken aan lokale maatschappelijke opgaven in samenwerking met buurtbewoners, wijkinitiatieven en maatschappelijke organisaties. Door onderzoek te verbinden aan deze projecten, is er meer zicht gekomen op de werkende principes van deze interdisciplinaire projecten. Daarnaast is het netwerk in Arnhem verder in kaart gebracht en de infrastructuur van een lerend netwerk verstevigd. Mede dankzij het reeds bestaande netwerk van Arnhem Studiestad werden snel verbindingen gelegd.

Doelen 2020/2021

Duidelijk is dat deze manier van samenwerken en kennis maken in de CDKM aanslaat in Arnhem. Daarom blijven de vier kennispartners en gemeente doorgaan op de ingeslagen weg om een stevige Arnhemse learning community te vormen. De komende twee jaar kiezen ze voor de volgende drie doelstellingen:

  1. Kennis meer multidisciplinair inzetten voor het oplossen van maatschappelijke opgaven op het gebied van duurzaamheid en kansengelijkheid.
  2. De manier van samenwerken onderzoeken om op deze manier ‘kennis te maken’ over de eigen manier van werken.
  3. De lessen uit de eigen ‘gemaakte’ kennis weer ten goede laten komen aan onderwijsinnovatie.

Projecten

Concrete projecten die daarbij op de agenda staan zijn de drie kernprojecten in Westervoort, Spijkerkwartier en Presikhaaf. Een mogelijke samenwerking met het Nederlands Openlucht Museum wordt onderzocht. Mogelijk gaan we in samen met CDKM, overheid, lokale bedrijven en onderzoekers een aantal toekomstscenario’s voor het museum schetsen. Daarnaast gaat de CDKM een Lab Aardgasvrij opzetten rondom aardgasvrije wijken in opdracht van RVO, in samenwerking met de topsector energie. In de wijk Malburgen creëren we een lab waarin MBO en HBO aan de slag gaan, volgens het model van Westervoort. Daarnaast is het werken met de Kunsten, creativiteit als smeermiddel, in het samenwerken en leren een werkwijze die we inbedden in het Arnhemse.

Het jaarlijks terugkerend event Student Start Up krijgt dit jaar een extra boost, omdat het nadrukkelijk verbonden is aan de City Deal Kennis Maken. En daarmee de verschillende kennisinstellingen meedoen, een netwerkbijeenkomst aan gekoppeld wordt en de follow up een bijdrage levert aan de Arnhemse Learning Community.

Lees ook het interview met trekkers Miriam Jager en Paul Winters.

1 bijlage

naar de City Deal

Utrecht

Betrokken partners:

Gemeente Utrecht, Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht
Contactpersoon: Kim Zunderdorp, Beleidsmedewerker Onderwijs en Kwartiermaker Service Learning,  k.zunderdorp[at]uu.nl en Erik Mooij, erik.mooij[at]hu.nl

Challenge based leren

Missiegedreven opgaven, grote maatschappelijke vraagstukken: oplossingen voor complexe vraagstukken zitten vaak over de grenzen van vakgebieden, kennis, expertise en betrokkenen heen. Innovatieve en verrassende oplossingen komen juist dan tot stand als er gezamenlijk gewerkt wordt aan deze vraagstukken. Utrecht zet met deze City Deal Kennis Maken in op het bijeen brengen van verschillende partijen rondom deze maatschappelijke vraagstukken en brengt deze vraagstukken in, in het onderwijs dat challenge based is.

Daarbij zetten we een triple helix consortium op rondom een maatschappelijk vraagstuk dat in Utrecht speelt. Studenten uit diverse studierichtingen werken in groepen die geformeerd zijn uit de drie kennisinstellingen aan dit vraagstuk.

City Deal Kennis Maken

In Utrecht bestaat een jarenlange basis van samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties rondom de economisch-maatschappelijke agenda van Gezond Stedelijk Leven voor iedereen. In het eerste fase van de City Deal Kennis Maken deed Utrecht dan ook mee om die samenwerking te verdiepen in twee succesvolle projecten.

Met het project Platform Proeftuinen is een start gemaakt rondom het gecoördineerd opzetten van proeftuinen in Utrecht als innovatie-instrument, door kennisdeling en een netwerk van experts en ervaringsdeskundigen te ontwikkelen en de zichtbaarheid van proeftuinen te vergroten. Vooral het contact tussen wetenschappers, ambtenaren en maatschappelijk betrokken inwoners van Utrecht bleek succesvol.

Het project Utrecht Challenge Alliantie startte met directe betrokkenheid van het ROC Midden Nederland. De thema’s die passen binnen de Utrecht Challenge Alliantie sluiten goed aan bij de ontwikkeling om steeds meer vanuit maatschappelijke opgaves te denken en werken. In de evaluatie bleek hoe waardevol de challenges zijn voor student, kennisinstelling en maatschappelijke partners. Tegelijk bleken ze organisatorisch een grotere uitdaging zijn dan oorspronkelijk voorzien – het bleek in het eerste jaar niet mogelijk om hiervoor een duurzame organisatievorm neer te zetten. Ook wat betreft de didactische aspecten bleek dat er nog veel kennis op te bouwen. Daarom is vervolgsubsidie nodig om de Utrecht Challenge Alliantie uit te bouwen, te professionaliseren en te verduurzamen.

Plannen 2020-2021

Daarom bouwt de tweede fase van de CDKM in Utrecht voort op het eerste projectjaar. Het sluit aan bij de richting die de gemeente Utrecht kiest rondom opgave-gericht werken. Gemeenten ervaren in toenemende mate andere kennis- en leervragen en doen vaker een beroep op andere partijen, zoals kennisinstellingen in de regio. Bij de Universiteit Utrecht sluit het aan op het Strategisch Plan, waarin het doel staat dat afgestudeerden de kennis en vaardigheden hebben om een substantiële bijdrage te kunnen leveren aan het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Het nieuwe ambitieplan 2026 van Hogeschool Utrecht heeft missie gedreven opgaves uitgeroepen tot één van de vijf strategische keuzes. ROC MN betrekt vraagstukken uit de praktijk direct in hun strategische UP! programma.

De komende twee jaar wordt de Utrecht Challenge Alliantie dan ook uitgebouwd, waarbij de impulsregeling bijdraagt aan:

  1. Opgave gericht werken: organisatie van unieke challenges rondom maatschappelijke vraagstukken.
  2. Professionalisering van de rol van de docent bij challenges, met kennisdeling over co-creatie, creativiteit en 21st century skills als belangrijke elementen.
  3. Het verstevigen van de externe oriëntatie en samenwerking in triple helix verband rondom opgave gericht werken.

Lees het artikel over de Utrecht Challenge Alliantie.

https://youtu.be/3gwc-lVGnbA

1 bijlage

naar de City Deal

Rotterdam

Betrokken partners:

Gemeente Rotterdam, Erasmus Universiteit, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Inholland, Codarts Hogeschool voor de Kunsten
Contactpersonen: Femke Posthumus, f.posthumus[at]hr.nl en Gisella Silva, gisella.silva[at]inholland.nl

Digitale infrastructuur

Sinds jaren werken de Rotterdamse kennisinstellingen met gemeente en maatschappelijke partners samen aan de oplossing van grootstedelijke problemen. Het aantal initiatieven dat daaruit voortgekomen is, is groot en divers. Vanwege verschillende verbanden was er gebrekkig overzicht. Dat overzicht realiseren we nu wel. Daarvoor hebben we vanuit de impulsregeling City Deal Kennis Maken (CDKM) een digitale infrastructuur gecreëerd.

Mentoren op Zuid

Mentoren op Zuid (MoZ) is een van de initiatieven die positief opvallen, onder andere vanwege zijn impact. Bij MoZ worden studenten als mentor, coach en maatje voor kinderen uit het basis- en voortgezet onderwijs ingezet. Sinds de start in 2014, zijn er 5.093 matches gemaakt tussen mentor en mentee, waren 1.232 studenten mentor, werden mentoren door mentees met een 4,1 op een schaal van 5 gewaardeerd en participeren er dit schooljaar twee hogescholen. Indrukwekkende cijfers, maar voor een zo’n succesvol programma zouden meer studenten en leerlingen, en daarmee de stad, moeten profiteren. Zeker omdat er in Rotterdam vanwege achterstanden zoveel behoefte aan is. Een van de belangrijke speerpunten van het huidige College is gelijke kansen voor iedereen.

CDKM Rotterdam heeft besloten zich actief in te zetten voor MoZ. Onze ambitie is om het programma inclusief te maken voor de hele stad. En niet alleen voor studenten van het hbo, maar ook het mbo en de universiteit.

Ook in Noord en rest van Nederland

Binnen twee jaar willen we met behulp van deze subsidieaanvraag MoZ een aantal programma’s implementeren aan de Noordzijde van stad. Daarnaast verbeteren we monitoring en upgrades van het programma, door in te zetten op een update van de mentorenapp. Tevens besteden we extra aandacht aan promotie en kennisdelen, onder andere met een film en presentaties. Op die manier stimuleren we dat meer kennisinstellingen gebruik zullen gaan maken van het succesvolle programma MoZ. Niet alleen in Rotterdam, maar ook in de overige steden van de City Deal. De Erasmus Universiteit, Codarts en Inholland zetten actief in op kennisdeling.

Activiteiten 2020-2021

Concreet zullen er 3 pilots worden georganiseerd op het hbo (Thomas More Hogeschool/Hogeschool Rotterdam) in Rotterdam Noord en 2 pilots op het mbo (Albeda college). Die worden de komende periode gedefinieerd.  Vanuit de CDKM verzorgen de partners daar voorlichting voor en zetten training en begeleiding op.

Het is verder noodzakelijk om de naamsbekendheid en het enthousiasme te vergroten onder studenten en docenten van de betrokken faculteiten. Daartoe ontwikkelen de CDKM-partners een communicatiestrategie rondom de pilots. Hiervoor wordt ook een film gemaakt.

Verder krijgt de komende periode kennisdeling tussen de faculteiten over de uitvoering van het programma extra aandacht. Specifiek gaat het daarbij om de bestaande mentoren applicatie te implementeren bij meerdere faculteiten. Ook wordt een geanonimiseerd datamodel ontwikkeld om periodiek onderzoek te kunnen doen naar de effecten van het programma Mentoren op Zuid. PR- en communicatie over de ervaringen en resultaten van het project krijgen verder ook veel aandacht. Denk aan de inzet van ambassadeurs en de film, en presentaties, roadshow en een social media-beleid.

Lees ook het interview met Femke Posthumus over Mentoren op Zuid.

naar de City Deal

Maastricht

Veel interesse onder studenten bij de aftrap van de City Deal Kennis Maken op de Zuyd Hogeschool.
Veel interesse onder studenten bij de aftrap van de City Deal Kennis Maken op de Zuyd Hogeschool.

Betrokken partners:

Gemeente Maastricht, Zuyd Hogeschool, Universiteit Maastricht
Penvoerder: Zuyd Hogeschool
Projectleider: Prof.dr. Nurhan Abujidi
Contactpersoon: Nurhan Abujidi, Associate Professor(Lector) , nurhan.abujidi[at]zuyd.nl

Bestendiging van de samenwerking

De Gemeente Maastricht, Zuyd Hogeschool en de Universiteit Maastricht willen zich gezamenlijk meer inzetten voor ruimtelijke en maatschappelijke opgaven in de stad. De City Deal Kennis Maken biedt de mogelijkheid deze samenwerking tussen de instellingen, met bewoners en gemeente, interdisciplinair en meer gestructureerd vorm te geven. De samenwerking tussen de drie partners rondom het aanpakken van ruimtelijke en sociaal maatschappelijke vraagstukken is nog te weinig vanzelfsprekend, al worden daar sinds de eerste CDKM-regeling (2019) wel stappen in gezet. Vandaar dat de nieuwe Impulsregeling gebruikt wordt als de bestendiging en verdere ontwikkeling van deze samenwerking.

De focus ligt daarbij op de wijk. Door inzet van studenten, docenten en onderzoekers werken de partners aan de toekomstbestendigheid en vitaliteit van de Maastrichtse buurten. Speciale focus ligt daarbij op 4 thema’s:

  1. gezondheid en bewegen
  2. duurzaamheid en klimaatadaptatie
  3. meedoen en ontmoeten
  4. veilig en schoon.

Hiertoe is een multidisciplinaire (of interfacultaire) aanpak randvoorwaardelijk; samenwerking tussen studenten uit het sociale, technische, facilitaire/economische, technische, gezondheid/zorg en kunsten domein is vereist.

City Deal Kennis Maken

De City Deal is gestart met ongeveer 175 studenten van diverse opleidingen binnen Zuyd en UM. In september 2019 is een startprogramma georganiseerd om studenten kennis te laten maken met de City Deal en de thema’s in de wijken Mariaberg en Randwyck, de thematiek/problematiek en de buurten. Tijdens een ‘City Deal Kennis Markt’ hebben studenten hun eerste werkzaamheden en hun (deel)opgaven aan elkaar gepresenteerd en een basis gelegd voor verdere samenwerking. In een Design Thinking Workshop zijn tussentijdse resultaten vertaald naar concrete projectideeën en in november vond een internationale designweek plaats met ongeveer 50 studenten van Zuyd, UM en diverse internationale hogescholen/universiteiten. In het collegejaar 2019-2020 doen er ongeveer 600 studenten mee aan de verschillende projecten.

Via de City Deal willen UM en Zuyd de ontwikkeling van hun studenten verder versterken door actieonderzoek in het onderwijs te integreren. Hierdoor wordt datgene wat studenten leren actueel en innovatief, en wordt het onderwijs meer verankerd in de praktijk. Voor de studenten wordt de wijk zo een rijke leeromgeving. Er moet een win-win situatie ontstaan, waarin alle partijen, zoals  studenten, inwoners, docenten, onderzoeker, professionals en bedrijven, profiteren van elkaar en van het werk dat ze samendoen.

Resultaten 2020-2021

Na een tot twee jaar willen de samenwerkende partners het volgende hebben bereikt:

  1. Een continu onderwijs- en onderzoekstraject met verschillende activiteiten, zoals een interdisciplinair project rond toekomstbestendigheid en vitaliteit van buurten, de internationale design workshop en stages en afstudeerprojecten.
  2. Samenwerking met focusgroepen uit de lokale actoren/gemeenschappen in de wijken Mariaberg en Randwyck en, waar mogelijk, ook in andere buurten.
  3. Er worden diverse pilotprojecten ontwikkeld en waar mogelijk uitgevoerd ten behoeve van de revitalisatie van openbare ruimte in Mariaberg en Randwyck.
  4. De pilots fungeren als testcases om actieonderzoek verder uit breiden en onderzoek nog sterker te verankeren binnen de Zuyd- en UM-curricula.
  5. De bevindingen van de pilots worden binnen twee jaar vertaald naar praktische suggesties voor toekomstbestendigheid en vitaliteit in de Maastrichtse buurten.
  6. Er is een basis gelegd voor meer integratie van uitdagende actie-onderzoeksprojecten in de diverse onderwijsprogramma’s.
  7. Een gezamenlijke onderzoeksagenda is opgesteld door gemeente en de twee kennisinstellingen. Hierin wordt ook aansluiting gezocht met andere onderzoeksprojecten, zoals ZONMW’s Ruimte voor gezondheid.
  8. De meerwaarde en het effect van samenwerking in de pilots wordt tussentijds en binnen 2 jaar inzichtelijk gemaakt en geëvalueerd.
  9. Ontwikkeling en kick-off  CDKM Community in verschillende wijken in Maastricht met sterk partnerschap tussen kennisinstellingen, gemeente, lokale organisaties en inwoners.

Lees ook het interview met Nurhan Abujidi.

naar de City Deal

Leeuwarden

Een bankje dat bestaat uit twee zitdelen die haaks op elkaar geplaatst zijn, voorzien van een vlag met de tekst 'Feuerwehr', midden op de Oosterstraat in Leeuwarden

Betrokken partners:

Gemeente Leeuwarden, NHL Stenden Hogeschool, Van Hall Larenstein, RuG Campus Fryslân, Friesland College, Friese Poort, Nordwin College
Contactpersoon: Diana Leigh, diana.leigh[at]nhlstenden.com

De Stad als campus, de regio als proeftuin

Als invulling voor de City Deal Kennis Maken bundelen de gemeente Leeuwarden en de onderwijsinstellingen in de stad hun krachten in nauwe samenwerking met bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen voor het oplossen van relevante vraagstukken. De geactualiseerde Kennisagenda Fryslân 2019 – 2025 staat daarbij centraal, en met name de  de transitie-opgaven waar de (Friese) samenleving voor staat. Met de inzet van living labs en experimenten willen de City Deal-partners oplossingen ontwikkelen en testen voor deze maatschappelijke opgaven. Zo wil Friesland zich nu verder ontwikkelen als innovatieve en lerende regio. Er zijn op de gebieden van Agrofood, Watertechnologie, Duurzaamheid, Hospitality, Meertaligheid, Sociale innovatie, Cybersafety al verschillende experimenten gaande. Ook zijn er ontwikkelingen in de Friese kennisinfrastructuur die direct aansluiten op de maatschappelijke opgaven, zoals de komst van RUG/Campus Fryslân, het onderwijsconcept Design Based Education van NHL Stenden Hogeschool en het werken aan campussen en (inter)nationale verbindingen.

Kwartiermaken

De afgelopen twee jaar lag de focus bij de City Deal Kennis Maken Leeuwarden op kwartiermaken. Er zijn voorbereidingen getroffen voor het opstellen van een Living Lab Agenda en voor het uitvoeren van de living lab activiteiten door deelname van mbo, hbo en wo. Daarnaast zijn drie living labs als pilot ingericht: het Toerisme collectief Friesland, Living Lab Circulaire Horeca in Leeuwarden en Living Lab Circulaire Inkoop Friese gemeenten.

Verder heeft de eerste periode een aantal concrete resultaten opgeleverd, waaronder een geactualiseerde Kennisagenda, een ‘praatplaat’, -een illustratie van het project CDKM in Leeuwarden/Friesland- en een inventarisatie van Living Lab-vormen, die gepubliceerd is op een interactieve kaart op https://friesecosysteem.frl.

Duurzame infrastructuur

Het is de ambitie van de projectpartners om verder te bouwen aan de opzet, inrichting en uitvoering van een duurzame samenwerkingsinfrastructuur die zorgt voor een structurele inbedding van de living lab methodiek en experimenteerruimte in de curricula van de aangesloten onderwijspartijen. De samenwerkingspartners werken daarvoor aan een Living Lab Agenda voor het CDKM–traject en aan betere verbinding van de verschillende partners. Dat moet allemaal uiteindelijk resulteren in een jaarlijkse structurele inzet van studenten, docenten en onderzoekers op vraagstukken die verbonden zijn aan de Kennisagenda Fryslân. In 2020 moeten er 25 studenten meedoen uit het wo, 50 uit het hbo en 75 uit het mbo. In 2021 moeten dat 35 studenten uit het wo zijn, naast 100 uit het hbo en 100 uit het mbo.

De activiteiten voor 2020 en 2012 zijn verdeeld over drie lijnen.

  • Inhoud (september 2019 tot februari 2020). Vanuit de inventarisatie en straks de Living Lab Agenda kunnen partners kijken welke welke vraagstukken en opgaven ze aanpakken. Met welk type living lab en met welke partners? Thema’s. die aan de orde komen zijn onder meer gastvrijheidseconomie, duurzaamheid & circulariteit, cybersafety, sociale Innovatie, watertechnologie en agrofood.
  • Organisatie (november 2019-december 2021). Via ontwerpsessies zet het projectteam een programma op dat de onderwijsdeelneming van met name studenten in de living labs en experimenten zal realiseren. Het team maakt daarbij gebruik van design thinking. Dit programma wordt getest van maart tot en met augustus 2020. Het bijstellen, uitvoeren en opschalen ervan vindt plaats van september 2020 tot december 2021.
  • Proces (september 2019-december 2021). Hoe gaan we onze activiteiten met elkaar vormgeven? Het proces wordt vormgegeven als een ‘blijvend lerend netwerk’, van complexe organisaties. Het proces wordt gemonitord en de uitkomsten worden gedeeld op de CDKM-site via het BZK-plein.

Lees ook het interview met Roland Jan Kuipers en Corrie Ponne over de CKDM in Leeuwarden.

naar de City Deal

Kennisdelen in de cultuurstad van het zuiden

Dit gaat over de City Deal City Deal Kennis Maken

Op 13 november streek het City Deal Kennis Maken netwerk neer in ’s-Hertogenbosch voor de tweede landelijke kennisdelingsdag van 2023. Een bijzondere editie in aanwezigheid van demissionair minister Dijkgraaf. Aan de HAS Green Academy trapte Liz Chermin, lid van het College van Bestuur, het programma af met lovende woorden over de intensieve samenwerking binnen en buiten de CDKM aan de Onderwijsboulevard.

“Hier gebeurt heel veel”, zegt Chermin in haar welkomstwoord. “Dat doen we samen met veel partners van de City Deal Kennis Maken, waaronder met onze buren, de andere kennisinstellingen hier op de Onderwijsboulevard. We wisselen makkelijk kennis en studenten uit. Onder de vlag van de City Deal hebben we dan ook een mooie samenwerking neergezet, bijvoorbeeld rond groene gezondheid, waarbij we onder meer samenwerken met mbo-studenten aan een gezonde leefomgeving en met Avans-studenten onderzoek doen naar gedragsverandering voor gezonder leven. Van de City Deal hebben we geleerd dat we dezelfde passie en drive hebben om te werken aan deze gezonde leef- en voedselomgeving voor de stad Den Bosch en regio, of we nu HAS, Avans, JADS, Koning Willem 1 College of Yuverta heten.”

Samenwerking zit in de genen van de HAS Green Academy, volgens Chermin. Afgelopen week ondertekende de hogeschool een convenant over inclusie. Onderwijsinstellingen in Nederland moeten een plek zijn waar elke student op voet van gelijkheid met andere studenten aan het onderwijs deelneemt. Waar elke student ongeacht achtergrond of visie zich welkom en geaccepteerd voelt. Chermin: “We hebben de stad nodig om dit verder te brengen, om inclusie en een weerbare samenleving te creëren.”

Onderwijsstelsel

Ze geeft het woord door aan demissionair minister van OCW Robbert Dijkgraaf, die geflankeerd wordt door vier studenten met wie hij in gesprek gaat. “Het is fijn om hier te zijn. Ik ben een enorme fan van de City Deal Kennis Maken en van wat er onder dat vaandel op innovatief vlak gebeurt aan onderwijs en onderzoek. Als minister behoud ik het vogelperspectief vanuit de Hoftoren en ik zie dat er veel mooie dingen gebeuren. Maar er kan nog meer. Hoe kunnen we ons onderwijsstelsel aanpassen aan de problemen in onze maatschappij? Als we kijken naar de architectuur van ons kennishuis, dan is die wat verouderd en verkaveld. De buitenmuur is belangrijk voor de veilige omgeving voor onze studenten, maar met de binnenmuren kunnen we wat soepeler omgaan. Ik spreek daarom van een waaier van onderwijs en wil niet over ‘hoger’ of ‘lager’ onderwijs praten.”

Er zijn twee fundamentele ideeën waar we wat mee moeten, volgens de minister. “We gaan toe naar een wereld waarin er meer banen zijn dan talenten. Iedere vorm van onderwijs moeten we maximaal ondersteunen en diversiteit moeten we vieren, dat hebben we nodig. Hbo, wo en mbo moeten de eigen kwaliteiten blijven benadrukken. Dan kunnen ze sneller aansluiten bij de noden van onze samenleving. Onderwijs en onderzoek worden steeds belangrijker. Iedereen moet iets nieuws kunnen leren en anderen kunnen helpen. We moeten deze positieve kracht aanwenden om de samenleving beter te maken.”

Het tweede punt waar de minister aandacht voor vraagt is dat we te veel denken vanuit het individu. “De maatschappij is teamwork. Hoe kunnen we afzonderlijke kwaliteiten beter bij elkaar brengen? Onderwijs is als een minisamenleving. We moeten heel veel werk verrichten om de maatschappij toekomstbestendig te krijgen. We kunnen hieraan beginnen met jonge mensen.”

“We zijn immers wereldkampioen samenwerken in Nederland”, stelt de minister. “Het is een zero sum game. Het is win-win om de puzzelstukjes van verschillende vormen van onderwijs te verbinden met andere stakeholders als gemeenten en regionale overheden. We moeten veel meer van die verbindingen maken. Ik ben erg enthousiast over wat hier gebeurt. Laten we dat enthousiasme vasthouden, er is genoeg werk te doen.”

In gesprek met studenten

De minister is erg blij om met studenten voor de zaal te staan. “Ik wil niet in een old male panel. We praten te vaak over en niet met studenten. Ik wil dan ook de opdracht meegeven aan iedereen die in het onderwijs werkt: ga in gesprek met studenten. Ze hebben een enorme schat aan kennis en kunnen ons veel leren. Zij hebben de antennes voor wat er nodig is om te leven in 2023, wat er nu speelt en welke moderne manieren nodig zijn om problemen aan te pakken. Betrek de studenten ook als kennisbron in het geheel.”

Colin (Koning Willem 1 College), Emily (HAS), Ramon (KW1C) en Bram (Avans) gingen in gesprek met de minister, onder meer over multidisciplinair samenwerken. “Het is altijd mijn droom geweest om talkshow host te zijn”, grapt Dijkgraaf. Colin denkt dat je in elke context studenten van iedere discipline wel kunt verbinden. Ramon is enthousiast over multidisciplinair samenwerken. “Alle vaardigheden komen dan bij elkaar. Je leert niet alleen je vak, maar ook persoonlijk veel van elkaar. Het mooie is dat je erop uitgaat. Normaal zit ik vier tot vijf uur per dag achter mijn laptop.”

Concreet heeft Emily veel geleerd van het samenwerken met andere opleidingen en studenten. “Ik ben heel wetenschappelijk opgeleid, anderen meer vanuit creativiteit. Ik heb geleerd wat creatiever te werken en niet meer uitsluitend af te gaan op feitjes. Andersom leer ik anderen om wat minder gek te werken.” Bram vult aan: “Er zijn dingen die ik niet kan als bedrijfskundige. Daar heb je anderen voor nodig, er zijn veel aanvullingen op elkaar.

Er mag meer aandacht zijn voor transferable skills, vinden de studenten. We moeten daarbij wel kritisch blijven nadenken. Zij benadrukken daarbij het grote belang van vakkennis en het vinden van een juiste balans tussen multidisciplinair en vakkennis: “Idealiter fifty-fifty.” Er is voorlichting nodig om de meerwaarde van multidisciplinair samenwerken te laten zien, denkt Ramon. “In de buitenwereld leer je in ieder geval werken met andere opdrachtgevers”, stelt Emily. “Je leert dat je informatie anders moet overbrengen.”

Na het gesprek bezoekt de minister een hackathon over het Westerpark, een stadspark gelegen aan de Onderwijsboulevard en 12 hectare natuur. Een dertigtal studenten van alle Bossche kennisinstellingen buigt zich over een door de gemeente aangeleverde vraag: hoe kan het park onderdeel gemaakt worden van de Onderwijsboulevard voor studenten en medebewoners? Het bezoek wordt vervolgd in de HAS Kas, waar de minister kennismaakt met studenten Bart, Floris en Francisco. Zij brengen hem de fijne kneepjes bij van het kweken van groente en fruit. Sterker nog: de oogst wordt rechtstreeks gebruikt voor de groene en gezonde lunch die in het opleidingsrestaurant van het KW1C klaarstaat voor alle deelnemers. Aan de lunchtafel gaat de minister in gesprek met CDKM-trajectleiders over de activiteiten in het landelijk netwerk.

Voor en na de lunch staan diverse deelsessies en excursies op het programma. Hieronder een overzicht.

SPRONG

In de sessie over SPRONG vertellen lector Groene Gezondheid, Herman Peppelenbos (HAS), strateeg Stadsontwikkeling, Jeroen van de Ven (Gemeente ’s-Hertogenbosch) en projectmedewerker onderzoek aan het Centre of Expertise Perspectief in Gezondheid, Laila Konijn (Avans) over de samenwerking binnen hun achtjarige SPRONG-onderzoekstraject. Hoe werken hogescholen, mbo-partners en gemeente? Hierbij wordt dankbaar gebruikgemaakt van ervaringen uit de CDKM. Ook sluit de voorgestelde SPRONG programmastructuur aan bij ontwikkelingen binnen de gemeente. Er is gestart met het delen van contacten en in de programmalijnen wordt de intentie opgezet om de gemeente duurzaam te verbinden. Deze opgave wordt herkend door veel van de deelnemers, die in een geanimeerde discussie hun ervaringen delen.

Impact zichtbaar maken

Een populaire andere sessie is Impact zichtbaar maken, die zowel in eerste als tweede sessieronde te volgen is. Willem van de Plas en Imke van Gaal van Activatie Bureau IMPAKT laten zien wat je kunt doen om de maatschappelijk impact van projecten aan te tonen en vervolgens zichtbaar te maken. Daarbij maken zij onder meer gebruik van het IMPAKTwiel. Meer informatie over deze aanpak bij veranderopgaven is te vinden in hun whitepaper.

Verduurzaming voedselketen

Het programma Beet! (Brabant Eet) is een van de vier grote transities waaraan vanuit het kennispact MBO Brabant wordt gewerkt. Het programma heeft als doel de voedselketen te verduurzamen door samenwerking van onderwijs en bedrijfsleven. Programmamanager Dimphy Kees vertelt hoe het kennispact als doel heeft om het mbo mee te nemen in grote transities waar Brabant mee te maken heeft. “In de agrofood sector heeft 70 procent van de mensen een mbo-achtergrond. Vaak is het mbo echter nog helemaal niet betrokken. Daarom is het zo belangrijk om het mbo meer te betrekken bij de samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijsinstellingen.” Het Kennispact is nu twee jaar bezig, en heeft vier programma’s lopen, waarvan er twee vandaag worden toegelicht. Naast Beet! is er ook het MBO Innovatie en Expertise Centrum (MIEC) DATA. Beide richten zich op toekomstgerichte opleidingen in rijke leeromgevingen. Beet! werkt veel met serious games. Kees laat daarvan een praktisch voorbeeld zien met de reis van het welbekende Brabantse worstenbroodje. Welke duurzame keuzes zijn er te maken? Ze laat bijvoorbeeld zien hoe weinig promotie er wordt gemaakt voor biologische producten, en dat biologische producten tot wel 89% duurder zijn dan reguliere producten. Het resultaat smaakt ook nog eens uitstekend, constateren de proevende aanwezigen ter plekke.

Maatschappelijke diensttijd

In een andere sessie vertellen onderwijsexperts Wendy Koopmans en Remco Janssen meer over Maatschappelijke diensttijd (MDT). Hun doel is jongeren voor te bereiden op de toekomst en te verbinden met de wereld om hen heen. Dat past goed bij de missie als school of gemeente. MDT biedt jongeren naast boeiende lessen ook inspirerende praktijkervaringen. Hierdoor werken zij aan het ontwikkelen van hun talenten, doen ze iets voor de maatschappij én ontmoeten ze mensen buiten hun eigen bubbel. MDT is in 2016 gestart. Sinds een jaar is onderwijs voor het eerst aangehaakt. Er doen al 250 gemeenten mee, en er zijn tot nu toe 100.000 deelnemers. Toch is MDT nog steeds een onbekend begrip in het onderwijs, en nog erg afhankelijk van een persoon die het draagt binnen een onderwijsinstelling. “Je hebt echt iemand nodig die het aanjaagt.” MDT kan echt een verlichting zijn voor onderwijs en past goed bij burgerschapsonderwijs.

Interessant voor het CDKM-netwerk”: op 21 december vindt in Nijmegen voor het eerst een MDT City Takeover plaats. Maar liefst duizend jongeren nemen de stad over, zetten zich in voor maatschappelijke activiteiten en genieten daarnaast van allerlei evenementen voor hen georganiseerd, zoals optredens van bekende muzikanten. Er is ook een programma speciaal voor het landelijke CDKM-netwerk. Schrijf je snel in!

De studentambtenaar

In een andere sessie staat de verbindende rol centraal van studentambtenaren die contact leggen tussen de gemeente, studentenorganisaties én studenten in het mbo, hbo en wo. Een aantal studentenambtenaren zijn aan het woord, en beantwoorden vragen vanuit de deelnemers. “Je staat met één been in het studentenleven, en met één been in de gemeente”, licht een van hen toe op aangeven van sessieleider Thijs de Jongh. Dit vanuit het Netwerk Kennissteden Nederland uitgerolde initiatief krijgt meer en meer aanhang, met als aandachtspunt een goede vertegenwoordiging van mbo, hbo en wo-studenten. Enschede heeft als pilot een mbo-studentenambtenaar in dienst genomen. In Nijmegen denken ze erover om een stage voor mbo-studenten hiervan te maken. In Deventer helpen studentenambtenaren de stad meer een studentenstad te maken, om zo onder andere het studentenwelzijn te bevorderen.

Actieve burgers

Margaret Gold, coördinator van het Citizen Science Lab van de Universiteit Leiden gaat in deze sessie in op burgerwetenschap. Aan bod komt niet alleen deze overkoepelende term voor participatieve onderzoekspraktijken, maar ook de synergie met open science en publieke betrokkenheid bij wetenschap en ‘community engaged learning’. Samen met Pieke Hoekstra, Head of Community Engagement & Outreach aan de TU Delft, worden diverse lokale en landelijke voorbeelden gegeven, waaronder projecten waarin buurtbewoners lichtvervuiling en luchtvervuiling onderzoeken. Geïnteresseerd? Doe zelf ook mee via deze link.

Het Talent Atelier

De enige sessie die in het Willem 1 College plaatsvindt is die van het Talent Atelier.  Dit is een dynamische plek waar studenten van verschillende mbo-opleidingen met elkaar in contact komen en met partners uit het werkveld. Projectleider Bert Verhoeven vertelt hoe studenten in projectgroepen multidisciplinair samenwerken aan vragen van echte opdrachtgevers die bovendien altijd gekoppeld zijn aan de Global Goals.

Na de sessies zijn er nog twee excursies te volgen. Sandra Das, coördinator onderwijs, neemt deelnemers mee op excursie naar het T-Huiz een bijzondere locatie waar zorg en technologie samenkomen. Dit initiatief van BrabantWonen, BrabantZorg en Koning Willem 1 College toont in wat er allemaal mogelijk is met zorgtechnologie in een thuissituatie. Dit doen ze door bewoners, mantelzorgers en professionals uit te nodigen om zelf hulpmiddelen te komen bekijken en ervaren.

Projectleider en kwartiermaker van het Innovatie Kwartier, Bertus Rosier verzorgt een rondleiding in het Innovatie Kwartier waarmee de gemeente Den Bosch haar ambities als datastad van Nederland én als cultuurstad van het Zuiden kracht bij zet. Dit binnenstedelijke gebied wordt komende jaren de spil van het Bossche data-ecosysteem waarin innovatie centraal staat.

Opgedane kennis wordt verder gedeeld tijdens de afsluitende netwerkborrel. Daar pitchen de hackathondeelnemers ook hun plannen voor een nieuw Westerpark.

Alle foto’s van het evenement zijn hier te bekijken © Florencia Jadia Photography.

CDKM-studiereis 2023

Dit gaat over de City Deal City Deal Kennis Maken

Ieder jaar gaat het landelijke netwerk van de City Deal Kennis Maken op reis binnen Europa om kennis uit te wisselen en inspiratie op te doen. Ditmaal werd een zuidelijk stedelijk drieluik aangedaan in binnen- én buitenland: Maastricht, Leuven en Heerlen.

Op 9 mei ontvingen Florian Wijnants, beleidsmedewerker Cultuur & Studentenstad van de Gemeente Maastricht en Peter Princen, Directeur Technology & Science van Zuyd Hogeschool de deelnemers in de historische raadzaal van het stadhuis op de markt in Maastricht. Deze eerste dag stond in het teken van het onderling delen van kennis, van succesverhalen, maar ook van aandachtspunten bij het opschalen van de CDKM-aanpak. Daartoe gaven trajectleider Nurhan Abujidi en senior onderzoeker Herwin Sap het netwerk een kijkje in de keuken bij de CDKM>Limburg_Univer©ity. Zij werden aangevuld door Marijn de Weijer, die het Urban Living Lab Maastricht aanstuurt, bijgestaan door studenten die hun Urban Living Lab-ervaringen deelden en ingingen op de meerwaarde van de door hen uitgevoerde multilevel en transdisciplinaire projecten. Tijdens een doorregende maar actieve wandeling over De Groene Loper (2 km lange stadspromenade boven de A2-tunnel) werd onderstreept hoe grote stedelijke projecten baat hebben bij de actieve betrokkenheid en expertise van kennisinstellingen.

Op 10 mei volgde een rijk en inspirerend programma in Leuven, verzorgd door het team van Katholieke Universiteit Leuven Engage. In Leercentrum Agora werd de nauwe samenwerking tussen de stad Leuven, KU Leuven en UCLL belicht door KU Leuven vicerector Hilde Feys, wethouders Lalynn Wadera en Thomas Van Oppens van de Stad Leuven, UCLL-directeur Pieter Willems en Nicolas Standaert, coördinator van KU Leuven Engage. Het CDKM-netwerk kreeg de gelegenheid kennis en expertise uit te wisselen met Leuvense collega’s over onder meer service learning, studentparticipatie en urban labs. ’s Middags waren er wandelingen, waarbij verkennen en inspiratie opdoen centraal stonden: van buurtwerkingen tot een fonkelnieuwe holoprojector die het stadhuis middels VR ontsluit, van een multidisciplinaire Maakleerplek tot een rondwandeling over het hedendaagse Leuvense studentenleven.

De reis werd op 11 mei afgesloten in Heerlen. Wethouder Casper Gelderblom van Wonen, Milieu en Circulariteit, Dienstverlening en Vastgoed en Lars Rompen van Wonen Limburg vertelden over hun gezamenlijke missie om onder andere met de CDKM>Limburg_Univer©ity maatschappelijke vraagstukken in Heerlen aan te pakken: goede woningen voor iedereen in een duurzamer Heerlen dat werk maakt van de circulaire toekomst. Deze ambities werden concreet toegelicht, in de door lector Nurhan Abujidi en docent Herwin Sap, maar ook door coördinator Stefano Blezer en zijn met onderzoeksresultaten en posters gewapende studenten. In Urban Living Lab Heerlen werken zij als onderdeel van de CDKM onder meer aan het duurzaam verbinden en ontwikkelen van stadsdelen en het bevorderen van de leefbaarheid daarvan. Letterlijk en figuurlijk de bruggenbouwers van morgen. Nóg concreter werd het programma tijdens een rondleiding langs het gebouw Aurora en  het Maankwartier: twee van de studie- en onderzoeksobjecten die eerder op tafel waren gelegd door de studenten en sprekers. De dag werd afgesloten met een werksessie waarbij het CDKM-netwerk vooruitblikte naar de toekomst.